Seuraa 

Tää mamma päätti nyt jos ohjeet heltiää kokeilla unikoulua. Alkaa oleen niin väsy olo noihin yösyömisiin, jotka (kenties) ovat tapa.

En vaan tiedä miten se sitten oikein käytännössä toimii, huudetaanko sitten vaan koko yö läpeensä vai mitä ihmettä, millä se tilanne rauhottuu? Meillä tosiaan herätään useita kertoja yössä, joista 2-3 kertaa syödään. Tyttö 8 kk ja syö puuronkin illalla.

Millaista unikoulua olette pitänyt, kauanko sitä kesti ja toimiko se?

Kiitokset avuliaille!

Väsy äiti

Kommentit (2)

Kannattaa käydä HUS:sin sivuilta lukemassa kotiunikoulusta. Meillä ollaan menty sen mukaan, eli ei huudateta eikä jätetä yksin.

Vähän yli viikko on pidetty lempeää unikoulua. Meillä laitetaan tyttö (8kk) iltatoimien jälkeen sänkyyn kyljelleen, tutti suuhun ja peitto päälle. Jos alkaa kitisemään otetaan olkavarresta ja reidestä kiinni ja heijataan. Jos alkaa hysteerisesti huutamaan otetaan syliin ja kun siinä rauhoittuu takaisin sänkyyn. Ekoina iltoina jouduttiin ottaa monta kertaa syliin ja aina takaisin, mutta sen jälkeen on rauhoittunut tähän heijaamiseen. Tärkeää on ettei vauva nukahda syliin vaan laitetaan sänkyyn ja nukahtaa sinne.

Yöllä sitten samaa hommaa. Minä olen ollut niin laiska ja läheisyyden kipeä, että olen ottanut tytön viekkuun kun on aamuyöllä herännyt huutamaan. Sitäpaitsi kun on tottunut (ainakin meillä) syömään monta kertaa yössä, niin on se aikamoinen harppaus siihen ettei yhtäkkiä saa ollenkaan niin moneen tuntiin ruokaa(meillä nukutaan 10-12h).

Siinä lyhyt versio, laita lisää kysymyksiä :)

Meillä oli sillä tavalla helppoa, että pikkuisemme alkoi syömään tuttia ekan kerran elämässään vasta 5.kk:n iässä ja päästiin sen avulla eroon yösyötöistä (joilla juotiin lopussa enää vaan 10ml maitoa ja nukahdettiin, eli ravinnollista hyötyä ei enää ollut). Homma kuitenkin kääntyi niin, että sitten neiti alkoi huutaa tuttia tunnin välein. Puoli vuotiaana päätettiin sitten pitää unikoulu. Pidettiin se perinteinen versio, eli tutti pois ja yksin sänkyyn nukahtamaan. Käytiin aluksi siellä vajaan minuutin päästä ja sitten pidennettiin aikaa pikkuhiljaa (pisimillään n.5min). Käynneillä tassutettiin, muttei juteltu ja poistuttiin, kun rauhoittui. Alkoi lähes joka kerta huutamaan samantien uudelleen, mutta sinnikkäästi pysyttiin pari minuuttia poissa. Tätä ei tarvinnut jatkaa kuin vajaa puoli tuntia ja sitten tyttö nukahti. Eikä edes sinä samaisena yönä enää herännyt kertaakaan.

Jatkettiin samaa muistaakseni 3 iltana peräkkäin, jonka jälkeen alkoi nukahtaa iltaisinkin itse. Yöheräilyjä ei enää tullut. Viikon pääästä annettiin tutti takaisin (oli mamman luona yökylässä...), muttei silti enää herännyt öisin. Oli siis oppinut nukahtamaan itse!

Nykyään (11kk)heräilee tosi harvoin öisin ja vaikka välillä parkaiseekin kerran pari, niin nukkuu jo, kun äiti ehtii hätiin. Kipeänä ollaan toki valvottu, mutta homma on aina palautunut itsestään kuntoon, kun ollaan tervehdytty.

Tsemppiä sulle unikouluun! Tovottavasti menee hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat