sovittu pelkosectio ja synnytys käynnistynyt aiemmin...onko silti leikattu?

Vierailija

minulle sanottiin että sitten katsotaan ja hätäsectiota ei tehdä. nyt pitää yrittää ottaa tosi rauhallisesti ja istua jalat ristissä ettei vaan ala syntymään ennen sovittua leikkausta... jos niin kumminkin käy leikkaavatko jos ei ole synnytys pitkällä sairaalan mentäessä. missä menee raja? ja eikö periaatteessa pitäisi leikata jos päätös on tehty?

Kommentit (8)

Vierailija

jos kerran leikkauspäätös on annettu. Oli tilanne mikä tahansa, jos papereissa lukee sectio niin silloin leikataan vaikka synnytys käynnistyisikin. Sitä ei voi kukaan enää pyörtää ja ehdottaa että jospa kokeilisitkin synnyttää.

Vierailija

Mun tuurilla lapsi päätti syntyä ennen suunniteltua sektiopäivää (pelkosektio). Koska NKL:lla olivat sanoneet, että jos synnytys käynnistyy aiemmin, eivät välttämättä ehdi leikata, jos synnytys on jo pitkällä, niin lähdin sairaalaan n. 2 tunnin kuluttua säännöllisten supistusten alkamisesta klo 3 yöllä. Sairaalassa lääkäri totesi, että eivät leikkaa yöllä pelkosektiopotilaita, koska leikkaustiimi on vain hätätapauksia varten. Aikamoinen shokkihan se oli, mutta ei auttanut muuta kuin kärvistellä supistusten kanssa aamuun saakka, kunnes toinen leikkaustiimi tuli paikalle. Mitään kipulääkitystä en saanut, jos olisin suostunut alatiesynnytykseen (mihin painostettiin), niin olisin saanut epiduraalin, mutta jostain syystä sitä ei voitu laittaa, kun pidin pääni ja halusin sektion. Jos synnytys olisi edennyt nopeasti, niin lapsi olisi tietty saattanut syntyä alateitse ennen aamua, mutta onneksi kohdallani niin ei käynyt.

Ikävä juttu, että viimeiseen asti saa pelätä joutuvansa synnyttämään alateitse!! Sektio sujui hyvin ja pääsin kotiin jo kahden yön jälkeen. Toipuminen on ollut nopeaa ja kipulääkkeet pystyin jättämään n. viikon kuluttua kokonaan. Muuten hyvä kokemus, mutta tuo, että yöllä eivät leikkaa, oli kyllä ikävä ylläri.

Vierailija

minulla on aina epiduraalin saamisen jälkeen kohdunsuu auennut n. 15min täysin auki, joten se voi olla yksi syy siihen miksi puudutetta ei anneta. Tietysti voinee olla yksilöllistä.

Takana yksi hätäsectio ja kaksi "normaalia" synnystystä, toisessakin vauvalla oli hätä ja jouduttiin ottamaan imukupilla, lisäksi kolme viikkoa synnytyksestä sain järkyttävät verenvuodot (ei ollut mitään tulehduksia) ja kohtua kaavittiin pariin kertaan, löydös oli sitten 0,5cm pala istukkaa. Viimeisimmässä, vauvan sydän äänet taas laskivat ja tuli kiirus, onneksi selvittiin säikähdyksellä, no istukka ei sitten irronnutkaan joten leikkurin kautta osastolle. Olen taas (yllätys) raskaana ja juttelin tässä lääkärin kansa joka lueskeli papereitani, totesi vaan että useimmiten ne ongelmat tuppaavat kertautumaan. Joten hieman jo hirvittää, onneksi tämä kyseinen lääkäri tulee seuraamaan raskauttani varmasti alusta loppuun (häneen kyllä luotan) joten ehkä voimme puhua peloistani. Se on kyllä totta että tieto lisää tuskaa, voisimpa toivoa olevani ensikertalainen joka oli menossa synnyttämään avoimin mielin.

Tuo painostaminen on väärin, varsinkin siinä tilanteessa kun potilaalla ns. on paniikki päällä.

JB72

Vierailija

Synnytys lähti käyntiin kuitenkin itsekseen viime lauantaina, kaksi päivää ennen laskettua aikaa.

Sairaalaan mennessä olin kolme senttiä auki, ja supistukset oli säännöllisiä.

Minua ei pakotettu alatiesynnytykseen, vaan kysyttiin voinko ajatella synnyttäväni alakautta. Olin itse sitä mieltä, että kokeillaan vaan.

Synnytys eteni mieletöntä vauhtia ja vauva syntyi 4 tuntia sairaalan tulon jälkeen.

Synnytys oli täysin erilainen kokemus, kuin esikoisen syntymä, josta sainkin järkyttävän synnytyspelon.

Olen tosi tyytyväinen, että päädyin alatiesynnytykseen ja sain kokea lähes kivuttoman synnytyksen. Kätilö otti pelkoni huomioon todella hyvin.

Mutta ei pakoteta alatiesynnytykseen, jos sektioaika on sovittu.

Minullekin sanottiin pelkosektioaikaa varattaessa, ettei muka leikata jos synnytys käynnistyy ennen leikkauspäivää.

Mutta käytännössä sain itse päättää asian.

Vierailija

"Vaikka täytyy sanoa, että aikamoista painostusta henkilökunta kyllä käytti ja yritti saada synnyttämään alateitse."Aika törkeää alkaa tuossa vaiheessa painostamaan. Käyttäytyivät juuri päinvastoin kuin pitäisi. Siis jos kerran toinen on saanut pelon takia sectiopäätöksen,niin herkimmällä mahdollisella hetkellä sitten aletaan painostamaan. Onneksi et murtunut painostuksen alla!

Vierailija

Joo, oli se asiatonta kun lääkäri jopa sanoi, että on tosi pettynyt, kun en suostunut alatiesynnytykseen ja lupaili heti kivun lievitystä jos synnyttäisin alateitse (oli jo nimittäin supistukset melko kivuliaita) ja vielä leikkaussalin ovella hoitaja ihmetteli ääneen, että mistähän se johtuu, ettei enää uskalleta normaalisti synnyttää. Toivon, että NKL:illa ois tällä toisella kerralla asiallisempi henkilökunta, kun ei tosiaan jäänyt kivat fiilikset noilta osin. Muuten olin kyllä Jorviin tyytyväinen, varsinkin sen pelkopoliin. Harmi, että erikoismaksuluokka poistu alkuvuodesta, sillä pari kaveriani saivat oman lääkärinsä leikkaamaan ja kohtelu oli ollut todella hyvää (maksoi hieman enemmän, mutta oli kuulemma täysin sen arvoista). Itse olisin valmis maksamaan jopa 10 000 euroa sektiosta ja siihen liittyvästä hyvästä ja asiallisesta suhtautumisesta, mutta käsittääkseni yksityisellä eivät tee sektioita.

Vierailija

Mulla eka synnytys käynnistyi ennen sovittua sektiopäivää (pelkosektio) ja silti leikattiin, vaikka täytyy sanoa, että aikamoista painostusta henkilökunta kyllä käytti ja yritti saada synnyttämään alateitse. Kannattaa vain pitää päänsä, itse en ainakaan siinä tilassa edes katsonut olevani siinä kunnossa, että olisin lähtenyt aiemmin vakaan harkinnan jälkeen tekemääni päätöstä sektiosta muuttamaan.

Nyt olen samassa tilanteessa kuin sinä, sektiopäivä on sovittu (tosi lähelle laskettua aikaa) ja toivon kovasti ettei synnytys käynnistyisi ennen sitä. Tällä kertaa lääkäri sanoi, että kannattaa lähteä heti sairaalaan jos alkaa supistukset tms. sillä jos synnytys on jo tosi pitkällä, niin sektiota ei välttämättä ehditä käytännössä tehdä. Ymmärrän tämän niin, että jos sairaalaan tullessa on jo ponnistusvaihekäynnissä, niin voi tosiaan olla myöhäistä saada sektio, mutta kuten totesin ekassa synnytyksessä leikattiin vaikka synnytys oli jo käynnissä ja kohdunsuukin oli jo 3 cm auki.

Tsemppiä, eiköhän me tästä selvitä :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat