Vierailija

Aina on 9kk vauvalle työntämässä suuhun sokeria, namia, kermavaahtoa, jäätelöä jne. Joka kerta vieraillessa kysyvät, että etkö todellakaan vieläkään ole antanut lapselle kahvia! Mä oon niille sen sata kertaa sanonu, että mä aika tarkasti noudatan neuvolan suosituksia ruokinnan suhteen. Kahvi saa minunkin mahan kuralle, niin mitä se voi tehdäkään vauvalle. Sitten jupistaan tyyliin " oisin sulle herkkuja antanu mut äiti ei antanu" tai " otetaan sit joskus salaa" . Varmaan mä oon sit ihan hirviöäiti! Minusta lapsi ehtii myöhemminkin maistelemaan namia, silloin kun hammaskiille on valmis. En minäkään mee kenenkään suuhun työntelemään mitään, ainakaan lupaa kysymättä. Mä en uskalla edes lasta antaa niille hoitoon, kun en tiedä mitä ne oikein lapselle syöttää. Eihän niiden tartte seuraavaa yötä valvoa huutavan vauvan kanssa, jolle kahvi, lehmänmaito ja karkit sattuu mahaan. Kun vatsakivuista ja hammaskiilteestä muistutan, niin heti alkaa anopin suusta kuulua jupinaa... kun ei lapselle anneta mitään edes serkun syntymäpäivänä! Ollaan me annettu maistaa esim. pullaa, kuivakakkua tms. mut ei oo kiva kun anoppi ei kysy edes lupaa! Eikö hellyyttä ja välittämistä voi näyttää muuten kuin syöttämällä herkkuja?

Syntymäpäivänä kaikki perheen muutkin lapset saavat lahjoja... (tämä vain tämmöisenä sivuhuomautuksena). Lahjontaa, lahjontaa... Kai se on niin, että vanha kansa ei osaa sanoin kuvata tunteitaan, mutta musta tää syöttäminen ja koko perheen lahjominen on jo liikaa. Tietäs vaan mitä anoppi miettii minusta :)

Kommentit (7)

Ja harmittaa, kun muuten niin ihanat appivanhemmat saavat aina mieleni " kuohumaan" tästä asiasta. Vauva on siis kohta 6 kk, ja ovat jo vähintään pari kuukautta kyselleet " joko olette pyttipannua antaneet, kyllähän sitä jo pitää saada" . Olen kertonut, että täysimetän 6 kk, jonka jälkeen aloitamme kiinteät vähitellen. Mutta silti _joka ikinen kerta_ kysellään samaa! Ja ihmetellään, eikö olla todellakaan annettu edes mitään maistiaista " koska lapsen ilmeet ovat niin ihanat, kun saa uutta makua" . Juu, on ne ilmeet varmaan samat vähän vanhempanakin. Ostihan anoppi meille purkillisen korviketta ja hedelmäsosettakin, kun lapsi oli 4 kk ihan siksi että saisi muitakin makuja kun äidinmaito... Korvike meni jo vanhaksi ja roskiin ja sose odottaa kaapissa :P Eräissä juhlissa miehen 30-v. sisko oli antamassa lapselle (silloin 5 kk) pullaa ja kun kielsin, niin anoppi kysyi jos saisi antaa edes kermaa kakun päältä! Huoh. Inhottaa joka kerta olla " puolustelemassa" omia valintoja.

Eikä tuo 6 kk:n täysimetys nyt niin päivän päälle ole, mutta haluan kyllä aivan itse miehen kanssa päättää milloin annamme kiinteitä ensimmäisen kerran. Eikä se tapahdu siksi, että lapsen ilmeet ovat niin suloiset :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sen takia niiden on vaikea tajuta, että nykyään niitä voi saada koska vaan. Kaikilla on varaa ostaa koska haluaa. Siis ennen muinoin isovanhemmat on voinut antaa karkkia lapsille, kun se on ollut niin harvinaista, ettei ole haitannut, mutta nykyään pikemminkin on vaikea estää. Se on se sukupolvien välinen kuilu...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat