Seuraa 

Heippa!

Kertokaahan te kokeneemmat miten kuivaksi opettelu kannattaa aloittaa? Ollaan istutettu poikaa 1,5v säännöllisesti n. 3kk potalla aina ruuan jälkeen. Tekee kakan lähes aina puolen tunnin sisällä syömisestä, siis vaippaan. Sitten potalla luetaan kirjaa, leikitään leluilla ja muita sirkushuveja, mutta 10 minuuttia kauempaa on mahdotonta saada häntä siinä istutettua. Tosi turhauttavaa. Välillä tekisi mieli luovuttaa...ja sitten vielä sekin, että potan jälkeen poika menee nurkan taakse ähistämään kakkaa. Olen lukenut muilta, että pitävät ilman vaippaa pelkillä housuilla, miten tämä edesauttaa tilannetta? Meillä ei ainakaan menoa haittaa oli sitten kakat/pissat housuissa tai ei. KIITOS!

Kommentit (10)

http://www.lohja.fi/Vanhemmuus2/Vauvasta%20taaperoksi.htm#Potalle%20ja%2...

Olen huomannut että tänne usein kirjottavat ne joiden lapset on oppineet kuivaksi aikasin. Monet häpeävät sitä että lapsi oppii vasta myöhään kuivaksi ja kun lukee täällä niin tuntuu että jos kaksivuotiaalla on vaipat niin hän on ihan jälkeenjäänyt. Asia ei kuitenkaan siis ole näin.

Mutta siis älkää käsittäkö väärin, musta on tosi hienoa että joillakin lapset on aikasin kuivia, juuri tuon rahakysymyksen ja ympäristökysymyksen takia! Olkaa ylpeitä ja ilosia lapsistanne! Ennen tosiaan varmaan oltiin kuivempia aikasin kun vaipat oli huonompia. Mä oli itsekin kuiva ennen 2-vuotispäiviä (ok, tosin rupesin sitten pissaamaan housuun uudestaan myöhemmin...).

Joitakin vinkkejä:

- potalle heti herättyä aamulla ja päikkäreiltä. Jotkut/monet ei pissaa nukkuessaan vaan heti herättyään

- säärtä pitkin valuva pissa voi hieman hämmentää, ja nopeuttaa asiayhteyden muodostumista

- kestovaipat kotikäyttöön.

- toisinaan lapsi istui syöttötuolissa ilman housuja taitellun harsovaipan päällä

- kesällä sitten jätät vaipat vaan pois ja varaat runsaasti pikkuhousuja/shortseja tai annat olla ihan housuitta vaan

Minä olin sillä linjalla, että yksikin kertisvaippa päivässä on säästöä sekä kukkarossa että kaatopaikalla, ja kun lapsi oppi kertomaan, että pissa tulee, niin se kertis piti joka tapauksessa heti ottaa pois. Teimme myös niin, että pidimme ensin kestovaippaa (ilman kuivaa pintaa) aamulla noin tunnin pari heräämisestä ulos lähtemiseen, samoin illalla viimeisen tunnin. Vaippa vähemmän päivässä on 30 kuussa. Vähän myöhemmin sitten sama kokonaan ilman vaippaa.

Tytöllä taas 1v 9kk jätettiin kesällä kertarysäyksellä vaipat pois. Aina vietiin potalle, jos pissasi. pari viikossa oppi, vaikka aluksi oli ihan ihmeissään, miksi jotain märkää yhtäkkiä valuu pitkin jalkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aika hienoa kyllä noille vanhemmille kun noin aikasin saa jättää vaipat ja sen roskamäärän pois!!

Mutta ihan tosi, keskimääräinen kuivaksioppimisikä on tosiaan jossain vaiheessa kun lapsi on 2v eikä kolmevuotias vaipallinenkaan ole mikään kummajainen.

Aika hassua kun me asutaan Saksassa niin kaikki päivittelee että miten meidän noin nuori lapsi on jo ilman vaippoja... melkeen kukaan alle 3-vuotias ei täällä ole ilman. Mutta kun esikoinen oli tarhassa Suomessa niin kyllä sielläkin tädit sanoi että oli suht. aikainen kuiva lapsi (siis oli sillon 2v4kk).

isompi kaveri ja kun tämä kaveri kävi potalla pissalla meni meidän tyttö aina perässä ja lirutti kaverin pissojen päälle. Pian hoksasi että voi käydä itsekseenkin potalla. Kakkonen ei suostunut istumaan potalle ollenkaan ennen kuin 2-vuotiaana jolloin jäi ekan potta käynnin jälkeen sekä pivä että yövaippa kertarysäyksellä pois ja poika itse meni aina tarpeen tullen potalle. Kolmonen on nyt 1v2kk ja istuskelee potalla muutaman kerran päivässä ruokailujen jälkeen jolloin hän mahdollisesti kakkaa. Poik selvästi jo tietää mitä pottaan tehdään sillä nousee välillä ylos ja autuas on ilme jos potassa jotain on. Ei jaksa kuitenkaan istua kauan mutta kun potta on lähellä ja poika ilman vaippaa käy itsekseen aina välillä istumassa ja katsomassa tuliko pottaan jotain. Kesän aikana toivon että oppii kuivaksi.

ihmettelijöille ensiksi tiedoksi että esim. 70-luvulla lapset oppi järjestäen kuiviksi 2 v mennessä, johtuen siitä ettei ollut näitä superkuivia kertakäyttövaippoja..itse en mitenkään erityisen aikaisena pitäisi jos 2 v on kuiva

meillä ainakin on poika nyt 2 v ollut ilman vaippaa ja täysin yö ja päiväkuiva 1,5-vuotiaasta, (yökuiva ollut 1 v vanhasta) ja itse uskon että paljonkin tekemistä on sillä että ollaan vauvana käytetty pelkästään harsovaippoja=

lapsi kehittyy ja tunnistaa hätänsä = oppii kuivaksi

vahinkojakaan ei meillä ole paljoa sattunut..luonnollisestikin on joskus tullut pissat housuun, mutta järjestäen kyllä ilmaisee halunsa potalle ja pidättää kunnes pääsee..

muutamia vinkkejä..

eli tietenkin se että potalla käydään säännöllisesti esim. ensinnä aamulla, ennen nukkumaanmenoa illalla, aina syömisen jälkeen ja kun sinne jotain tulee niin kehutaan (mä ainakin kehun joka kerta vaikka poika ollut yli 6 kk jo pelkissä alushousuissa, ilman vaippaa siis)..toi kehuminen on sinänsä tärkeetä että meillä ainakin poika itsekin tokasee aina " hyvä, pissa tuli" tai hyvä haisukakka tuli" ja hymyilee leveesti päälle ja on todella ylpee aikaansaannoksestaan..

joskus pieni lahjontakin voi olla paikallaan..esim. jos on hyvät leikit kesken ja lapsi ei ole muutamaan tuntiin käynyt, " ei o hätä" vastauksineen..yleensä sillon laitan potan telkkarin eteen ja postimies patet nauhalta kehiin..tai annan purkkaa (tota ei ehkä 1,5 vuotiaalle voi vielä antaa, jos ei osaa sylkästä sitten pois)..niin kummasti taas maltetaan..aina yleensä lisäksi selitän esim.ennen puistoon lähtöä että on pakko käydä potalla koska voi tulla ulkona hätä..

varmaan kannattaa jättää vaipat pois myös sillä niin kauan kun lapsen on mukava tehdä housuihin ja siitä on selvästikin jo tullut opittu tapa on vaikeeta saada lasta ymmärtämään miksi pitää tehdä johonkin muualla kun se niin kätevästi sujuu vaippaan..

tää tietenkin sillä varauksella et on kotona ja varavaatteita saatavilla..

niin ja varmaankaan ei kannata kommentoida mitenkään negatiivisesti jos vahinko sattuu..vaan todeta tyyliin " et seuraavalla kerralla koitetaan tehdä pottaan ettei ole kurja olla märissä"

Meillä on myös tyttärellä käytetty kestovaippoja vauvasta lähtien, ei tosin täyspäiväisesti vaan lähinnä on kestoiltu kotioloissa. Nyt 3-vuotiaana on käytössä ns. harjoitteluhousut ja sinne tyttö kyllä pissaa / kakkaa aivan sujuvasti...! Potalla on käytetty säännöllisesti alle 1-vuotiaasta. En jaksa stressata asiasta mitenkään. Eiköhän kuivaksi oppiminen kesällä edisty. Alkup. kirjoittajalle siis neuvoksi, että ei kannata ottaa minkäänlaista ongelmaa tästä asiasta. Harsovaippojen käytöllä ei ole mitään tekemistä kuivaksioppimisen kanssa!

miten lapsenne ilmottavat hädästä? Esim vielä puhumattomat, menevätkö vaan itse potalle/pöntölle? Musta tuntu jo esikoisen aikaan että vasta sitten osasin relata tuon pottajutun kun tyttö osasi hoitaa homman itse eli mun ei pitänyt kysyä vähän väliä pissattaako. Poika on vähän sillä rajalla, yleensä jo menee itse potalle mutta silti pitää joskus kysästä että pissattaako...

Siis toivoa on vielä ;D

Tutuilla on 1v ja on päiväkuiva. Samoin toinen tuttu jolla1v3kk ja myöskin päiväkuiva. Ajattelin että mikäs täällä mättää....

Kiitos sinulle!

tiedän että niitäkin on, mutta keskimäärin vasta 2- tai 3-vuotias osaa säädellä rakkoaan eli osaa mennä potalle kun on hätä. Mutta sehän on jo hyvä jos lapsesi kuitenkin istuu potalla eikä kammoa kapinetta. Jatkakaa samaan malliin. Jossain vaiheessa lapsi ei enää viihdy märissä housuissa ja sillon on hyvä konsti vaan ottaa vaipat pois (jos siis lapsi jo kykenee haitsemaan rakkoa).

Esikoinen alotti meillä pottailun päiväkodissa kun oi 1v3kk. Sitten kun hän oli 2v4kk otettiin vaipat pois ja oli heti päivä- ja yökuiva. Keskimmäinen ei suosutunut potalle esimerkeistä, lahjomisista ja kaikesta huolimatta. Yhtäkkiä sitten kun oi 2v7kk keksi että potta on ok ja häneltä otettiin vaipat pois. On nyt pääsääntöisesti kuiva päivällä ja myös yöllä mutta vahinkoja sattuu kyllä enemmän kun isosiskolla aikanaan. Kokeilimme pojan kanssa vaipattommuutta kun hän oi vähän päälle 2v mutta sillon pissaa lirisi 10 minuutin välein ei fyysisesti oli vielä ihan epäkypsä. Tuolloin hän ei myöskään välittänyt märistä housuista. Kuopus täyttää pian 1v eikä halua istua potalla.

että juuri noin kannattaa varmaan alottaa kun olette tehneet eli istuttaa lapsi potalle sännöllisesti, aamulla, illalla, ruuan jälkeen jne jos lapsi kerran mielellään istuu. Pakottaa ei missään nimessä kannata mutta niinhän ette ole tehneetkään.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat