Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei, minulla on tulevalla viikolla 2 kk täyttävä tyttövauva. Minua mietityttää, että millaisia hereilläoloaikoja muiden tämän ikäisillä vauvoilla on? Tuntuu, että pidän vauvaa liikaa hereillä välillä, mutta kun pieni ei sitten aina rupeakaan nukkumaan, vaikka selvästi on havaittavissa väsymystä.. Liika valveillaolo saa vaavin " yliväsyneeksi" , mutta kun ei aina päivisin tahdo löytyä sopivaa hereilläoloaikaa ja sitten on koko perheellä " elämä sekaisin" .. Kommentteja, kokemuksia, vinkkejä! Tiedän, että kaikki vauvat yksilöllisiä, mutta josko muiden kokemuksista saisi jotain yleistietoa. Yöllä meillä menee hyvin - keskimäärin kolmen tunnin välein herätään syötölle ja yöunet kestää n. 21 - 08.

Kommentit (5)

Meidän pojan rytmi on suunnilleen seuraavaa: vaunuun pihalle nukkumaan 9-12, hereillä 12-14, vaunuun 14-17, hereillä 17-21, josta iltaitkuisuutta klo 18-21 Nukkuu sängyssään 21-01, yösyöttö 01-02, nukkuu omassa sängyssä 2-5, syöttö 5-6, jonka jälkeen nukahtelee ja imee n.puolen tunnin välein meidän sängyssä minun vieressä nukkuen ja siis välillä syöden klo 9 asti kun taas uusi päivä alkaa, kun laitan hänt vaunuun parvekkeelle. Näissä ajoissa on luonnollisesti joustoa tunti molempiin suuntiin, mutta periaate on kahdet kolmen tunnin päiväunet. Iltaitkuisuuskin vähenee puoleen, jos jaksan lähteä vielä illalla n.15-30min iltakävelylle pojan kanssa, tai autoajelu ajaa lähes saman asian. Ongelma ovat liikennevalot, koska niissä poika heti rupeaa huutamaan.

Tämä rytmi on muodostunut minun, äitini ja pojan hyvällä yhteistyöllä. Olen siis periaatteessa opettanut hänet nukkumaan pihalla nuo kolmen tunnin päiväunet. Aluksi minä tai äitini istui pihalla vaunujen vieressä ja heilutti vaunuja heti jos vauva vähäkään inahti. Tätä kesti noin viikon. Nykyisi vauva nukahtaa heti vaunuun kun laitan pihavaatteet päälle ja sitten lykkään parvekkeelle. Välillä hän heräilee ja heti kun kuulen parvekkeelta itkua menen heijaamaan vaunuja, josta vauva yleensä heti rauhoittuu. Jos ei muutaman minuutin heijaamiselle rauhoita otan vauvan hetkeksi syliin ja sitten takaisin vaunuun.Yleensä hän nukkuu ekat 45 min ilman itkua, sitten tulee muutamat itkut noin 5min välein ja sitten taas pitempi unijakso ilman itkua.

Sisällä vauva ei nuku päivisin kuin 45min, joten olen suosiolla siirtänyt hänet heti vaunuun jos hän esim.nukahtaa päivisin rinnalle sänkyymme. Vaununukkuminen kun " tuottaa" enemmän rauhallista aikaa minulle kotihommien tekoon.

Pojalla tänään ikää tasan 2 kk ja olen täysimettänyt häntä koko ajan. Tähän hyvään rytmiin päästiin n.3 vko sitten.

poika tuossa iässä oli aina 1,5 tuntia valveilla ja sit nukku 1-4 tuntia. Nukkumisen pituudesta riippumatta taas nukkuun 1,5 tunnin hereillä olon jälkeen. Ei kauempaa jaksanut valvoo, tyytyväinen tuntui olevan tolla rytmillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja syyksi lopulta huomattiin se, että vauva oli nälkäinen. Kun sai sitten enemmän ruokaa, unikin maistui ja valvomismaratonit loppuivat.

Heippa

Meillä nyt 1,5kk poika ja nämä uni- ja valverytmit on minuakin mietityttänyt. Meillä siis päivät ei koskaan seuraa toisiaan samanlaisina ja poitsun rytmi on vielä selvästi hakusessa.

Yöt on vähän helpottuneet ja jonkin aikaa tyypillinen yö oli mallia 20-01 unta, 01-02 syöttö ja uudelleen uneen, 02-06 unta 06 hereille, syöttö ja 1-2h valveilla. No, tuo rytmi on mennyt jo ja nyt uutta odotellaan. Viime yönä tuli ennätys kun vauva nukkui 21.30-05 eli 7,5 tuntia yhteen soittoon!!! Oltiin ihan hämmästyksissä ja nyt tietty toivotaan, että tuo olisi pysyvä tila -tuskin.

Nämä valvomiset ovat sitten toinen juttu. Meidän poika on joku ihmeen kukkuja-tikka. Kun herää päiväunilta siinä 14-15 tienoilla niin harvoin enää nukkuu ennen yöunia. Esim. viime viikolla valvoi klo 13.30-20! Voitte kuvitella, kuinka " iloinen" on 1kk vauva valvottuaan melkein 7h -mutta kun ei nukahtanut, ei millään vaikka kylvetettiin, joka yleensä ainakin tehoaa.

Että meidän pieni mies jaksaa kyllä valvoa. Yleensä ne valveillaolopätkät on 2-3h ja sitten ennen iltaunia menee neljäkin tuntia helposti. Kovin mieluusti ottaisin sellaisen vauvan, joka valvoo pari tuntia ja nukkuu, mutta meille on tosiaan siunaantunut joku ihmeen kukkuja. Odotan kunnon yöunia kuin kuuta nousevaa :-D

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat