Seuraa 

Mua on jo pitkään kiinnostanut kätilön ammatti ja haluaisinkin tietää mitkä ovat väylät siihen. Toki tiedän että amk:ssa sairaanhoitajaksi ja siitä sitten kätilöksi. Olen myös kuullut että jossain voi opiskella kätilöksi " suoraan" ? Onko vain huhupuhetta?

Asia mikä huolestuttaa on se että hakisin kaksitoista vuotta vanhoilla keskinkertaisilla yo-todistuksilla... Joten mielen latistaa jo heti kun alalle varmasti porskuttaa nuoret vastaleivotut ylioppilat ämmän ym papereineen... Miten vois päästä tällainen " keskinkertainen vanha kaakki" ...?

Onko jotain erityishakua tms? Uskon että kahden normaalin synnytyksen, yhden myöhäisen keskenmenokokemuksen sekä gynekologisen leikkauksen jälkeen naistentautien osastolla omaan kokemusta kätilöntyöstä ihan reippaasti, enemmän kuin joku muu. Miten vauhdittaa hakua, saako jostain lisäpointseja? Esim. vapaaehtoisena doulana olemisesta? Tätäkin kokemusta löytyy.

Kuinka paljon ratkaisee haussa koulumenestys/valintakokeet? Millaiset ovat valintakokeet kätilöksi mielivälle, mitä painotetaan? Kaikkeen tällaiseen sekalaiseen haluaisin vinkkejä. Ja lisäksi kokemuksia kätilöopiskelijoilta ja valmiiltakin kätilöiltä, millaista opiskelu ja työ on, hyvät ja huonot puolet.

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!!! Ne tulevat tarpeeseen.

Kommentit (5)

Nyt ei kyllä ollu mainintaa mistään kirjatentistä, vaan pääsykokeissa on ainakin opettajan haastattelu ja esim. ryhmäkeskustelu. Kannattaa käydä sen oppilaitoksen nettisivuilla minne aikoo hakea, sieltä saa hyvin tietoa ja voi tehdä hakemuksen myös. Jos on aikaisempi ammatillinen tutkinto Yo-todistuksen lisäksi, voi valita millä papereilla hakee (eli mitkä paremmat/ mistä eniten saa pisteitä).

Onnea hakuun!

Eli kätilöopinnot alkavat jo ensimmäisenä opintovuotena. Opiskelu perheellisenä on hieman rankkaa. Mulla itsellä motivaatio nollassa ja se näkyy jo arvioinneissa. Meidän ryhmässä on opiskelijoita alle kakskymmpisistä melki nelikymppisiin ja hyvin tullaan keskenämme toimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

opiskelen itse toista vuotta kätilöksi. kätilötutkintoon kuuluu aina myöskin sairaanhoitajan tutkinto vaikka jo hakuvaiheessa yleesä täytyy hakea kätlölinjalle. opinnot kestävät 4,5 vuotta, joista ensimmäiset 3,5 sairaanhoitajaopintoja. olen itse viihtynyt koulussa tosi hyvin. esimerkiksi stadiaan järjestetään pääsykokeet joihin haetaan lukion tai ammattikoulun todistuksella.. en tiedä onko työkokemuksta mitään apua, epäilen että ei. kun pääsykokeisiin sitten pääsee, ei enää aikasempien koulujen todistuksilla ole minkäännäköistä painoarvoa, vaan opiskelemaan pääsevät ne, jotka ovat pääsykokeissa pärjänneet parhaiten. joissakin kouluissa järjestetään edelleen psykologisia testejä. stadiassa niistä on luovuttu.

luokallani ikähaitari on 20-45v, eli meitä on moneksi. koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa opinnot.

Kannattaa käydä työvoimatoimistosta lainaamassa ammattikorkeakoulujen hakuopas, siinä on tarkemmin kerrottu paikkakunnat ja koulut, joissa kätilöksi voi opiskella. Opiskelu kestää 4 1/2 vuotta, joista kutakuinkin 2 1/2 vuotta ensin pelkkiä sairaanhoitajan opintoja ja sitten alkaa tulla mukaan kätilöopintoja.

Hakemisesta että nyt taitaa yleisimmin olla tapana kirjatentti eli kun perehdyt siihen kunnolla niin mahdollisuudet päästä opiskelemaan on ihan hyvät yo-papereista huolimatta :) Minä oon käynyt aikanaan läpi kunnon soveltuvuustestit/ryhmäkeskustelut ja haastattelut ja se on kyllä huomattavasti vaativampi. Mutta kyllähän kirjatentissäkin pitää pärjätä hyvin, sillä tenttiin otetaan n.nelinkertainen määrä kokelaita ja niistä siis n.25% pääsee opiskelemaan.

Itse opiskelen kätilöksi toista vuotta ja nyt oon äitiyslomalla. Minulla on myös lapsia ja opiskelusta sanoisin, että on mukavaa, mutta yllättävän vaativaa eli iltaluentojakin on päiväopintojen lisäksi aika paljon, että siihen kannattaa perheellisenä varautua. Lisäksi läsnäolopakko lähes kaikissa aineissa, joka etenkin perheellisenä on ollut joskus hankalaa, jos pöpö liikkeellä. Välillä olen itse pois koulusta ja välillä sitten mies on ollut.

Minulla ei vielä kokemusta kätilövaiheen opinnoista, mutta odotan niitä innolla!

Tsemppiä hakuun!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat