Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Sivut

Kommentit (48)

Ehdin taas istahtaa hetkeksi koneelle kun pikkuneiti nukkuu. Syomisista ainakin joku kyseli. Meilla herataan yolla noin 3 tunnin valein syomaan, ja paivalla syodaan noin 1-2 tunnin valein kun ollaan hereilla. Nukkuessa toki tulee niita 3:n tunnin valeja. Iltaisin tuntuu etta tytto jotenkin syo ' varastoon' ja viihtyy rinnalla todella paljon... Mulle ainakin on sanottu etta aikaa myoten tasaantuu.

Meilla tytto muuten nukahtaa aina tissille iltaisin, ja olen alkanut miettimaan etta tuleekohan se olemaan ongelma myohemmin?? Itse olen ajatellut etta kun typy on viela noin pieni niin ei se haittaa, ja ehka muutaman viikon paasta voisi alkaa harjoittelemaan erilaista nukkumaan meno kaytantoa. Mites muilla???

Taa sektio haava ottaa pattiin ihan urakalla.. Ulospain nayttaa siis etta on todella hyvin parantunut, mutta heti kun vahan enemman touhuaa tai kavelee, niin sen kylla tuntee seuraavana paivana. Eilen kaytiin tyton kanssa ostoksilla, ja tuli kaveltya melkoiset maarat. Heti aamuyosta sen kylla sitten tunsi ' nahoissaan' . Eli varovasti taytyy ottaa.. Oli muuten ihana kayda shoppailemassa ja tytto kayttaytyi kuin enkeli myos.

Hyvaa viikonalkua

Browniette ja tytto 2 vk 4 pv

Sisältö jatkuu mainoksen alla

[color=peachpuff2] Tänään oli tytön neuvola, kovasti kasvaa. Ja päätään kannattelee jo älyttömän hyvin, ei pitkiä aikoja kylläkään... Ja ensimmäinen hymy on tullut jo pari viikkoa sitten! Pelkällä rintamaidolla mennään, sitä riittää ja tyttö kasvaa sillä hyvin.

Napatynkä irtosi viiden päivän ikäisenä. Minäkin rasvailen välillä, varsinkin nilkat ja ranteet on todella kuivat. Sairaalassakin sanoivat, että niitä kannattaa rasvata, saattavat helposti halkeilla niistä kohdista.

Haikaranpuremista kyseli joku... meidän tytöllä on myös toisessa silmäluomessa ja niskassa punaiset jäljet. Minä olen myös kuullut, että voivat tulla siitä, kun kätilö synnytyksessä ottaa kiinni. Ikäänkuin kätilön " sormenjäljet" . Toivottavasti vaalenevat, varsinkin valokuvissa se punainen silmäluomi on aika hurjan näköinen...

Mulla sama juttu kuin katjuskalla, ruokahalu on totaalisesti kadoksissa. Tänäänkin söin ekan kerran vasta puoli neljältä. Ja eilisen päivän pärjäsin hyvin banaanilla ja kahdella ruisleivällä... onhan se liian vähän, mutta ei yhtään maistu.... väkisin pitää jotain syödä. Onneksi maitoa tulee silti hyvin.

Mulla tulee myös imettämisestä vähän huono olo... ei siis okseta, mutta vähän sellainen öklö olo. Onko kenelläkään muulla samaa? Mistähän johtuu?

Vielä olisi viisi kiloa lähtöpainoon, 14 kg on siis poissa...

NapNap + tyttö 3vko ja 3pvä [/color]

Milloinkahan mä opin meneen ajoissa nukkumaan? Väsyttää kyllä jo ihan kamalasti, mutta tekee silti mieli naputella pari riviä.

Huomaa että kun jää nukkuminen vähemmälle, niin tulee tehtyä mitä sattuu ja suustakin tulee ihan vääriä sanoja :) Vauvalle olen mm. kertonut, että vaihdan ensin vaipan ja sitten syön hänet (aikomuksena oli kyllä syöttää eikä syödä). Ja kun näitä lapsiakin on kokonaista kaksi kappaletta, niin päivittäin onnistun sekoittamaan niiden nimet keskenään! Kaksi tissiäkin on jo liikaa mun muistille enkä yleensä muista, kummasta aloitin syöttämään edellisellä kerralla. Liivinsuojiakin löytyy joskus kaksi samalta puolelta! Hukkaan noita liivinsuojia muutenkin koko ajan ja ennen vieraitten tuloa täytyy aina yrittää kerätä niitä pois, kun tarkemmin katsottuna joka pöydän kulmalta tuntuu löytyvän! Tänään ruokakaupassa löysin yhden kassistanikin. Joo, äitiysloma on työnantajankin kannalta hyvä asia, olis aivan edesvastuutonta päästää mut töihin toheloimaan :)

Jotain kysymyksiä jäi silti tuosta pinosta mieleen, toivoa siis vielä on!

NAPATYNKÄ irtosi, kun poika oli 6 vrk. Nyt on ihan soma siisti pikku napa hänellä.

RÖYHTÄYTYS käy meillä yleensä perinteisesti olkapäällä.

TUTEISTA: Meidän vauvalla on tutteja (sairaalasta saatiin), mutta ei hän niitä ainakaan vielä käytä. Ehkä myöhemmin jos vauvalle kelpaa. Esikoinen ei koskaan hyväksynyt tuttia suuhunsa ja joskus olisin toivonut, että siihen jonkun tulpan olisi voinut työntää ;)

Ööh, mitäs muuta...?

Ai niin, JÄLKIVUODOSTA. Mulle sanottiin neuvolassa, että aika monilla sitä tulee ensin pari viikkoa ja sitten se on jo ihan vaaleaa ja melkein loppunut, mutta sitten alkaa tulla uudestaan enemmän (ja sitä voi erehtyä luulemaan kuukautisiksi). 5-12 viikossa pitäisi olla kokonaan ohi. Tällä hetkellä mulla on hyvin vähän vuotoa, mutta käytän kuitenkin suojia (paitsi silloin kun unohdan - sitäkin tällä lahopäällä sattuu) ja olen varautunut siihen, että vuoto voi myös vielä vähäksi aikaa lisääntyä.

Tahattomia HYMYJÄ meidän vauvalla on ollut päivittäin heti syntymästään asti, mutta niitä tarkoituksellisia ei kai vielä. Tänään hän kyllä katsoi mua suoraan silmiin ja hymyili ja se tuntui niin kivalta, mutta kai se vain oli sattumaa...? Poika on vasta kolme viikkoa, eikös ne tarkoitukselliset hymyt tule yleensä 1-2 kuukauden iässä?

Ja toimelias PISSAPOIKA löytyy meiltäkin. Sairaalassa pissasi eka kerran isänsä päälle ja sama homma on jatkunut kotona. Mun päälle ei oo koskaan pissannut (mulla on aina harso valmiustilassa), mutta isänsä päälle pissii vähintään kerran päivässä ja pissannut on hoitopöydältä joka ilman suuntaan: lattialle, sänkyyn, seinälle, lipaston päälle... Myös neuvolassa on pissinyt tädin käsille :) Tässä asiassa tytöt on kyllä helppohoitoisempia!

No johan tässä tulikin " pari riviä" kirjoitettua. Nyt yöpuulle!

Ensinnä, miten usein teidän vauvat SYÖ? Meidän 2 vk 2 pv poju syö yölläkin 2-3 h välein, aluksi se oli ihan ok mutta nyt tuntuu että jos sama jatkuu alan olla aika väsynyt... ja päivällä 1-2 h välein.

(Paitsi jos ollaan jossain kaupoisa / ulkona tms. niin sitten voi mennä pidempään kun nukkuu koko ajan).

Pelkkää rintaa on nyt saanut, tuntuu että maitoa kyllä riittäisi, mutta poju ei jaksa syödä kuin toisen kerrallaan jos sitäkään tyhjäksi, kunnes nukahtaa tai tulee täyteen. Eli on selvästi tottunut syömään usein mutta vähän.

Kai se rintamaito sitten on niin nopeaan sulavaa, mutta tuntuisi jotenkin hassulta aloittaa korvikkeitakaan vain sitä testatakseen jos saisi syöttäväliä venytettyä, jos tuntuu että maitoa riittäisi.

Ja PUKEMISESTA - miten paljon te pidätte vauvalla vaatetta?

Meillä on sisällä niin lämmintä päivisin (isot ikkunat, aurinko hohkaa eikä kaihtimetkaan oikein auta), että tuntuu olevan liikaa laittaa edes lyhythihaista bodya alusvaatteksi.

Mutta onkohan liian vähän jos on vain pelkkä pitkähihainen paita ja housut, ei siis mitään " alusvaatetta" ??

Entäs ulkona, oletteko jo siirtyneet pois toppahaalarista? TUntuu että kevyttoppahaalari riittää jo hyvin kun on vaunuissa makuupussikin ja kantokassi, mutta sitten kai pitäisi olla vähän enemmän niitä sisävaatteita alla kuin vain yksi vaatekerta...

(ja villavaatteetkin tuntuu jo vähän tukalilta siihen väliin)

Hohhoi onpa mullakin ongelmat :-), ihan kuin oisin joku " hössö ensimmäisen äiti" :-)...

(siis en tarkoita että ensimmäisten äidit olisi oikeasti mitenkään ylihössöjä vaan pikemmin päinvastoin, näin sitä kolmannenkin kanssa osaa vielä pähkätä kaikenlaista, tuntuu että vielä enemmän nyt kuin ekan kanssa joskus nuorena)

Nyt lähdetään ulkoilemaan ,täytyy tulla vielä kysymään lisää NIMIÄISISTÄ mutta kertokaa jo jotain jos joku meinaa pitää.

Katotaan paljonko tänne ehdin kirjottaa ennen ku jompi kumpi lapsista taas mua kaipaa!!=)

Tyttö kattelee lastenohjelmia ja poika nukkuu vaunuissa.

monkey: pojalta irtosi napatynkä sairaalassa (oli silloin 3 päivää). Ja olen poikaa kylvyn jälkeen öljynnyt (sillä öljyllä mikä tuli äitiyspakkauksessa) ja sitten välillä rasvannut jalkoja (ne kun ovat aina veden alla kun pyllyä pesee ni kuivuu helposti).

Ja toi lista onkin hieno idea!!!=)

lyytikki: poika hymyilee unissaa ja tissillä. Vielä siis ei ole tullut oikee mulle tarkoitettua hymyä. Tyttö alkoi hymyilemään ku oli 4viikkoa, et saa nähä miten nyt käy!!:)

Ja päätään on sairaalassa jo kannatellut (ihan muutamia sekuntteja). On tosi tomera poika, koko ajan pitäisi olla näkemässä mitä tapahtuu!!:)

höpsisi75: meillä röyhtäytetään pystyasennossa (poika olkapäälle) ja välillä saatetaan vähän avittaa röyhyn tuloa ja silitellään kyljestä (neuvoivat niin sairaalasta kun tyttö oli vauva eikä oikeen kunnollai röyhtässy).

suzy2: poika sai tutin jo sairaalassa ku oli niin iso imemisentarve, mut ei ole sen jälkeen tuttia huolinut!

pixi: mulla vielä jäkivuotoa (muuttunut rusehtavaksi). Välillä saattaa olla ettei päivään tule mitään ja sitten taas seuraavana päivänä taas tulee. Mulla tullu koko ajan myös hyytymiä...tarvii varmaan neuvolassa seuraavaksi niistä kysyä!!

Pulauteleeko teidän vauvelit paljonkin?

Tuntuu siltä että poika pulauttelee vähän väliä! mut ilmeisesti sinne masuun jää vähän maitoakin kun vaipat aina pissasia ja pojalla paino nousee.

Tissillä on kyllä hereillä ollessaan koko ajan, mutta sitten kyllä nukkuu kunnon päikkäreitä!

Ite kanssa varmaan tottunut tähän väsymykseen! Nyt kun ei saa olla oikee kunnollai rauhassa missään vaiheessa. Nyt kun tyttö menee päikkäreille ni poika heräilee siinä vaiheessa ja sitten kun nukahtaa ni tyttö jo heräilee.

No ehkä sitten joskus!!:)

Viime yönä oli täälläkin satanut lunta!!:( Kevättä ja kesää oottelen!!!!

Mutta nyt taas mentävä!!

t.lottis

En olekaan aikoihin pinoutunut. Täällä on aika väsynyttä porukkaa. Meidän pojulla on aika paljon masuvaivoja ja viime yönä nukuttiin pienen pienissä pätkissä ehkä kaks tuntia. Meillä oli vielä neuvola aamuyhdeksältä, just sillon piti tietysti nousta, kun poika olisi nukkunut rauhassa...

Tänään alettiin antaa disflatylia, saa nähdä onko siitä mitään apua. Poika ei vain oikein osaa röyhtäistä, joten kaikki ilma tulee pieruna ulos. Välillä sitä sitten punnataan ja vääntelehditään oikein urakalla. Millaisessa asennossa RÖYHTÄYTÄTTE vauvaanne?

Poika oli kasvanut reippaasti. Nyt kahden viikon ja kahden päivän iässä syntymäpaino (3596) ylittyi jo 400 grammalla eli oli 4005g. Pituuttakin oli tullut jo neljä sentiä eli on nyt 52cm. Meillä poika syö todella epäsäännöllisesti. Päivisin ehkä kahden-kolmen tunnin välein, illalla sitten jopa tunnin välein. Jos yö menee ilman masuvaivoja, niin poika nukahtaa 01-02 yöllä ja eka syöttö on noin 3,5 tunnin päästä ja toka sitten noin 2,5 tunnin kuluttua. Sen jälkeen nukkuu vielä suunnilleen samanlaisen pätkän. Meidän ruokailut vaan tuppaa kestämään tosi pitkään, joten se on öisin aika rankkaa. Poika jaksaa syödä tehokkaasti noin 10-15 minuuttia, sen jälkeen imuttelu harvenee ja poika nukkuu tissi suussa. Aina kun yrittää saada nänniä ulos, imutus jatkuu... Meillä siis mennään pelkästään rintamaidolla. Ekan syönnin jälkeen yleensä vaihdetaan vaippa ja jatketaan joko samalla tissillä tai toisella vielä samanlainen satsi, joten syöntiin vierähtää aikaa melkein tunti... Yölläkin meidän on pakko vaihtaa vaippa, koska poika kakkaa ihan koko ajan.

Joku puhui KANTOLIINASTA. Sain sellaisen lainaksi ja nyt olen pari kertaa yrittänyt saada pojan siihen aseteltua. Oon koittanut kietaisuristikehtosidontaa, mutta en ehkä osaa asettaa poikaa siihen oikeaan asentoon, koska sen pää hukkuu muutaman minuutin päästä olkaimen sisään. Pitääkö vauvan olla kantoliinassa maha vai kylki mun mahaa vasten? Pelkään, että vauva on jotenkin väärässä asennossa ja selkä vaurioiutuu tai se ei saa kunnolla hengitettyä...

Voisiko joku neuvoa??

Nyt poika nukkuu kantoliinassa sylissä, sain sen jotenkin siihen ähellettyä. Iskä on tällä hetkellä keräämässä voimia ja nukkuu, mun vuoro on sitten illemmalla.

VAIPOISTA, mun on ollut tarkoitus alkaa käyttää kestoja, mutta vielä olen pysynyt kertiksissä, niistä käytössä Liberot. On meidän rimppakintulle parhaimman malliset. Jotenkin en ole vielä uskaltautunut ähräämään kestojen kanssa, kun ei oikein teidä miten ne toimii. Mun on tarkoitus käyttää harsoja ja itse tehtyjä hahtuvavilliksiä. Mulla on myös pari käytettynä ostettua muovitettua kuorta. Niitä Ruskovillan villiksiä olen miettinyt, ja kai sellaiset jossain vaiheessa pitää hankkia. Niitä kun niin paljon kehutaan.

VAATTEISTA oli vielä myös puhetta. Kysyin tänään neuvolassa, että voiko jo jättää villavaatekerran toppapuvun alta pois, kun poika on vaunujen makuupussissa ja on jo lämpöasteita. Terkka oli sitä mieltä, että alapuolelta hohkaa vielä sen verran kylmää ilmaa, että ei jättäisi pois. Sisällä pojalla on päällä pitkähihainen body ja potkarit tai puolipotkarit. Kaikki vaatteet on vaan niin mielettömän suuria! Äippäpakkauksen vaatteita ei voi vielä kuvitellakaan laittavansa pojalle päälle.

Nyt menen kattelemaan jotain syötävää. Kerätyistä 20 kilosta on muuten 12 lähtenyt. Ne loput taitaakin olla aika tiukassa, koska ovat sitä ylimääräistä puhdasta läskiä... Koitin eilen vanhoja farkkuja ja meinasi itku päästä, reisistä meni hyvin, mutta nappi ei sitten mennytkään kiinni... No, ehkä ne jossain vaiheessa menee taas päälle, jos tässä vaan malttaa olla syömättä herkkuja ja pääsee taas kunnolla liikkumaan.

Terkkuja ja mukavaa vauva-aikaa!

t: Hömppä ja poju 2vko 2pv

Onpas kannustavaa lukea etta samaa onnea ja ongelmaa tuntuu olevan vahan joka kodissa. Ja kiitos SANTTU nukuttamisvihjeista. Itsekin ajattelin, etta varmaan vahan liian aikaista alkaa opettamaan rutiineja, kun on viela niin pikkuinen.

Meilla tytto on kohottanut paataan jo ihan vastasyntyneesta asti ( siis muutamia sekunteja), ja olen pitanyt hanta mahallaan paivisin, koska sen pitaisi vahvistaa niskalihaksia ja myos auttaa niihin ilmavaivoihin. Mahallaan en kylla uskalla nukuttaa, ellen itse ole vahtimassa, vaikka mukava asento tuntuisi olevan.. Hymyt on tahan asti olleet varmaan ilmavaivoista johtuvia, joten niita oikeita odotellessa :)

Meilla olleet kaytossa myos Pampersien newborn, ja nyt 3-6kg. Taalla ei ole Liberoita, mutta ihan hyva jenkkimerkki Huggies, jota ajattelin kylla seuraavaksi ostaa, kun ovat pehmoisemman oloisia kuin Pampersit.

HOPSIS75- Me ollaan royhtaytelty klassisesti olkapaalla, ja sitten istuma-asennossa, eli vauva syliin istumaan sormet molempiin kainalohin ja etusormi tukemaan paata. Tytto rauhoittuu siihen aina, ja royhtaisee melkein joka kerta.

Nyt kuuluu aania siihen malliin, etta on mentava katsomaan!

Browniette ja tytto 2vk 5pv

Kiitos SANTTU hintatiedoista! Jumbon Prismassa on nuo NAN-tetrat näköjään ihan saman hintaisia kuin siellä Ison Omenan CM:ssa eli 3,48/ltk 12 kpl.

VAUVAN PUKEUTUMISESTA on kysytty. Meillä vauvalla on sisällä yleensä yläosassa kaksi ohutta kerrosta (esim. lyhythihainen paita ja pitkähihainen body) ja alaosassa yksi ohut kerros (esim. puolipotkarit) ja lisäksi jotkut sukat tai töppöset jalassa. Ulkona viimeksi oli lämmin kypärämyssy ja talvihaalari mutta ei makuupussia eikä mitään villavaatetta.

VAUVAN SYÖMISESTÄ on vaikea sanoa mitään säännöllistä rytmiä. Koko ajanhan tuo tuntuu syövän, etenkin päivisin :) Viime yönä nukkui n. klo 21-01 (jolloin tyhmä äiti ei tietenkään nukkunut vaan katsoi Bridget Jonesia telkkarista ja ahmi suklaata). Sitten seuraavat kaksi tuntia vauva söi ja kakkasi vuoron perään ja nukkui taas n. klo 03-07 (jolloin uupunut äitikin jo vaipui vuoteeseen). Joinakin öinä syö tiheämmin eikä aina onneksi ole tuollaista uuvuttavaa parin tunnin syömis-kakkaamissessiota keskellä yötä. Päivisin syö ehkä 1-3 tunnin välein tai joskus jopa useammin, kun syö vain yhdestä rinnasta ja nukahtaa ja sitten puolen tunnin päästä havahtuu huomaamaan, että jotain jäi kesken.

Nyt taidan mennä vähän päiväunille, kun sain yöllä nukuttua vain reilut kolme tuntia. Vielä pari tuntia ennen kuin esikko tulee koulusta... Saas nähdä herääkö vauveli heti kun oikaisen itseni.

Katotaan ehdinkö kirjoittaa ennen terkan tuloa... Meillä herättiin viime yönä 2 kertaa. Jee!!! Aamulla esikoinenkin heräs vasta puol 11 joten nyt on paljon parempi olokin kun on saanut nukkua.

Meillä kanssa napatynkä irtos maanantaina ja tänään käytiin ekaa kertaa kylvyssä. Nyt sitten pikkuinen nukkuukin tossa vieressä, joudutaan varmaan herättelee kun terkka tulee.

Meillä on käytössä liberon 1 koko. Pampersit kans ollu hyviä. Kakkosta kokeilin kun tilapäisesti oli ykköset loppu ja vuosi kyllä haaroista. Sen verran luikut jalat vielä et varmaan ainakin yks paketti ykkösiä pitää viel ostaa.

Tutti meillä käytössä tosi vähän. Joskus kun herää kesken unien eikä viel ole nälkä niin silloin huolii, muuten sylkee aika nopeesti pois. Muutaman tutti kuvan sain tänään napattua ennen kun ehti sen sylkeä.

Mä oon joutunu rasvaamaan vauvaa kun oli yliaikaisuuden takia aika kuiva, varsinkin nilkat ja ranteet. Toivotaan et iho alkaa tulla paremmaks eikä saa äitinsä atooppista ihoa.

Tuuteli olitko Itäväylän ja Uusimaan kuvauksissa? Me oltiin Itäväylän kun Uusimaan kuvaukset oli just siltä päivältä peruttu. Varmaan on huomisessa lehdessä jo kuva. Jouduin minäkin sitten niihin kuviin... Sain ne kuvat sähköpostiin ja olin aika zombien näköinen, onneks lehdessä se ei näy niin tarkasti.

Ristiäiset me pidetään anopin luona. Siellä on enemmän tilaa kun meillä ja anoppi tarjoutui hoitamaan kaikki tarjoilut ja viel jopa maksamaan ne joten eipä siitä tarjouksesta voinut kieltäytyä. Nimi on päätetty ja kerrottukin kaikille. Olenkin sen jo sähköposti rinkiin kertonut, täällä en viitsi nimiä kertoa.

Ruokahalut on edelleen kateissa. No ainakin viel tulee hyvin maitoa joten en niin kauhean huolissani jaksa olla. Mulla tuli alkuun jälkivuodossa hyytymiä ja oli alavatsa tosi kipee, meni onneks ohi. Toivotaan ettei tuu takas ettei tosiaan tarvii mihinkään sairaalaan lähteä.

Nyt alan odotella sitä terkkaria ja palailen kertomaan sitten kuulumisia kun on lähtenyt ja taas on sellainen rako että koneelle kerkiän.

Kati ja tytöt 3v ja 9vrk

Ei tullut viime yönä paljoa nukuttua. Vauva oli koko ajan rinnalla ja hamus mut ei syöny. Sit kun nukkui sen tunnin en ite saanut unta. Äiti oli meillä yötä ja nukkui alhaalla sohvalla, kuorsasi ja narskutteli hampaita. Jossain vaiheessa esikoinenkin tuli ylös ja alkoi olla sängyssä ahdasta. Neljältä vauva väänsi kakan ja sitten saatiinkin nukuttua aamuun asti. Nyt pitäisi vielä jaksaa siivota kun isä ja sen vaimo tulee kahville yhden aikoihin... Ei jaksa!!!!

Miten teillä muilla on säilynyt ruokahalut? Mä voisin olla vaikka koko päivän syömättä eikä mitään herkkujakaan tee mieli. Pakolla yritän sit jotain syödä jos muistan. Pitäis varmaan laittaa joku kello soimaan ja muistuttamaan ruokailusta. Menis nyt viikko tosi nopsaan niin pääsis ulos ja varmaan ruokahalukin taas löytyis.

Saatiin sitten " kunnialla" vietettyä ne esikoisen synttäritkin. Lauantaina hajos kahvinkeitin ja jouduin sunnuntaiksi lainaamaan kaverin keitintä. Eilen kun olin nostamassa kakkua pöydälle heitin sen lattialle... Onneks silloin oli enää äiti ja veli kahvittamatta joten suurempaa vahinkoa ei päässy käymään, harmitti silti.

Alkaisikohan tuo lapsukainen kohta heräämään kun alkaa tuntua rinnuksissa aika tiukalta... Vähän jo hamuaa peiton reunaa joten alan valmistautua syöttöön.

Kati ja tytöt 3v ja 8vrk

[color=blue]Rupee tää väsymys pikkuhiljaa helpottamaan tai sitten vaan turtuu siihen, eikä enää tunnu olo niin väsyneeltä. Sairaalassa en oikeestaan saanu nukuutua yhtään yötä, jotenkin ei vaan uni tullut ja sitten kun ois nukahtanut, niin vauva heräs tai huonekaverin vauva tai hoitaja tuli käymään...

Epparihaava edelleen kipee, nytkin istun neidin uimarenkaan päällä. Särkylääkettä saa kyllä ottaa, samoin suihkuttelua kaipaa melkein koko ajan.

Olipa helpottavaa lukea, että muillakin syödään tiuhaan tahtiin. Ehdin jo olla huolissaan, kun tuntuu, että mellä poika syö 1-2 tunnin välein päivällä, ellei siis nuku pidempiä unia. Yölläkin heräilee aika tiuhaan. Toissa yönä ekan pätkän nukkui ruhtinaalliset 2½ tuntia ja sen jälkeen sitten heräsikin taas tunnin välein. Viime yönä nukkui jo pidempiä pätkiä, mutta mä en sittn taas osannutkaan nukkua, kun oottelin vaan sitä tunnin väliä. Viime yönä rupes maitokin enempi nousemaan, tänään en oo antanut pojalle enää ollenkaan korviketta ja tyytyväiseltä vaikuttaa. Olin huomaavinani, että nää pojat taitaa vaatia tiusttelua useammin kuin tytöt... Vai?

Huomenna pitäs mennä käymään taas Hyvinkäällä tarkistaa pojan bilirubiiniarvot, kun hieman kellertää tuo meijän kaveri. Lauantaina käytiin jo kerran ja oli arvot hieman nousseet kotiutuspäivästä, mutta ei vaatinut valohoitoa.

Meillä käytössä Pampersin 2-5kg VAIPAT. Välillä kyllä tulee pissa ohi vaipan, kun on pitkään nukkunut kyljellään. Vissiin pippeli unohtunu asettaa oikeeseen asentoon :). Kakatkin saattaa falskata, jos samassa asennossa pitkään nukkunu.

On tää aikamoista opettelua pienen miehen kanssa... pissat suihkuu milloin minnekin, kun vaihdetaan vaippaa :) Tänään aamulla viimeksi mun aamutossuille ja sairaalassa monta kertaa seinille ja vaatteille.

Millon vauvoilla muuten irronnut NAPATYNKÄ? Meillä irtosi tänään. Ihmettelin, kun irtosi jo näin nopeesti, kun esikoisella irtosi vasta parin viikon päästä syntymästä.

Synnytyskertomusta käyn joku päivä tässä kirjoittelemassa minäkin.

Palaillaan taas!

-Monkey ja Mosse 1vk-

Pikaisesti ennen ulkoilua. Yritän tänään lähteä ekaa kertaa yksin vaunujen ja koiran kanssa ulos :)

3.x. meillä poika 3 vkoa syö yhtä tiheästi. Öisinkin nukkuu 2-3 tuntia ja sitten syöminen, vaipanvaihto ´ja nukahtaminen vie 1,5 h!! Väsyttää täälläkin!

Nukutatteko aina kyljellään. Nkl:n " oppaassa" sanottiin että ensin kyljellään ja myöhemmin selällään. Onko jokin syy miksi ei saa olla selällään? Pulauttaminen? Vitsi kun tuntee itsensä tosi fiksuksi, mutta eikös se ole niin ettei tyhmiä kysymyksiä olekkaan...

Joku kyseli pään kannattelusta. Milloin se yleensä tapahtuu?

Ensi hymyä täälläkin odotellaan...

T. Suzy ja poika 3 vkoa! :)

Poika nukkuu, joten on hetki aikaa olla koneenkin ääressä.

Monkey: Meilläkin pissa tulee lähes joka kerta vaipanvaihdon yhteydessä. Ja jotenkin se pääsee aina yllättämään :) Napatynkä taisi irrota 2 viikon ikäisenä.

Röyhtäytys tehdään samalla tavalla kuin Browniette.

Nämä päivät vaan menevät ihan älyttömän nopeasti. Paljon muuta kuin imettämistä ja vaipanvaihtoa ei ehdi tekemään.

Onko teidän vauvoillanne jo TUTTI?

Jaksamista vauva arkeen :)

Täytyy hipsiä äkkiä suihkuun, ennenkuin vauva herää...

T. Suzy ja poika

Minäkin ehdin pitkästä aikaa koneelle kunnolla. Poika nukkuu ja miehen sisko viihdyttää esikoista, joten hetki omaa aikaa. :)

Meillä oli eilen pojan 1kk neuvola. Pituutta oli nyt 54,4cm ja painoa 3600g. Hyvin on siis kasvanut, mutta kahden viikon päästä mennään käymään punnituksella, kun on niin hoikka vieläkin. Vaikka kaikki vauvathan on eri mallisia. Pääasia, että on tyytyväinen ja kasvaa hyvin.

Vaipoista on ollut juttua. Meillä on käytössä kestovaipat, kertiksiä on käytetty vain sairaalassa ja neuvolareissulla. Harsot on imuna ja päällä ruskovillan lyhytlahkeiset pöksyt tai omatekoiset hahtuvahousut. Yhdet yö-Bumbyt on myös, ja niihin olen tosi tyytyväinen! Riisipaperia laitan pyllyn ja vaipan väliin, pitää kuivempana, vaikka ei varsinaista kuivaliinaa olekaan.

Meilläkään poika ei vielä hymyile kuin unissaan ja syönnin jälkeen. Eli täälläkin vielä oikeita hymyjä odotetaan.

Ihana, kun poika jaksaa nyt jo seurustella hieman ja yleensäkin on hereillä enemmän. :) Ja jännä huomata, kuin paljon on ulkonäkö jo muuttunut. Poitsu on muuten ihan isänsä näköinen, kun taas tyttö näyttää enemmän minulta.

Miten muuten teillä jälkivuoto? Vieläkö jatkuu? Mulla oli aluksi 2vko kunnon vuotoa, sitten laantui ja nyt alkanut uudestaan. :( Soitin jo neuvolaankin, onko ihan ok. Käski nyt ottaa rauhallisemmin ja heti jos tulee hyytymiä tai alavatsakipuja, niin suoraan päivystykseen tai polille. Toivottavasti ei tule nyt mitään...!

Nyt täytyy mennä ruokaa väsäämään ja yrittää saada neitonen päikkäreille. Melko nuutuneelta jo näyttää.

-pixi ja pikkuherra 4vko-

nyt sitten ollaan pojan kanssa kaksistaan päivät kun mies meni tänään töihin. Pitää loput 2 isyysloma viikkoa vähän myöhemmin.

Meillä vauva syö päivisin 1-2 tunnin välein ja yöllä vaihtelevasti. Yleensä eka väli on 3-4 h ja loput 1,5-2h. Toissayönä päätti olla valveilla klo. 3-5.30 !!!! mutta viime yönä nukkui paljon paremmin. Päivällä kun on hereillä tuntuu että haluaisi olla tissillä koko ajan, eiköhän tuo tasotu jossain vaiheessa.

Sektio-haava kipuilee täälläkin edelleen. Viikonloppuna käytiin kunnon kävelylenkeillä sekä la että su niin johan eilen illalla kostautui ja haava tuntu tosi kipeeltä. Särkylääkettä saa kyllä ottaa aina välillä edelleen. Toivottavasti kohta helpottaisi jo, kun kuitenkin päällisin puolin näyttää parantuneen tosi hyvin, nuo kipuilut tuntuukin jotenkin tuolla " syvemmällä" :( silleen poltteluna !!!!

Ristiäisiä ajateltiin pitää toukokuun alussa, nimi on jo valmiina, mutta on salaisuus =o]

Uskomatonta että vauva on jo 3 viikkoa, jotenkii tää aika tosiaan on menny tosi nopeesti.

Mukavaa viikon alkua kaikille !!!!

fiona77 ja poika tasan 3 vko

Nyt on terkka käynyt. Tyttö oli hyvin kasvanut, painoi jo 3660g syntyessään siis 3290g. Muutenkin kehui jänteväksi tytöksi. Vaavi oli kuin enkeli koko tutkimuksen ajan eikä hermostunut edes kun herätettiin kesken unien. Meilläkin on haikaran purema nenän alla, en ollu edes ite huomannut. Navassa oli sieni ja se saatiin myös samalla hoidettua. MONKEY voisiko teilläkin olla kun sanoit navassa olevan kuin nasta, meillä siis oli samanlainen. Palailen taas huomenna!

Kati ja tytöt 3v ja 9vrk

[color=green]vähäsen väsyttää.. eka katkonainen yö takana, onneksi tähän asti on kaikki muut kotiyöt sujuneet hyvin.

otettiin eilen eka kotikylpy, illalla. en tiedä olisiko se vaikuttanut mutta poika jutteli koko yön unissaan ja hereillä, oli siis aika levotonta. tänäänkin ollut hereillä monta tuntia, vain yhdet superlyhyet päikkärit otti. söin just eli aika myöhäksi jäi lounas.. ajattelin kömpiä nyt sänkyyn siihen saakka kunnes poika herää syömään. onko tidän VAUVAT PALJON HEREILLÄ PÄIVÄLLÄ?

missä vaiheessa päivää/ iltaa TEILLÄ KYLVETÄÄN? eka kylpy väsytti poikaa paljon ja kuvittelin että nytkin samaa, vaan toisin kävi. pitäisiköhän meillä kylpeä jo päivällä? täytyy kokeilla vaikutusta parin päivän päästä.

toinen kyssäri kantoliinasta, taisin jo kysyäkin sitä eilen mutta enpä hoksannut oliko joku vastannut. Poika tykkä siis olla selvästi lähellä päivällä kun on hereillä, ja tekisi mieli tehdä jotain kaksikätisenä;) HYVÄ PERUSLIINA?

nyt menen vaakatasoon, palaan myöhemmin.

Caddie ja Poika 8pv[/color]

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat