Vierailija

Eli löysimme mukavan, vajaan vuoden vanhan talon, jonka hinta on 280.000e, mutta joutuisimme ottamaan lainaa 170.000e - onko ihan liikaa tuloillamme (miehen netto n.2700e ja mun n.1000e kun olen osa-aikaisessa työssä ja lapsilisät sen 210e). Olemme molemmat 35v ja miellä on siis kaksi alle kouluikäistä lasta.

Kommentit (13)

Mutta jos tykkäätte olla seuraavat 25 vuotta velallisia, niin siitä vaan. Itse en ottaisi tuollaista lainaa. Tykkään mielummin matkustella kuin maksaa itsenäni kipeäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Laskekaa niin, että jos korot nousee esim. 7 prosenttiin (mikä on ihan mahdollista noin pitkällä laina-ajalla), niin selviättekö silti koroista ja lainanlyhennyksistä? Mieti myös erilaisia riskitilanteita (sairastuiminen, työttömyys jne.) - selviättekö jos jotain sellaista tapahtuu?

Ja muistathan että lainaturvavakuutus on ihan must noilla isoilla lainoilla.

Vierailija:

Lainaus:

Eli löysimme mukavan, vajaan vuoden vanhan talon, jonka hinta on 280.000e, mutta joutuisimme ottamaan lainaa 170.000e - onko ihan liikaa tuloillamme (miehen netto n.2700e ja mun n.1000e kun olen osa-aikaisessa työssä ja lapsilisät sen 210e). Olemme molemmat 35v ja miellä on siis kaksi alle kouluikäistä lasta.

Talo ei liene pk-seudulla? Tuo aikaisemman kirjoittajan pointti hinnan säilymisestä oli hyvä, eli kannattaa miettiä sitä. Toisaalta jos etsitte nimenomaan kotia ettekä sijoituskohdetta ja uskotte pysyvänne ko. paikkakunnalla pidempiä aikoja, ei sillä enää niin väliä ole. Perheen nettotulot kuussa n. 3900, yleensä suositellaan, että korkeintaan kolmannes tuloista menisi asumiseen. Minkälaiset kulut talossa suunnilleen on? Lämmitystapa? Kunnallistekniikka? Jätehuolto? Jos näille nyt laskis tässä vaikka 200 eur ja vähentäis sen siitä kolmasosasta jäis 1100. Sillä jos lyhentää lainaa, laina-aika olisi nykyisellä korkotasolla pikkasen päälle 17 vuotta, eli ihan järkevä. Itse tekisin ehkä niin, että jättäisin talouteen vähän lisäpelivaraa säästämällä ja lyhentäisin 1000 eur/kk, jolloin laina-aika edelleen hitusen alle 20 vuotta. Sitten kun tulee autonvaihtoa, kodinkoneiden korjaamista ymsyms, voisi ottaa sieltä säästöistä, eikä tarvitsisi erikseen ottaa lainaa. Jos ette aikaisemmin ole seuranneet perheen menoja, kannattaa niin tehdä ja miettiä, mitä taloudelle käy, jos kokonaiskorko nousee esim. 6 prosenttiin.

Miehen nettotulot noin 1900 ¿ minun nettotulot 1800 ¿.

Kuukausilyhennys korkoineen on 850 ¿ (10 v. aikaa maksella) Ja noin 200 ¿/kk. menee muihin asumiskuluihin. (sähkö, puut, vesi, ym)

Ihan kivaa että jää elämiseen ja matkusteluun ym. rahaa.

suhteessa teidän tuloihin riippuu siitä, millä maksusuunnitelmalla maksatte, pääomaa ja korkoja eli että riittääkö raha jokapäiväiseen elämiseen. Pitkä laina-aika antaa rahaa siihne, mutta korkojen maksu on silloin kallista pitkään...

joutuvat ottamaan paljon enemmän lainaa, kuin maalla asuvat, joten kommentit varmaan riippuvat myös mistä ihminen on...Täällä kun asunnoista pitää maksaa melkien 3-4 kertainen hinta, niin silloin laina ei kuulosta pahalta, kuin ehkä jonkun muun mielestä, joka sai omakotitalon alle 100 000e

tänä päivänä sanoa, että kuinka kauan niitä riittää. Mies toistaseks ollut 10v samassa työpaikassa, itsellä pätkätöitä ja nyt teen puolikasta työaikaa. Jos saisin koulutusta vastaavaa kokoaikatyötä, niin mun nettotulot olis varmaan n. 1500-2000e. Lasten hoitomaksut tietysti jossain vaiheessa vähenee/loppuu (vanhempi menee eskariin syksyllä).

Talon kulut olleet ed. perheellä n.2-300e/kk. Sekin tietysti mietityttää, että miten talon arvon kanssa käy (nyt uskon sen kuitenkin olevan ihan linjassa muiden vastaavien kanssa: kyseessä n.160m2 Kannustalo suht lähellä keskustaa)

t. ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat