Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko kenelläkään kokemusta, siis eka kastettaisiin vauva ja sitten olisi vihkiminen? Ja me vielä suunnitellaan että kukaan ei etukäteen saisi tietää koko vihkimisestä ;) ;)

Mitä tarjottavaa, miten käytännön asiat( millaiset vaatteet on ollut, onko kimppua..),ja oliko mitään jatkojuhlia? Niin ja missä piditte tilaisuuden?

Johan tuli kysymyksiä, mutta olisi mukava kuulla kokemuksianne =)

Kommentit (4)

Paikkana oli seurakuntakeskus ja vierellä oleva pieni, idyllinen kappeli, maalla. Juhlat olivat marraskuussa.

Alkuun tuntui aika hurjalta varata paikka reilusti etukäteen, koska paikka on hyvin suosittu. Taisin olla raskaana n. 16 viikolla...

Halusimme etukäteen ilmoittaa häistä ja ristiäisistä kutsun muodossa. Omat vanhemmat ja appivanhemmat eivät varmaankaan olisi niin päässeet juhlatunnelmaan, jos häät olisivat tulleet yllätyksenä.

Vieraita oli 13 hlöä: vanhempamme, sisaruksia meillä ei ole, isomummi, rakkaimmat ystävät (juuri ne, jotka olivat meitä lähinnä odottamassa innolla vauvaa).

Ensin oli meidän vihkiminen ja sen jälkeen vauvan kaste. Miehenikin sai samalla sormuksen, koska emme olleet kihloissa. Välissä olisi ollut mahdollisuus syöttää vauva, mutta saatiin pidetty juhlat yhteen " pötköön" . Tärkein toimitus oli vauvan kastaminen.

Seurakuntakeskukselta tilasimme lämpimän ruoan ja kahvitukset. Muistaakseni se ei ollut hyvin kalliskaan. Juhlissa oli pientä ohjelmaa: leikkejä, pianon soittoa, apen puhe. Serkullani oli päävastuu vauvasta, joten itsekin sain vähän irrottautua juhlaan.

Itselläni oli vaalea jakkupuku, miehelläni musta puku, vauvalle kastejuhlan jälkeen kaunis juhlava potkupuku. Kimppu oli, samoin kukkaset hääpaikalle ja kirkkoon, samoin kukkakranssi kastemaljan ympärille.

Kotiin tuli meikkaaja ja juhlakampauksen tekijä. Valokuvassa kävimme. Sama kuvaaja tuli kappeliin. Näin juhlaväki sai keskittyä juhlaan, eikä ollut häiritsevää salamia. Saimme upeat kuvat muistoksi.

Suosittelen lämpimästi. Juhlat olivat helpot järjestää.

Ensin oli vihkiminen ja sitten kaste - tämä siksi, että otin miehen sukunimen ja lapsellekin se tuli, jos olisi ollut toisinpäin olisi lapsi saanut minun sukunimeni ja se olisi sitten pitänyt vaihtaa (jotain virallista kautta eli näin helpompi).

Me kerroimme ristiäisvieraille asiasta etukäteen, mutta painotimme, että kyseessä ovat risiäiset ja me vaan samalla menemme naimisiin.

Tarjosimme tämän jälkeen kotona ruokaa ja kakkua. Paikalla olivat meidän vanhemmat + sisarukset+isovanhemmat ei muita (sisarukset myös kummeja)

Nyt ehkä toimisin erilailla eli meillä seurakunnan tilat ovat ilmaiset - olisin varannut sellaisen ja pitänyt tilaisuuden siellä.

Menimme naimisiin ja poikamme kastettiin 5/03 ja heinäkuussa/03 pidimme " kesäjuhlat" jotka käytännössä vastasivat vihkimisen jälkeen järjestettävää tilaisuutta. Meillä ne olivat rennot, ei mitään pukuja - olimme keksineen ohjelmaksi vieraille kesäpelejä jne. ja kaikilla oli oikeasti kivaa - ei mitään liian muodollista eikä mitään puheita eikä " hääleikkejä" . Jäimme sitten serkkujen ja kavereiden kanssa sinne yöksi (tiloissa oli sauna ja kävimme meressä uimassa). Sukulaiset lähtivät pois joskus klo 23 aikaan...

Olimme vuokranneet tilaksi yhden venekerhon huvilan ja sinne tilasimme pitopalvelun (rahaa meni kaikenkaikkiaan alle 4000 euroa, josta tila 750 ja pitopalvelu reilut 2000, juomat tuonne sai viedä itse mukana...).

Minulla oli pieni kimppu ja juhlapuku (ei hääpukua). Ainut mikä kaduttaa olisi pitänyt mennä valokuvaukseen (oli kuitenkin molemmilla kivat ja juhlavat vaatteet, olin käynyt kampaajalla ja kimppukin oli - tuolloin vaan ajattelin ettei...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei,

meillä on myös suunnitteilla ristiäisten ja yllätysvihkimisen yhdistäminen. Onko vinkkejä mistä Helsingin seudulta saisi hyvän meikkaajan ja kampaajan kotiin (vieläpä sunnuntaina) ja onko vinkkejä valokuvaajasta joka tulisi myöskin paikan päälle. Vauvan kanssa on vaikeaa rynnätä moneen paikkaan samana päivänä ja mielellään hoitaisimme kaikki mahdolliset tehtävät kotona tai itse tilaisuudessa. Toinen juttu: mistä voisi katsella kivoja valkoisia tai vaaleita juhlapukuja (ei hääasua, mutta esim joku vaalea kaksiosainen mekko tms olisi kiva). Hiukka on kiire, sillä tilaisuus on jo kolmen viikon kuluttua...

Otin yhteyttä pappiin ja sovimme tapaamisen. Sovittiin silloin päivä ja juteltiin kaavasta ja järjestyksestä miten " homma hoidetaan" . Hankimme kuuluutukset. Siinä vaiheessa saimme päättää tuleeko lehteen kuulutuksemme. Emme niin halunneet, joku olisi voinut hoksata jutun.

Kastepäivänä kukaan ei arvannut mitä tuleman pitää. Kastepöydässä oli hieman erikoinen kimppu, joka kävi siihen loistavasti koristeeksi, kuten myös minulle hääkimpuksi. Puku oli mulla valkoinen jakkupuku, miehellä tumma puku. Tilaisuuden alkuun asetuimme ensin kuin olisimme odottamassa kasteen alkua, mutta pappi kutsuikin mieheni ja minut eteensä, ojensi pöydältä kimpun minulle käteen ja aloitti puheensa " hyvä hääväki..." . Vihkiminen lyhyellä kaavalla, sitten pieni tauko onnitteluille jonka jälkeen jatkoimme tytön kasteella.

Erikseen ei ollut hääkakkua. Halusimme kuitenkin että kaste oli se suurin juhla joten " tossukakkua" oli vain kahvipöydässä. Suolaista ja makeaa pikkupurtavaa kahvin ja virvokkeiden kera. Täyskäriä, voileipäkakkua, lohihyydykettä, piirakoita, pasteijoita, keksejä ja nameja, marenkeja. Mehua, limua, teetä ja kahvia. Ei siis mitään erikoista mutta hyvää ja runsaasti.

Juhlimme kotosalla perheen ja ystävien kesken, illalla kutsuimme naapurit kahvittelemaan. Valokuvassa kävimme muutama päivä myöhemmin, tuli perhepotrettia, hääkuvaa ja kastekuvaa samalla rytinällä :) Häämatka on vielä tekemättä, mutta eiköhän sinne syksyllä lähdetä tytön jäädessä hoitoon.

Tilaisuus oli kaikinpuolin rento ja mukava. Kaikki olivat iloisia ja tulipa muutama kiitoskin että olipa kivat häät kun ei tarvinnut miettiä häälahjaa parille jolla jo kaikkea on. Appivanhemmat halusi väenvängällä ostaa jotain häälahjaksi joten tyttö sai sitten tripp trapin...

Eikä tarvinnu paljoa stressata. Lähinnä vain sitä ettei möläytä mitään etukäteen ja tytön nimi pysyy salassa viimeiseen saakka :)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat