Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

onko jollain tietoa miten kannattaa asunnon ostamisessa menetellä kun emme ole naimisissa, ei yhteisiä lapsia.

Miten on lain mukaan menee menee siinä tilanteessa kuviot jos esim mies kuolee ? saanko myydä sen yksin, tuleeko jotain kiemuroita-mitä pitäisi osata tehdä ennenkuin kauppoja allekirjoitetaan?

Kommentit (18)

Testamentillakin asia hoituu, tulee vain melkoiset perintöverot maksettavaksi.. avopuoliso kun on lain silmissä yhtä kuin ventovieras ihminen.

Vierailija:

Lainaus:

ei kukaan kuolleen miehen lapsi tai muu sukulainen voi tietenkään silloin periä mitään, koska kyseessähän on sun omaisuus, eikä sen kuolleen miehen. Kaupanteon yhteydessä on mietittävä kumman nimi tulee kauppasopimukseen (omistussuhteiden muuttaminen jälkikäteen on lakiteknisesti vaikeampaa). Ja sen ei todellakaan tarvitse olla sama nimi, joka tulee lainasopimukseen. Tosin harvapa haluaa sen nimensä lainapapereihin, jos ei vastaavasti saa nimeään kauppasopimukseen, mutta se onkin toinen asia se...

Jos asunnon mistaa puoliksi, MIEHEN OSUUS menee miehen suvulle perinnöksi ja ne saa tehdä sillä mitä tykkää! Näin se vaan on! Testamentin voi tietysti tehdä, mutta silloin joutuu maksamaan perintöveron.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos olen oiken ymmärtänyt, niin jos omistatte puoliksi asunnon ja ette ole naimisissa, niin silloin kuolleen omaiset voivat pistää asunnon myyntiin. Jos olette taas naimisissa ja teillä ei ole lapsia, niin silloin perit elinikäisen omistuksen asuntoon eli sinua ei voi silloin heittää omasta kodistasi pois.

Avoliitto on aina vähän vaikea kuvio. Kannattaa selvittää tarkkaan, samoin kuin miettiä, että miten menee verot yms. Leskeneläkettäkään ei voi saada, jos ei ole naimisissa.

Eli jos asuntomme olisi vain minun nimissäni ei puolisoni lapset pääsisi osallisiksi siitä periessään isänsä?

Tulisiko silloin kaikki lainanlyhennyserät olla maksettu minun tililtäni?

Miten käytännössä siirretään omaisuutta esim lapsen nimiin?

Voiko esim asuntomme olla kokonaisuudessaan alaikäisen lapsemme nimissä?

Minusta tuo on hivenen outoa, että miehen pitäisi luopua koko omaisuudestaan uudelle vaimolleen ja heidän yhteiselle lapselleen, jotta voitaisiin kikkailla miehen edellisen liiton lapsilta omaisuutta pois. No, jokainen toki toimikoon tavallaan, mutta minä uskon, että jokaisen ihmisen toiveena on, että oma omaisuus jakautuisi omien lapsien kesken asui ne sitten saman tai eri katon alla. Alkuperäisen kannattaa miettiä myös muita tilanteita kuin tuota kuolemaakin. Elämässä kun ei ole koskaan mitään muuta varmaa kuin se, että kaikki on epävarmaa. Kokenut lakimies vois varmaan olla paras neuvoja.

Vaikka lähtökohtaisesti noudatetaan nimiperiaatetta, siitä voidaan poiketa, jos muuta osoitetaan.

Vierailija:

Lainaus:

Kaupanteon yhteydessä on mietittävä kumman nimi tulee kauppasopimukseen (omistussuhteiden muuttaminen jälkikäteen on lakiteknisesti vaikeampaa). Ja sen ei todellakaan tarvitse olla sama nimi, joka tulee lainasopimukseen. Tosin harvapa haluaa sen nimensä lainapapereihin, jos ei vastaavasti saa nimeään kauppasopimukseen, mutta se onkin toinen asia se...

En voi kuin ihmetellä että miksi edellinen on huojentunut siitä, että vahinkolapsi ei saa periä isäänsä. Mitä jos te eroatte ja mies löytää uuden naisen ja päättää, että hänen tuleva omaisuus meneekin sitten taas uudelle naiselle ja tämän lapselle kun pidetään uuden naisen nimissä omaisuus? Silloin jää teidän yhteisiltä perinnöt saamatta.

No mutta kuten sanoin, jokainen toimikoon omalla tavallaan, minua ei vaan ilahduttaisi, jos mieheni toimisi noin, minua se ennemminkin huolestuttaisi, että voisiko toimia noin myös meidän lasta kohtaan.

Jos omistatte asunnon puoliksi, eli kauppakirjaan merkitään teidät molemmat omistajiksi ja puolisosi kuolee, puolikkaan asunnosta perivät puolisosi perilliset. Siis vanhemmat, jos ovat vielä elossa. Jos vanhemmat eivät ole elossa, puolisosi sisarukset.

Omistajiksi tässä tilanteessa tulisi siis sinä puolikkaallasi ja puolisosi vanhemmat omilla neljäsosillaan. Asunnon myynnistä teidän pitäisi päättää sitten yhdessä.

vahinkolapsi ei saa mitään. Huojentunut olo kun ei tarvii pelätä. Mies on joutunut maksaan pitkän pennin kun ämmä huijas tekeen mukulan ja on näin päättänyt et me saadaan kaikki jos hän kuolee. Muija esti myös tapaamiset ja tässä on tulos. No kyllä mulle sopii.

Eli ei olla vielä naimisissa mutta yksi yhteinen lapsi. Ollaan asuntoa ostamassa ja naimisiinkin aiotaan.

Sellaista olen vaan miettinyt että miten käy minun ja lapsemme jos mieheni kuolee. Miehelläni on nimittäin 2 lasta edelisestä avioliitosta.

Joudunko myymään asuntomme saadakseni maksetuksi näiden kahden lapsen osuudet isänsä perinnöstä?

Onko tapaa mitään mahdollisuutta jättää ex-liiton lapsia perinnöttömiksi?

En haluaisi heidän perivän mitään meidän yhteisen elämämme aikana hankittua omaisuutta.

ei kukaan kuolleen miehen lapsi tai muu sukulainen voi tietenkään silloin periä mitään, koska kyseessähän on sun omaisuus, eikä sen kuolleen miehen. Kaupanteon yhteydessä on mietittävä kumman nimi tulee kauppasopimukseen (omistussuhteiden muuttaminen jälkikäteen on lakiteknisesti vaikeampaa). Ja sen ei todellakaan tarvitse olla sama nimi, joka tulee lainasopimukseen. Tosin harvapa haluaa sen nimensä lainapapereihin, jos ei vastaavasti saa nimeään kauppasopimukseen, mutta se onkin toinen asia se...

Leskellä (siis jos ollaan oltu naimisissa) on tosiaan siihen asuntoon se hallintaoikeus lopun ikänsä, joten vaikka ja kun miehen lapset perivätkin isänsä, niin sinä saat kyllä jäädä teidän yhteisen lapsen kanssa asumaan asuntoon ellei sinun omaisuuteesi sitten jo satu kuulumaan jotain toista asuntoa, jossa voisitte asua. Siis vaan naimisiin ja sillä hyvä.

Vierailija:

Lainaus:

Eli ei olla vielä naimisissa mutta yksi yhteinen lapsi. Ollaan asuntoa ostamassa ja naimisiinkin aiotaan.

Sellaista olen vaan miettinyt että miten käy minun ja lapsemme jos mieheni kuolee. Miehelläni on nimittäin 2 lasta edelisestä avioliitosta.

Joudunko myymään asuntomme saadakseni maksetuksi näiden kahden lapsen osuudet isänsä perinnöstä?

Onko tapaa mitään mahdollisuutta jättää ex-liiton lapsia perinnöttömiksi?

En haluaisi heidän perivän mitään meidän yhteisen elämämme aikana hankittua omaisuutta.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat