Seuraa 

Sivut

Kommentit (63)

Siis lääkäri sanoi, että vasen munanjohdin näyttäisi olevan hallitseva, mutta OIKEALLA puolella kai sielä nyt näkyi se follikkeli kasvamassa. Sen tän hetkisestä koosta ei maininnut mitään, mutta kai se oli päiviin nähden kunnossa, kun ei kerran sanonut muuta kun että ok:lta näyttää ja että täällä kuitenkin tapahtuu. Mutta kertokaa te viisaammat mitä tuo mahtoi tarkoittaa?

titi75

Tässä se hedelmällisyys osio. Se ei tullut suorana linkkinä.

Lainaus:

Kilpirauhasen toiminnan häiriöt vaikuttavat hedelmällisyyteen:

Hypotyreoosi. Kilpirauhasen normaali toiminta on naisen hedelmällisyyden kannalta oleellista. Hypotyreoosi heikentää libidoa ja hankaloittaa munasolun irtoamista ovulaatiossa, ja yli 70 % sitä potevien naisten kierroista on anovulatorisia (Roti ym. 1996). Kuukautiskierron luteaalivaiheen progesteronituotanto jää niukaksi, minkä seurauksena kohdun limakalvon proliferaatio ei esty ja kuukautisvuodot ovat runsaat ja epäsäännölliset. Syynä saattaa olla hyperprolaktinemia ja aivolisäkkeen LH-erityksen heikkeneminen, ja ääritapauksissa munasarjat kuihtuvat ja kuukautiskierto loppuu. Hedelmällisyys huonontuu hypotyreoosissa selvästi, ja keskenmenoja esiintyy tavallista enemmän. Seerumin gonadotropiinipitoisuudet ovat yleensä mitattaessa normaalit, mutta sekä estrogeenien että androgeenien aineenvaihdunta on muuttunut (Larsen ym. 1998). Estrogeeniaineenvaihdunnassa estriolin tuotanto lisääntyy. Sukupuolihormoneita sitovan globuliinin (SHBG) pitoisuus seerumissa pienenee, ja sen johdosta veren kokonaisestradioli- ja kokonaistestosteronipitoisuudet ovat pienet, mutta vastaavien vapaiden ja bioaktiivisten hormoniosuuksien pitoisuudet voivat olla suurentuneet.

Hypertyreoosi. Puberteetin jälkeen puhkeava hypertyreoosi vaikuttaa kuukautiskiertoon: syklit muuttuvat epäsäännölliseksi ja vuodot niukentuvat ja saattavat jäädä vähitellen kokonaan pois (oligomenorrea tai amenorrea) (Larsen ym. 1998). Hedelmällisyys kärsii selvästi ja keskenmenojen mahdollisuus kasvaa. Joidenkin potilaiden kuukautiskierrot ovat pääosin anovulatorisia, mutta valtaosalla munasolu irtoaa normaalisti. Anovulatorisissa kierroissa keskisyklin LH-erityshuippu on tavallista pienempi. Yleensä hypertyreoosipotilaiden seerumin LH- ja FSH-pitoisuudet ovat normaalit, mutta gonadotropiinivaste LRH-kokeessa voi olla kiihtynyt. Tyreotoksikoosissa seerumin SHBG:n pitoisuus suurenee, minkä johdosta estradiolin ja testosteronin kokonaispitoisuudet suurenevat mutta vapaiden hormonien määrä pienenee. Estradiolin hajoaminen on ilmeisesti kiihtynyt, mutta toisaalta androgeenien aromatisaatio estrogeeneiksi on myös tehostunut (Larsen ym. 1998).

Kilpirauhasvasta-aineiden merkitys. Kilpirauhasvasta-aineiden esiintyminen lisää selvästi keskenmenon vaaraa, myös silloin kun kilpirauhasen toiminta on normaali (Glinoer 1997). Vaara erityisesti alkuraskauden keskenmenosta on 2¿4-kertainen. Kilpirauhasvasta-aineet saattavat olla tuolloin epäspesifinen immunologisen järjestelmän häiriön osoitin, mutta joissakin tutkimuksissa, mutta ei kaikissa, lievän hypotyreoosin on arveltu osaltaan vaikuttavan keskenmenon syntyyn (Glinoer 1997). Rajatapauksissa tyroksiinihoitokokeilusta tuskin on haittaa, joskaan hyötyäkään ei ole osoitettu (taulukko 2).

Taulukko 2. Kilpirauhasen toimintahäiriöiden hoito ennen raskautta.

Sekä hypo- että hypertyreoosi huonontavat hedelmällisyyttä, ja lievätkin poikkeavuudet on viisainta hoitaa, jos raskautta toivotaan.

Kilpirauhasvasta-aineiden esiintyminen lisää keskenmenojen vaaraa. Kilpirauhasen mahdollisen piilevän toimintahäiriön merkitys on epäselvä. Tyroksiinihoitoa kannattaa harkita kokeeksi.

Jos tyreotoksikoosi hoidetaan radioaktiivisen jodin avulla, suositellaan vähintään 4¿6 kuukauden varoaikaa ennen raskautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Niin sitten vaan tääkin viikko kääntyi alkuviikosta loppuviikoksi ihan huomaamatta. Vastahan oli maanantai???

Kurkku kipeä. Vähän pelottaa. Lauantaina konsertti...meillä on aina ennen kiertuetta konsertti täällä Suomessa niin, että kaikki sukulaiset ja kaupungin edustajat, jotka maksaa osan meidän matkasta pääsee kuulemaan mitä ollaan menossa ulkomaille esittämään. Tässä just aamupalaksi vedän panadol hot:ia. Yksi syy tähän kurkkukipuun on varmasti noi vaihtelevat ilmat...mut äidillä oli just eilen kurkkukipu ja flunssa kun oltiin yhdessä teatterissa.

Kävin eilen katsomassa Helsingin Kaupunginteatterin Evitan. Olen käynyt vuodesta 96 katsomassa kaikki musikaalit ja olen ihan fani....silti oltiin äidin kanssa sitä mieltä, että Les Miserables, jossa Veeti lauloi Jean Valjeanin roolin (eli sen pääroolin) oli tähän mennesssä paras.

Titikö oli käynyt katsomassa uutta Depp-leffaa? Mä olen kans ajatellut viedä miehen sitä yllärinä katsomaan. Depp on sen suosikki. Viimeksi käytiin katsomassa Finding Neverland, joka oli tosi koskettava.

Kävin eilen päivällä siellä verikokeissa. Nyt odotellaan vaan sitä ens viikkoista ultraa...musta kyllä tuntuu, et se on ihan liian aikaisin, mutta ei kai se mitään. Työnantaja lupas, et saan käydä työajalla...Se on kyllä tosi reilu...ei edes kysellyt mitään kun sanoin, et se on 10.45 ja saattaa mennä tovi.

Listasiivouksesta: Jaksatko Maria pitää kirjaa kolmen viikon ajan, ketkä kirjoittaa tänne? Katselin juuri tätä viikkoa ja huomasin, ettei meitä paljon enää ole...(toisaalta hyväkin kai)...eli ei varmaan suuri homma? Vai pitäiskö katsoa suoraan kolme viikkoa taaksepäin? Pinot ainakin löytyis helposti ja niinkuin joku kirjoitti, ettei listalta siivoaminen estä paluuta tänne.

Mun esittelyyn vois korjata tiedot: minä -80, mies -78, yritys aloitettu 10/03, keskenmeno 12/04 rv 14. Lapsettomuushoidot aloitettu 1/2006. (kiitoos)

Joku kyseli roskishaamuista. Keskenmenon jälkeen noin 3 kk testasin mäkin muutaman aconin roskishaamun, jotka oli eri kierroista ja aina alkoi menkat. En siis tiedä, miten noihin pitäis suhtautua. KM:n jälkeen niinkuin olen kirjoittanutkin, on aina ollut erinäisiä raskausoireita negakierroissa...Ja niitä on kuitenkin ehtinyt kertyä jo melkein 15.

(.) Tänään kp 4/27-34(33), vuoto alkaa olla ohi. Ihmeen vähillä kivuilla selvittiin tällä kertaa...vaan kaksi särkylääkettä otin, toisenkin vaan varmuuden vuoksi. Taisi sunnuntainen sulkapallo ja muutenkin viime aikoina suoritettu reilu liikunta-annos auttaa.

Nyt töihin. Tänään aika hankala päivä kun pienten ryhmässä kaikki lapset paikalla ja yksi aikuinen poissa...taidan joutua taas vaipparalliin kun tulee vielä uusi 10 kk tyttö harjoittelemaan puolipäiväiseksi...

Nonna

Nonna: Muistitko soitella Kättärille?

Hannele: Pahoittelut menetyksestäsi ja tervetuloa joukkoon! Meilläkin mies reagoi aika voimakkaasti ekaan keskenmenooni. Ei varmaan sekään osannut ajatella että noinkin voi käydä. Eka keskenmeno havaittiin vasta ekan ultran yhteydessä, jossa olimme miehen kanssa molemmat. Kyllä pettymys oli suuri, kun kohtu olikin ihan tyhjä. Sitten kun päästiin kotiin, niin mies tuli mun eteen, halasi ja sanoi, että nyt tarvii lohtua ja rupesi itkemään. Siinä sitten itkettiin molemmat ja meidän koirakin ihmetteli, että mikäs nyt on. Oltiin ehditty kertoa jo kummankin vanhemmille tästä, kun vähän aiemmin olin käyny neuvolassakin. Mies kun ilmoitteli äidilleen, niin meinas sillä tulla itku siinäkin, kovin pidätteli kyyneleitään ja nieleskeli ettei olis itkeny siinä puhelimessa. Nyt kun tuli toinen tossa joulukuussa, niin siihen mies ei taas juurikaan reagoinut, ei itkenyt, sanoi vaan, että pitihän se arvata. Multa se kyllä aina välillä kyseli että miltä nyt tuntuu jne.

Me ollaan kanssa pitkään yritetty esikoistamme. Hoitoihin ei olla menty, mutta jotain on jo meiltäkin tutkittu. Yritykset aloitettiin helmikuussa -03 eli 3 vuotta on jo takana. Eka plussa tuli vasta viime kesänä. Toistaiseksi vain pettymyksiä toistensa perään. Ikääkin alkaa olla kuitenkin jo sen verran, ettei sekään kyllä asiaa auta, päinvastoin.

ON: Nyt on vähän sellanen kumma juttu mulla. Jonkin aikaa on ollut samanlaista tunnetta ja oloa kuin viime kesänä silloin kun olin raskaana. Maha on pömpöllään ja sen huomaa jo paidan läpikin. Lisäksi aina välillä tuntuu sellasta möyrimistä, värinää ja kutinan tapaista sisäpuolelta ja tietyissä asennoissa on huono olla. Koko maha ja pallea on aivan pinkeänä, ei sellanen pehmeä kuten normaalisti. Ajoittain on myös tuntunut pieniä vihlaisuja alavatsalla tai kohdun tietämillä ja lisäksi myös oikeassa jalassa, lähinnä reidessä. Ja varsinkin illalla kun sänkyyn käy, eilenkin viimeksi, alkoi tuntua niitä värinöitä enempi. Tosi kumma juttu. Ja joulukuussa kuitenkin

viimeks yritettiin sitä vauvaa joskus joulun tietämillä eli aika tarkalleen

3 kk sitten. Eli kuitenkin siis sen jälkeen kun tuli teetettyä se

terveyskeskuksen raskaustesti pissasta. Toisaalta en oikein usko

raskauteenkaan, sillä mulla on kuitenkin menkatki tulleet, itse asiassa

paritkin sen joulukuun jälkeen.

Tulikin pitkälti tekstiä, josko sitä jo lopettais tän palstan valtaamisen välillä. =)

Päivänjatkoja vaan kaikille!

Maria: Olen mäkin sitä vähän miettinyt, mutta onpa jäänyt vielä tekemättä. No, lauantaina kun käydään kaupassa, niin pitää joka tapauksessa käydä apteekissa, niin silloin se tietysti hoituis samalla. Nyt on tänään ollut tuota " kuplintaa" tosi usein. Tuossa viimeset pari tuntia luin sellasta roskaromskua ihan vaan mukavasti sängyssä maaten, niin tuntui tosi usein. =) Enemmän siis tuntui maatessa kuin mitä istuessa.

Hih, olispa se vaan aika ylläri kun vasta joulukuussa neuvolasta sanottiin testin olevan negatiivinen ja puhuttiin keskenmenosta ja sitten saman kuun aikana olis vielä raskautunu uudestaan.

Mutta kaiken kaikkiaan silloin kesällä tunsin kanssa tuollasia " kuplintoja" , mutta nyt niitä on ollut huomattavasti useammin ja ajoittain on tuntunut hetkellisiä kipuja navan ympäristössäkin.

No, ei tässä kuitenkaan nuolaista ennenkuin tipahtaa. Mutta ehkä sitä testiä vois kyllä harkita.... Tässä on vaan sekin juttu, että on tullu juotua viime viikonloppuna valkoviiniä ja joskus pari viikkoa sitten punaviiniä. Ja menipä yks pullo oluttakin viime perjantaina. Toivottavasti nuo ei nyt ole tehnyt mitään haittaa, jos vaikka jostain ihmeestä paljastuiskin että olisin raskaana.

Onneksi ei ole vielä etelän matkaakaan varattuna, jos vaikka noin sattuis käymäänkin. Meinaan tuossa tapauksessa olis syysvauva tulossa, kun joulukuun jälkeen ei ole yrityksiä ollut.

Tämmöistä taas tällä kertaa.... =)

Sen verran teki mieli kommentoida, että mulla on nyt rv17+4 ja viidettä lasta siis odotan. Liikkeitä tuntuu hyvin hyvin harvakseltaan, vaikka istukkakin on takaseinässä. Oikeastaan just nyt tällä 18. viikolla on vähän säännöllisemmin alkanut liikkeitä tuntua, mutta ei tosiaan vieläkään montaa kertaa päivässä. No, tänään olen jo muutaman kerran tuntenut, että ehkä ne tästä alkaa lisääntyä. Ja näihin päiviin asti ovat olleet hyvin hyvin vaimeita, että on tosiaan saanut miettiä, että oliko tuo vauva vai ilmakupla. Ajattelin vaan, että kun sinä toivot esikoista, niin sulla pitäis varmaan olla viikkoja jo ainakin 20, kun taidat noita muljahduksia ym. tuntea aika monta kertaa päivässä. Mutta mielenkiintoinen tilanne sinulla on. Olishan se melkoinen ylläri ja etenkin iloinen sellainen, jos siellä vauva myllertäisi :-). Toivotaan parasta!

Plussaonnea kaikille! Ja erityisterkut tietenkin Nonnalle! Hienoa, että tutkimukset lähtevät käyntiin. Toivotaan pikaista tulosta!!!

neronja rv17+4

Mitä olette mieltä kevätsiivouksesta. Luin tota haahuilijoiden listaa ja musta tuntuu, et siellä roikkuu sellaisia nimiä, jotka ei ole vielä koskaan kirjoittaneet tänne...Mitäs, jos pidettäis vaikka 3 viikkoa rajana? Jotka ei siihen mennessä ilmaisisi itseään millään tavoin, siivottais pois?

Nonna

Huomenna taas ratsastuskisoihin! Vähän on kyllä ollu sellanen evvk-olo, kun on niin tylsiä ilmoja ollut täällä tän viikon ajan. Tänään ostettiin meidän tytölle (5 v) ensimmäinen oma poni, on ollu tosi tärkeänä siitä koko päivän, kunhan ei vain ylpistyis:)

Päivät matelee... Kun tosiaan tässä kierrossa päätin testaavani aikaisintaan kp 34 ellei menkat oo alkanu. Mahtaakohan kantti kestää niin kauan??

T: Liliane kp 21/28-34

[b][size=3][color=purple]Haahuilijat [/color][/size][/b]

[b][color=blue] Haahuilijat on keskenmenon kokeneiden kuumeilijoiden oma ryhmä. [/color][/b]

[color=fuchsia]~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~ [/color]

[color=blue][size=1][b]Enni-Maija[/b] minä -78, mies -65, esikoinen 08/04. ennen esikoista kolme km, 1. loppukesä 2002, toinen ystävänpäivänä 2003, kolmas syksyllä 2003. nyt ollaan toista toivottu 11/04.

[b] Elisabeth72[/b] Olen 33-vee ja mieheni on 29. Meillä on kaksi tyttöä 03/03 & 08/04. Asumme ruotsissa....Elämäni ensimmäisen ja toivottavasti viimeisen keskenmenon sain joulukuussa -05. Nyt toivomme pikku kolmosta ja odotamme milloin tärppäis:)

[b]Hannele-81[/b] Oulusta. Tuulimunaraskaus todettiin rv 12+ ja kaavittiin 03/06

[b]ieppa[/b] Olen 30 vee kotiäiti ja mieheni on 36v. meitillä on kaksi tyttöä ( 12/97 ja 8/99) sekä kuopus 6/04 rasavilli poika. Olen juuri kokenut ensimmäisen keskenmenon, ja kaavinta tehtiin tänään.

[b]-Jonzu-[/b] minä 23v ja mies molemmat 23v. Ennestään meillä on tyttö 6/02 ja poika 5/04. Asutaan Oulun läänissä. Keskenmeno 02/2006.

[b]Jumppakärpänen[/b] Ikää on 28v. ja naimisissa olen. Pohjanmaalta. Ensimmäinen ja toivottavasti viimeinen keskenmeno oli 10/05.

[b]karoli[/b] minä vm-76, mies vm-71. Mies saksalainen, asumme Saksassa. Yhteinen poika 09/2002. Pikkukakkosta on toivottu yli kaksi vuotta, 01/04 alkaen. Keskenmenoja kaksi: 11/00 kohdunulkopuoleinen raskaus ja 05/05 keskeytynyt keskenmeno viikolla 7.

[b]katri72[/b] Olen 33-v ja aviomies 33-v. 10-v koira. Helsingistä. Esikoisen yritys alkoi 02/03. Keskenmenot 7/05 ja 12/05.

[b]Liliane[/b] Minä ja mies molemmat 24-vuotiaita ja asumme Lounais-Suomessa. Toiveissa oleva pienokainen olisi mulle toinen (tyttö 5/01) ja miehelle eka. Spontaani keskenmeno 01/2006 rv 7+2, odotin ilmeisesti kaksosia.

[b]laralei[/b] Olen 20-vuotias, mies 28. Pillerit jätin pois syyskuussa -05, ensimmäinen raskaus alkoi toisesta kierrosta. Raskaus todettiin tuulimunaksi uudenvuoden aikaan,juuri kun tuli täyteen rv 12.

[b]loiloi[/b] keskenmeno -04 syksyllä , -05 kesällä sekä tuulimunaraskaus -05 keväällä,

perhettä on jo kahden tytön ja miehen verran ; )

[b]Luumis[/b] Olen Espoosta, esikoista yritetään, mulla on ikää 26 ja miehellä 31 vuotta. Yritys aloitettu syksyllä 05 ja km 11/05 (rv 5+4).

[b]maria80[/b] minä olen vm 80 ja mies 73, lapset; poika ' 97 ja tytöt ' 99 ja ' 04, neljännelle annettiin lupa tulla 04/05. Tärppi tulikin toisesta kierrosta, mutta onnea kesti vain rv:lle 15+4, jolloin todettiin sikiön sydämen pysähtyneen.

[b]marrasmamma[/b] Itse 26 v., mies 27v. Pohjois-Savossa ollaan. Minä hoitoalalla, mies autokuski. Minulla tyttä-99 ja poika-00 aikaisemmasta suhteesta. yksi tärppi joulukuussa-04 ja km tammi-helmikuun vaihteessa rv6.

[b]memmuli24[/b] Olen kesällä 26v täyttävä äippä pohjoisesta, mies kohta 27 ja esikoinen aikamoinen nassikka ;) kohta 1,5v. Spontaani keskenmeno 12/2005 rv 10+6.

[b]Menier[/b] Eli siis miehen kanssa ollaan vähän reilu parikymmpisiä, vauvaa on toivottu 9/04 saakka. Ensimmäisen kerran tulin raskaaksi joulukuussa 2005 mutta raskaus meni siis kesken kun viikkoja tasan 7.

[b]minnilotta[/b] oma ikä 37, mies 41, kolme muksua 17v,10v ja 8v. Keskeytynyt km vk 8+4, lääk.tyhj. 11/2005

[b]nippula[/b] yrittäminen alkanut kesällä 2004 ja km 8/04.

[b]nipsu-79[/b] olen 26 vuotias ja mieheni on 32. Minulla on kaksi lasta 3 ja 5 vuotiaat. nyt olemme yittäneet pikku kolmosta tän kierron jälkeen 8kk. Keskenmeno rv6 9/05. Viime kierrossa testasin plussaa joka muuttui kuitenkin tädin vierailuksi eli epäilen kemiallista km 12/05 ja km 01/06 rv5+.

[b]Nonna-80[/b] minä 25v lastentarhanopettaja, mies 27v sovellusarkkitehti, Helsingistä, esikoinen toiveissa, ehkäisy jäi pois 10/2003, plussa 10/2004, kaavinta rv 14 12/2004.

[b]Pikkutiikeri76[/b] meillä on ennestään lapset tyttö 8/02 ja poika 9/04. Asutaan pohjois-pohjanmaalla. Keskenmeno 01/2006.

[b]pipsa79[/b] Minä itse pian 27.v. ja mies 31 ja esikoista yritetään...meillä 3 Icsiä tehty josta saldona yksi keskenmeno ja sen jälkeen 2 luomuraskautta jotka kummakin menivät kesken.Tällä hetkellä käytössä clomit ja disperiini 100mg/pv.

[b]-pitkätossu-[/b] Minä 22 ja mies 27.. Yritystä 06/05 ja tm 11/05 jota ensin yritettiin pois lääkkeillä ja sitten loput kaavittiin...

[b]porkkana[/b] minä 26 v. ja avomies 28 v., lapset -02 ja -03. Km 6/05 rv10, 10/05 rv9 ja 01/06.

[b]purre[/b] Ikää on 27-v ja toista lasta on yritetty tammikusta -05 asti. Keskenmeno 3/05 rv 5+5 ja sen jälkeen yksi kemiallinen raskaus 6/05.

[b]pömppö79[/b] Minä ja mieheni vm.79, esikoistyttö 01/03, tuulimunaraskaus, joka meni kesken 01/05 rv 12. Pikkukakkosta on yritetty 04/04 lähtien.

[b]rosmariini.[/b] Olen vm -78 ja mies -75. Esikoistyttö syntynyt 10/04 ja km 05/05 rv 7.

[b]sani-74[/b] Minä 31-v, mies 37-v, lapset 01 ja 03, kohdunulkoinen 08/05.

[b]titi75[/b] Minä-75, mies-67, vauvin yritys aloitettu 09/04, km 06/05 (rv8), km 09/05 (rv8), nyt selvitellään löytyykö hyytymistekijää. Molemmissa raskauksissa kun kuitenkin ollut asukki.

[b]toini77[/b] Olen 27 v, mies 28 ja poika on 2v. Pikkukakkonen oli haaveissa mutta raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon rv 12+ 9.5.

[b]töötsi[/b] olen 25 vuotias toukokuussa 05 syntyneen pojan aiti. Mieheni on 35. Asumme Ranskassa, ja siksi kirjoituksissani ei ole ä-kirjaimia :o). Km 11/2005 rv 6+4.

[b]UusiNuppu[/b] Minä ja mies 30v. Esikoinen 06/02. Km:ja oli kolme ennen häntä. Nyt km:t 05/05 ja 08/05 rv 12.

[b]vilijonkkka[/b] Olen kahden pojan äiti Turun seudulta, esikoinen 08/01 ja kakkonen 06/04, kakkosen jälkeen söin hetken minipillereitä, pillerit jätettiin pois 11/04. Tässä yrityksen aikana olen kokenut 4 kertaa alkuraskauden keskenmenon... Viimeisin oli tuossa tammikuun lopussa.

[b]VM1974[/b] minä 30 v, mies 36 v asutaan pääkaupunkiseudulla ja ensimmäistä yhteistä yritetään. Mulla ei lapsia ennestään, miehellä 10 v tyttö. Yritetty on 10 / 2004 lähtien, km 07/2005 rv 6+3.

[b] ÄIPPÄ_80[/b]

[color=fuchsia]~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~ [/color]

[size=2][color=red]ex-haahut eli jo plussanneet!! [/color][/size]

[b]adalmiina33[/b] plussa 21.6.2005, la ?

[b]syksy79[/b] plussa 12.7.2005, la 21.3.2006

[b]Melike77[/b] plussa 17.7.2005, la 27.3.2006

[b]viiru-74[/b] plussa 28.7.2005, la 1.4.2006

[b]Wilkuna-72[/b] plussa 29.7.2005, la 4.4.2006

[b]Maya-76[/b] plussa 17.8.2005, la?

[b]riax[/b] plussa 11.8.05, la 20.4.2006

[b]MARU79[/b] plussa 20.8.2005, la 29.4.2006

[b]Triku[/b] plussa 20.8.2005, la?

[b]Miikuko[/b] plussa 23.8.2005, la 4.5.2006

[b]joanna04[/b] plussa 24.8.2005, la 30.4.2006

[b]coco-koala[/b] plussa 30.8.2005, la 8.5.2006

[b]Iisamaari[/b] plussa 2.9.2005, la 10.5.2006

[b]Bisquit[/b] plussa 7.9.2005, la 12.5.2006

[b]petjuska[/b] plussa 8.9.2006, la ?.5.2006

[b]Margariini[/b] plussa 14.9.2006, la ?.5.2006

[b]Zara77[/b] plussa 14.9.2005, la ?.5.2006

[b]Mauku75[/b] plussa 17.9.2005, la 26.5.2006

[b]uba-aba[/b] plussa 23.9.2005, la?

[b]Toive06[/b] plussa 30.9.2005, la?

[b]Aapeli_77[/b] plussa 9.10.2005, la 16.6.2006

[b]Kengu76[/b] plussa 11.10.2005, la 13.6.2006

[b]tammenterho[/b] plussa 14.10.2005, la 17.6.2006

[b]MinnaY[/b] plussa 18.10.2005, la?

[b]kuutar-74[/b] plussa 20.10.2005, la?

[b]Denise-84[/b] plussa 29.10.2005, la?

[b]pörrimöykky[/b] plussa 31.10.2005, la?

[b]pinjuska04[/b] plussa 21.11.2005, la 31.7.2006

[b]wannabemami[/b] plussa 24.11.2005, la?

[b]Niamey_85[/b] plussa 26.11.2005, la?

[b]Kerttukasperi[/b] plussa 11.12.2005, la 22.8.2006

[b]Lauris[/b] plussa 14.12.2005, la 20.8.2006

[b]sartsu[/b] plussa 24.12.2005, la 31.8.2006

[b]kuonokas[/b] plussa 28.12.2005, la

[b]neronja[/b] plussa 30.12.2005, la 7.9.2006

[b]masunasu[/b] plussa 31.12.2005, la?

[b]pepsimax7[/b] plussa 5.1.2006, la?

[b]peebee[/b] plussa 10.1.2006, la?

[b]femmamma[/b] plussa 11.1.2006, la?

[b]ulriina[/b] plussa 23.1.2006, la?

[b]myttynen75[/b] plussa 27.1.2006, la 6.10.2006

[b]visakoivu[/b] plussa ?, la 13.10.2006

[b]Flofer[/b] plussa 30.1.2006, la 14.10.2006

[b]nipsunen[/b] plussa ?, la 20.10.2006

[b]Kaksonen76[/b] plussa 15.2.2006, la 26.10.2006

[b]Swehina[/b] plussa 10.3.2006, la 12.11.2006

[b]Pirpula[/b] plussa ?, la ?

[b][color=purple]Laihduttavat haahuilijat [/color][/b]

[b]Nimimerkki:[/b] -Jonzu-

[b]Pituus ja lähtöpaino, BMI:[/b] 165/94, 34

[b]Ongelmakohdat:[/b] suklaa

[b]Keinot:[/b] Suklaata tms ainoastaan lauantaina (myös lasten karkkipvä),vähintään 10 000 askelta vuorokaudessa eli lenkille siis =)

[b]Tavoite:[/b] 5kg välitavoitteet,kaikkiaan ainakin 25kg pois.

[b]Nimimerkki:[/b] maria80

[b]Pituus ja lähtöpaino, BMI, vyötärö-lantiosuhde:[/b] 174/83; 27,4; 0,91

[b]Ongelmakohdat:[/b] suklaa ja muut herkut ovat heikkouteni

[b]Keinot:[/b] Herkut ainostaan viikonloppuun, kahvihetken herkkuja myös vähemmäksi sekä päivittäisten lenkkien lisäksi myös n. kerran viikossa (tai kahdessa =)) uimahalliin ja/tai kuntosalille...

[b]Tavoite:[/b] 8-15 kg pois

[b]Nimimerkki:[/b] nonna80

[b]Pituus ja lähtöpaino, BMI:[/b] 171cm, 82 kg. BMI jotain 26 ja risat

[b]Ongelmakohdat:[/b] sokeri

[b]Keinot:[/b] Sokerin vaihtaminen makeutusaineeseen, vaalean leivän ja pullan syönnin karsiminen, keksit pois!!!

[b]Tavoite:[/b] ainakin se 10 pois

[b]Nimimerkki:[/b] VM1974

[b]Pituus ja lähtöpaino, BMI:[/b] 169 cm, 74 kg, BMI 25,8

[b]Ongelmakohdat:[/b] herkkujen syöminen, ylisuuret ruoka-annokset

[b]Keinot:[/b] Pienennän ruoka-annoksia ja vähennän radikaalisti vaalean leivän sekä herkkujen syömistä. Makeapalaksi valitsen jatkossa vain kevyitä vaihtoehtoja, kuten rahkoja.

[b]Tavoite:[/b] 9 kg pois

Miten ihmeessä sä saat noi tekstit tuolta sivuilta? Oletko ostanut sen lukuoikeuden? Kun mä en ainakaan saa kuin haettua aiheita, mutta itse tekstejä en saa lukea.

-Porkkana-

ps. Kiitos hyvästä artikkelista.

katri72:

Lainaus:

Eli missä vaiheessa ne liikkeet alkaa näkyä ja tuntua päältä päinkin?

Kivan pitkällä sinäkin Neronja jo olet. Onnea jatkoon!

Kiitos onnentoivotuksista :-). Nyt kun tämä 18. viikko alkoi, niin olen jopa pystynyt jo vähän nauttimaan tästä raskaudesta. Alkaa olla jo toiveita, että josko tämä nyt onnistuisi. Toivotaan!

Itsekin olen kokeillut, että tuntuuko nuo liikkeet päälle päin, mutta yleensä on niin, että niitä tuntuu vaan yksi kerrallaan. Eli kun yhden liikkeen tuntee ja sitten jää odottelemaan kädet masun päällä seuraavaa, niin sitä ei sitten kuulukaan. Eilen illalla tuli ekaa kertaa sellainen liikkeitten sarja, mutta ne ei tosiaan tuntuneet käteen.

Pitkään maltat odottaa tuon testaamisen kanssa, itse en malttaisi. Kävisin kyllä ihan asioikseen hakemassa testin ;-). Olisihan tuo teidänkin jo aika onnistua!!!

neronja

[color=darkviolet]

MARIA: Toivottavasti sieltä lupa heltiäis! Sinäkö tutkailet nuita lämpöjä? Laitatko tulokset johonki ylös?

KATRI: Huh huh... Kyllä minäkin ihmettelen että mistä ne vipatukset sitten johtuu... Ja tosiaan tuskin ovat mitään mielikuvitusta kun teillä ei oo ollu yritys päällä. Vai syysvauva... Meiänkin Valtteri olis syntynyt syyskuussa! Mutta parempi tosiaan ettei nuolase ennen kun tipahtaa, niin ei tipaha sitten niin korkealta. Minäkin olen joskus teininä käynyt Marmariksessa. Onhan se ihana paikka auringon ottoon ja rentoutumiseen. Oon unohtanut jo millasta siellä oli.

NONNA: Maltoitko olla eilisen illan hiplaamatta rintoja? ;o) Vau säähän oot aktiivinen liikkuja. Mulla on liikkuminen jäänyt valmistumisen ja työelämään siirtymisen jälkeen. Viime kuukausina vielä vähempi kun alkuraskauden väsymys ja huono olo oli sen verran voimakasta. Nyt haluaisin pikkuhiljaa päästä mukaan liikkumisen makuun, eilen kävin uimassa ja edellisestä kerrasta on noin kaks vuotta, joten se oli tosi hyvä saavutus!

TITI: Onkos siellä mies sitten saanut lisää painoa km:n jälkeen? Kyllä meilläkin on vähän " syöty suruun" . Ennen raskautumista alotettiin laikkari, sitten plussan jälkeen loppu siihen molemmilla, syönti oli niin surkeeta muutenkin mulla, km:n jälkeen ensimmäinen viikko meni niin että ruoka ei maistunut mutta lohdutussuklaata olla piti. Ja nyt sitten ei jotenkin jaksa kiinnostaa, joten tulee varmaan syötyä enemmän kuin pitäis. Onko sulla ovistikut käytössä joka kierrossa? kun alotettiin yritys niin minäkin tikutin, ja oli kaikki vippaskonstit käytössä. Sain itselle vain stressin, sitten tärppikierrossa yritin olla aattelematta koko asiaa! Miehelle olen luvannut että nyt km:n jälkeen yritän olla taas yrittämättä liikaa. Nyt km:n jälkeisessä kierrosa ajattelin että vois tikuttaa kun niitä tikkuja on jälellä, testata tapahtuuko mitään, mutta sitten kun yritys alkaa taas niin jätän pois. Nyt olen kyllä kaavinnan jälkeen juonut joka päivä greippimehua, syönyt niitä multitabs special 2+ tabletteja (alotin jo raskauen aikana) ja foolihappoa. Aattelin että josko ne limakalvot kaavinnan jälkeen toipuis paremmin niitten avulla.

Nyt (teiän juttuja lukiessa) alkaa itsekin taas innostua yrityksestä ja tekis mieli mittailla lämpöjä, tikutella ym! Kova hinku olis raskautua uudestaan. Voi kun JUURI MINÄ kuulusin niihin onnekkaisiin jotka raskautuu pian uuestaan ja uus masu-asukki pysyis matkassa...

Mukavaa keskiviikkoa Haahut!

HANNELE

Ei ollut musta pinoutujaksi tänäänkään, kuume senkun nousee joten ei paljon jaksa pystyssä/koneella olla. Kunhan tulin ilmottamaan että hengissä ollaan sentään vielä.

Onkos täällä muita marttailijoita? Minä olen kovasti vauvakuumeen innoittama kutonut paljon " Valtterille" . Nyt km jälkeen sitten jo yhden nutun kutonut " Vilpertille" ja haalari menossa.

Sunnuntainakos se Katri meinas testata...? Pitää käyä sitten viimestään kurkaamassa " tulos" ;o) Viikonloppuna taitaa minun palstailut olla melko vähäisiä mutta maanantaina sitten taas uudella innolla =o)

MUKAVAA VIIKONLOPPUA KAIKILLE!

HANNELE

Inhottava sateinen ilma. Olisi tarkoitus lähteä pääsiäismarkkinoille koululle, mutta täytyisi lähtä kävellen, kun mies otti auton lähtiessään töihin...

katri72; huomenaamullako meinasit testata? Olisi kyllä tosi jännää, jos plussaa näyttäisi! bdbd En muista mitä selvityksiä kela silloin pyysi (taisi olla ainakin joku lääkärin selvitys), aikaa tästä on kolmisen vuotta. Enkä viitsi enää kysyä ystävältäni, koska raskaus kuitenkin päättyi ikävästi... :(

Hannele-81; munkin tekis toisaalta mieli kutoa mahdolliselle tulevalle pienokaiselle kaikenlaista (saishan ne sitten vaikka annettua jollekin, jos ei sitä omaa enää kuuluisikaan), mutta aika ei yksinkertaisesti riitä. Sitä vastoin olen tuolta kirppiksiltä haalinut jonkin verran niitä kaikista pieninpiä (50-56 cm) vaatteita. Eilen ostin kantoliinankin (voin sitä jo nyt hyödyntää tuon kuopuksen kanssa) kun sain niin halvalla, vain 2 euroa!

Liliane; Tsemppiä piinaviikkoon!

ON: kp 16/28-30. 4 päivää jäljellä soittoaikaan...

Mulla on ihan nuutunut olo, olin illalla ratsastamassa vesisateeessa.. Oon vähän laiskasti pinoutunut ja aattelin nyt ilmoittaa itsestäni ettette vaan mua putsaa pois! :)

Oon saanut tätä vauvakuumetta hiukan rauhoitettua ja oon malttanut pysyä täältä välillä poiskin, vaikkakin tulee kiertopäiviä ym. laskettua.

Onnittelut Marrasmammalle plussasta!!

Katrin testausta mäkin täällä jännitän, kerropa heti sitten kun oot testin tehny, miten kävi! Peukutukset bd bd bd bd bd! Oishan se aika hurjaa jos oisitkin tietämättäsi ollut raskaana.

Hieman haikea olo on kun kaverien masut pyöristyy komeasti ja lasketut ajat lähestyy, väkisinkin miettii et kuinkahan iso maha itelläkin olis nyt. Toivottavasti pian tärppäisi..

T: Liliane kp 20/28-34

Harmaa päivä on tänään ollut. Ollaankin nyt oltu ihan vain sisällä ja leivottu pojan huomisia nimppareita varten! Vielä illalla täytyy käydä kaupassa hakemassa kermaa kakkuun ja vähän jotain piparia ja limpparia ja tietysti joku pieni lahja!

Hannele-81; Meillä raskaus oli osittainen rypäleraskaus, missä tuo istukka (jos sitä jää pienikin palanen kohtuun) saattaa jatkaa " eloaan" ja PAHIMMASSA tapauksessa voi muodustua istukkasyöväksi. Siksi siis tarkat seurannat. Mulla onneksi arvot laskivat hyvin ja ovat sen jälkeen negatiivisina pysyneetkin. Lääkäri jo viime kerralla vähän puhui siihen suuntaan, että voitaisiin EHKÄ suunnitella tuota yritystä seuraavan soittoajan jälkeen. Mulla on kaikki sormet ja varpaat pystyssä, että lupa jo vihdoin ja viimein heltiäisi.

Mullakin oli vaikea aloittaa tuota puhumistakm:sta jonkun ajan päästä. Tuntui, että kukaan ei jaksaisi enää kuunnella. Voihan se niin ollakkin, jos " kuuntelija" itse ei ole ikinä vastaavaa kokenut. Sitä helposti ajattelee, että " eihän se ollut edes vielä oikea lapsi" tai " viikkoja oli vasta niin vähän, et ole voinut vielä kiintyä siihen" tms. Mutta mulla on " onneksi" (jos nyt niin voi sanoa) ystäväpiirissä pari km:n kokenutta joiden kanssa tätä asiaa on voinut vieläkin puida, jos siltä on tuntunut.

Nonna-80; Voi, että! Mulla kanssa on välillä niin harva pää, että on suoranainen ihme, että olen muistanut käydä kontrolleissa ja vielä soittaa tuloksetkin. Kerran tosin mulle kävi niin, että muistin soittoajan väärin (tunnin liian myöhäiseksi), mutta onneksi niillä oli mennyt paperit vähän sekaisin ja he soittivat sitten mulle, siellä kun ei ole sitten enää ketään paikalla, kun soittoaika loppuu. No, toivottavasti sait soitettua ja sovittua treffit!

katri72; Pitäiskö sun kumminkin tehdä vielä raskaustesti, ihan varmuuden ja oman mielenrauhan vuoksi? Mun serkulla tuli menkat lähes normaalisti alkuraskaudessa. Eivätkä olleet kuulemma kuin ihan aavistuksen niukemmat kuin normaalisti. Raskaus sitten huomattiinkin vasta, kun se oli yli puolen välin...

ON: kp 12/28-30. Tänään lämmöt " romahtivat" , joten ovis voi olla juuri tuloillaan tai sitten kyseessä on vain mittausvirhe. Jatkossa näkee, että kumpi. Nyt olen kääntynyt siihen toivoon, että tästä kierrosta tulisi mahdollisimman lyhyt, jotta varsinainen yritys kierto alkaisi sitten mahdollisimman pian, jos lupa ensi viikolla heltiää. 8 päivää jäljellä...

Kiva kun tulit käymään tälläkin puolen. =) Mä tosiaan tunnen useamman kerran päivässä noita muljahduksia. Tai useimmiten ne on lähinnä sellasia värinöitä, mutta kyllä noitakin muutama päivään mahtuu. Tänään on nyt kerran tai pari ollut noita isompia.

Niin, ja niistä viikoista. Eipä toi mun mahakaan enää mikään kovin pieni ole. Melkoisen pömppö on ja paitakin on osittain tiukkana siinä päällä ja vielä jokin aika sitten oli löysä. Mutta oon tehnyt nyt niinkin hassuja että kun tunnen noita muljauksia ja värinöitä, niin olen pistänyt käden mahani päälle ja kokeillut tuntuuko niin. Ei tunnu. Eli missä vaiheessa ne liikkeet alkaa näkyä ja tuntua päältä päinkin?

Kivan pitkällä sinäkin Neronja jo olet. Onnea jatkoon!

Sain äsken kakun koristeltua ja oli pakko tulla pikaisesti katsomaan kuulumiset ennen imurointia... ;)

katri72; Olishan se varmaan ihan kiva ylläri, jos paljastuis, että sulla onkin salamatkustaja kyydissä. Meinaatko jaksaa sunnuntaihin asti odottaa testausta? Pidetään peukkuja pystyssä, että näyttäiskin yllätysplussaa! bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd

Nonna-80; Vai ei saa tisseihinsäkään koskea ;). No, onneksi tähän mennessä tuo suuria ponnisteluja vaativa kielto on jo ohi ja voit kaikessa rauhassa hipelöidä... Kyllä sullakin kiirettä pitää. Toivottavasti ehdit jossain välissä rentoutuakkin!

titi75; Follikkeliultrakuulumisia odotellaan. Toivottavasti kaikki oli hyvin...

Hannele-81; otin joskuin muinoin tuolta netistä (en muista enää yhtään että mistä) sellaisen excel-taulukon, johon sitten täyttelen noita lämpöjä + muita juttuja (vuotopäivät, oviskivut, mahdolliset oireet yms.). Olen nyt kahden kierron ajan seurannut ihan mielenkiinnosta noita lämpöjä, vaikka siis yritys ei ole vielä päällä.

Tuo voisi olla ihan hyvä idea taas vähän siivoilla tuota listaa. Onkos muutkin samaa mieltä? Jos vaikka pidettäisiin se nonnan ehdottama 3 viikkoa rajana. Saahan sitä listautua uudelleen, jos haluaa viela listalla sitten olla, mutta on vain pitänyt syystä tai toisesta taukoa...

ON: kp 13/28-30. Tänään en muistanut mitata lämpöä. Nyt harmittaa, kun en sitten tiedä oliko tuo eilinen " romahdus" ovista enteilevää vai pelkästään mittausvirhe tms. No, jos huomenna saisi sitten taas mitattua... Enää VIIKKO jäljellä... Nyt alkaa jännittämään ihan toden teolla!

Pari riviä kuulumisia.

Ihan ekaks katrille: aika mielenkiintoinen tilanne. Mä nyt olen tällänen pessimisti ja voisin vielä varovasti ehdottaa, että josko ne oliskin kuitenkin suolen murinoita ne värinät ja muljahdukset. Kun mulla ainakin useasti suolistossa kulkeva ilma on tuntunut just samalta kuin vauvan liikkeet ja pienet potkut. Ja varsinkin raskauksien jälkeen näitä tuntemuksia on ollut ja suoliston ilmasta ne on johtuneet. MUTTA...enpä sano, että sun tilanteessa näin olis. Ja kohtahan sen näkee ;)

Oma napa: Eilen soittivat gynen polilta ja aloitettiin tyroksiini (kilpirauhashormoni) lääke. Lääkärin mielestä lievä tai alkava vajaatoiminta joka EHKÄ voi keskenmenojakin aiheuttaa. Tiedä sitten. Nyt sitten seuranta siirtyy tk:n omalääkärille ja yritetään saada annos oikean suuruiseksi. Se vaan ketuttaa mennä omalääkärille, sillä valittaessani hänelle erinäisiä oireitani (väsymys, masis, saamattomuus, säryt jne. jne.) tämä totesi erittäin jyrkästi ettei mulla ole kilpparissa mitään häikkää ja saavat keskussairaalassa tutkia mua niin paljon kuin haluavat, mutta hän ei tee mitään. Ja nyt sit joudun tälle lääkärille menemään ja toteemaan että lievää vajaatoimintaa nyt sitte kuitenkin olis. Ja tämä lääkäri ei kyllä ikinä tule myöntämään että olis väärässä.

Gynen polilta kun soittivat niin heillä oli selvät sävelet, ei mitään lugeja tai disperinejä tarvita. Jäi sitten vaan monta asiaa kysymättä, mm. että JOS vielä joskus oon raskaana niin pääsisinkö vähän tarkempaan seurantaan. JA sitten en tajunnut kysyä, että mille tasolle kilpirauhasarvot pitäis saada ennenku raskautta vois yrittää (Tosin ei edelleenkään ole mulla haluja, joten ei kyllä mahdollisuutta mihinkään tärppiinkään). Puhelun alussa se lääkäri kyllä totes, että varmaan pian haluatte uutta raskautta yrittää. Mutta ei sitten maininnut mitään,että koska se ois suotavaa yrittää. No, odotellaan ja katotaan nyt ensin, etät miten tämä mun olo alkaa kohentua jos alkaa ja miltä arvot alkaa näyttämään.

Tällästä tänne. Eilen vollotin puoli tuntia kun kuulin raskausuutisen ja jälleen ois tutulla laskettu aika lähes tulkoon samaan aikaan kun mulla olis ollut. *snif*

Kesää odotellessa...auringonpaistetta kaivaten..

-Porkkana, eikä mitään tietoa kiertopäivistä...onneksi-

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat