Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Pariviikoisena neuvolassa täti huomasi pojan suussa sammasta, eli hieman on valkeaa kielen päällä, ei näytä pahalta. Käski laittamaan puolukan mehua suuhun, ei kuitenkaan niin että poika nielisi sitä liiemmin. Nyt on neljä viikkoa kulunut, enkä ole muistanut sitä kertaakaan laittaa eikä tilanne pojan suussa ole muuttunut. Mutta nännini tuntuvat nyt kutittavilta ja polttelevilta sekä ovat pirun arat jos pojan kynnet osuvat niihin.

Onko täällä muita joilla olisi ollut tuota vaivaa? Auttaako puolukka tai sitruuna? Pitääkö se huuhdella nänneistä vai huoliiko vauva silti? Pahenevatko oireet jos ei hoida vai voiko pysyä tälleen lievänä? Ja auttaako pelkkä ruokavalion muutos, jos raatsisin jättää suklaan ja sokerin pois?

nemma&muksis 6 vkk

Kommentit (7)

Sitä vielä piti kysyä, että auttavatko Rela-dropsien antaminen sammakseen. Me ei vielä olla niitä annettu, eli kysyisin, että onko vauvoilla joille niitä annetaan sammasta ilmennyt?

nemma&muksis

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Moi!

Meidän tytöllä oli sammasta kielessä ja se kuulemma täytyy hoitaa pois muuten kieli voi kipeytyä ja voi olla niin kipeä ettei halua syödä.

Kokeilin puolukkaa mutta ei ollut niin tehokas tai sitten ei vain osunut kieleen. Vaihdoin heti sitruuna mehuun ja laitoin mehua sormeeni ja sipaisin sormella kieltä niin muutamassa päivässä sammas oli hävinnyt.

Minulle sanottiin että vauvan sammas ei tartu äidin nänneihin mutta en sitten tiedä! Mutta suosittelen että kokeilisit sitruunaa! ja jos laitat sitä myös nänneihin niin pese/pyyhi ihmeessä pois ennen kuin imetät ettei vauva rupea hylkimään rintaa pahan maun takia!

Toivottavasti sammas lähtee helposti! :)

Keväisin terveisin mami & tyttö 8kk

Mulla oli sama ongelma kun tyttö oli 2kk vanha. Tosin mulla oli sellanen hmmm... nyt en muista nimeä, mutta siitä oli muistaakseni joulukuun tai tammikuun kas plus lehdessä. Eli nännit oli kipeät ja aina syötön jälkeen kipeyty kauheesti ja sitten oli sellaset vaaleanpunaset, hailakan kuultavat. Mietittiin neuvolassa että mitä se vois olla kun tytöllä ei ollut sammasta. No sitten selvis että se on sellanen (jonka nimeä en nyt muista) mutta tavallaan hiiva siis nänneissä. Sillon tosta luin sen verran että osaan neuvoa sua myös tuossa sammas asiasssa. EHDOTTOMASTI molemmat pitää hoitaa, niin nännit kuin lapsen suukin!!! Se pesii molemmissa! Ja sitruuna on siihen kaikista paras. Meijän tyttö ei sillon vielä maistanut sitruuna kirpeänä, joten ei ollu mitään ongelmaa sen antamisessa(makuaistihan kehittyy vasta sillon). Muutama tippa lusikalla tai sitten hieromalla sormella lapsen kieleen ja sammas on poissa. Nännejen kanssa tiuhempaa tätä samaa...anna vaikuttaa, anna ilmaa niille nänneille. Sitten ennen imetystä pese nännit miel. keitetyllä vedellä ja heti imetyksen jälkeen laita sitruunaa uudestaan ja anna olla seuraavaan imetykseen. Kuten edellä jo sanottiin niin sammas on todellakin syytä hoitaa pois joten itseä vaan niskasta nyt kinni...kyllä se mullakin vaikeaa oli kun ei muka kerenny jne. mutta ei se tartte tosiaan ku muutaman päivän ja kaikki tuo on takana!!! Sammas aiheuttaa siis tuota ruokahaluttomuutta ja lapsen kieli on kipeä!!! Eli se tsemppas mua muistamaan sitruunan käytön! Ja hiivakaan (missään elementissään) ei myöskään ole hyväksi ja se lapseen myös vaikuttaa joten sekin tärkeä hoitaa.

Toivottavasti tämä tieto auttoi. Itse olin niin tiedoton, sillon kun ei edes neuvolassa osattu neuvoa kun vaan että sitruunaa sitruunaa, sitruunaa!

Toivottavasti kohta loppuu sammas ja hiiva=)

-Hansu-

että pumpulipuikolla saa helposti laitettua puolukkaa tai sitruunaa kieleen ja mahdollisesti myös poskiin (jos sielläkin on). Sillä saa myös rapsutettua sammasta pois. Yksi vaihtoehto on myös vishy-vesi ja sillä putsata suuta. Maidon annon jälkeen pitää aina putsata suu (vaikka vedellä, jos ei joka kerta halua antaa edellä mainittuja), koska maitoa suussa lisää sammasta.

Tosiaan niskasta vaan kiinni ja toimeksi. Kokeillaan tuota sitruunaa ensin siis. Pojalla ei ainakaan vielä ole ruokahaluttomuutta, kun on kasvanut yli 300 g viikossa ja on nyt 1,5 kuukautta.

nemma&muksis

meidän tytöllä on nyt sammasta kanssa ja ensin koitin hoitaa sitä puolukka mehulla mutta se ei auttanut ja sain neuvolasta reseptin. Nyt annankin tytölle voidetta suuhun ja myös itselleni nänneihin, neuvolantäti sanoi että kannattaa laittaa, koska sammas saattaa " muhia" siellä nännin ihopoimuissa. En osaa vielä sanoa kuinka tuo voide tehoaa kun vasta tänään se aloitettiin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat