Seuraa 

Olen tässä vaan tuumaillut tuota imetystä...Esikoinen on huomenna 11 kk ja vauvakuumetta on hiukan ilmassa. Ekan kanssa imetys ei sujunut kovin mallikkaasti ja kysyisinkin onko yleistä, että toisen lapsen kanssa imetys saattaa sujua paljon paremmin kuin ekan?Maitoa heruu paremmin yms.? Kertokaa te, joilla sellaista kokemusta mahdollisesti on! Vähän kammoksuttaa koko imetys kun maito ei sit kai riittäny tai niin ne neuvolassa väittivät...

T: Tytteli + pienempi tytteli

Kommentit (4)

todellakin kannattaa tehdä niinkuin itse parhaasta tuntuu, ja antaa vaikka sitä lisämaitoa jos vaikka rinnanpäät ei kestä!

Itsekin tein niinkuin halusin, eli en antanut lisämaitoa - onnekseni minulla ei rinnanpäät menneet rikki jatkuvasta imetyksestä huolimatta, ihoni on ilmeisesti sen verran vahva. Ja puhun nyt siis toisen lapseni imetyksestä.

Ensimmäisen lapseni kohdalla maito ei tahtonut nousta, joten nyt päätin pitiää vauvaa sairaalassa vierelläni koko ajan, ja imettää, imettää ja imettää, samoin kotiin päästyäni. Halusimme vieraatkin vasta kotiin ihailemaan pienokaista, jotta minä saan keskittyä imetykseen ja maidonnostatukseen kaikessa rauhassa, ja antaa ilmakylpyjäkin rinnoille. Tätä tuskin olisin appiukon läsnäollessa tehnyt :) Ja maito nousikin hyvin.

Mutta, lisään vielä että tosiaan olin siitä onnekas että rinnanpäät tämän kestivät

maito on loppumassa. Neuvolassakin sanoivat samaa. Todellisuudessa maito varmaan olikin tosi vähissä, mutta ongelma oli herumisessa. Mulla heruu TODELLA hitaasti, etenkin silloin kun tiheän imun kausi.

Toisen kanssa maitoa tuli alun jälkeen koko ajan vähän, mutta annoin pojan syödä niin usein kuin halusi, parhaimmillaan puolen tunnin välein ( joskus iltaisin koko ajan). Onnistui koska poika oli kiltti. Täysimetin viisi kuukautta, sitten loppui voimat, kun poika oli jo kuukauden syönyt yölläkin vähintään kahden tunnin välein. Poika kasvoi hyvin, mutta imettää piti tosi tiuhaan.

Kun alkoi saada kiinteitä, tulikin oikea kasvupyrähdys ja pääsi omalle käyrälleen. Alkoi myös nukkua hyvät päiväunet ja yölläkin pitkiä pätkiä. imetän edelleen, nyt poika 7.5kk.

Uskon, että jos eka olisi ollut sopuisampi luonne, olisin voinut täysimettää häntäkin. tosin olisin tarvinnut paljon enemmän tietoa ja tukea. Maitoa tuli samaan tapaan molempien kanssa. Tutustu imetystukilistan sivuihin tai kysele täältä lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

vasta 6. päivänä. Esikoiseltakaan ei juuri sen aiemmin. Tein myös niin, että imetin alussa 15min/rinta ja sitten suosiolla lisämaitoa. Esikoisen aikana sain vain rintani rikki, kun yritin imettää saamieni " ohjeiden" mukaan jatkuvasti. Joskus 4 viikon paikkeilla maito alkoi riittämään ja lisämaidon pystyi jättämään pois. Sitten se sujuikin tosi hyvin.

Päätin myös toisella kerralla, että en stressaa lainkaan tilannetta saati muiden kommentteja. Teen niinkuin itse parhaaksi näen ja tilanne vaatii. Minulla maidontuloon vaikutti yllättävän paljon myös se, että join ja söin riittävästi. 2l piti vähintään juoda + 2 lämmintä ateriaa päivässä, tai aika pian alkoi vaikutus maidon määrässä näkyä. Mutta varmaan tuo päätös olla stressaantumatta ja kuunetelematta joka puolelta tulevia ohjeita helpotti kaikkein eniten imetyksen onnistumista.

Mulla nousi esikoisen kohdalla maito tosi hitaasti. Istuin tuntitolkulla tissi suussa ja imetin ja imetin ja silti vauva huusi nälkää sen jälkeen kun oli viettänyt tunnin rinnalla joten annoin pullosta päälle. Tämä kaikki imettäminen tietenkin rikkoi nännit verille... Kun esikoinen oli kolmen-neljän viikon ikäinen, alkoin maitoa tulla tarpeeksi. imetyskerrat kesti yhä vähemmän ja vähemmän aikaa eikä tarvinnut antaa lisämaitoa. Ja sen jälkeen maitoa kyllä riitti vaikka muille jakaa...

Mulle jäi tästä alusta kammo. nyt kun kuopus syntyi, sanoin sairaalassa että en suostu siihen että olen koko ajan vauva tissillä. Kolme ensimmäistä päivää katsoin kellosta aikaa ja imetin 15min per rinta, päälle sai lisämaitoa. Rinnat eivät menneet rikki enkä minä mennyt rikki :) . Ja yllätyksekseni maito nousi niin että kun tulin sairaalasta kotiin, ei tarvinnut antaa lisämaitoa kuin ihan muutaman kerran! Kaikki siis meni aivan eri tavalla kuin esikoisenkohdalla!

Sanokoot muut mitä sanoo, minä olen tosi tyytyväinen päätökseen imettää kelloa vahtaamalla ja sitten antaa vauvalle pullosta lisää. Ehkä siksi maito nousikin niin paljon nopeammin kun en hermoillut imettämisesti sillä tavalla kuin esikoisen kohdalla.

En tiedä oliko tästä sinulle mitään apua mutta ajattelin että kun ´kukaan ei vielä ollut vastannut niin kerronpa tämän tarinan... :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat