Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meidän ihana poikamme on nyt viikon ajan ollut hyvin ahkera tekemään kaikkea, mitä ei saisi (repii CD-levyjä telineestä, kirjoja hyllystä, ruokailuvälineitä laatikoista, uittaa tavaroita vessanpöntössä, yrittää kiivetä kirjahyllyä ylös jne.) ja olen ollut vähän huuli pyöreänä, kun tähän asti hän on jättänyt nuo hommat melko suosiolla rauhaan. Tänäänkin yritin siivota hänen ollessa hereillä, vaan eihän siitä tullut mitään, kun koko ajan sai olla kantamassa pois jostain ja korjaamassa jälkiä.. Touhuaa toki myös paljon luvallista, mutta koko ajan pitäisi olla keksimässä tekemistä ja mielellään olla seurana. Poika on siis kotihoidossa, mutta mielestäni virikkeitä tulee päivän aikana ihan kivasti.

Lisäksi olen vähän hukassa sen kanssa, miten tulisi toimia.. Tähän mennessä kun olen vaan sitkeästi siirtänyt hänet pois ja sanonut satatuhatta kertaa samasta asiasta.. Välillä uskoo, usein vaan nauraa ja yrittää tehdä saman uudelleen. Miten te muut toimitte samanikäisten kanssa?

Kommentit (6)

Nykyään olemme uskaltaneet jo laittaa cd:t ja DVD:t omille paikoilleen. Samoin tv-tason lasin.

Ikää lapsella kohta 3 v. Tietysti vieläkin tahtoo tutkiskella laatikoita ja tyhjentämään niistä tavarat, mutta vaaralliset jutut olemme laittaneet lukolliseen kaappiin.

Poika heittelee tavaroita, huitoo huonekaluja vasatalla, kiipeilee, repii vessapaperia jne. Koko ajan saa olla kieltämässä, mutta sillä ei yleensä ole vaikutusta, päinvastoin, se vain innostaa poikaa. Ainoa konsti on kantaa n kertaa pois pahanteosta, ottaa tavarat pois kädestä jne. Kieltämättä joskus käy rasittavaksi.

Minäkin olen huomannut, että jos poika on väsynyt tai nälkäinen, alkaa erityisesti hakea huomiota kiusanteolla. Silloin auttaa " rauhoittaminen" . Otan pojan kainaloon ja luemme kirjaa tai teemme palapeliä. Tai jos itse ei ehdi/ jaksa, joku rauhallinen video ajaa saman asian. Eli yleensä kyse ei ole niinkään tylsistymisestä tai vähäisistä virikkeistä, vaan siitä, että poika alkaa olla yliväsynyt, mutta ei osaa itse hidastaa tahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vuoden iässä alkoi tehdä noita ilkeyksiä, kielsin aina&hain pois. Sitten oli aika pitkä tauko, että ei tehnyt ilkeyksiä.. Vaan nyt alkanut taas.. Ja jälleen kielletään ja haetaan pois.. tosin nyt jo toimii hieman paremmin tuo kieltäminen, tietää että niin ei saa tehdä ja pysyykin vähän aikaa pois. Mitä väsyneempi poika on, sitä enemmän tekee kiellettyjä asioita.

Muita neuvoja en ole minäkään saanut, kuin että aina vain kieltää ja hakee pois, sitkeästi ja napakasti.

Niin, sen olen huomannut, että kun keksin pojalle " kotitöitä" sitten kun alkaa ilkeilemään (" esim. kerätäänpäs lelut koriin niin tulee siistiä" ), niin poikakos siitä innostuu. Ja sitten vain keksitään kaikenlaista, pyykkien vientiä koriin tms niin johan unohtuu ilkeilyt :D

Jaksamisia sinne suuntaan! ;) Eiköhän tämä aikanaan lopu.. -ja jotain uutta " ongelmaa" tulee tilalle ;)

Normaali lapsi tutkii ihan kaikkea. Hän ei vielä tuossa iässä tiedä, mikä ja miksi jokin asia on kiellettyä. Ja jos tietääkin, se ei kauan pysy mielessä tilanteessa, jossa hän huomaa, että edellisellä kerralla ei tullut testattua painovoiman vaikutusta cd-levyihin, jos ne tiputtaakin kaikki kerralla eikä yksitellen. Lapsi, joka ei tutki, ei opi.

Jatka sinnikästä kieltämistä ja pois viemistä. Mieti mikä lasta tietyssä paikassa kiehtoo ja keksi hänelle samantyylistä, mutta sallittua tutkittavaa. Näin lapsi saa mahdollisuuden kehittää aivojaan ja oppii samalla, että joitain asioita nyt ei vain ole tapana tehdä.

1v8kk neiti tekee nykyään myös kaikki kielletyt asiat. Sama juttu oli tuossa vuoden paikkeilla. Kaipa tääkin vaihe ohi menee.. Vaan onhan se hieman rasittavaa ja hermot meinaa välillä mennä kun saa miljoonaa kertaa sanoa samasta asiasta ja juoksennella perässä..

Vaan sitten ei muuta kun neidille vaatteet niskaan ja ulos kun meinaa hermo mennä..

Täytyy ottaa siis sama asenne kuin koiranpentua kasvattaessa: sitkeästi ja kärsivällisesti kun kieltää ja siirtää pois pahanteosta, niin kai se jossain vaiheessa kantaa hedelmää. Poika on kyllä innokas apuri kaikessa mahdollisessa, täytyy tosiaan yrittää enemmän kanavoida energiaa sellaiseen : )

ap

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat