Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Sivut

Kommentit (39)

Sydän jumpsutti tasaseen 155 krt/min. Verenpaine ok, yläpaine oli noussu edellisestä mut se ei käsittääkseni ole niin paha juttu kuin se alapaine joka oli hyvä. Hb oli laskenut 119 mikä kuitenkin on ihan hyvä sekin. Mulla on aina tässä vaiheessa laskenu lähelle 110 hemppa mut mitään rautaa ei ole tarvinnu napsia. Terkka mittas kyllä sf-mitan mut jätti sen sit merkkaamatta äitiyskorttiin :( Painoa on tullut tähän mennessä 800g, mikä on hyvä juttu. Kuopuksesta tuli painoa 7kg ja siinä sen toivoisin pysyvän nytkin.

Enää kolme yötä ultraan :)

Peeveli rv 19+4

Onnea LEMille hyvistä uutisista!

Katzu2: Miulle kerrottiin Pilleristä sillon, kun aikaa varasin, että siellä on tuliterät laitteet. En ees ehtinyt kysyä laitteista mitään, mut uskosin, että niillä näkee ihan hyvin. Tosin voihan Fermedissä olla vaikka uudemmatkin, mut tuo hintaero on miusta aika ratkaseva. Rakenneultraakos itsekin ajattelit?

Lyhyt farkkuhame oli ainakin H&M:n valikoimissa. Muualla en ole nähnyt. Mut tilaamalla varmasti saisi netin kautta jostain ihan mammaliikkeestä.

Horoskoopeista: Miustakin niissä on ainakin osittain oikeeseen osuvia juttuja. Oon ite leijona ja myös siskoni on leijona emmekä välttämättä luonteen puolesta helpoimmasta päästä. Luonne on räiskyvä.

KYSYMYS LIIKKEISTÄ, VAIKKA NIISTÄ ON OLLUT JO PALJON PUHETTA!

Monet tuntuvat tuskailevan, kun liikkeitä ei meinaa tuntua millään. Mutta onko normaalia, että liikkeet näkyvät jo nyt päällepäin? Viime viikolla (rv 17+) alkoi aika kova myllerrys masussa ja mies tuntee jo liikeet kädelle ja kovimmat töytäsyt siis näkyy jo masun päältä. Viime viikosta asti on siis ollut näitä isompia liikkeitä. Miulla istukka on kylläkin takaseinässä ja oon laiha eli rasvaa ei hirveesti oo liikkeitä vaimentamassa. Vastatkaa jotain kokeneemmat.

Tapaaminen kuulostaa kivalta idealta. Täytyy vaan sitten katsoa, miten sinne pääsisin, mut ei vielä ole poissuljettu ajatus ollenkaan.

babyperhonen, rv 18+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla

LEM, aivan ihania uutisia! Nyt voit todellakin ottaa rennosti loppuodotuksen. Hieno juttu!

PEPPER, äitiysneuvolan asiakkaat pääsevät jonojen ohi hammashoitoon. Itse olen myös hammaslääkärikammoinen neulakammon lisäksi, joten vieläkin olen lykännyt ajan varausta...onneksi mulla on terveet hampaat, ei vieläkään yhtään reikää ;-)

TAPAAMINEN on innostanut kivasti porukkaa mukaan! Eikös eilen ainakin 3 pitkänmatkalaistakin ilmoittautunut tulemaan? PUBU kysyi lasten mukaantulosta. Tottakai ovat tervetulleita! Minäkin ottaisin omani mukaan, jos saisin heidät liimattua puiston nurmikolle tapaamisen ajaksi ja saisin juteltua ja tutustuttua rauhassa teidän kanssa. Voin vaan kuvitella, miten 1- ja 2-vuotiaani kirmaavat eri suuntiin pitkin puistoa ja minä mahani kanssa perässä...jäisitte varmaan yhtä anonyymeiksi minulle kuin mitä nyt olette, joten minäkin jo miehelle ilmoitin vapaapäivästäni ;-) Tapaamiseenhan voi yhdistää vaikka poislähtiessä piipahduksen mammaliikkeeseen...jos vaan kaikki mahdutaan yhtaikaa samaan puotiin. Sanomatalossa on juu se iso " mamma" kahvila, eilen juuri siellä poikien kanssa kävin. Se vois olla sitten vaihtoehto, jos lumet eivät vielä kesäkuussa ole sulaneet (alan jo menettää toivoni, kun lunta vaan tulee koko ajan lisää...)

NIMISTÄ: Jesjes, onneksi tuli taas viime vuoden nimisuosikit ja mikäs se siellä olikaan ykkösenä tytöillä niin suomen- kuin ruotsinkielisillä? No Emma, eli mieheni ikiaikainen suosikki. Itse asiassa mies itse mulle kertoi, että oli kuullut radiosta. Illalla kysyin, että eikös tää nyt ole jo liikaa jopa miehen makuun, niin tämä totesi, että eipä nimi enää hänellekään iske. Niinpä pääsimme yhteisymmärrykseen myös tytönnimestä, jos nyt tyttö sattuis tulemaan. Mies kehui kivaksi ehdotustani, jota olen hänelle kaupannut jonkin aikaa. Vaati näköjään vähän makustelua häneltä :-) Nimitilasto ratkaisi myös pojannimen siltä osin, että " Eeli" -mahavauveli ei tule olemaan Elias, koska sekin oli top5:ssa...Näin orjallisen allerginen olen suosikkinimille.

Nyt lepuuttaan, että lonkat kestävät iltaseisoskelun töissä.

Pumpuli 21+6

Palaan kommentoimaan...

Misdasty:Tervetuloa mukaan!

Miuku81 ja Eria: Onnittelut ultrauutisista!

Pepper: Minä olen siitepölyallergikko, mutta oireet ovat pysyneet raskauksien aikana hyvin kurissa ilman lääkitystä.

Babyperhonen: Liikkeistä kyselit. Minulla on menossa viides raskaus ja liikkeet tuntuvat vaihtelevasti. Välillä tuntuu ettei masussa tapahdu mitään ja välillä vaúva pönkää selkä kaarella niin että ulkopuolinenkin näkee liikkeet. Se on aika yksilöllistä kuinka paljon ja miten varhaisessa vaiheessa liikkeet tuntuvat tai näkyvät ulospäin. Se riippuu istukan paikasta, vatsanpeitteistä ja kohdun herkkyydestä.

Pia74: Synnýtyksen hetkellä et takuulla muista mitään näkemistäsi karmeuksista, olet niin keskittynyt itseesi ja supisteluun. Tsemppiä vaan! Mikäli tuntuu, että asia jää näin etukäteen vaivaamaan keskustele asiasta ja ota selvää voitko päästä esim. pelkopolille juttelemaan asiasta.

Tähtinova: Ekasta raskaudesta vatsa pullahti vasta rv 18 tienoilla, mutta nyt viidennestä se pullahti suurin piirtein plussan mukana...

Tammikukka: Suomessa rakenneultra tehdään yleensä rv 18-20. Vaihtelee kunnittain.

Siinäpä sitä taas vähäksi aikaa. Illanjatkoja!

Opemamma

Juuri en ole tullut kirjoitelleeksi tänne :).

Täällä suunnalla on kai kaikki hyvin. Viikkoja on 21+, liikkeet tuntuu ja masu kasvaa. Rakenneultra näytti, että kaikki osat oli paikoillaan ja lapsiveden määrä normaali.

Tänään neuvolassa mitattiin sf-mitta, joka oli aika hurja ja itseäni huolestuttava...

[b] LEM:[/b] kuinka paljon sinä tai muut huitelette käyrän yläpuolella? Mulla mitta oli 22+1 peräti 25 cm. Parhaimmillaan laskettu aika voisi olla vain noin neljä päivää aikaisempi, eli silläkään ei siis selity...

Neuvolatäti epäili, että raskaus olisi pitemmällä, mutta kun ei voi olla raskaustestien, ultrien ja lämmönmittausten perusteella. Sokerirasitukseen joutunen ja ehkä kontrolliultraan äitipolille. Kolmen viikon päästä neuvolaan, siihen asti kai ootellaan.

vaan sitä ihanaa lopputulosta. Sitä hetkeä, kun koko toimitus on takanapäin ja pieni pörrötukka on nostettu rinnalle :).

Synnytys... sen voisin kyllä jättää kokonaan kokematta. Ja toivoisin, että tällä kertaa synnytys käynnistyisi supistuksilla, eikä niillä vesien menolla. Oli se vähän tyhmää notkua sairaalassa puoli vuorokautta, kun supistuksista ei ollut tietoakaan. Katseltiin Subtv:n hömppäsarjoja ja notkuttiin synnärin kahvilassa....

Pepper tarkentaa

peeveli:

Lainaus:

Pepperkö se sanoi joka alkoi oikein odottamaan sitä synnytystä sen ohjelman nähdessään? Mulle taas tuli sellanen olo et " mihin mä itteni olenkaan taas laittanut" ;) Synnytyksestä puheen ollen, olen päättänyt et ens kerralla mä lähden vasta paljon myöhemin sairaalaan. Kärvistelen kotona niin pitkään kuin pystyn. Viimeks puhkasivat kalvot ja se sai aikaan niin järkyt supistukset ja niin tiheeseen tahtiin ettei pahemmin kerinny niiden välillä edes huilaamaan. Tämä tietysti siinä tapauksessa et kaikki menee hyvin.

Peeveli rv 19+4

täältä myös onnittelut LEMille hyvistä ultrauutisista!!

Mistäköhän ne meillekin päätteli ettei kovin isoa vauvaa ole tulossa??

Missasin eilen sen sikiön kehitysohjelman, mutta sunnuntaina tulee kuulemma uusinta klo. 10.05. Illalla tuli muistaakseni ykköseltä ruotsalainen ohjelma odotuksesta. Siinä raskaana oleva nainen pohti ja haastatteli perhettään ja ystäviään miten raskaus ja lapsen tulo muuttaa elämää. Aika kivaa pohdintaa.

Aika hyytävä vesisade ulkona, mutta toisaalta en toivo enää lisää luntakaan, sulaisivat vaan pikaisesti ja saisi siirtyä jo kesävaatetukseen.

Vointeja!

petraelena 19+4

Mullekin tuli eilisestä ohjelmasta pikkasen pelkoa synnytystä kohtaan, kun en ole koko juttua edes ajatellut pahemmin vielä.

Mutta kaipa se luonto hoitaa homman kotiin...näin painajaistakin aiheesta viime yönä.

T: Pia taas ja rv:lla 23

Mistä sitä aloittaisi..Kysymyksiä ja epäilyksiä on päässä aivan liikaa.

Siitä on aika kun viimeksi pinouduin, ahkerasti oon kyllä jaksanu lukea:)

Viikkoja nyt 18+?, ensimmäinen vaavi tulossa.

Jospa pistän tähän oman vikalistan:) kommentoikoon sitten joku viisaampi jos jaksaa..

1) Ei supistele, tai sitten en vain tiedä miltä ne tuntuvat. Pitäisikö supistella?

2) Vauva ei liiku, tai sitten en vain tunnista osumia.

3) Maha ei ole juurikaan kasvanut, painoa tullut vajaa kilo. Olisiko pitänyt jo kasvaa?

4) Vatsaa nippailee ja vihloo aivastaessani tmv.

5) Vaikka maha on pieni on vaikea nukahtaa. Silti väsyttää ihan älyttömästi, voin helposti nukkua 15 tuntia päivässä, monta päivää peräkkäin!

6) Mitä vauva tarvaroita olette hankkineet..Pitäisikö jo..?

7) Saako perhevalmennukseen ottaa ystävän mukaan (miehellä tietenkin ekat kaksi kertaa menoa...)

8) Rakenneultra, puolesta vai vastaan? Lahden seudulla hyviä/kivoja klinikoita?

Niinpä, ja sitten tästä pitäisi vielä osata nauttia! Joskus tuntuu että olen niin yksin tän olemattoman mahani kanssa.. Vaikkakin ukko on kyllä maailman ihanin ja vastailee kysymyksiin minkä osaa...huaah..

Kiertelin eilen muutaman lastentarvikeliikkeen, mutta hitto kun ei ole mahaa, niin kaikki, joka liikkeessä, kattoo kun halpaa makkaraa.

Mahan puuttuminen saattaa johtua reilu kahden kuukauden " oksennustaudista" , sen jälkeen on vaivannut kamala närästys, yöllä,aamulla, päivällä..kokoajan. Se on tappavaa, mielummin oksentaisin.

Ummetus on kanssa ihan loistava juttu. Eilen, 8 päivää viime pöntöllä ähräämisestä, onnistuin tiristämään yhden pipanan, eikä olo kyllä helpottanut ollenkaan. Marssin apteekkiin ostamaan litran pullon levolacia. Nyt odotellaan:)

Nenästä vuotaa verta, pyörryttääkin aina välillä. Ja itkukohtaukset ne vasta on ihania:) Ja jos onnistun yöllä nukahtamaan, takuulla herään kamaliin painajaisiin..

Nyt kyllä lopetan..Muuten ei sitkeimmätkään jaksa lukea tätä alusta loppuun:)

Nauttikaahan lumisateesta, kyllä se on ihanaa nää neljä vuodenaikaa:)

kerutus + pyllerö 18+?

Jippii... vaaveli oli kasvanut sen verran mitä kahdessa viikossa pitääkin. Tän päivän mittaukset näytti lasketuksi ajaksi 10.8,

alkuraskauden ultra oli 6.8,

np-ultra 1.8 ja kuukautisista 2.8.

Meillä oli lääkärin pyynnöstä mukana se alkuraskauden ultrakuva ja sitä lääkäri tutki ja sanoi olevan oikein mitattu joten 6.8 on mulla nyt sitten laskettu aika oikeasti. Ja se tasoittaa jo jonkin verran tuota sikiön pienuutta kun käyrät piirretty siinä uskossa et LA olis 1.8.

Pieni se kuitenkin on ikäisekseen mutta ei siis mitenkään hälyttävästi, lapsivettä normaali määrä, istukka ja istukan virtaukset täysin kunnossa, ja pikkukaverilla painoa 384grammaa.

Mitään selitystä ei osannut tääkään lääkäri sanoa siihen et mulla sf-mitta käyrän yläpuolella mutta sen en anna enää stressata itteeni.

Sukupuolta ei kaveri suostunut vilauttaa mutta meillä femedaan 4d-ultraan aika ens viikon keskiviikkona joten eiköhän se siellä selviä sitten viimeistään.

Helpotuksen tunnetta en voi oikeesti sanoissa mitata, ihanan kevyt olo.

Nyt voi rauhassa keskittyy masun kasvatukseen.

Tapaamisesta piti jo eilen laittaa et täällä kans oltais tulossa vauhdilla mukaan...

Nyt ei taas osaa kuin hymyillä ja järkevää ajatusta ei päässä pyöri joten katoan muualle hymyilemään...=)

kiitokset teille kaikille tuesta!

hitto minkä pinon olette saanu aikaiseksi :)

Juu pariin päivään en ole tainnu tänne ehtiä ja täällä jo on tapaamiset suunnilteltu ja kaikkee :).... MIELELLÄNI TULEN MUKAAN TAPAAMISEEN jos vaan satun oleen vapaalla... mulla on yks mamma tapaaminen tampereella heinäkuun alussa, mutta katsotaan, miten aikataulu muotoutuu että jos pääsis sit molempiin.. Meillä täältä susirajalta on kuitenkin jönniin verran matkaa :), mutta halukkuutta löytys..

SUPISTAA SUPISTAA SUPISTAA SUPISTAA... ärsyttää kun öisinkin herää noihin puristuksiin.. onneksi eivät vielä kipeitä ja tuskin saavat mitään aikaiseksi..

Meidän tytön leikkaus siirtyi perjantaiksi, toivottavasti kaikki menee hyvin, olen liian huolissani kaikista komplikaatioista sun muista...

MITEN SITÄ VETTÄ JUODAAN RIITTÄVÄSTI PÄIVÄSSÄ... kysyy ihminen joka juo ehkä lasin päivässä... on niin vaikeeta muistaa juoda tarpeeks...

mitähän kaikkee piti kommentoida *huono muisti ja yhä vaan huononee*

jospas kävisin eilisen pinon kimppuun..

hanneli

Talvinen harmaus palasi. Kovasti oli jo viikonlopulla toiveita keväästä (huokaus)...

Kirjoitan tätä vastausta jo toista päivää, joten älkää hermostuko kun tälle tulee pituutta. Eilen en vain ehtinyt huiskasta sepustustani enää tänne palstalle¿

TAPAAMINEN olisi kiva juttu! Kunhan olisi juhannuksen jälkeen/maissa (mikäli on keskellä viikkoa päivällä), mulla kun todennäköisesti työt jatkuvat niille korville. Puolipäivävapaan saisin ehkäpä kuitenkin järjestymään jo ennen töiden loppumistakin. Minäkin tulisin mielummin kyllä vain mahani kanssa ;-), koska muuten seurustelu on vaikeaa, kun tytön perässä täytyy ¿juosta¿.

TALVIHÄISTÄ: Myös meillä on juhlittu talvihäitä (5.2.) vuosi sitten seitsemän yhteisen vuoden jälkeen. Olimme oikein tyytyväisiä ajankohtaan. Sää tosin ei ollut aurinkoinen vaan lumipyryinen. Mutta maisemat kauniin valkoisen puhtaat. Ihanat häät kaiken kaikkiaan ja omannäköisemme ilman morsiamenryöstöä ja muita ¿pakollisia¿ kuvioita.

Anoppi kyllä arvosteli tätäkin päätöstämme, mutta omathan olivat häämme ja itse olimme oikein tyytyväisiä! Hän jopa kehtasi sanoa muutama viikko häidemme jälkeen, että kun ei teillä mitään häitä ollut. Loukkaannuin kyllä verisesti, koska olimme itse ilman heidän ¿apuaan¿ järjestäneet koko juhlan ja laitoimme sitten vain kutsun. Tästä ilmeisesti loukkaantuivat sitten. Anoppi olisi varmasti halunnut leipoa jotain juhliin, mutta se ei olisi käynyt päinsä kuitenkaan, koska hääjuhla oli juhlapalvelua tarjoavassa kartanossa, josta olivat tietenkin myös tarjottavat. Hän ei ymmärrä, miksi sinne ei saa viedä omia tarjottavia. Sama juttu oli miehen veljen häissä, joissa hän väen vängällä vei omat pikkuleivät samalla idealla toimivaan juhlapaikkaan. Ihmettelen, miten siellä pitopalveluyrittäjä tällaiseen suostui. Olisi nimittäin esim. ruokamyrkytystapauksessa syyt kaatuneet yrittäjän niskaan. Apet haluavat kovasti ¿auttaa¿ ja marmattavat kun ei apu kelpaa. Mitään konkreettista apua ei heistä kuitenkaan ole. Haluavat vain laittaa lusikkansa joka soppaan. Ja sekin heiltä kuultiin, että saa nähdä kauanko teidän avioliitto kestää! Tätä (ja kaikkea muuta ikävää apesten puolelta) puitiin ystäväni kanssa (joka tietää tilanteen) häiden jälkeen ja hän sanoi vain ¿Ja sehän kestää!¿ On vain jäänyt mieleen osuvana lohdutuksena.

TULIN ULOS KAAPISTA työkavereiden osalta minäkin sitten viimein perjantaina. Iltapäivällä oli palaveri, joka käsitteli ensi syksyn töitä. Ja tässä yhteydessä sitten kerroin noin puolelle yksiköstäni ensi syksyn tilanteestani. Maha on kyllä jo niin selvästi näkyvissä, että kyllä ne loputkin kohta jyvälle pääsevät ;-)

VAIVAT: Mulla on ollut totaalisen erilainen raskaus tämä kuin edellinen. Viimeksi olin alun pitkään jatkuneen pahoinvoinnin päätyttyä mielestäni huippukunnossa lähes koko lopun ajan ennen ä-lomaa (jäin 30 vrk arkipäivää ennen la:ta). Vai olenko vain unohtanut millaista tämä oli...Nyt mullakin on tuo ¿pakarajumi¿ eli kai se on se iskias, jatkuva väsymys, iho-ongelmat, päänsäryt, lonkkavaivat jne., mutta pahoinvointi on ollut minimaalista. Väsymystä mulla aiheuttaa selvästi levon puute: ei tuollaisen kaksivuotiaan vauhtitytön kanssa pääse paljoa huilimaan. Teen lisäksi täyttä päivää töissä ja olenkin miettinyt työajanlyhennystä. Mutta tuo on kyllä taloudellisesti kannattamaton ratkaisu tässä vaiheessa kun vaikuttaa myös vanhempainrahaan. Pinna on kiristellyt enemmän ja vähemmän. Esikoisen odotuksen ajoilta muistan keskivaiheen ihanan seesteisen olon, nyt olen vain väsynyt.

ETEISISTUKKA: Minä ainakin siitä kyselin perjantaina kun rakenneultrassa se selvisi. Istukka on siis osittain synnytyskanavan päällä. Käskivät varaamaan istukkakontrollin loppuraskauteen. Etenkin rasituksessa alapää kipeytyy nyt helpommin kuin edellisessä raskaudessa (jossa tätä eteisistukkaa ei ollut), johtuisiko sitten siitä vai liittyykö asiaan edes mitenkään. Muutoinhan istukka on edessä. Sektioon en kyllä haluaisi.

LIIKKEET ovat alkaneet tuntua ihan mukavasti. Nytkin hienoista muksintaa alavatsalla tuntuu! Onpa ihanan tuntuista! Mies jo kovasti odottaa vatsan päälle tuntuvia potkuja. Esikoiselle on kovasti kerrottu masuvauvasta, äidin masussa olevasta pikkusiskosta tai ¿veljestä. Hän aina välillä silittelee vatsaa, mutta taitaa tuo asia olla kaksivuotiaalle vielä aika vaikea käsittää. Olisi kyllä mielellään hyppimässä vatsan päällä! Liikkeitä vaimentaa tehokkaasti tuo edessä oleva istukka, mutta napakoituvat päivä päivältä.

VAKUUTUKSISTA: Kyllä mekin on sitä mietitty, että kun esikoisellekin otettiin, niin kyllä tällekin.

TYTTÖ-/POIKA-OLOSTA ei ole tietoakaan, kun se ei tuolla rakenneultrassakaan valottunut millään lailla. Mies on koko ajan puhunut, että tyttö se taas tulee ja veljelleen poika, että pysytään tasapainossa, mutta saa nähdä. Miehen veljen vaimolla (onko käly oikea nimitys, näissä menen aina sekaisin¿) onkin la jo ensi kuussa ja ¿jännitys¿ niiltä osin laukeaa.

emali 18+6

Lem ja air, samahan se onko iso beibi kunhan on kunnossa :) Hyvä kuulla, että teillä meni air ison sf-mitan kanssa hyvin.

Toivon mukaan sokerit olis täälläkin kunnossa. Ainakin verenpaineet oli tänään hyvät: 120/52 eikä painoakaan ollut tullut kuin 1,4 kiloa alusta alkaen.

Juu, lunta on luvattu taas...ja vettä loppuviikoksi...Siitä sitten yritetään repiä huumoria...Ei kuki huumori, ei.

TiiaH: Onnnittelut sinisistä ultra-uutisista. Vaaleanpunaisia onkin pukannut useammalle.

Lem: Tsemppiä tänään ultraan!

Innokkaita tapaamiseen osallistujia löytyikin paljon. Minä oikein mietin illalla sängyssä, että olisi se komea näky, parikymmentä isovatsaista mammaa pukkaa itsensä Kaivariin piknikille. Jos ilma ei suosi, kuten koto-Suomessa on usein mahdollista, voitaisiin tavata vaikka Sanomatalossa, eikös siellä ole tilava kahvila. No Hesasta olen muuttanut pois niiiiiin kauan sitten, että te taidatte siellä pääkaupunkiseudulla tietää paremmin...Sanoin muuten miehellekin eilen, että menen sitten yksin, en raahaa koko kersalaumaa mukanani.

Missäs muuten Puuhapetet luuraa?

Rakenneultra on vasta kahden viikon kuluttua ja minua hieman stressaa, aika tuntuu kuluvan niin hitaasti. Olen ehtinyt miettiä kaikki kamaluudet moneen kertaan. On niin mukava lukea teidän muiden viestejä rakenneultranne jälkeen. Ne ovat täynnä lämpöä ja onnea ja joillakin hieman murhettakin.

Nyt on lopeteltava tältä erää. Olen menossa pienimmän kanssa allergialääkärin tarkastukseen heti aamusta ja isommat pitäisi saada koulutielle. Palaan...Energistä päivää ja olkaahan varovaisia liikenteessä tällä kelillä!

Opemamma ja vimpula rv 18

Kyllä onkin masentava sää :(. Meillä päin alkoi lumisade seitsemän aikaan aamulla ja satuin sitten olemaan ulkona juuri pahimman tuiskun aikana. Nyt näytää sade laantuneen, mutta kamalan harmaata tuolla on. Olin jo niin varma, että kevät olisi vihdoin tulossa. Tekisi mieli jo siirtyä keväisempiin kenkiin ja vaatteisiin ja päästä kokonaan eroon talvitakeista.

Katzu2 toikin esiin hauskan asian eli HOROSKOOPIT. Kyllä mä jonkin verran uskon luonnehoroskooppeihin. Olen itse härkä ja tunnistan itsessäni " härkämäisiä" piirteitä. Kun odotin esikoista, mietin näitä horoskooppiasioita aika paljonkin. Mietin sitä, miten meidän vesimies-poikamme luonne menisi yhteen kahden sarvipään kanssa (mies on Oinas). Ja kyllä se vain niin on, että poika on hyvin eri luonteinen ja monessa suhteessa täysi vastakohta minun kanssani. Minun on ollut välillä tosi vaikea ymmärtää tuota pikkumiestä :). Minäkin olen kuullut, että härkä-leijona-yhdistelmä on aika paha... Olen myös huomannut sen käytännössä. Äitini on leijona ja me olemme todellinen taistelupari keskenämme. Nyt vasta tajusin, että tämä meidän uusi tulokkaammekin on leijona!! Apua - millainenkohan äiti-tytär-suhde meille oikein muodostuu!!!

ERILAISISTA RASKAUKSISTA on ollut myös juttua. Mulla nämä kaksi raskautta poikkeavat jonkin verran toisistaan. Lähinnä pahoinvoinnin, väsymyksen ja muiden " oireiden" osalta. Ensimmäisessä raskaudessa olin elämäni kunnossa ensi kuukausien pahoinvoinnin ja väsymyksen jälkeen. Nyt taas tuntuu, että olen kamalan väsynyt edelleen ja olo on " raihnainen" . Lisääntyneet liitos- ja lonkkakivut tosin saattavat johtua kai siitäkin, että kyseessä on toinen raskaus. Näin ainakin terkkari neuvolassa kertoi. Sen olen myös huomannut, että oloni on paljon seesteisempi ja rauhallisempi nyt toisessa raskaudessa. Ensimmäistä odottaessani tunteeni ailahtelivat hyvin paljon herkemmin puolelta toiselle ja olo oli usein paljon levottomampi kuin nyt. Mistä lie tuokin johtuu.

Yhtäläistä molemmissa raskauksissa on se, että kärsin iltapahoinvoinnista. Fyysisesti nämä raskaudet ovat myös hyvin samanlaiset. Maha on kasvanut suurin piirtein samaan tahtiin, se on myös samanmallinen, vaikka usein puhutaan ns. tyttö- ja poikamahoista. Kiloja on myös tullut suurin piirtein samaan tahtiin. Se on myös jännää, että ekassa raskaudessa mulla oli alusta saakka vahva tunne, että poika olisi tulossa. Ja niinhän sieltä tulikin. Nyt taas on ollut koko ajan tyttöolo ja tyttöä odotan.

TÖISTÄ JA TYÖPAIKASTA. Hetki sitten ylempi esimieheni kävi luonani onnittelemassa iloisesta perhetapahtumasta! Se oli kiva ele, sillä kyseessä on aika ailahtelevainen tapaus, jonka reaktio olisi voinut olla ihan mitä tahansa. Olen vähän pelännyt, että juuri hän heittäisi jotain tosi asiatonta tästä tilastani. Eilen myöskin aloitettiin sijaiseni rekrytointi ja nyt jännityksellä odotan, millaisia tyyppejä tänne olisi tulossa. Pieni mustasukkaisuus omaa työtä kohtaan on hiukan lisääntynyt. Tiedän, että mun on aikanaan vaikeaa irtautua tästä pallista. Toivottavasti saamme tänne tilalleni jonkun oikein mukavan ihmisen, jota olisi ilo perehdyttää ja jolle voisin jättää työni iloisin mielin.

ELOKUISTEN TREFFEISTÄ. Minäkin oikein innostuin asiasta eilen :). Ajatelkaapas nyt, pari kymmentä isomahaista naista lyllertämässä Kaivarissa. Minäkin olen vielä kesäkuun töissä, joten toivottavasti voidaan sopia treffit iltapäivälle tai peräti viikonlopulle.

OMAA NAPAA. Oma olotilani on ollut viime päivinä oikein hyvä. Olen ehkä nukkunut hieman paremmin, mutta siltikin olen iltapäivisin aivan sippi. Lauantaina nukahdin kahdeksalta nojatuoliin ja mies vain jotain mutisi siitä, miten tylsää seuraa olen¿ Niinpä, ei minusta iltaisin ole iloa miehelle eikä pojalle. Masu on viimeisen parin viikon aikana kasvanut aivan hurjasti :). Myös vauvan potkut ovat muuttuneet todella voimakkaiksi ja ovat alkaneet näkyä kunnolla mahan päältä. Maha on myös aina välillä hyvin toispuoleinen, kun pikkukaveri työntää peppua tai päätä vatsanahka vasten :). Tuota on niin mukava seurata. Eilen meinasi tippa tulla, kun katsoin " elämä ennen syntymää" dokkarin synnytyskohtaa. Voi kun oltaisiinkin jo siinä vaiheessa, että sylissä olisi pieni, mustahiuksinen vastasyntynyt¿ Tuli niin elävästi esikoisen syntymä mieleen.

Jaahas, se näyttäisi olevan lounasaika eli taidanpa häippästä syömään!

Mukavaa tiistaita kaikille ja tsemppiä ultraan menijöille!!

Pepper (21+5)

Ei ole ehtinyt lumi-/räntäsade vielä tänne, onneksi :)

Rakenneultra meni maan mainiosti, lukuunottamatta puolentunnin odotusta, johon siihenkin olin varautunut.

Vaavilla oli kaikki kohdillaan: painoa n. 300g pituutta 19 cm ja lakimitta 4,7. Ultran mukaan viikkoja 20+2 ja neuvolantätin laskujen mukaan 19+3, itse kallistun tuohon 20+2, kun se sattuisi enempi siihen hedelmöitymisajankohtaan ;D ts. vaavi tuntui ja näytti ja elehti kuin poika :) välineitään, kun hän ei suostunut näyttämään, mokoma :D toisaalta, en niin kauheasti niitä hinkunut nähdäkään. Ihana nähdä, että kaikki noin päällisinpuolin oli kunnossa! Kun ainahan se pieni hiiri siellä jäytää päässä, että mitäpäjos.

Nyt täytynee taas rientää :)

Palailen myöhemmin, tsemppiä ultraan menijöille ja sinne vuoroaan odottaville!

eri & taateli rv 19+4

Moi,

Täälläkään ei vielä lunta satele, mutta synkkää on.

Nyt sitten vaan työntekoon!

Meidän vauva on tainnut kasvaa ja vahvistua kun sen liikkeet on jo tosi selviä. Yölläkin heräsin kovaan rummutukseen.

Oli ihan kiva se eilinen ohjelma, jossa oli sikiön kehityksestä puolivälistä etiäpäin. Ei vieläkään tunnu oma vauva niin todelliselta kuin niissä kuvissa näkyvät vauvat. Auttaisikohan 4d ultra :)

Pia rv 22+0

Tuo tapaamisidea on tosi hyvä. Minäkin varmasti olen suurimman osan kesästäiitä suomessa, vaikka täällä naapurimaassa muuten asustelen. Siitä rakenneultran ajankohdasta...täällä ruotsissa se on siksi luulisin tasan viikolla 18, koska mitään np- ultraa ei Tukholman lääni ainakaan kustanna. Muutenkin kontrolleja viikolle 25 asti ei ole ollenkaan. 2 viikon päästä menen neuvolan järjestämälle vecka 20 grupp infoon, eli siellä kaikki samoila viikoilla olevat saavat yhteisen infon. Tuleville isislle on oma ryhmätapaaminen + info, mihin ei saa tulevat äidit osallistua...ihan hyvä, että saavat esittää kaikki hölmöt kysymyksensäkin, ilman naisten huokailua :).

Mulla on vielä tää viikko sairaslomaa ja ke lähtee mies laskettelureissulle ja tulee vasta ma takaisin. Ihan älyttömän tylsää, sillä sosiaalinen verkko ei ole suuri mulla täällä. Onneksi oma äitini tulee lauantaina tänne ja on 3 päivää.

Mekin ollaan nimiä miettitty ja kovin montaa molempia miellyttävää vaihtoehtoa ei ole löytynyt eli se asia on jo melkeen päätetty.

Mites teillä, jotka ensimmäistään odottavat... siis itse olen viikot 18 +jotain ja mahasta ei juuri ole vielä merkkejä, paitsi että monet farkut ei enää mene kiinni, eli onko vatsa jo kovasti kasvanut? Ja te, jotka olette kokeneet odotuksen ihanuuden ennenkin, miss vaiheessa maha pullahti esiin?

tähtinova

UIKKARIT: En ehtinyt eilistä pinoa vielä lukea kokonaan läpi, mutta kiitokset kaikille uikkariasiaa kommentoineille. Testailin eilen marketissa pikapikaa tavallisia uikkareita, ja kyllä niistä varmaan joku kelvollinen löytyy, joka mahtuu vielä isommallakin mahalla. Ei tarvitse ruveta erikoisuikkareita tilaamaan. Pulma on vaan minulla aina se ala- ja yläosien erikokoisuus - lantiota on ja tietty mahaa nyt, rintoja ei. Mutta kyllä sopivakin vielä löytynee ennen kylpyläreissua.

NIMET: Uskokaa tai älkää, tähän asti niin vauva-ahdistunut mieheni jäi aamulla lukemaan nimikirjaa, kun lähdin töihin! Keskustelimme eilen nimiäisistä illalla, ja mies haki oma-aloitteisesti kalenterin esille katsoakseen nimiä! Ensi alkuun sieltä ei tuntunut löytyvät kuin Aamu ja Ilta, mitkä hänelle passaisivat, mutta tänä aamuna näytti lista jo vähän kasvaneen... En vielä kommentoinut omasta puolestani juuri mitään, ettei pääse nimivire mieheltä katoamaan. Tähän asti on siis ollut miehelle " ihan sama" , kun olen nimistä - tai mistään muustakaan vauva-asiasta - yrittänyt keskustella. Hiphuraa!

Maastotöihin (miehen housuissa, kun omat ei mahdu) lähtevät nyt koneen äärestä

Picapica ja Peukaloinen 19+6 - huomenna juhlitaan!

Tytöt tulivat viime viikolla alkuviikosta nuhaan ja ihan hirveeseen yskään. Heillä rupee hieman helpottamaan. tosin kuopus saa vielä öisin yskänpuuskia ettei saa nukutuksi. Itsellä jää sitten unet lyhyiksi kun herää joka kerta yskimiseen. Nyt perjantaina sitten sain itse nuhan ja tää yskä on ihan hirvee. Maha on todella kipeä tästä yskimisestä. Maha kovettuu inhottavasti aina yskän puuskan tullen. Lääkärissä kävin mutta sano ettei voi oikein mitään määrätä kun oon raskaana. Eli omat voimat ovat aika rajalliset tällä hetkellä. Kodin jaksaa pyörittää mutta ei muuta.

Onneks mies on pitkällä vapaalla. Menee vasta perjantaina töihin. Niin saan itsekin huilattua hieman.

päänsäryistä on ollut puhetta. Mulla on päänsärky alkanut joka raskaus suunnilleen samoilla viikoilla. Helpottanut kun on ruvennut syömään rautaa. En tiedä onko siinä mitään järkeä. Itse oo aatellut että veri oheneen niin ei pysty kuljettamaan aivoihin tarpeeksi happea ja näin ollen särkee päätä.(ulkoilu tuo hetkellisen helpotuksen päänsärkyyn) kun hemoglobiini nousee niin loppuu multa ainakin päänsäryt. Nyt tuli sit takaisin kun kipeenä en muistanut 3 päivänä ottaa rautataplettia. Eilen helpotti hieman kun muisti taas syödä rautaa ja tänään ei oo särkenyt päätä ollenkaan.

Nyt tarvii lukea parin päivän pinot kunnolla ja tuun sit taas kommentoimaan. Jos jutun juurta löytyy.

Eilen tuli äitipolilta lappu mun ultra aika siirty ens viikon tiistailta torstaille. Onneks vaan parilla päivällä. Millään en jaksais odottaa haluun tietää kumpi tulee. itsellä niin selvä poika olo että katsotaan nyt sitten kumpi tulee tai suotuuku vaavi edes sukupuoltaan vilauttamaan.

puuhis ja rv 19+?

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat