Vierailija

Sivut

Kommentit (32)

Itse en kuuleman mukaan kontannut, eikä ole tarvinnut kärsiä ADHD:stä, luki- tai oppimishäiriöistä. Opin lukemaan 4-vuotiaana, kirjoitin viisi ällää ja pääsin yliopistoon ensiyrittämällä. Ihan hyvin on pärjätty.

Kyllä asiaa on tutkittu, mutta ei se niin mene, että yksittäisten lasten kohdalla voidaan sanoa, että jos ei konttaa, niin tulee oppimisvaikeuksia. Meidän viidestä lapsesta kaksi on kontannut. Neljä on koululaisia ja kaikki oppivat lukemaan ja kirjoittamaan reilusti ennen kouluikää, yksi jopa 3-vuotiaana (eikä siis kontannut). Koulumenestys on ollut tosi hyvä kaikilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

sitten ollaankin erinäisiä asioita selvitetty. Ikää nyt 5 vuotta. Foniatria + fysioterapeutit ovat kyllä meille sanoneet, että konttaamattomuudella on merkitystä ja voi heijastua myöhemmin, esim. lukemaan oppimisessa. Mutta hyvin monesti myös pyörällä ajamisen taito viivästyy

Näihin asioihin myös saattaa kuulua matkapahoinvointi, josta meilläkin kärsitään, silläkin on kuulema yhteyksiä lukihäiriöön!

Tutkimuksissa on todettu joitain yhteyksiä tosiaan lukemisen oppimisen ja konttaamattomuuden välillä, mutta nämä tutkimukset ovat olleet epäluotettavia, joten niiden varaan ei kannata laskea. Tärkeämpänä asiana esittäisin syyn, miksi olisi hyvä, että lapsi konttaa ennen kävelyä: Lapsen jalka on lonkassa kiinni, kun hän makaa vielä paikallaan. Konttaaminen opettaa tasapainoa kyllä, mutta tärkeintä asiassa on, että konttausliike muodostaa ns. kuopan lonkkamaljaan, jossa reiden pään on hyvä levätä vanhukseksi asti. Lapset, joilta konttaaminen jää pois, jäävät vaille lonkkamaljan luonnollista kuoppaa ja altistaa vanhemmiten vaikeille lonkkavaivoille. Siksi on suositeltavaa, jos lapsi kovasti yrittää keksiä omia temppujaan ryömimisen jälkeen, asettaa häntä konttausasentoon ja " opettaa" konttaamaan. Tähän saa apua fysioterapiasta, jos itse ei pysty. Olisi siis hyvä estää lasta nousemasta pystyyn, ennen kuin konttaus sujuu. Mikäli näin ei kuitenkaan käy, ei elämä pilalla ole =). Kaikki konttaamaan!

Suurin osa joilla on lukihäiriö eivät ole kontanneet.

Ei siis tarkoita että kaikilla jotka eivät konttaa on lukihäiriö.

Olen lukenut tutkimuksenkin tästä.

Terveisin lukihäiriöinen joka ei ole kontannut.

Eli, ei mitään väliä oppiiko kävelemään vai konttamaan ensiksi, kunhan oppii molemmat. Konttausleikkejä leikkimään jos ei lasta muuten touhu kiinnosta.

mutta konttausvaiheen poisjäämisellä on joku yhteys lukihäiriöön! Näin olen kuullut. Voi olla, että tämä yhteys on kylläkin tosi heikko. Jotenkin kuulemma konttaus vaatii jotain samanlaista " rytmitajua" , kuin sanojen ymmärtäminen. ADHD-yhteyttä en ole kuullut, olisiko joku sekottanut asiat?

Vierailija:

Lainaus:

Itse en kuuleman mukaan kontannut, eikä ole tarvinnut kärsiä ADHD:stä, luki- tai oppimishäiriöistä. Opin lukemaan 4-vuotiaana, kirjoitin viisi ällää ja pääsin yliopistoon ensiyrittämällä. Ihan hyvin on pärjätty.

Sen lisksi tavailin jo 5-vuotiaana täydellisesti sanoja ja lauseita (vaikka siis ensin opin lukemaan kokonaisuutena) Aina oon ollut verbaalisesti lahjakas, sananvääntelyleikeissä jne loistanut lapsena. MUTTA yhden jutun oon huomannut, jota konttaamattomilla saattaa olla ja liittyy kuulemma jotenkin lukihäiriöön: mulle on keskimääräistä vaikeampaa hahmottaa suuntia, siis ihan perusjuttuja: oikea-vasen, itä-länsi jne. Pystyn kyllä sen tekemmän, mutta miettimisen kautta ja jos esim. katson ihmistä edestäpäin, en pydty nopeasti sanomaan kumpi hänellä on oikea ja kumpi vasen käsi :)

No joo, vähän meni aiheen vierestä, mutta ihan kivasti oon näillä eväillä elämässä pärjännyt, puutteistani huolimatta :)

Asiantuntijat paikalla. Hyvä hyvä! Ei me tarvita enää neurologeja, lasten psykologeja, toimintaterapeutteja, puheterapeutteja. Kaikki on ulkoistettu tänne AV:lle. Koulutustakaan ei tarvita, säästyypähän rahaa ja voi rakentaa Mannerheimintien katetuksi.

oppi seisomaan 4kk vanhana ja käveli saman tien tukea vasten (oli sen verran pieni asunto että sillä tavalla pääsikin kaikkialle)

Ei hänellä mitään oppimisvaikeuksia ole, päinvastoin, oppii hyvin ja on älykäs, mutta keskittymisvaikeuksia kyllä on.

En kyllä ole kuullut tämmöisestä yhteydestä mitään. Voihan olla että varhainen liikkeelle lähtö on yhtydessä samoihin syihin mistä liikkeen hakeminen myöhemminkin johtuu (siis muille aistimuksille kiinnekohtaa luovan tuntoaistimuksen hakemisesta).

adhd-henkilö ei ole idiootti. Heidän koulutuksensa jäi ennen vanhaan huonolle tolalle kun ei osattu ottaa adhd:tä huomioon ja etsiä oikeita oppimistapoja, vaan yritettin tasapäistää kaikki. Nykyään asiat ovat ihan toisin.

Ja tämä konttaaminen nyt vaan on yksi tällaisista asioista, ja etenkin jos kokonaiskehitys antaa tukea tutkimuksille muutenkin.

t. toimintaterapeutti

Suurin osa konttaamattomista on ihan normaaleja oppimaan.

Itse en kontannut ja kävelin 9kk. Opin lukemaan 5v. ja olin aina luokkani priimus. Ei todellakaan oppimisvaikeuksia.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat