Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Huomasin tossa huhtisten palstalla keskustelua sterilisaatiosta, jota naiset olivat itselleen miettineet, joten jatkan aihetta sen vuoksi tähän odotuspalstalle, vaikka muuten onkin tänne aika kökkö aihe...

Tietääköhän monikaan nainen/ mies miten helppo ja pieni toimenpide on miehen sterilisaatio verrattuna naisen vastaavaan? Ehdottaisin sterilisaatiota miettiviä pareja tutustumaan ennen päätöstä molempiin vaihtoehtoihin, ettei nainen joutuisi kärsimään miehen tuittuillessa sukukalleuksiensa kanssa. Tietenkin se on molemmille osapuolille helpointa, jos sterilisaatio tehdään sektion yhteydessä.

Ei ne miehet joka asiassa tajua meidän parasta ymmärtää. Tieto ei aina lisää tuskaa

hukka rv 36+2

Kommentit (3)

tuonne on vielä aikaa, mutta kun tämä kolmonen syntyy syyskuun lopussa ja imetykset takana, niin piuhojen katkaisu ois kyllä meillä aika hyvä ehkäisyratkaisu. Mä en näet suostu kyllä kroppaani laittamaan mitään ylimääräsiä hormooneja missään muodossa, ainakaan nyt..katsotaan sit vaihdevuosien tullessa :)

Muistaakseni jommankumman sterilisaatio on peruutettavissa, eli siis piuhat saa takas yhteen. Muistaakseni miehen, joten siinä mielessä kyseisen operaation tekeminen ukkokullalle ois parempi ratkasu...Olenko oikeassa tuossa hedelmällisyyden palauttamisasiassa? Tietääkö joku?

Blues kera pikkukolmosen 14+4

Itslleni eivät oikein hormonaaliset ehkäisyt enää taida sopia, koska verenpaineeni on alkanut kohota iän myötä. Kuparikierukkaa taas en halua. Yhdistelmäpillerit / minipillerit ovat olleet käytössä ennen ensimmäistä lasta ja tässä raskauksien välissäkin yhteensä jo todella kauan. Toista lasta odotamme siis syntyväksi ihan minä päivänä hyvänsä (LA 29.3. eli huomenna)! Nytpä onkin tullut ajankohtaiseksi miettiä tämän synnytyksen jälkeistä ehkäisyä. Sterilisaatio/vasektomia on ollut meilläkin puheissa.

Minusta tuntuu, että suurin osa miehistä ei tiedä ehkäisyasioista juuri mitään, sillä usein naiset hoitavat sen puolen " ihan automaattisesti" . Miehet eivät välttämättä siis tiedä juuri sitä, että heille vasektomia operaationa on paljon helpompi kuin sterilisaatio naiselle tai he eivät edes tiedä kyseisen operaation olemassaoloa. Lisäksi naiset taitavat olla niin tottuneita näin pillereiden, kierukoiden ym. aikakaudella siihen, että he itse valitsevat itselleen sopivan ehkäisymenetelmän, oli se sitten tilapäinen tai lopullinen ratkaisu.

Itse ehdotin miehelleni, että tämän raskauden jälkeen jompikumpi meistä päätyisi piuhojen poikkaisuun, ja mies hetken mietittyään ryhtyi ottamaan ihan omatoimisesti asioista selvää. Hän on jo muutaman kerran puhunut asiasta siihen malliin, että voisi kyllä mennä operaatioon, sillä ymmärtää, että esim. synnyttämiseen verrattuna vasektomia on todella pieni operaatio. Hän kokee, että on ikään kuin hänen vuoronsa " kärsiä" tai ottaa vastuu tilanteesta. Minusta se on jo todella hieno asia ja olin aluksi innoissani koko jutusta!

Itse olen nyt kuitenkin tullut jo hiukan toisiin ajatuksiin. Mitä, jos eroamme joskus? Mitä, jos minulle tapahtuu jotakin? Mieshän voisi vielä 20 vuotta tehdä lapsia uudessa suhteessa! Mistä sen ikinä voi tietää, etteikö niin voisi käydä?! Itse kaksi kertaa raskauden läpi kokeneena sekä kaksi kertaa keskenmenon kokeneena olen jo ihan varma, että en halua tähän leikkiin enää ryhtyä, en tässä enkä missään muussakaan suhteessa. Mieheni kanssa olemme päättäneet, että kaksi lasta saa riittää meille. Lisäksi, koska olen jo reilusti yli 30-vuotias, ajattelen, että mahdollisuuteni edes saada vielä omaa lasta " ehkä joskus tulevaisuudessa" , jos ero tulisikin eteen ja löytäisin uuden kumppanin, voivat olla aika pienet, sillä tämän toisenkin raskauden onnistumisen kanssa oli vaikeuksia. Ihan biologisten syiden vuoksi olen kuitenkin kallistumassa siihen, että se olen minä, joka sinne sterilisaatioon lähtee, vaikka mieskin olisi siihen valmis.

En nyt tiedä, tuliko ajatukseni näin sekavasta tekstistä ilmi, mutta uskoisi, että useimmat parit kuitenkin keskustelevat näinkin lopullisista ratkaisuista kuin sterilisaatio/vasektomia aika perusteellisesti ennen toimenpidettä. Siihen en usko, että monikaan mies ehdottaisi itse itselleen vasektomiaa ilman mitään ennakkokeskusteluja, mutta kyllä mieskin voi asian hoitaa, jos häntä sinne suuntaan keskusteluissa hiukan " tyrkkii" . ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja sanoi, että netistä saamiensa tietojen perusteella miehen vasektomia on peruttavissa, mutta se on erittäin kallis toimenpide eikä perumisen onnistumisesta ole mitään takeita (tämä siis nettitietoa, ehkäpä jollakin on omakohtaistakin tietoa asiasta).

Eli siis jos harkitsee sterilisaatiota/vasektomiaa, niin kyllä todella pitää olla ihan varma, ettei lapsia enää halua koskaan, missään tilanteessa, kenenkään kanssa oli sitten mies tai nainen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat