Vierailija

Miten tehdään perunavelliä- ja muussia?

Entäs sellaisia ihania perunarieskoja?

Kiitos jos joku osaa antaa oikein blondille sopivat ohjeet, osaan näet juuri ja juuri keittää perunat!

Kommentit (19)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuori perunat, keitä vähässä vedessä kypsiksi, soseuta ja lisää maito. Kiehauta maidon lisäämisen jälkeen. Mausta suolalla. (kolmeen isoon peunaan maitoa tulee noin 2 dl)

Ja voit tosiaan soseuttaa kattilassa, kunhan ei ole teflonkattila.

Siis jos haluat tehdä perunavelliä vauvalle, niin kuori perunat, keitä ne kypsiksi vedessä, kaada keitinliemi kulhoon, soseuta sauvasekoittimella ja lisää keitinlientä niin, että tulee sopivan löysää. Jos haluat niin sinne voi tietty lisätä myös äidinmaitoa, korviketta tai korvikejauhetta.

Perunamuusin teet muuten samoin mutta vatkaa sähkövatkaimella ja lisää lämmitettyä maitoa niin paljon, että tulee sopivan paksua/löysää. Tietty suolaa kanssa ja jos haluat, niin voita tai kananmunan.

Ja sitten siihen ylijääneeseen muusiin lisäät vähän ohrajauhoja, vehnäjauhoja, suolaa ja kananmunan. Paistat uunissa 200astetta. :)

Ja teen sitä ihan itselleni ja miehelleni, itse olen saanut velliä ja muussia viimeksi peruskoulussa ja sitten on tullut elettyä valmisruualla.

Vauva syö vaan purkkiruokaa kun en itse uskalla tehdä mitään.

Ohjeista kiittäen, ap

vaan että joku on koko elämänsä syönyt vain valmisruokia...

Hyviä ja helppoja reseptejä löytyy mm. Valion ja Pirkan Internet-sivuilta.

Rohkeasti vain kokeilemaan, vauvan ruuista on helppo aloittaa. Ei tarvitse kuin vähän keittää jotain kasviksia ja lihaa - et voi epäonnistua.

Muussi: keitä perunat, survo ne muussiksi (siis ilman kuoria) ja lisää maitoa niin että tulee sopivan löysää. Mausta suolalla.

Velliin tulee kai vähän enemmän enemmän maitoa kuin muussiin (en tee perunavelliä).

Rieskat: sama muussi, lisää vähän ohrajauhoa/hiivaleipäjauhoa ja suolaa. Taputtele pikkurieskoiksi. Paista n. 225 asteessa n. 10 minuuttia.

Ja opiskelin sitä sentään koko yläasteen. Mutta olen jo päässyt uusavuttomuudestani... :)

Ap:lle neuvo, että osta jokin suomalaista perusruokaa -keittokirja ja ala opetella. Niin minäkin tein.

eli keität lohkotut perunat suolalla maustetussa vedessä TÄYSIN kypsiksi, kaada vesi pois. Painele vatkainten terillä (vatkain ei päällä) perunoita pienemmiksi, lisää lämmintä maitoa hiljalleen samalla vatkaten, älä vatkaa liikaa ettei tule liisteriä. Mausta suolalla. Kaikista perunalajikkeista ei tosin tule täysin paakutonta muusia.

Perunavelli: soseuta perunat keitinveteen, mausta maun mukaan

muusi: soseuta perunat, lisää (lämmitettyä) maitoa, maun mukaan suolaa ja vaikkapa nokare voita

perunarieskat: valmiiseen muusiin sekoitetaan pari munaa, vähän vehnäjauhoja, suolaa. Taputellaan jauhoisilla käsillä leivinpaperin päälle pellille, paista n. 200 asteessa kunnes saavat väriä pintaan.

Vierailija:

Lainaus:

Miten tehdään perunavelliä- ja muussia?

Entäs sellaisia ihania perunarieskoja?

Kiitos jos joku osaa antaa oikein blondille sopivat ohjeet, osaan näet juuri ja juuri keittää perunat!

Perunamuusi

perunoita kuorittuna, keitä ne kypsiksi. Kaada vedet (ellet tee maidotonta muusia). Lisää tilkka maitoa ja voita sekä ripaus suolaa. Muussaa perunat ja lisää maitoa kunnes muusi on notkeaa.

Erilaisia makuja ja värejä saa muusiin kun lisäät muussattua porkkana ja/tai valkosipulia parikynttä joukkoon.

Pikkuiset perunarieskat, napero

Määrä Aines

(10 annosta)

1/2 l perunasosetta (tehty tätä varten tai jäänyt yli)

(1/2 tl suolaa)

1 muna

2 1/2 dl Pirkka Luomu -ohrajauhoja

Sekoita pehmeän perunasoseen joukkoon suola, muna ja ohrajauhot nopeasti puuhaarukalla. Jaa taikina lusikalla kymmeneksi keoksi leivinpaperin päälle. Taputtele taikina jauhotetuin käsin noin 1/2 cm paksuisiksi rieskoiksi.

Paista rieskoja 250-asteisen uunin toiseksi alimmalla tasolla noin 15 minuuttia eli kunnes rieskojen pinta on saanut ruskeita täpliä. Voit nostaa peltiä ylemmäksi paistumisen loppuvaiheessa. Tarjoa lämpiminä voin tai esimerkiksi yrttisen levitteen kanssa.

Vierailija:

Lainaus:

eikös tuollaiset opit saada jo peruskoulun kotsan tunnilla? Mitä ruokaa oelt lapsuudenkodissasi syönyt?

Lapsuudenkodissani syötiin vaan valmisruokia sillä vanhempani ovat kumpikin yrittäjiä, pitkät työpäivät jne.

Kotsantunnilla muut ryhmän tytöt teki kaiken koska olin vain tiellä kun en osannut mitään. Tiskasin sitten niiden jäljet.

Nyt aikuisiällä olen jo kerran tehnyt pullaa ja makaronilaatikkoa, ihan hyviä olivat ja kiitos teille niistäkin ohjeista!

ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat