Seuraa 

vaasan@vaasan taikinat tuodaan entisistä itäblokin maista, kuulemma kaikki taikinat. joita sitten suomen tehtaissa paistetaan ja pussitetaan.

Fazerhan aloitti kauppojen esipaistettuijen tuotteiden tehtailun ja tuonnin eestissä, mutta että kaikki alkaa olla sielläpäin tehtyä nykyään. Tietäen heidän hygieniatason niin on aika hurjaa mitä me nykyään syödään.

Prisman monet rainbow tuotteet (eteenkin maitotuotteet) ovat eestissä tehtyjä. Osa Rainbow jäätelöistä jopa latviassa tehty.

Viime kuussa, sauessa (30 km tallinnasta), 56 lasta oli sairastunut salmonellaan, joka oli peräisin kananmunista (eestin suuremasta kananmuna tuottajasta tallegg:stä). Tämä vaan hyvänä esimerkkinä mitä ongelmia siellä on.

Kommentit (16)

No elä käytä em. mainittuja tuotteita jos aiheuttavat sinulle unettomuutta :) Ihan hyvin ilman noitakin pystyy syömään terveellisesti. Meillä ainakaan ei käytetä noita mainitsemiasi tuotteita / tuotemerkkejä ollenkaan.

Ei ihan kaikesta kannata stressiä repiä :)

Rauhaisampaa viikonjatkoa.

-HN-

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Luulen, että Vironkin hygienitaso alkaa pikkuhiljaa parantua Eu-säädösten myötä.

Mutta siis niin. Oiko se Hesarissa, kun oli tutkittu suomalaisia broilerisuikalepakkauksia- 40%:ssa löytyi salmonellaa.

sitruska

Kyllä muisskin maissa (suomessakin) tapahtuu kaikenlaista.

Luulisin - et ole itse käynyt missään tai ei ole päässyt mihinkään tai pelkäät matkustaa ja nyt kiukuttelet täällä.

Kyllä Virossakin syötään normaalia ruokaa ja kyllä suomalaiset syö Virossakin (tai ottaako joku ruuat mukaan?!).

Hysteria hysteria:)

Varokaa myös sellaista firmaa kuin runebergin makeiset, sisältävät atsoa myös. Eikä ole mitään tekemistä brunbergin makeisten kanssa.

Candy King irtomakeisissa oli ainakin pari atsoväriä sisältävää karkkia.

Karkin nimilätkässä lukee sisältääkö atsoa vai ei.

enemmän kaikki pöpöt tykkäävät elää. En viittaa tällä Viroon, vaan pikemminkin vaikkapa Ranskaan, jossa kanaloissa esiintyy aivan uskomaton, satojen eri salmonellojen kirjo.

Suomessa tilanne on ko pöpön suhteen aivan erilainen. Koska se on poikkeuksellinen, tuskin kannattaa pelästyä siitä, jos jossain muualla sitä esiintyisikin enemmän.

Jos oikein kovasti huolestuttaa, niin ainahan voi vaikkapa kirjoittaa Fazerille ja HK:lle, jolla tehtaita muistaakseni Rakveressa, että onkos nyt kaikki ihan varmasti kunnossa ;) Keneltäkään en tosin ole kuullut, että virolaisen tai " edes" latvialaisen hygienian taso olisi jotenkin legendaarisen alhainen...

kuulostat kyllä vainoharhaiselta jos kuvittelet että eestissä on kaikenlaisia sairauksia etkä kohta uskalla syödä sieltä tuotuja ruokaaineita.... kyllä nimittäin suomessakin on!!!! itse olen sieltä kotoisin ja syönyt sikäläisiä tuotteita kohta 30 vuotta enkä vielä kuollut eikä sairastunut mihinkään, myös mieheni joka on ihan suomalainen syö ja juo ihan normaalisti siellä, samoin myös lapsemme eikä kenelläkään ole mitään. Voin sanoa että enemmän suomalaiset ovat allergisia kaikenlaisille ruokaaineille ym, tämän voin sanoa ystäväpiirin lasten perusteella joita on paljon ja hyvin monilla on jotain allergia, mutta omilla ei mitään!!! Taidat vaan olla eestin vastainen ihminen!!

Jos hirvittää (ja ihan hyvä miettiä asiaa) niin ostakaan vain avainlipulla merkittyjä tuotteita. Älkää ostako Lidlistä, koska siellä periaatteena on, että valmistajaa ei kerrota (huono periaate mielestäni). Toki Lidl myy myös suomalaisvalmisteisia tuotteita, tiedän, että esimerkiksi broilersuikaleet ovat ainakin olleet kotimaista Kariniemeä.

Meillä syödään paljon kanaa ja kalkkunaa. Olen selvittänyt ko tuotteiden alkuperää ja tiedän, että kalkkunaleikkeistä HK varmasti, suurella todennäköisyydellä Atria ja Saarioinen ovat kotimaista alkuperää. Snellmann, Pouttu ja mitä muita nyt on, ovat lähes varmasti ulkomaista alkuperää, ainakin ajoittain ja osittain. Broilersuikaleista taas ainakin Kariniemi ja Pirkka ovat kotimaista tuotantoa, melko varmasti myös Atria. Broileria tuodaan vähemmän kuin kalkkunaa, mutta ravintolassa saattaa saada ulkomaista.

Itse en niin ole hygieniakriittinen, mutta asioissa, joissa voi tukea suomalaista ruokatuotantoa, teen myös niin. Vielä parempi, jos saa luomuna ja läheltä.

Olen hyvinkin paljon käynyt eestissä koska meillä on siellä asuntoja, ehkä en muuten kirjoittaisi asiasta jos en olisi siitä tietoinen.

Olen myöskin tietoinen eestiläisestä moraalista (onko sellaista olemassakaan, missään muotoa, tiedätte mistä puhun)

Ehkä tallinnan ja harjumaan sekä muiden isojen kaupunkien elinolosuhteet ovat suhteellisen hyvät, mutta tiedätte mitä on esimerkiksi itävirossa. Oletteko käyneet esimerkiksi mustveen alueella missä vallitsee vaihtotalouselämä. esimerkiksi wc paperia ei siellä käytetä.

Ongelma ei ole se että tuotteita tuodaan suomeen esimerkiksi eestistä, vaan se että niitä kaupitellaan täällä suomalaisina, suomalaisilla tutuilla tuotemerkeillä, suomalaisilla raaka-aineilla tehtyinä.

Ei minulla ole eestiä/eestiläisiä vastaan mitään. Kaikki kansat elävät tavallaan ja eksoottistahan se vain on.

Rainbow tuotemerkeissä rehellisesti tuodaan julki alkuperämaa sekä hinta on sen mukainen. Mutta esimerkiksi fazerin leivissä ei ole mainintaa siitä että ne tuotetaan eestistä eikä hintakaan ole sen mukainen vaikka siis pitäisi (maksatteko piraatista täyden hinnan?)

Sitten toinen juttu. Raaka-aineet joilla nämä tuotteet ovat tehty saattavat olla tuotettuja vaikkapa ukrainasta tsernobylin lähialueista ja ongelma saattaa tulla esiin vasta vuosien jälkeen jättäen vakavan jäljen.

Eli hyvä on saada päättää itse mitä syö tietäen tuotteen alkuperän koska seurauksista kärsii vain ja ainoastaan itse syöjä.

Mä en ainakaan halua syödä ruokaa josta en tiedä alkuperästä mitään.

Esimerkiksi Lidl:n tuotteita en käytä. Oikein hirvittää kun meidän lasten päiväkodissa jaetaan synttäreillä Lidl:in ATSO karkkeja. Lidl:n nalle karkit lienevät olla ainoita värjättyjä karkkeja joissa luontaisia väriaineita.

Atsovärit olivat aikaisemmin kiellettyjä mutta eu vapautti niiden käytön suomessa.

Atsoväreistä saattaa siis saada syöpää sekä ovat voimakkaasti allergisoivia.

Varovainen saa olla eteenkin espanjalaisen namujen kanssa. Niissä yleensä aina atsovärejä.

Oliko se k-ketju jolla oli myynnissä limsaa nimeltään super gus, espanjassa tehty, joka sisälsi atsoa sekä syklamat makeutusainetta. (syklamaatti saattaa olla syöpää aiheuttavaa sekä on sikiölle vahingollinen)

Vinkki: Katsokaa joskus lasten suut (sisältä siis) kun ovat syöneet lidl tikkaria, niin saatatte hämmästyä

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat