Vierailija

Kysymyksiä joihin toivon jonkinlaisia vastauksia!

1. Mitä se sammas on?

2. Mikä sen aiheuttaa, mistä se tulee?

3. Onko se vaarallista hoitamattomana? Mitä siis tapahtuu jos ei hoida?

4. Pitääkö siihen olla lääkkeet millä sen saa pois?

5. Voiko sitä itse yrittää hoitaa pois jotenkin ilman lääkkeitä?

6. Miten sen tuloa voi estää?

Älkääkä sanoko että soita neuvolaan, kun minulla ei vielä edes ole lasta, mutta kuukauden päästä on. Ihan mielenkiinnosta kyselen miten TE muut olette tuota sammasta lääkinnyt jne.

Kommentit (11)

Kysymyksiä joihin toivon jonkinlaisia vastauksia!

1. Mitä se sammas on?

-hiivaa suussa

2. Mikä sen aiheuttaa, mistä se tulee?

-lapsi saa sen syntyessään synnytyskanavasta, mutta voi toki tarttuakin esim lelujen välityksellä.

3. Onko se vaarallista hoitamattomana? Mitä siis tapahtuu jos ei hoida?

- Ei vaarallista, mutta aiheuttaa lapselle kipua suuhun, jolloin ruoka ei välttämättä maistu. Nieleminen sattuu.

4. Pitääkö siihen olla lääkkeet millä sen saa pois?

- Jos ei kotihoitokonstit auta, siihen saa myös lääkettä. (en kyllä suosittele kovin pienelle vauvalle, 3vk ikäinen lapseni meinasi tukehtua siihen)

5. Voiko sitä itse yrittää hoitaa pois jotenkin ilman lääkkeitä?

-sammasta voi kevyesti koittaa raaputtaa lusikan kärjellä ja sitten penslata sokerittomalla puolukkamehulla tai sitruunamehulla. Jos imetät, hoida myös samalla tavalla rinnanpääsi. Jokaisen imetyskerran jälkeen suu huuhdotaan pienellä tilkalla vettä. (hörpytysmuki tosi kätevä vauvalla) Olen myös kuullut suuta huuhdottavan vichyllä.

- Kaikki vauvan tutit ja tuttipullot, sekä purulelut tulisi keittää hyvin, jotta sammas kuolisi niistäkin.

6. Miten sen tuloa voi estää?

- Periaatteessa kai sitten huolehtimalla, ettei suuhun jää imetyksen jälkeen maitojäämiä, eli huuhtomalla vesitilkalla.

Älkääkä sanoko että soita neuvolaan, kun minulla ei vielä edes ole lasta, mutta kuukauden päästä on. Ihan mielenkiinnosta kyselen miten TE muut olette tuota sammasta lääkinnyt jne.

[/quote]

Puolukka sotkee aika kivasti, joten sirtuunan kanssa oli helpompaa, kun ei tarvinnut välittää pienistä tahroista.

Lusikan kärjellä raaputtaminen oli lastenlääkärin vinkki. Ei tietenkään kovasti vaan silleen hellävaraisesti hiukan pahimmista kohdista sitä valkoista pois ja sitten puolukkaa topseilla suukkiin sammaksen päälle.

Nyt kun on sopivasti hetki aikaa, niin tarkennan vielä tuota Daktarin lääkkeen käyttöä. Saatiin resepti siihen ja ihan ohjeen mukaisilla annoksilla lapsi ensinnäkin kakoi kolmen käyttökerran aikana niin pahasti, että oli todella tukehtua joka kerta. Se on sellaista tahnaa, että se tavallaan turpoaa suussa hiukan ja ennen kaikkea se on sellaista tarttuvaista ja liimaa kielen kitalakeen vauvalla. Lisäksi lapseni väsyi joka kerta tuon Daktarin laiton jälkeen ja selvisi sitten, että siinä on tilkka alkoholia. Yhdessä Jekovitin kanssa tuo tilkka oli niin hentoisella lapsella liikaa jo. Laskettiin yhdessä lääkefirman (olikohan Orionin, en enää muista) edustajan kanssa kuinka paljon alkoholia lapsi noista kahdesta sai ja oli todellakin siinä raja-arvoilla, joten lopetettiin lääkkeen käyttö lyhyeen.

-6-

Sisältö jatkuu mainoksen alla

olin pitkään ihmetellyt miks mulla on nänni niin kipeä varsinkin joka syötön jälkeen..

sitten menin loppujen lopuksi lääkäriin ja se katsoi vauvan suuhun ja huomas siellä sammasta(aika paljonki)

ajatteli että se sammas on tarttunut myös minun nänniin.

sitten käytin 2 viikkoa daktarin-geeliä sekä vauvalle suuhun että itselleni rintaan. Kaksviikon kuluttua sammas ei ollut ihan kokonaan lähtenyt vauvan suusta ja itselläni tissi edelleen kamalan kipeä eikä paranemisen merkkiäkään.

sitten alotin käyttämään puolukkamehua vauvalle suuhun joka syötön jälkeen pruittasin tilkan ruiskun avulla ja samalla itselleni nänniin. 5päivää tei niin ja sammas hävivi ja rinta parani. nukkumaan mennessä enää vaan laitoin sitä geeliä, mut muuten puolukkamehua.

Älä vaan mene millään lusikalla raaputtamaan sitä!!

Puolukkamehulla lähtee sammas. niitä geelejä ei ede kannata käyttää.

hammashoitaja sanoi mulle että sammas yleensä häviää siinä vaiheessa kun hampaita alkaa tulla vauvalle.

minä en siis olis edes hoksannut että vauvalla saattas olla sammasta.

Yleensä jos vauvalla paljon sammasta suussa(levinnyt kitalakeen ja poskiin limakalvoille niin vauva saattaa syödä huonosti ja se saattaa tehdä kipeetäkin jos on kovin levinnyt.

Vierailija

Jos sammasta on vähän eikä oireita oo niin ei paljon haittaa mut jos menee pahaksi niin on tosi ikävä vaiva! Itsellä nännit oli niin kipeät että tuntui kun puukolla olisi viilletty tissin ja nännin sisältä sekä kutitti! Ei meinannut millään lähteä pois- daktarin kuureilla lähti mutta tuli uudelleen jonkin ajan päästä! Sitruunasta eikä puolukasta silloin apua kun oli tosi kipeä- mutta ne auttoi pitämään sammaksen jotenkin edes kurissa. Tämä tuli varmaankin sen seurauksena kun vauvalle määrättiin ihottumaan kortisonia.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat