Vierailija

Meidän 4v ja 2v lapset ovat varmaan Suomen pahin sotkukasikko. Äskenkin kaivoivat makuupussin kaapista, levittivät sen meidän makkarin lattialle, kantoivat samaan syssyyn ties mistä syystä läjään kaikki olkkarin sohvatyynyt. Kun katson täällä ympärilleni, näen leluja, silputtua paperia, tusseja, lasten piirustuksia, vaatteita, keittiökulho eteisen lattialla ylösalaisin (herraties miksi)... kaikki hujan hajan ympäri asuntoa. Asunnon siistinä pitäminen on näiden lasten kanssa mahdotonta. Kertokaa rakkaat ihmiset miten saisin opetettua lapset sotkemaan vähemmän!

Kommentit (5)

*Sohvatyynyt ei ole leikkeihin eli Ei saa ottaa

*Ensin kerätään edelliset, ennen kuin otetaan uusi. Jos ei niin äiti kerää ja sitten niitä ei näy vähään aikaan ;)

*Kynät yms. kuuluu säilyttää omissa paikoissa, jos näin ei toimita oteaan kynät pois hetkeksi kunnes osataan taas piirtää ja säilyttää missä kuuluukin

Kun leikataan niin silput kerätää tai kuten edellisessä, sakset jäähylle

*Keittiöastiat ei ole leluja joten nitä EI oteta

*Vaatteissa yhdet käytetössä kerralla ja illalla pyykkiin. Jos päivällä vaihdetaan niin edelliset laitetaan sinne minne ne kuuluu

Leluja toki laittialla kun leikitään, mutta ei niitä mitenkään kaaokseen saakka ole.

ja pikkuruinen lastenhuone, joka on hyvin harvoin siinä kunnossa, että sinne mahtuu leikkimään. Meillä on myös pieni vauva ja minulla on usein niin paljon touhua, etten ehdi koko ajan valvomaan, että edelliset leikit kerätään tai sohvatyynyjä ei oteta. Meidän 4v on myös ihan onneton siivooja. Hirveällä uhkailulla saa hänet panemaan pari tavaraa paikoilleen, mutta on tosi "kädetön" bsiivooja. Jos vanhemmat eivät käytännössä hoida koko siivousta, mitään ei tapahdu :(.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

'Jos et siivoa niin otan uninalle jäähylle.'

'Jos et siivoa, niin minä siivoan eli kerään kaikki lelut muovipussiin ja vien varastoon.'

'Jos siivoat, niin saat siivoustarran ja kun niitä on tämä ruudukko täynnä niin mennään yhdessä jätskille.'

Kokeilemalla huomaat mikä tehoaa sinun lapseesi parhaiten.

Otat lapsen kädellä leluja ja laitat ne laatikkoon.

Onnea. Se on pitkä ja kivinen tie - lapsen siivoamaan opettaminen. Näytä itse mallia ja pidä omat tavarasi järjestyksessä.

meillä neljä vanhnta lasta pienillä ikäeroilla ja samalla tavalla heitä on yritetty opettaa.

nyt kun pojat ovat isompia ja kaikilla oma huone on erot huimia:

14-vuotiaan huone on ihan ok kunnossa

12-vuotiaalla sänky aina petaamatta, kirjoja lattialla jne

10-v siivoaa huonettaan jatkuvasti. Se on siis aina tosi siisti. Poika on muutenkin järjestyksen mies, tarkka vaatteistaan jne

8-v huone on ihan kaaos. hyvä kun siellä pystyy kävelemään. Siivoaa kyllä kun komennetaan, mutta seuraavana päivänä taas ihan saman näköinen.

Meilläkin on säännöt: lelut kerätään aina leikin jälkeen jne (kuten joku kirjoitti). Mutta kun on tosi hieno leikki kesken kun komennan lapset vaikka syömään, niin pitäisikö se leikki purkaa? Ei tietenkään. Ja kun ovat syöneet, niin enää ei kiinnosta leikkiä sitä leikkiä ja jos itse menen vaikka pihalle laittamaan pyykkiä narulle (jätän lapset keskenään sisälle - kamalaa), niin sillä välin on kaaos valmis. Eli jos herpaantuu ihan hetkeksi niin se riittää.

Olen tullut siihen tulokseen, että toiset lapset vaan on sotkevampia kuin toiset. Jos lastenhuone on tarpeeksi suuri, niin on pieni mahdollisuus, että sotku pysyy siellä eikä leviä koko taloon. Yksi keino on ottaa lelut pois. Eli laittaa junarata yhteen laatikkoon ja legot toiseen ja ottaa ne kaikki kaappiin. Uuden laatikon saa vasta kun edellinen on siivottu takaisin laatikkoon. Muita keinoja ei kai ole :)

Meillä lapset siivoaa viimeistään iltaisin - tai sitten itkee ja siivoaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat