Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko muilla kokemusta talonrakennuksesta mokuperheissä? Meillä on projekti alkutekijöissä: juuri laitoimme tonttianomuksia kunnalle sisään ja olemme valinneet talomallia, selvittäneet tontin pohja- ja perustustyövaatimuksia, asuntolainoja yms. ja jo nyt tuntuu, että vastuu päätöksistä ja asioiden selvittämisestä on aika pitkälti minun harteillani. :o/

Selviääkö tästä urakasta nainen, joka tietää hyvin vähän rakentamisesta? Pelottaa! Mitä enemmän luen, sitä paremmin ymmärrän, etten tiedä mitään! ;o) Tieto lisää siis tuskaa... Olen kiusannut vähän jokaista rakentamisesta tietävää, soitellut joka suuntaan ja esittänyt varmasti tuhat ja yksi erittäin typerää kysymystä, enkä vieläkään tiedä ymmärränkö mistään yhtään mitään..

Miehestä on apua siinä mielessä, että hän valmistuu kirvesmieheksi keväällä - talonrakennus on siis ala, jonka hän taitaa, joten kun itse rakentamiseen päästään kiinni, saan jäädä enemmän taka-alalle, MUTTA ulkomaalaisena hänen on aika vaikea ymmärtää talokirjojen, rakennusmääräysten yms. kapulakielisiä pikkuprinttejä, joten minähän niitä hommia nyt hoidan ja teen päätöksiä, jotka vaikuttavat koko taloprojektiin ja erityisesti sen hintaan: juoksen talomyyjien luona, selvitän mikä perustustapa sopisi millekin tontille ja mikä olisi taloudellisesti kannattava vaihtoehto, miten lämmitetään, mitä menee siihen, tuohon ja tähän rahaa jne... Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa ja selvisittekö kunnialla hommasta?

Meille tulee pienehkö talo (vähä reilut 100m2) yhteen tasoon ja talo tulee ns. sateelta suojaan pakettina, eli elementit tuodaan itse tehdyn pohjan päälle ja siitä sitten jatketaan omin hartiavoimin taloa valmiiksi. Vain sähkö- ja putkityöt olemme ajatelleet teettää ammattilaisilla, muihin jallitamme suvun miehiä ja mieheni ystäviä koulusta kökköhommiin...

Kommentit (4)

eikò kannata arkkitehdeltà kysyà neuvoa kàytànnòn asioihin sekà

auttaa talokirjoissa.

MUTTA ulkomaalaisena hänen on aika vaikea ymmärtää talokirjojen, rakennusmääräysten yms. kapulakielisiä pikkuprinttejä, joten minähän niitä hommia nyt hoidan ja teen päätöksiä, jotka vaikuttavat koko taloprojektiin ja erityisesti sen hintaan: juoksen talomyyjien luona, selvitän mikä perustustapa sopisi millekin tontille ja mikä olisi taloudellisesti kannattava vaihtoehto, miten lämmitetään, mitä menee siihen, tuohon ja tähän rahaa jne... Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa ja selvisittekö kunnialla hommasta?

Teknisellä lautakunnalla lienee strategiset mitat niistä tonteista, joita olette hakemassa. Eli käykääpä tenttaamassa tiedot siitä, millaisia tontteja (maaperä, rinne/tasainen...) on tarjolla. Niiden kanssa sitten talopakettitoimittajien pakeille, saatte sillä tavoin täsmällisempiä tarjouksia paketeistanne. Ja tietääkseni rakennuslautakunta antaa kysyttäessä hyvinkin yksityiskohtaiset ohjeet paperisodan hoitamisesta.

Mutta helpommalla pääsette, jos palkkaatte rakennustyömaallenne ammattitaitoisen " projektipäällikön" , joka toimii myös työnjohtajana ja joka hoitaa kaiken käytännön vatuloinnin työllistäen sinua ja miestäsi tarvittaessa.

Käypä tsekkaamassa tämä site: http://www.prkk.fi/

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse en tiedä koko asiasta mitään..

Omalla kohdalla vastaavassa tilanteessa kysyisin neuvoja todennäköisesti isältäni (ovat kaksikin taloa rakentaneet äidin kanssa). Olisiko sulla joku tuttu joka tietäisi noista asioista ja jolta saisit apua?

Palkatkaa kunnon vastaava mestari, hän on vastuussa talon rakentamisesta samalla tavalla kuin te. Osa mestareista käy " palkkapäivänä" tekemässä kierroksen työmaalla, meillä oli onni saada kunnon mestari. Panosta tähän, kerro jo ennen sopimuksen tekemistä, mikä on tilanne.

Itse asiassa vastaava mestari teillä pitäisi olla jo nyt - hänen tehtäviinsä kuuluu myös auttaa talopaketin valitsemisessa, lämmityksen valinta jne. eli KOKO PROJEKTI alusta loppuun.

Matka on pitkä ja kivinen, monesti kantapään kautta oppi, mutta erittäin mielenkiintoinen. Jopa niin hauska, että voisin tehdä sen uudelleen...

Onnea rakennusurakalla!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat