Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Oon menossa Taysiin naisten polille kohdunlaskeuman vuoksi ja antoivat mulle ajan opetuspolilta. Siellä on siis lääkäri+sairaanhoitaja sekä 3 lääketieteen opiskelijaa kyttäämässä ja tutkimassa mun alapäätä, apua! Onko kellään kokemuksia? Onks kamalaa??

Kommentit (13)

että mulla on huonoja kokemuksia noista opiskelijoista. Joskus aikanaan multa laserilla poltettiin kondyloomat kohdunsuulta ja läsnä oli opiskelijoita. Kaksi niistä rupes kesken toimenpiteen hihittelemään ja lääkäri huomauttikin asiasta, mutta hihittely jatkui, joten poistettiin salista. Oli melkoisen paha mieli kun itse oli köytettynä tuoliin jaloista ja käsistä ja toiset vaan naureskelevat.

ap

No niin just. Yksi tutkii ja muut kattoo. So? Mulla on 3 lasta ja jokaista odottaessa olen joutunut käymään äippäpolilla 4vkon välein. Aina siellä on opiskelijoita. Eihän ne muuten oppis yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

itse olin aikoinani tuollainen kandi ja yksi meistä sai vain tutkia lääkärin kanssa. Monesti kandi on hyvin varovainen ja helläkätisempi kuin gynekologi koska sitä jännittää niin pirusti ;). Ihan hyvin kaikki meni, enkä muista yhdenkään potilaan valittaneen kivusta tms. Ainakin me osattiin tehdä nätisti. Eikä siinä tilanteessa ole mitään seksuaalista, jos sitä jännität. Hyvin neutraali tilanne. Jos tuntuu pahalle tai alkaa ahdistaa, sanot vaan. Kaikki otetaan huomioon ja tarvittaessa lopetetaan.

Tsemppiä, ap. Opiskelijoillakin on vain ja ainoastaan kiinnostuksena tulla mahdollisimman hyviksi omassa ammatissaan. Mikään muu ei kiinnosta.

Siis yksittäisistä lääkäri-, sh- ja kätilöopiskelijoista. Ovat usein huolellisia ja varovaisia ja ystävällisiä. Samaa ei voi sanoa kaikista ammattilaisista. Sen sijaan tilanne, jossa on opiskelijalauma, on ihan toinen ja ymmmärrän hyvin ettet haluaisi mennä. Silloin sinun pitää tosiaankin kieltäytyä etukäteen. Niin minä olisin tehnyt.

Minä annoin ekassa raskaudessa erilaisten terveydenhoitaja-, kätilö- ja lääkäriopiskelijoiden seurata tutkimuksia, tehdä tutkimuksia, kokeilla kohdunsuuta vuorotellen (kolme kandia!), seurata synnytystä (kandi ja kätilöopiskelija), kuunnella sydänääniä torvella (kolme kandia ja kaikki satuttivat) jne. Lisäksi minua hoiti lauma erikoistuvia lääkäreitä äitiyspolilla.

Sittemmin olen ollut pelkopotilas. En enää ole opetuspotilas. Minua ei hoida erikoistuvat lääkäritkään kuin erityistilanteessa, jos takapäivystäjää ei jostain syystä saada riittävän nopeasti paikalle.

Itse suosittelen opetuspotilaana toimimista, jos oma pää sen kestää. Jos ei kestä, ei pidä tuntea yhtään huonoa omaatuntoa siitä että kieltäytyy. Kieltäytyminen pitää kuitenkin kertoa etukäteen eikä ottaa vastaan opetuspolin vastaanottoaikaa. Taysissa sinne annetaan ajat vain opetuspotilaille ja on tosi kurjaa, jos joku kieltäytyy vasta vastaanotolla. Tällöin kysytään aina aikaa varatessa, suostuuko opetuspotilaaksi. Jos ei ole kysytty etukäteen, voi tietenkin aina kieltäytyä.

Itse olen pelkopotilas, enkä gynekologisissa tutkimuksissa antaisi kenenkään muun kuin kokeneen ja etenkin helläkätisen lääkärin tutkia.

Jossain niiden opiskelijoiden on pakko tutustua aiheeseen, jotta osaisivat sitten, kun ovat lääkäreitä.

Minullakin on tutkimuksissa ja synnytyksissä ollut opiskelijoita. Eivät ne niin kamalia ole.

käydessäni kun oli kolme opiskelijaa mukana vastaanotolla.... kaksi tuijotti ja lääkärin jälkeen kolmas vielä ronkki alapäätäni ja teki niin kipeää että kiljaisin... jäiköhän sille huono muisto.... hih hih

siihen suostunutkin. Sinä olet asiakas ja kysymys on sun alapäästäsi, saat päättää asiasta ihan itse! Unohda turha nöyristely. Itse en ikimaailmassa suostuisi opetuspotilaaksi enkä ainakaan gyneasioissa! Ja olen itse kuitenkin ollut myös useasti siinä opiskelijan asemassa...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat