Vierailija

Onko sulla taipumus rasismiin?

Olen aina pitänyt suomalaisia avomielisinä ja reiluina, mutta tämän av:n perusteella saa sen kuvan että monta rasistia ja ulkomaalaisia inhoovaa on liikkeellä.

Olenko oikeassa?

Sivut

Kommentit (70)

15 v kansainvälisissä avustushommissa Afrikassa ja Aasiassa sekä asuminen Keski- ja Etelä-Euroopassa on osoittanut, että kansoissa ja kulttuureissa on eroja. Ja keskimäärin tietyn kulttuurin edustajalta voi odottaa tiettyjä tapoja ja tietynlaista reagointia asioihin. En esimerkiksi oleta, että afrikkalainen työntekijä on ihan rehellinen tai että espanjalainen tekee jotain aikataulussa. En myöskään usko amerikkalaisen tulevan kylään, vaikka lupaakin pistäytyä. Suomalainen todennäköisesti tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sanotaan, että minulla on ennakkoluuloja tiettyjä kulttuureja kohtaan. Kai se on sitten rasismia. Vaikea ehkä myöntää.

Se johtuu omasta pelosta. Pelkään sairaasti jostain syystä venäläisiä. Pelkään, että he hyökkäävät tänne, perustavat mafioita, tuovat tänne rikollisuutta.

Myös jotkut arabikulttuurit eivät vastaa omaa arvomaailmaani. Minun on vaikea hyväksyä naisten alistamista jota tekevät. Mutta jos joku arabi tulee vastaan kadulla en minä heti ajattele että hän olisi juuri ikävä tyyppi. Otan jokaisen henkilönä.

Minulla on myös pahoja ennakkoluuloja amerikkalaisista, mutta siellä on paljon ihmisiä ja joukkoon mahtuu kaikenlaisia. Mutta Bush ei ainakaan edistä kansansa kuvaa maailmalla.

Vierailija:

Lainaus:

Vastustan pakolaisten tuomista Suomeen pakoon oman maansa ongelmia, mutta kannatan koulutetun työvoiman tuomista ulkomailta Suomen joidenkin alojen työvoimapulaa paikkaamaan.

Mitä pakolaisille sitten sun mielestäsi pitäisi tehdä, antaa kuolla vaan? Olet poimimassa rusinat pullasta, itsekkäällä tavalla.

Minusta rasisti ei ole se joka vihaa samaa ihonväriä, vain se, joka vihaa toista, suomalaisten kannalta katsoen, mustia /(värillisiä) ihmisiä. Siis virolaisten vihaaminen ei kuulu rasismin piirin! Vai olenko ihan väärässä?

T: eestlane

Mä kun en jaksa ymmärtää esim sitä että miksi ulkomaalaistaustaisilla nuorilla on oikeus ryöstellä ja pahoinpidellä ihmisisä ja heitä vain paijataan päähän koska heillä on ollut niin vaikea elämä. Tai sitä miksi tietyillä etnisillä ryhmillä on oikeus kohdella lapsiaan huonosti sillä perusteella että se kuluu heidän kulttuuriinsa. Mun suvaitsevaisuus ei todellakaan riitä ihan mihin tahansa.

Siis sinä luulet että et voi olla rasisti siksi koska olet saanut lapsen ilmeisesti mustan kanssa. Usein kaikkein rasistisempia ovat juuri nämä monikulttuuristen lasten äidit. Kaikessa nähdään rasismia, jos jostain valkoinen huomauttaa aiheesta niin heti on rasisti.

Vierailija:

Lainaus:

Suosittelen tutustumaan mm. arabikulttuuriin. Siellä vaimo on perheen arvostetuin henkilö.

Ja sen taas määrittelee mies ja suku. Omaa vapaata valinnanmahdollisuutta ei useimmilla ole.

että en oo rasisti. Enkä kyllä haluaisikaan olla rasisti! Mutta toisaalta..Nykyisin teen asiakaspalvelutyötä ja välillä Suomeen muuttaneet ulkomaalaiset ärsyttää, koska suomen kieli on niin heikkoa eivätkä he puhu englantiakaan. Ja syntyy mitä ihmeellisempiä väärinymmärryksiä ja monella tuntuu olevan tapana selittää ja selittää koko ajan samaa asiaa eikä yhtään voida kuunnella. Ilmeisesti joku kulttuuriero?

Eli tekeekö tämä minusta rasistin? Jos on ulkomaalainen, mutta puhuu suomea ymmärrettävästi, asenne on heti samanlainen kuin suomalaisiakin kohtaan.

Minulla on ennakkoluuloja ja ennakkoasenteita olemassa ulkomaalaisia kohtaan (koskee lähes kaikkia kansallisuudesta riippumatta). Tiettyjä kansallisuuksia kohtaan negatiiviset ennakkoasenteet ovat ehkä jyrkemmät kuin jotain toisia. En silti ääneen arvostele mitään ryhmiä edes ystävieni kuullen. Ja kaiken huipuksi olen naimisissa Latinon kanssa =).

Kukaan meistä ei varmaankaan kykene sanomaan tuntevansa kaikkia maailman ihmisiä tai edes kattavaa osuutta kaikista kansoista.

Itse olen kuitenkin elämäni aikana kohdannut sellaisen määrän ihmisiä, että stereotypiat ei ole vallassa omalla kohdallani tai ainakin stereotypiat sitten on erilaisia kuin valtavirralla.

Tulen kaupungista, jossa asui paljon romaneja. Yhtään varkaustapausta en tiedä. Mukavia ja rentoja ihmisiä, luokkakaverini hevostytöt kävivät talleilla ja osallistuivat raviheppojen hoitoon.

Somaleistakaan ei ole huonoja kokemuksia omalta osaltani. Ymmärrän toki, että varmasti jokaisessa kansallisuudessa yms. on ihmisiä, jotka rikkovat lakeja, mutta omalle kohdalleni ei ole tälläistä sattunut. Eräskin somalinainen auttoi minua, täysin tuntematonta, viikon ajan, kun sitä eniten tarvitsin.

Myös mainitsemiasi liikemiehiä tunnen. Suomen isojen firmojen ylintä johtoa ja tiedän, etteivät he välttämättä ole kylmiä ja kovia ja vain rahan vietävissä.

Olen aina ollut avoin kaikelle. Olen " värisokea" mitä ihmisiin tulee. Ihmisen luonne on se tärkein asia. Vanhempani kasvattivat minut jo niin, että lapsuudenkodissani kävi useita erilaisia ihmisiä ja minua opetettiin olemaan arvostelematta ketään minkäänlaisten ulkonaisten seikkojen perusteella. Pätee myös ihan tavan suomalaisiin: vaatteet eivät kerro henkilön vauraustasosta, älykkyydestä, taidoista tms.

Jokainen ihminen saa itse todistaa olevansa mikä on. Ennakkoon ei tarvitse lyödä lukkoon kenenkään osalta mitä he ovat. Ennakkoluulot on mitä suurin vääryys.

Ei se rasismi ole tuntematon tekijä tummaihoisillakaan. Kaikilla ihmisillä voi olla perustelemattomia ennakkoluuloja " muista" . Jo pelkkä " muiden" luokitteleminen yhtenäiseksi ryhmäksi on rasismia, kuten joku tässä ketjussa jo huomauttikin.

Vierailija:

Lainaus:

Miten voisin olla? Minusta on syntynyt kokonainen uusi ihminen, joka on erivärinen kuin minä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat