Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Avaanpa pinon!

Sivut

Kommentit (39)

Täällä tulee ihan selvää lunta. Tuulen ja tuiskun kera. Ja sitä tuntuu riittävän. Eilisen satoi koko päivän ja liekö satanut yönkin. Päivällä oli vähän taukoa, mutta nyt taas tulee. Ei tarvi mun ulkoilua suunnitella, kun ei jalka nouse liitoskipujen takia kovinkaan hyvin ja paikoin saattaa kuitenki olla liukkautta alla. Mieskin jo huolehti, että pitäisikö katolta mennä tiputtelemaan enimpiä lumia pois, mutta isänsä sanoi, että kyllä se kestää.

Kerhossa oltiin aamusta. Ihan mukavasti meni tällä kertaa. Vetäjän ja mun näkemykset vaan on yhä yhtä kaukana toisistaan askartelujen suhteen. Meidän neiti kohta 4v olisi niin innokas askartelija, mutta kun hommat on varsin vaativia äitillekin, niin... Tällä kertaa en toista hommaa ees yrittäny. Mutta sanoin kyllä,että osaan muutenkin (no, oon kyllä töissä vastaavaa teettänykin). Sain sitten mallin mukaan...

Kasvatukseen kaipaan jämäkkyyttä. Huutamisesta taas oon opetellu pois (ainut malli, mitä ite oon saanu) ja kovasti itteäni kiittelen aina, kun onnistun. Nyt meillä on taas hiukan seestesempi vaihe. Lapsilla on vahvat tahdot ja vuorotellen tai yhtä aikaakin ne leimahtaa, mutta ihmeesti oon saanu nyt luovittua ja huomannu sen, että rauhallinen jämäkkyys tehoaa kyllä, huuto sen sijaan ei.

Ulkoiluasiasta oon miettiny, että mitä kirjoittaisin, ettette mua ihan hulttiona pidä. Isommathan meillä ulkoilee paljonkin kandestaan tai naapurin vähän isompien hulivilien kanssa ja hetkeksi saatan Pekankin päästää. Tosin nyt on pojan liikkumistaidot niin paljon kehittyny ja reviiri laajentunu, että ei missään nimessä pitkäksi aikaa tai seuraamatta ikkunasta. Siis puen Pekan ensin ja päästän ulos ja sitten laitan esim. pyykkikoneen päälle ja puen ite. Meidän piha ei oo mikään lintukoto, vaikka maalla ollaanki. Mutta aika selkeä kuitenkin ja lapsilla tietyt hommat, mitä ne pihalla tekee. Ja sisälle asti touhut usein kuuluu sekä ikkunoista näkee hyvin pihaan.

Mutta muuten lasten päineen jättäminen on just sitä korkeintaan postin hakua.

Ayapin juttuja lukis kyllä mielellään enemmänkin, mutta jokainen kertoo sen minkä jaksaa ja sopivaksi katsoo.

Apen. Mukava, että olit laittanu kuulumisia.

Kohta lähden taas kuoroon. Nyt on tiuhemmin harkkoja, kun hiljaisen viikon ma ja la on esitykset.

Yöllä näin jo unta reissusta miehen kanssa ja oon nauttinu muutenkin jo valmiiksi :) Täytyy vain toivoa, että päästään myös oikeasti lähtemään. Nautin ajatuksesta, että ollaan kahdestaan, päästään valmiisiin ruokapöytiin, vähän kaupoissa kiertelemään, siisteihin peteihin, saunotaan...

Ajatukset karkaa.

VOIMIA!

T@hti

Tai mulla on menossa loskapaskaviikko, syynä muut asiat kuin itse loska, mutta voin syyttää sitä paremman puutteessa.

Sunnuntain paluumatka yhdessä kellon siirron kera sotki Motin rytmin. Ma seurasi katastrofaalinen sairaalakäynti, lääkäri oli aivan perseestä ja itse vakuutuin olevani maailman typerin ja huonoin äiti. Ma jatkui täysin perseestä olleella neuvola käynnillä, Motti sai rokotuksen, sen minkä Normaali lapset (Th:n määritelmä) saavat jo 1v:nä. Sitten voisinkin Motin fiilisten osalta kompata Lilan tekstin, kauheaa huutoa ja väsyä, mutta nukuta ei, yöllä eikä päivällä. Paitsi nyt taintui 2 tunnin yrityksen jälkeen 10 minuuttia sitten. Minen tiedä mikä poikaa vaivaa, oliskohan se rokotus, koska on jotenkin tuskaisen levoton. Oman diagnoosin sen sijaan tiedän: väsynyt, turhautunut ja kireä. Yhtä äkkiä on tekemättä miljoona asiaa ja paine päikkäreitä kohtaan kasvaa.

Heh, ja tiedättekö mikä kiukuttaa kaikkein eniten? Minä olen ollut lomalla, minun pitäisi olla vireä ja hyvinvoipa, täynnä intoa ja energiaa, uusia visioita ja mahdollisuuksia niiden toteuttamiseen. Silti ole kuin nariseva vanha varis, joka ei jaksa yhtään mitään. Tämä viestikin on kaikessa naurettavuudessaan täysin joutava.

Niin se loma, se oli oikein loistava, taisin tottua vaan liian hyvälle:) Leppoista perhekeskeistä oleskelua ja paljon rankkaa urheilua. Suosittelemme lasten ahkion vuokrausta, pystyy koko perhe hiihtämään. Tehtiin monen tunnin lenkkejä ja MOtti nukkui turvallisesti ahkiossa, oli myös varsin suloinen näky taukonuotiolla. Aahh, olisi pitänyt alkaa ammattiurheilijaksi, vieläköhän kerkeäisi?!:D

Hmph, heti tuntuu paremmalle tämän vuodatuksen jälkeen. Sori kaarimaljat. Voimia kaikille, olette ajatuksissa, nyt hpp-pinon kimppuun.

Aavis ja Motti

Sisältö jatkuu mainoksen alla

...piiiiitkästä aikaa! Olen taustaillut kyllä ahkerasti, mutta aina se kirjoittaminen on jäänyt.... Jotenka tässä meidän kuulumisia;

Hillan kanssa kävimme 1,5-vuotisneuvolassa pari viikkoa sitten ja mitat

olivat; pituus 80,2 cm (harjoittelija mittasi tarkasti) ja paino 9,815g.

Paino menee -10 käyrällä, mennyt jo pitkään, kasvaa kuitenkin omaa tasaista vauhtiaan. Palikoita pudotteli laatikkoon oikeista koloista.

Unirytmit ok- nukkuu läpi yön ja päivällä yhdet parin tunnin päikkärit ulkona - mahtuu vielä vaunuissa nukkumaan.

Hilla ei ole vielä rohkaistunut kävelemään ilman tukea, on siis tosi varovainen. Taaperokärryn kanssa kulkee lujaa, niin että lattialistat paukkuu, kun neiti vaudilla pamauttaa päin seinää.

Syöttää ei saa vaan Hilla haluaa itse syödä. Ruoan pitää vain olla sen verran " tahmeaa" , jotta se pysyy lusikassa.

En osaa sanoa kumpi kätinen Hilla on, sillä käyttää molempia

käsiä yhtä sujuvasti.

Pottailu sujuu mukavasti. Hilla osaa ilmoittaa " kakka" , jotta ehditään potalle ajoissa, toki vahinkojakin sattuu.

Sanoja Hillalta tulee tosi paljon. Saa tosissaan varoa sopimattomia voimasanoja, sillä neiti toistelee uusia sanoja toisten puheesta päivittäin.

Pikku tarina lapsen logiikasta; keitin Hillalle tässä kerran sekavihanneksia ja hetken niitä lautasella tuijotettuaan poimi herneen, nosti sen silmien tasolle ja totesi: " PAAO" (=pallo).

Muutaman kerran olemme käyneet perhekahvilassa, joka on aina torstaiaamuisin. Hilla on tykännyt tosi paljon katella ja ihmetellä muiden lasten touhuja. Syksyllä pitäis sitten mennä töihin --KÄÄK !! Mutta onneksi on koko kesä vielä edessä. Niin kunhan saatais ensin tämä keävätkin hiukan etenemään ja lumet sulamaan.

Tämä nyt oli tätä pelkää omaa napaa...sorry !

Kaikille mukavaa kevättä ja voimia sairastaville !

Apen ja Hilla

Aamulla auton ikkunat olivat sentin jääkerroksen peitossa. Niihin ei tehonnut kuin lämmittely. Helsinkiin ajoi ripeästi, mutta sitten seisoinkin tuplaamassa matka-ajan syysmammakohdassa. Muutenkin olin myöhässä, sillä en kerma kaikkiaan jaksanut enää herätä aamulla.

Kateusterveisiä työmaailmasta: huominen työpäivä on idearisteily piknikin merkeissä. Kiitos syysmammojen, tiesin mainita seitsemän tunnin risteilyistä kokouksessa ja niin vaan lähdenkin huomenna mässyttämään ruokaa ja ideoimaan työnantajan laskuun. Kyllä on kivaa. Paastossakin ajattelin armahtaa itseäni, ja ostan laivalta salmiakkia, njamskis.

Sinkkonen puhui maamantaina autoradiossa. Kyllä Sinkkosella on aina pysäyttänyt se, että todella: pitää ja täytyy ja on tehtävä töitä sen eteen, että on hyvä vanhempi. Ettei lohduta itseään ennen aikojaan.

Tällä tarkoitan vain ja ainoastaan itseäni, joskus liian helposti on antamassa itselleen anteeksi, ilman että on oikeasti tehnyt muutospäätöstä tai nähnyt riittävästi vaivaa.

Radio-Sinkkonen kommentoi eräälle soittajalle, että jokainen vanhempi ei ikävä kyllä halua lapsen parasta. Se koskettaa minua. Vaikka kohdallani ei tietenkään ole kysymys asioista, johon Sinkkonen viittasi (useita lastensuojelutapauksia), minulta vaaditaan tinkimätöntä rehellisyyttä vanhemmuuteni arvioinnissa, koska kyse on elämäni tärkeimmästä tehtävästä.

Hmm, mitenhän tämä nyt tähän lipsahti, puhuiko joku jostain sellaisesta?

Onskuja Lillille! Mikä muistutti, Lila, ei ammeesta tarvinnut tulla pois, Kättärillä on muistaakseni sellainen käyrämittarivyö jonka saa veteen mukaan. Sattuneesta syystä minulla ei ole tarkkoja muistikuvia laitteista.

Kukkuu

Kohta menen syömään, sain juuri tytön unilleen. Mutta ihan pikaisesti tässä kommentoin tuota kaveri-teemaa.

Ihan totta se on, että mustavalkoisina näitä asioita ei voi nähdä. Mutta se mitä itse tarkoitin juontuu kyllä mun omasta ammatistani. Ehkäpä sitten tarkkailen asioita liiaksi niiden lasien läpi. Ja kysymys on siis siitä että on - oikeasti - olemassa sellaisia vanhempia jotka eivät osaa, jaksa ja/tai eivät ihan oikeasti HALUA asettaa ja pitää kiinni säännöistä ja rajoista koska elämä on paljon helpompaa kun ei tarvitse lapsensa kanssa tapella. On kivempi elää varhaisteinin ja teini-ikäisen kanssa kun ei tapella - ja lapsikin oppii näin vastuuta. Että saa elää kuin kana pellossa, kärjistetysti sanottuna. Yritä siinä sitten tällaiselle nuorelle selvittää että yhteiskunnassa ihan oikeasti on olemassa tiettyjä sääntöjä joiden puitteissa täytyisi elää ja laki koskee ihan kaikkia ihmisiä.

Minä siis katselen varmasti vähän liian voimakkaiden lasien läpi tätä asiaa :)

En silti miellä itseäni diktaattoriksi vaikka pidänkin kiinni sovituista säännöistä ja rajoista - vaikka se ei aina lastani tulisikaan miellyttämään ja joutuu sitä huutoa/kiukkua kuuntelemaan. Ja olisin tulevaisuudessa ehkä siksi välillä " tylsä ja inhottava" . Luulen kuitenkin lopulta niiden rajojen suojaavan lastani niin, että turvallisuuden tunne säilyy - ja sekin on tosi tärkeä asia vielä isommallekin lapselle tai siis nuorelle.

Pikana vain tämä kommentti. Enkä osaa ehkä ihan tyhjentävästi tätä selventää kun nopeasti vain tässä roikun enkä ihan kattavasti asiaa analysoi :) Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan, tai edes vähän.

Ruoka kutsuu :)

Alli

Mukavaa keksiviikoa taas kaikille! Meillä oli domino-sellainen. Lukaisin taas parin päivän pinot, jotakin jäi sieltä mileen johon haluan sanoa sanan tai kaksi.

Vasenkätisyydestä / oikeakätisyydestä. Meillä poika syö molemmilla, annan lusikan yleensä oikeaan ja nykyään käyttääkin sitä enemmän, mutta alkuun kun opetteli syömään söi toisinaan myös vasurilla. Isä ja pappa ovat vasureita (tai molempikätisiä, mutta kirjoittavat vas), joten tavallan odotan että pojasta tulisi vasuri, vaikka elämä voisikin ehkä olla helpompaa oikeakätisenä. Vielä en osaa sanoa kumpi olisi hallitsevampi.

Tealle verhojen harsimisesta, niin mäkin olen tehnyt useita kertoja- ainoo vaan että mulla ne väliaikaiset viritelmät tuppaa jäädä pysyviksi.... ;) Sitten kun ne helmat esim. on harsinut ne on helppo " unohtaa" sinne ja muistaa vasta vuoden päästä, että ainiin, uppsss...

Ynikselle sanon, että kesää määkin odotan jo täpöillä! En jaksais enää yhtään tätä talvea ja pukemista. Kesä, kesä, kesä....

Lilalle myötätuntohali, meidänkin mies tekee 12 h päiviä... tänään just oli aamu 8-ilta 8 :aan töissä... Ja kesää kohden ne päivät senkin pitenee kun sesonkikausi alkaa. *huoh jo valmiiksi*

Tiivii, joulutraditiot yms. oman perheen jutut on pakko aloittaa kuitenkin joskus, ja musta lasten syntymän jälkeen on hyvä aika. Voihan sitä silti joskus mennä mummolaankin joulua tai juhlapyhiä viettään, mutta musta on kans kiva että meidän perheellä on jo jotain omiakin traditioita. Meillä jo viimejoununa mun vanhemmat tuli sit meille aattona, sanoin että me ei lähdetä mihinkään, mut meille voi tulla. Toisaalta ajattelen myös että mummulle on kans kiva tulla valmiiseen pöytään kun on aina laittanut joulun.

Tiivii, saitko muuten mun tekstiviestin? Tuukko kahville huomenna?

Ukko-kulta huutelee tuolla että mä surffaan taas kuulemma liian kauan. Se kaipaa kai mua jo... Not! Mut meen silti kun näkee toista vaan pienen hetken iltasin.

Öitä, nukkukaa hyvin!!

äitikuu

Pintaraapaisut saa ehkä pohtimaan mikä on koko tarina, mutta tuskin haluat sitä täällä julkisesti kuuluttaa:) Sen haluan kuitenkin sanoa, että mitenkään omituista kuvaa en asioista saa vähäisenkään kertoman perusteella! Elä siitä huoli ainakaan, vaan saa sanoa sen mikä itselleen on hyvä.

T: Ynis

Pinoilussa taas hippasen taukoa kun on ollut kiirusta...Tai ei nyt mitään kummempia, ihan tavallisia tohinoita.

Eilen olimme 1,5v lääkärissä. Mitat: pit 84cm, paino 12kg, hattua en muista. Mitään " taitoja" ei testattu, kyseltiin vain ja kehityksen todettiin etenevän normaalisti. O:han ei kovasti vielä sanoja sano, mutta ymmärtää kyllä hyvin puhetta. Tornin osaa palikoista rakentaa, jos haluaa. Nyt ei ole viimeaikoina halunnut. Autoleikit kiinnostavat enemmän.

Tänään menemme ostoksille ja huomenna on liikuntapainotteinen päivä. Viikonlopun olemme mummolassa.

Semmoinen kymysys tuli mieleeni, että kumpaa kättä lapsenne käyttävät syödessään, piirtäessääm tms...?

Olen huomannut että O käyttää aika paljon vasenta kättä. Meillä on aika paljon vasureita suvussa. Mietin että voikohan kätisyys tässä vaiheessa näkyä ja vaikuttaako siihen perimä?

Nyt täytyy mennä laittamaan itseään lähtökuntoon!! Anteeksi oma napa!

@iti ja O 1v++6kk

Ynis :-) Mä niin odotan sitä lauantaita!Tällähetkellä mun toivonkipinä!!!

Alli:tuo taikamuki toimi pojalla,joten saa myös toimia typyllä....

Viisaita taas juttelette,onneks ku ei ehi/jaksa lukea oppaita,saa täällä tivistelmän...Pojan kanssa on menny nyt kivasti.Luulen että typy nukkuu paremmiin,minä en ole enää ihan koomassa,jaksan huomioida myös poikaa ja meillä kaikilla on perempi olla...Nii taas niisk juttu.Eilen hain poikaa ja sillä heiluu eka hammas...eihän ne vielä voi,vastahan sille tuli hampaat...

MEidän alakerran poika on ryhtynyt muusikoksi...treenaa ahkeraa,onneks ei rumpuja!

Täytyy herättää typy ja lähteä puskemaan!!

jatu

Niin sen vaan on, että vaikka kuinka päättää olla " parempi" ihminen ja mm. kirjoitella teille enempi kuulumisia niin arki aina seljättää nämä hyvät päätökset. Eli tässä tän viikon kuulumiset.

Meillä alkaa olla rauha massa. Eppu ottaa jo vauvan olemassaolon melko lungisti. Touhuilee omiaan ja välillä käy katsastamassa että vauva on tallessa. Sylistä ei ole ollut mustasukkainen, vaikka niin etukäteen epäilin/pelkäsin. Muukin poppoo on jo

rauhoittunut, kiitos kerhopäivien ja pidempien yöunien.

Kasvatushommat menee meillä kanssa ns. maalaisjärjellä. Mies kyllä on sen alan " ammattilainen" , mutta harvoin edes kysyessäni " opastaa mua suuntaan tai toiseen" (vissiin sitä suutarin lapsilla ei ole kenkiä mentaliteettia). Rajoja ja rakkautta tyylillä olen tähän asti pärjännyt, toivottavasti tämä metodi toimii myös jatkossa.

Lunta on tullut tänne meidänkin kulmille ihan urakalla, tympii...Missä se kevät oikein luuraa...ja aurinko...

Sairastupiin toivottelen jaksamisia samoin väsyjen perheisiin (ihme kyllä tänään ei itse lukeudu tohon jälkimmäiseen kategoriaan).

Lilalle vertaistukea Sinin kanssa, meillä samoja " oireita" poti koko viimeviikon keskimmäinen 5v.

Pyöriä meidänkin pojat kinusivat käyttöönsä koko viikonlopun, nyt pyöräilykelit on muisto vain. Itsekkin tekisi mieli pyörän selkään (on kuulemma terkkarin mukaan myös hyvää lantionpohjan jumppaa näin synnytyksen jälkeen).

Pitäkää itsestänne hyvää huolta kuten mies meillä sanoo syökää ja nukkukaa aina kuin voitte:)

Maisa, Eppu 1,5v ja Nuppu 10 vrk

En minä mitenkään itseeni kohdistuvana ole kirjoittelua ottanut, Lemposeni :)

Kiva kun tulit, Aavis, näyttäytymään; sinua on kovin kaivattu!

Jaksamishalauskia kaikille tarvitseville - mukaanlukien miulle. Väsyä ilmassa...

Juu,kypsänä olen minäkin!!!Tietenkään eilen ei muistettu ostaa rattaisiin uutta rengasta!!Tänään siis matkarattailla liikenteessä,aamulla poika tarhaan ja melkein kodin ohi,erisuuntaan typyn jumppaan!!Lumi tarttu pyöriin ja ne ei pyöriny vaa työntää jyräsin eteenpäin..Hiki valu!!!!!No eipä tarvinnu jalkoja tänää jumppailla!

poika ois saatava myös kotiin ja illalla jumppaan!!!En ala!!

Jumpassa oli kutenkin kiva..Typy vaa aika hurjasti hyppii alas et pitää melkolailla vahtia!Huutaa vaa et hyppää ja sit tulee..Kiva kun on äiteihin siellä tutustunu ni saa vähä sosiaalistakin elämää hoidettua,mut jotenki on kamala ikävä ystäviä!!! :-(

Jumpassa on sellasia mattoja paljon ja yks poika meinas viedä typyltä sellasen,mut typy ei omaansa anna vaa nappas sen ja läks viilettää ni seäit jotanki mulkoili mua et ihan ku se ois pitäny antaa häne pojallee...muutenki se keskittyy lähinnä juoruamisee ku lapsenvahtimisee..Ärsyttää moinen!!!

Jumppa ope puhu et ku on pyydetty ni hän alkaa pitää kotiäitijumppaa :-) Pe 10-11 ja lapset saa ottaa mukaa..saa nähä mitä tulee typyn kans,mut kokeilemaan!!!Sama ope pitää myös pojan jumpan,on tosi kiva :-) Ja nyt sanoi et pitää myös sen uimakoulun mihi poika menee..

Pinon luin,mut mitää ei jääny päähän....taitaa mullaki olla ne aivot lähteny tai sit on pää täys loskaa!

Huomenna on pojan lääkäri,jotenki en usko et siellä selvii yhtää mitää!!

Pitäs kai iteleeki varata,ihottumat pahenee ja koht ei pysty käsiä käyttää..

Typy nukku yön,laitoin taikamukin sille sänkyy ja kuuden aikaa heräsin ku se joi siitä ite..yritän et se oppis ottamaan veden yöllä ettei ain mun pitäs herätä..

Eikai mulla muuta....

Paranemista sairastupiin edelleen!!!!

Ja toivottavasti TiPin muutto ei mene pönttöä etsien!!!!!

jatu

Sini on hankala. On huutanut koko aamun. Mikään ei mene niinkuin Sini haluaa ja en osaa tänään Siniä lukea mitä hän milloinkin haluaa. Mustasukkaisuuttaisuuttako vaiko uhmaa? En tiedä. Kiva yrittää imettää kun Sini istuu toisella reidelläni ja Huutaaaaa... :-(

Rosa on helppohoitoinen edelleen.

Mies tekee nykyään yli 12h työpäivää..

Mimmulille Onnea uuteen kotiin!

Miehen tarvitsee päästä koneelle, joten tämä virsi jäi lyhyeksi..

Lila75 ja soivat korvat..

Tyttö heräilee parhaillaan päikkäreiltä. Nauttii taikamukistaan vettä sängyssä. Mulla vähän sama strategia kuin sulla Jatu :)

Joo, ei vanhemman täydy olla tahallaan hankala ja tyhmä ja ilkeä :) Luulen, että ei tosiaan tarvitse edes yrittää olla - kyllä sitä varmaan on tulevaisuudessa ihan vain sillä " tyhmä" että ei anna kaikkea periksi :)

Mä olen lukenut noita Sinkkosen, yms. kirjoja osittain ammatin takia ja osittain huvikseni. Kyllä minäkin maalaisjärkeä kannatan! Minulla myös sama ajtus kuin Ayapilla: minusta on ihanaa lukea ns. alan ammattilaiselta se, että äitinä minun ei tarvitse olla täydellinen.

Siis keli ulkona todella KAMALA. Ja täytyisi tästä vielä kauppaan lähteä .. Muskariin meno oli myös hammastenkiristelyä kun oli tosiaan raskasta työntää rattaita. Kohta lähdemme tytön tulevaan pk:iin tekemään hoitosopimus.

Jaahas, täytyy mennä välipalalle, tyttö huutelee jo :) Ihanaa, huomenna tulee kaveri kylään koko päiväksi lapsensa kanssa.

Voikaa hyvin!

Alli

PS. Ynis, vieläkö la 8.4. voimassa?

Minä en ainakaan tarkoittanut sinua kritisoida, anteeksi jos niin tulin ymmärretyksi. Jäin vain pohtimaan noita Sinkkosen käsitteitä ja sitä, ovatko ne tosiaan vaihtoehtoisia ja että edustavatko ne oikeasti vanhemmuuden kirjoa.

Pienistä kasvatusmurheista ja kasvavista kasvatusmurheista sananen: Opetustyössä yläasteella sain pienen kajastuksen siitä, mitä ehkä tuleman pitää ja mistä en vielä tiedä paljoa. Hankalien murrosikäisten kohdalla joskus ihan rehellisesti tuli ajateltua, että voi kamala, miten tuo voi olla tuommoinen, millaiset vanhemmat tuollakin itsekeskeisellä ja ilkeällä rajojenrikkojalla oikein on... Yleensä vanhempia tavatessa paljastui, että vanhemmat olivat varsin kunnollisia, tunnollisia, fiksuja, lapsestaan huolta kantavia, paljon yrittäviä, lapsen hankalan iän haasteissa ahtaalla olevia :)

No, tietty eri juttu ovat ne muutamat surullisimmat tapaukset, joissa vanhemmat eivät ole kumpaakaan - eivät kivoja eivätkä rajoja vetäviä. Tai ainakin erittäin ailahtelevia molemmissa rooleissa. Hukassa ei ole vain vanhemmuus vaan koko vanhempi.

Voimia, Ayap, kasvatustyöhön. Saadaanko me muut syysäidit sitten kymmenen vuoden päästä kysyä neuvoa sinulta kokeneelta ja viisaalta, kun hämmentyneinä ja neuvottomina koetamme murrosikäistemme kanssa pärjätä...:)

Kyllä sitä taas arvostaa kokonaista ja hyvää yötä :) Sekä minä että tyttö nukuimme molemmat ilman herätyksiä, itkuja, sängyssä pyörimisiä, tms. illasta aamuun. Kävin äsken suihkussa ja nautin kahvia. Tyttö heräilee, kuuluu " laulua" ja juttelua .. Ihana ihana olo ja aamu. Ei haittaa ulkona satava lumiräntäkään (paitsi 1½ tunnin kuluttua täytyy lähteä muskariin tarpomaan)

Kuulostipa kummalliselta käytökseltä tuolla Kerpun kertomalla äidillä.. Hmm, ei tosiaan ole ehkä ihan oikein osannut tulkita lukemaansa - luulen, että Sinkkonen ei ihan tyytyväinen olisi jos kuulisi kuinka jotkut ymmärtävät hänen kirjoittamaansa :)

Jaahas, tyttö huutelee jo äitiä! Täytyypi mennä. Palaan.

Alli

tänään ois ohjelmassa miehen tyttö lähtee äitinsä luokse ja saapuu vasta sunnuntaina takas... et pitäis varmaan keksiä jotain ton poitsuni kans...

harmi kun tota lunta tuli oltais muuten pyöräilty poitsun kans. no nyt pitää varmaan laskea mäkeä oikein urakalla. kun kerran tota lunta on viel...

En ehtinyt eilen kirjotella, kiire päivä oli uusien lipastojen kanssa ja tänääkin riittää järjesteltävää. Masentava lumisade. Huhtikuu alkaa jo viikonloppuna, vaan ei näy talvelle loppua.Mies ja Nekku vielä nukkuu, mä heräsin kuudelta, yllätys yllätys. Suihkuun pitäis raahautua.

Huomenna mennään katsomaan ystäväni tyttövauvaa, ihanaa! :) Ei malttais odottaa!

Kerppu, kylläpä kuulosti ajattelemattomalta käytökseltä tuon äidin touhut! Ikävää, ettei ohjaa omia lapsia käyttäytymisessä!

Tuttikselle jaksamisia töihin, kiva kuulla kuulumisianne! :-)

Nyt ei muuta aivotoimintaa. Paranemisia kaikille sairastelijoille! Palailen ainakin lukemaan.

Enkeli1 ja Nea

Mittalassa käyty. Juu, neuvola se on yleensä, mutta kun lääkäri (ja tällä kertaa myös kandi) on paikalla niin se on mittala. Lillin mitat: pituus 83.5cm, paino 10100g, hattu 47.5cm. Nätisti keskikäyrällä Lilli kasvaa, paino nyt pyörii siinä -15 käyrällä mutta pysyy tasaisesti siinä joten ei syytä huoleen.

MPR:ää ei otettu, ettei se sekottaisi kun maanantaina ollaan menossa sinne maitolatistukseen. Olenkin miettinyt että ottaako Lilli sitä ollenkaan, ja tuolta ÄlyVapaalta luin eilen että joku oli ostanut rokotteen ulkomailta ja antanut M:n, P:n ja R:n erikseen, mikä olisi huomattavasti riskivapaampaa. Luulen, että otan asian esille maanantaina Jorvissa, josko siellä lääkäri tietäisi, tai sitten menen paikalliselle yksityiselle.

Meidän neuvolassa ei muuten Lillin tarvinnut sanoa mitään, lääkäri vain kysyi minulta että minkä verran hän puhuu. Rakentaakaan ei tarvinnut, eikä Lilli kyllä palikoilla pahemmin rakentelekaan, Lilli tykkää enempi Duploista. Niistä rakentaa kyllä korkean tornin. Kireän kielenjänteen takia meitä neuvottiin ottamaan yhteyttä puheterapeuttiin, joka laittaisi sitten tarvittaessa lähetteen hammaslääkärille kielenjänteen katkaisuun.

@iti80: Minusta kyllä joistain lapsista voi nähdä kätisyyden jo varhain, vakiintunut sen pitäisi olla ennen eskari-ikää. Joittenkin mielestä kätisyys vaihtelee näin pienillä, mutta minä näin kyllä Milosta jo vuoden vanhana, että hän on oikeakätinen, ja yhtä lailla näen nyt Lillistä että hän on vasenkätinen. Vaikka laittaisin lusikan lautasen oikealle puolelle, Lilli siirtää sen oikealla kädellä vasempaan ja alkaa syödä vasemmalla. Lilli myös piirtää vasemmalla. Isäni on myös vasuri, samoin Lillin kummi, veljeni vaimo, joten virkkaamiseen ja muuhun tärkeään on opettajat jo valmiina :-)

Sakemannipennille mukavaa pulkkailua pojan kanssa! Minäkin haaveilen että saisi pyörän kaivaa esille varastosta ja avata pyöräilykausi, Kare mankuu joka päivä pyöränsä perään, mutta pitänee odottaa kelejä. Täällä sade muuten on enempi vettä kuin lunta, joten eiköhän se kevät vielä ala.

Kiva, että Poikasella oli mukavat juhlat. Hitsi, olen ihan ulalla noitten tavaroitten kanssa, ei meillä vaan tuollaisia ole, vaikka meillä on isompikin poika... Onkohan lelumuoti alueellista?

Kerppu, kuulostipa todella erikoiselta tuon puistotuttusi käytös. Sinkkosta olen kyllä kuullut ennenkin tulkittavan tuolla tavalla, että se sallisi " pellossa kasvamisen" varsinkin pojille, mutta itse en kyllä löydä sellaista kohtaa Sinkkosen opeissa. Taitaa olla niin, että lukija näkee mitä itse haluaa. Toivottavasti tuon äidin lapset pääsevät pian päiväkotiin ammattikasvattajien huomaan, jos ei kerta äidistä ole kasvattajaksi (?).

Tea, hih, meidänkin uudet olkkarin verhot on harsittu kasaan :-). Perustelin sitä sillä, että kun ovat pellavaa niin kutistuvat varmaan eka pesussa, niin ompelen ne sitten uudestaan - kunnolla. Jos siihen mennessä olisi saanut hankittua ompelukoneen rikki menneen tilalle. Tai sitten äiti ompelee :-).

Keilinin, T-P:n ja hipsun koteihin paranemista!

Saamuska, kiva että siskonpojallasi on asiat kunnossa. Oletko pitänyt enempi yhteyttä siskosi kanssa nyt hänen tultuaan äidiksi? Ovatko välinne paremmat kuin ennen? Miten äitisi suhtautuu nyt kun poika on maailmassa? Kyselyripuli vaivaa...

Lopetan, eiköhän tässä jo ole tarpeeksi lukemista Jatun kahviseuraksi minun osaltani. :-)

Ankkis ja [color=red]♥Lilli♥ 1½vuotta 10 tuntia 2 minuuttia!

huudahti tyttö kun katsoi ikkunasta ulos. Eli lunta sataa... Taidetaan viettää tämäkin päivä vielä sisällä, jos huomenna uskaltautuisimme ulkoilemaan kelistä viis.

Saamis: hyvä, että siskosi vauva kunnossa. Mitenkäs siskosi?

Pile: No hätä, parempaan päin ollaan koko ajan oltu menossa. Nyt vuorokausi takana ilman oksuja...

Typyn kummit on tulossa muutamaksi päiväksi Suomeen. Täytyy saada tätä taudinpesää siivoon kuntoon, jos edes kummisetä ehtisi käymään moikkaamassa.

Ja kakkelis haisee sylitytöllä.

Keilin

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat