Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

koska se maksaa ja aina minut on tyrmätty. Mitäs nyt sanotte kun jopa akateeminen professori Veli-Matti Ritakallio on sitä mieltä että kaikki lapset eivät pääse lukioon koska ei ole rahaa koulukirjoihin.

Sivut

Kommentit (28)

Sanoko sun vanhemmat sulle ettei susta oo mihinkään? Vai eikö ne vaan halunnu että kasvat isoksi.. Tai mahollisesti ajatteli että sun on parempi olla lähempänä (sun ei tarttis muuttaa kotoa, sun ei tarttis alkaa maksaan asunnosta, ruoasta, laskuja..).

Mää ainakin kahen pienen pojan (alle 3- vuotiaiden) oon jo huolissani miten he nyt pärjää.. Ne on mulle aina vauvoja..

Vanhempani oli ihan kammoissani kun muutin kotoa yksin, aloin seurusteleen -kun mää oon se perheen pikki tyttö, isin ja äitin VAUVA..

Sulla on nytten hyvää aikaa kouluttautua, varmaan sulla on selkeämpi kuva mikä olis kiva ammatti kuin yläasteikäsenä?

Jos sulla ny on ääliöt vanhemmat kuitenkin niin otahan kuitenkin vastuu omasta elämästä ja tee siitä hyvä ittellesi?

Mun viimesimmästä valmistumisesta on 3 vuotta. Olin sillon 23. Mun vanhoista luokkakavereista aika vähän on valmistunu vaan jatkaa ja jatkaa.. Itte oon jämähtäny kotiin lapsia tekeen.. ;)

15

Elettiin sitten näkkileivällä ja margariinilla, päälle aromisuolaa mauksi kun ei ollut muuta.

No olinpa muodikkaan laiha silloin. Elintason parantuminen on tuonut myös vyötärölle lisää kiloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen tehnyt 14-vuotiaasta asti töitä (siivoamista,mansikan poimintaa jne).Otin opintolainaa heti kun sain ja olen tehnyt aina töitä opintojen ohella.

Nyt kun ajattelin, niin oma äitini ei opiskeluaikoinani harrastanut mitään (no, ulkoilua), ei matkustellut, ei käynyt ravintoloissa, ei ostellut mitään kallista kotiin eikä itselleen. Siitä hän sitä rahaa repi lukio- ja yliopisto-opintoihini. Nyt kun olen jo valmistunut, niin äitini on satsannut itseensä ja tyytyväisenä katselee, kun tytär on menestynyt elämässään.

PRIORISOINTIKYSYMYS!

Tai ainakin ajattelee samoin.. :(

Syytetään vanhempia siitä ettei päästäny nuorena opiskeleen johonkin kauas ja sen takia on työtön luuseri, kouluttamaton.. Just!

Ootko kuullu 8 et aikuiskoulutus on olemassa. Lukionkin voi suorittaa eläkkeelläkin; semmosiakin teräsmummoja on!! Mitä jos ottaisit vastuun elämästäsi ja hankkisit sen koulutuksen NYT. Vähintään voisit ajatella et vanhempasi ei oo vastuussa aikuisen ihmisen koulusta. Mitä järkeä itkeä vuosiKYMMENIÄ vanhempien päätöksestä olla päästämättä sua kauas?? Sullakin kuitenkin elämää vielä paljon jäljellä ja siitä työikää valtaosa! Opiskeluun ei pala paljoa vuosia.

Mulla on samat lähtöpisteet kuin siskollani ja mulla on 3 ammattinimikettä ja vakityö. En ole jääny syytteleen vanhempiani vaan tehny omat ratkasuni opinnoista. Mulla on opintolainaa joilla oon ostanu kirjoja ja ruokaa. Baariin oon päässy kun vähän suunnittelee rahankäyttöä..

Opintotukeen ei ole tullut ainuttakaan korotusta 90-luvun jälkeen ja lukiolaisen vanhempien tulorajoihin ei ole tehty muutoksia inflaation tahdissa lainkaan. Niinpä huonostikin ansaitsevien lapset eivät saa opintotukea tai sitä on alennettu vanhempien tulojen perusteella, vaikka he olisivat todella köyhiä. Tilanne on siis jatkuvasti huonontunut.

Lukiokirjat ovat kalliita ja kustantajat ottavat joka vuosi uusia painoksia ettei vanhoja voisi käyttää. Harvalla lukiolaisella on edes mahdollisuutta saada töitä, meidän kaupungin ainoaan mäkkäriin oli aina satoja hakijoita yhtä paikkaa varten, siivoojaksi ei päässyt alle 18-vuotias kuin suhteilla.

Alaikäisen työ on opiskelu muutenkin, läksyihin pitäisi riittää aikaa. Jos oletetaan, että jo 10-17 -vuotias tienaisi oman elämisensä, ollaanhakoteillä ja pahasti. Sen ikäisen kuuluu käydä koulua ja töitä tehdään siinä sivussa ja sen verran, ettei opiskelut kärsi.

Siitä on jo - kääk - 24 vuotta, kun minä lukioni aloitin, mutta silloin ainakin myönnettiin. Ja vaikka se ei ollut suurensuuri summa, niin kyllä sillä kurssimuotoisen lukion kirjat osti.

Toinen juttu sitten on, jos asuu niin kaukana lukioista, että pitäisi muuttaa opiskelija-asuntoon. Se on jo toisen kalleusluokan asia. Mutta en usko pelkkien kirjakustannusten katkaisevan kenenkään opintietä. Pikemminkin näin:

Vierailija:

Lainaus:

Uskon enemmänkin, että vanhemmat joilla siitä rahasta on niin tiukkaa, eivät ole itse koulutettuja eivätkä siten ole koskaan lastaan kannustaneet koulunkäyntiin. Tässä " tutkimuksessa" on vaan ajateltu että se on siitä rahasta kiinni, ja varmaan jotkut ovat sen rahan tekosyyksi sanoneetkin. Kyllä suomessa opiskella voi, jos haluaa, ihan varmasti!!

onko rahaa kouluttaa lapsi. Ei 16-vuotiaalla vielä ole omaa rahaa maksaa kaikkia kirjoja. Kaikki vanhemmat vaan ei halua panostaa kouluun.

Itse asuin maalla ja olisin halunnut mennä johonkin kouluun, mutta kun äiti ei päästänyt, eikä olisi penniäkään antanut matkoihin, kirjoihin, ruokaan, vaatteisiin... Kotoa en olis pystynyt koulua käymään, kun kaikki koulut oli niin kaukana. Eikä se opintotuki olisi kaikkeen riittänyt. Joten menin sitten töihin ja kouluttauduin vanhemmalla iällä.

Uskon enemmänkin, että vanhemmat joilla siitä rahasta on niin tiukkaa, eivät ole itse koulutettuja eivätkä siten ole koskaan lastaan kannustaneet koulunkäyntiin. Tässä " tutkimuksessa" on vaan ajateltu että se on siitä rahasta kiinni, ja varmaan jotkut ovat sen rahan tekosyyksi sanoneetkin. Kyllä suomessa opiskella voi, jos haluaa, ihan varmasti!!

Nykyään olisin jo televisiossa.

Vanhemmat eivät halunneet päästää minua ulkopaikkakunnalle opiskelemaan.

:(

Nykyään kärvistelen vieläkin ammatittomana ja kohta olen 30.

En voi käsittää, miksi opiskelijat eivät käytä opisntotukijärjestelmää hyväkseen vaan kuvittelevat, että toisten ihmisten kuuluu maksaa heidän ammattiin valmistumisensa.

Ajatus on kohtuuton. Oma-aloitteisuutta pitää olla sen verran, että pystyy koulunsa käymään. On maita, joissa nuoret opiskelevat paljon huonommilla etuisuuksilla.

Turhaa raukutusta. Nuoret perheettömät aikuiset pinnistäkööt sen verran aivosolujaan, että keksivät, kumpi on välttämättömämpää kaljan juonti vai aamupuuroainesten osto.

Syöttilää ottaa päähän!!!!!!!

sitähän nyt yritetään toitottaa vanhemmille. Tietty lukiokin on hyvä vaihtoehto jos oikein on lahjakas ja hyvä oppilas ja mahdollisuus vaikka professoriksi mutta ei se lukio enää takaa mitään loistotulevaisuutta.

Minulla on suhteellisen hankalaa tuo lukioaika. Isäni oli vasta kuollut. Yrittäjääitini oli sairastunut masennukseen osittain tuon isän kuoleman takia ja oli työkyvytön, mutta firmaa ei saatukaan heti myytyä tai ajettua alas -> tuli isot tappiot. Tulot olivat äärimmäisen pienet. Opintotukeni oli alle 400 mk kuussa. Minua nuorempia sisaruksia oli kolme.

Sossusta saatiin kyllä vähän rahaa, mutta ei siellä oikeasti mitään lukiokirjoja otettu laskuna huomioon. Sen normaalin lapsikorotuksen minustakin sai, vaikka kulutin koulukirjoihin, laskimiin yms. hirveitä summia. Onneksi opettajat koulussa lainasivat ja valokopioivat laittomasti kirjoja minulle, että sain rämmittyä läpi lukion.

Baarissa kävin kaksi kertaa lukioaikana. Nämä molemmat kerrat olivat abiaikoina, penkkareissa ja kuunteluiden jälkeen. Join muistaakseni molemmilla kerroilla yhden siiderin. Äitini tai nuoremmat sisarukseni eivät nauttineet alkoholia tai polttaneet tupakkaa tuona aikana. Ei siis tosiaan kaikilla köyhillä raha mene alkoholiin tai tupakkaan.

Tästä on nyt noin 15 vuotta aikaa. Jos nykyään on vielä vaikeampaa taloudellisesti, se mahtaa olla joillekuille tosi vaikeaa.

Tavallisella älyllä varustetun taatiaisen tarvitsee tehdä jotain myös sen eteen, että lukiossa menestyy. Samoin näen tärkeäksi, että lukioikäisenä hankkii elinikäisiä ystäviä ja pitää yhteyttä lapsuudenaikaisiin.

Tietysti, jos ihanne on se, että meillä on 30-vuotiaita pari vuotta sitten valmistuneita työuupuneita pätkätyöläisiä, joilla 15 vuoden työkokemus 24:ltä alalta olemme oikeassa suunnassa tämän yhteiskuntamme kanssa.

ei ne pienet tulot vaan ne pienet menot! jos vanhemmat (ja tietysti lapset) haluavat lapset lukioon, se on varmasti taloudellisesti mahdollista. Sitten kutistetaan omista menoista, haetaan kaikki mahdolliset tuet jne. Mutta taas unohdetaan, että lukio EI ole ainoa kouluttautumisvaihtoehto. Ammattikoulupohjallakin pääsee ammattikorkeaan ja monilla ammattikoulupohjaisilla aloilla on nykyään paljon paremmat palkat kuin ammattikorkeapohjaisilla (vrt. raksatyöt - sosiaaliala)

Opinto-ohjauksessa pitäisi havaita tällaiset tapaukset ja opastaa etenkin tällaisten perheiden lapsia sen suhteen, mitä mahdollisuuksia heillä on kouluttautua ja saada siihen tukea.

JOKAISELLA suomalaisella tulisi olla mahdollisuus (vaikka sitten sossu maksaisi kirjat+ehkä muitakin menoja, siis asumis/ruoka TARVITTAESSA) käydä yläasteen jälkeen joko lukio tai ammattikoulu. Tällä takaamme sen, että suomessa köyhänkin perheen lapsella on tasa vertaiset mahdollisuudet kouluttaa itseään rikkaan perheen lapsen kanssa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat