Kommentit (15)

Eelasofielle paljon tsemppiä ja voimia! Eikös hänellä ekakin ollut syntynyt juuri noilla viikoilla??!!

Täällä ei mitään kummempaa, vatsa reistailee raudan aloituksen ansiosta :-(, muuten olo on hyvä. Vauva on ruvennut toden teolla möyrimään masussa, melkeen kokoajan tuntuu olevan hereillä..

Nimistä emme pääse yhteisymmärykseen.. nyt kun tiedämme tulokkaan olevan poika, luulisi asian olevan helppo.. Mieheni puhui jo esikoista odottaessa että haluaisi pojan nimeksi " Calvin" :in... no just joo. Ihan kiva nimi sinänsä, mutta ei suomalaiselle lapselle..Sukunimi meilläkin on tuikitavallinen, joten Calvin tuntuu pikkasen extremeltä... Mutta kun minä olen kuullemma joskus luvannut että jos meille toinen poika syntyy, saa mieheni nimen päättää.. joo joo niin varmaan ;-)

Nyt lähden uikkariostoksille, eskarilaisella alkaa uimakoulu perjantaina.

Palailen myöhemmin!

maryanne + poika 25+2

Viikko vierähtänyt kotona sairastellessa, mut huomenna pitäisi suunnata töihin ja lapsen tarhaan. Olen oikeastaan iloinen, et pääsen ihmisten ilmoille:) Viikko 1v9kk kanssa sisätiloissa vesirokon kourissa- jee! Nyt on meidänkin tenava oppinut katsomaan Teletappeja oikein urakalla.

Toi esikoinen osaa olla kyllä suloinenkin:) Se makoili mun mahan päällä ja mä sanoin, että vauva litistyy, kun sä makaat siinä. Sehän tempaisi kännykän sohvanselkämykseltä ja sanoi soita. Kysyin että kenelle. Soita vauvalle. Sitten me muka leikisti soitettiin vauvalle mahaan:) Vielä seuraavanakin päivänä esikoinen kaiveli mahaani ja pyysi soittamaan vauvalle. En olisi uskonut, että hän oivaltaisi vielä niin paljoa.

Käytiin katsomassa taloesittelyä tänään. Olisi ihana saada oma talo metsän siimeksestä. Saapi nähdä miten käy...

Vatsassa molskitaan reippaasti. Supisteluja on aika paljon. Olen alkanut sauvakävelemään, josta maha ei oikein tykkää. Parin kilometrin jälkeen on pitänyt kääntyä takaisin. Mites teillä muilla? Mulla on onneksi ensi viikolla neuvolalääkäri, joten saan kohdunsuun tilanteen selville. Tuskin siellä on mitään tapahtunut, mutta olenpahan varovainen.

Ihana kun kevät tulee...

t.mm & pikkunen la 2.7. (en muista viikkoja:)

ps. Jokohan uskaltaisi laittaa äitiyspakkausanomuksen menemään? Jotta saisin tämän vuotisen... Onko kenellekään vielä tullut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tänään oli märkä mutta huomattavasti kivempi keli kuin eilen. Nimittäin kaaduin fillarilla eilen mennessäni töihin kun maa oli pirullisen liukas ja vettä tihutteli. Onneksi ei mahaan osunut tanko tai muuta eikä vaavi vaikuttanu olleen moksiskaan tapahtuneesta. Itteäni vaan satutin,polvea kolotti sekä turpoi ja on edelleenki pikkusen pullea mutta ei satu enää sen sijaan olkapää koki kovemman iskun. Ei voi kunnolla nostella mitään. Viime yöllä oli rasittavaa kun ei voinu nukkua sillä puolen ja kääntyessä pikkasen vihlaisi. Onneks mikään ei ole poikki, vaan luultavasti joku revähtymä. Tänään sitte reippaana käveli töihin. Nyt on tiet mukavasti sulannu,toivottavasti ei pakkasta enää tulisikaan.

Rupesin tossa tutkimaan kun kaikki puhuu Sf mitoista enkä muista kenenkään puhuneen mulle omistani mitään. Ei niitä kyllä missään neuvolakorteissakaan lukenu. No sitte innoissani etsin mittanauhaa kun tuntuu että mahani on VALTAVA. Mittanauha on tietty kadoksissa,enhän edes harrasta opelemista niin se on sitten siellä jossain jemmassa muuton jäljiltä :( Painoa on ekasta neuvola punnituksesta tullu n.5kg.

Joku tossa puhelikin makean himosta. Mulla on kanssa tullu sama juttu. Vähän väliä tekis mieli ja vähintään ruuan jälkeen. Poden koko ajan muutenkin huonoa omaa tuntoa mielestäni liikaa turpoamisestani ja omaan vielä kauhean huonon itse hillinnän ni mitenkä tässä vielä käy... Saati millä ilveellä saan myöhemmin kilot pois kun ei ne millään tahdo pudota muutenkaan,ainoastaan kertyä tosi helposti. Liikun omasta mielestäni sopivasti (3-5kertaa viikossa)mutta nuo ihanat kulinaristin kiusat rääkkää minua,voisi jopa sanoa samalla lailla kuin tupakka jotakuta.

Ultrassa olin 8.3 ja kaikki oli hyvin :)) Sukupuolta ei pitänyt kysyä mut mieheni sitte tempas kuitenkin kysymyksen. Ihan varmaa tietoa ei saatu koska napanuora oli pikkusen edessä mutta katotaan nyt sitte kumpi sieltä aikanaan tulee. Vielä en julkisesti raaskitse sanoa mitä siellä povattiin ;)

Mikä on pelko lääkäri vai mikäs se nyt oli kun joku puheli siitä aijemmin?

SurinaS ja 22+6

Ihan ekaksi:

Eelasofie: Paljon lämpimiä ajatuksia sinne, toivottavasti " Niilo" pysyy vielä mökissään vähän aikaa. Meidän yhteinen jooga-opettajamme kertoi sinun olevan sairaalassa ja kovasti meidän ryhmä toivoi sinun ja vauvan saavan vielä " lisäviikkoja" odotukseen.

Täällä tuli päätös äippälomasta ja avustuksesta. Saan samaa äitiysrahaa kuin Neasta ja äippäloma alkaa sitten 12.6. Toisaalta se ei tilannettani muuta sillä olen jo nyt kotona tuon pikkuneidin kanssa. Mutta jäädään sitten virallisesti äippälomalle kesäkuussa. Avustuskin on tilillä ensi viikolla joten sitten voimme lähteä turvakaukalo-ostoksille. Ajattelimme ostaa Graco autobaby-kaukalon jalustalla.

Täällä vauvali jumppailee ahkerasti päivittäin. Ihanaa että liikkeet tuntuu noinkin hyvin. Eilen mittasin mahanympäryksen tuosta navan korkeudelta ja tulos oli 102cm !!! Onkos muut harrastaneet tätä mittausta?

Neppe05 rv 24+1 (25+4) ja nea 01/05

tietokone toimii välillä ja välillä ei.. Jos kirjottaa vähäänkään pidemmän jutun, niin herjaa, että ohjelmassa tapahtui virhe.. Kokeillaan jos nyt sais läpi..

täällä vähän huolestuneet tunnelmat, kun meinaa supistaa niin kovasti:( Tuntuu alavatsassa ja selänpuolella. Emättimessä tulee supistuksen aikana turvottava jomottava painontunne.. Ens viikolla lääkäri, joten toivotaan, ettei ole saanut hallaa aikaseks kohdunsuulla/kanavassa. Ens viikollahan meidän olis tarkotus lmyös ähteä ajamaan täältä sinne Suomeen ja pitää kyllä myöntää, että pikkasen alakanut hirvittää matka. Onneks suurin osa matkasta ollaan laivalla, joten pääsen lepäämään paljon. edessä 2000km, hui! No eipä ekaa kertaa tätä väliä ajeta:) Tytteli potkii ja jyllää kovasti masussa, mikä saa äidin sydämen sulamaan=)

Tilattiin pojalle oma sänky (tähän mennessä meillä perhepeti) ja toiv. alkais nukkua siinä. Ostettiin semmonen auto sänky, jossa renkaat:) Ja KORKEAT laidat, ettei tipu. Siinä on ovi aukko, josta sit pääsee pois, joten tuskin ihan hevillä yöllä alas ryskyää;)

Onko teillä tullut jo maitoa? Minulla tihkuttaa jo:/ Onneks ei paljoa, mutta saa paidan etumukseen pikkuläikät.

Nyt pitää mennä vääntämään iltapalaa, mies tulee kohta töistä ja on väsy, sekä nälkäinen.. wekku rv. en muista:)

Minäkin mittasin navan ympäryksen ja 98cm suurinpiirtein sain tulokseksi. Ja minsuta tämä maha tuntuu niin kovin pieneltä vielä... Kiloja on nyt tullut se noin 4, mites kaikki muut jo kilomääränsä tunnustaneiden lisäksi? Rva-Kevät taitaa kaksosineen sekä hurjine sf mittoineen vetää huiput :) Olisipa jännää odottaa välillä itsekin kaksosia. Mulla tuli viime raskudessa kiloja oikeestaan vasta viikkojen 30 jälkeen ja silloin yhteensä 9, että siksi panikoin jo tuosta nyt tulleesta 4 kilosta, kun jos niitä kiloja tulee taas se 9 30 viikkojen jälkeen, niin paino nousee tässä raskaudessa enemmän ja olen maailman surkein laihduttaja... Ja makean himo on jatkuva! Varsinkin aina ruoan jälkeen pitäis saada jotain makeaa... Ja voi sitä närästystä! Nyt se on taas alkanut! En voi ymmärtää miten jostain närästyksestä voi tullaniin järkyttävät tuskat. Saatan vähän jotain väärää syötyäni maata tosita tuntia kippurassa, kun polttava tunne kulkee läpi koko suoliston... Joskus auttaa, kun lopulta saa päästeltyä vähän kaasuja :) mutta joskus joudun tyhjentämään koko suoliston sisällön vessan pönttöön... Suoliston tyhjennys on ihan kiva sillä, kun tuota ummetusta on vähän ollut, mutta voi elämä sitä tuskaa!!!

Ompa hurja ajatella, että jollein meistä on jo vauva kovasti tuloillaan! Toivotaan, että vauveli siellä EelaSofialla pysyisi vielä mahdollisimman kauan äitinsä sisällä, mutta hyvältähän nuo selviytymisprosentit jo kuitenkin vaikuttivat! Minusta tuntuu, ettei se heinäkuu tule ikinä ja aivan epätodelliselta tuntuu vielä ajatella edes niitä loppuraskauden tuskia jättimahan kanssa ja turvotuksia ja edes kesää, täälläkin on niin talvista, vaikka aurinko päivällä lämmittääkin kivasti. Tämä odotus on niin puuduttavaa, esikon kanssa sitä jaksoi keskittyä siihen pelkkään ihanaan odotukseen, mutta jotenkin sitä nyt vain tahtoisi sen lopputuloksen, kun tietää että sitä varten tämä kaikki on tehty, siitä syntymästä kaikki vasta alkaa ja tämä raskaus on vaan puuduttava välivaihe. En millään malttaisi odottaa, tänne se nyytti nyt ja heti, kiitos!! :) Ihan kivastihan noita viikkoja koko ajan kertyy, kohta ollaan jo siellä 30 viikossa, mutta sittenkin on vielä 10 viikkoa odotettavaa!!! Voi miten pitkältä ajalta se tuntuukaan... Yliaikaiseksi tämän raskauden ei ainakaan tarvitse yhtään mennä! Aivan kuin siitä voisikin itse päättää... Esikkokin syntyi päivää ennen LA:ta, joten toivoa on. Onkos muita, jotka ei jaksais odotella? :)

Niinaemo rv 25+2

Eilen tein iltapäivällä yli puolituntia lumitöitä. Heti sen jälkeen alkoi taas pyryttää ja nyt piha on paljon pahempi kuin eilen. Jospa taas iltapäivällä yrittäisin varovaisesti rehkiä...

Aamulla oli lääkärineuvola. Kohdunsuu oli tiukasti kiinni, joten ne maanantaiset supparit ei ollu saanu vahinkoa aikaan. Huh! Kuulemma ihan tavallista, että uudelleenodottajalla voi olla jo nyt kipeitä supistuksia. Kehotti vaan heti menemään äitipolille, jos jatkuu. Painoa on tullut nyt 9 kg. Itse oon ollu kauhuissani tämän mielettömän herkuttelun ja extraisojen annosten syömisestä, mutta lääkäri vain kehui, että ei ole tullut muuta kuin vain maha. No, kyllähän sitä turvotusta ja leviämistä ehtii vielä tulla. Sf-mitta oli nyt 25 cm (vau rva-kevät, sulla on kyllä jo kunnioitettava maha!!), kun kuukausi sitten rv 23 se oli 24,5cm. Lääkäri epäili mittausvirhettä... Muuten oli kaikki ok.

Mutta tämä närästys! Ihan sama mitä syön, aina närästää! Ärsyttävää!

Sulla suviande taas riittää huolia :( Vielä miehistä. Nuo miehet on kyllä niin outoja otuksia, ettei niitä voi ymmärtää... Kiva, että hän on nyt kovasti kokeillut mahaa. Niin no hänhän nyt siis haluaisi teidät täysillä takaisin, vai miten se meni.

Nii ja heh, se Calvin on aika huippu! ;) Ehkä ei kuitenkaan Calvin Virtanen kovin trimmaa. Toisaalta olen sitä mieltä, että ei etu- ja sukunimen ole pakko olla samaa paria, jos etunimeksi on valittu se maailman kaunein.

Jeps, pakko jatkaa kouluhommia.

Liinaharja 26+6

Taysiin terveisiä ja voimia :) Pienistäkin ihmisistä tulee oikein hyviä isoja ihmisiä :) Toivotaan kuitenkin, että vauva malttaa vielä vähän aikaa pysytellä masun lämmössä :)

Mulla on joku kummallinen pesänrakennusvietti päällä. Tässä yks iltapäivä siivosin meidän vaatehuoneen, joka oli toiminut sekalaisena varastona ja olen välttänyt sen oven avaamista. Nyt nakkasin kaikki mustat jätesäkit sieltä pois ja kävin läpi. Kierrätykseen menee 2 säkillistä ja jätteisiin 1. Yllärikseni löysin sieltä vaikka kuinka paljon lasten pieneksi jääneitä kenkiä, vaikka luulin ne jo pois laittaneeni. Sieltä löytyi myös yksi jätesäkillinen lasten pieniä vaatteita. Löytyi myös äidin pieniä vaatteita... *lol* Miten onkaan ihminen voinut olla laiha! Nyt en varmaan sais niitä farkkuja edes polven yläpuolelle! Tänään jatkoin urakkaa sitten meidän kammarissa ja se näyttäis jatkuvan parin päivän verran.

Flunssa lähettelee vielä vähän oireita, olen neljänä aamuna joutunut olemaan heti ensimmäisenä kuumassa suihkussa höyryhengittelemässä, että saan keuhkot toimimaan. Mutta tänään ei tarvinnut olla enää niin kauan kuin aiempina aamuina.

Niin ja rattaista saa kysellä heddastiina@yahoo.co.uk

Kerkesinhän minäkin tänne näin aamusta..

Väsyttää. Aamulla oli aivan hirveä ajokeli! Mutta hengissä selvittiin kouluun asti..

Meillä kans masuasukki pitää kunnon jumppatunteja, enää ei kyllä jää mahanpäältäkään huomaamatta, jos hoksaa kattoa. Huomenna aamusta neuvola. Pitäisi olla se 12 h syömättä, eiköhän se onnistu :) Otetaan nimittäin samalla se paastoverensokeri. Toivottavasti vauva on kasvanut hyvin..ja kaikki muutenkin olisi hyvin.

Eilinen päivä meni, kun käytiin kattomassa anopin kanssa sen äitiä sairaalassa. Sehän sai sen lievän aivoverenvuodon viime viikolla, sunnuntaina tuli joitakin rytmihäiriöitä ja maanantaina nousi kuume ja tulehdusarvot :( Niinkuin tässä nyt ei muutenkin olisi kaikkea :(

Nimet lyödään paperiin tänä iltana, saapi nähdä hyväksyykö mies nuo mun ehdotukset. Jos ei, niin sitten päätän ne ite! Kummeiksi olen kaavaillut mun pikkuveljeä ja sitten jotain ystäväpariskuntaa. Yksi vaihtoehto mulla on, mutta en tiedä käykö se miehelle. En ole vielä ehdotellutkaan. Ja kun se aina välillä on sitä mieltä, että munhan tämä vauva on, niin mitäs sillä siihen on edes sanomistakaan ? ;) Viime yönä se tunnusteli vauvan liikkeitä, kun se jumppaili..Itse olin puoliunessa jo,kun se kysyi että liikkuiko se? Mä vaan mumisin jotain, koska kyllähän tuon nyt tunsi miten maha liikahti! Selällään kun siinä hetken makasin...

Jos kerkeän, palaan illalla asiaan..

~suviande ja öttiäinen 26+5~

Huih, olen aika poikki. Tänään kylässä vieraili sisko kipeän 9-kuisen kitisijän kanssa...yhtä itkua ja hampaidenkiristystä. Kun on tuo oma taaperokin nyt vaikeassa vaiheessa...kiukuttelee vaan ja kaikki on ' EI HALUU' . Koko ajan sai kyllä vahtia tota meidän jäppistä. Sen verran kovakouraisesti vielä tuota vauvaa käsitteli. Yritti puraista ja repiä ja kaikki lelut piti tietenkin riistää käsistä. Tätäkö on tiedossa sitten kesälläkin? Great!

Olin viime yönä hereillä varmaan tunnin pari. Yritin saada masutyyppiä hereille, kun en muistanut, milloin viimeksi olen liikkeitä tuntenut. En saanut liikkeitä aikaan, en sitten millään, koko yönä! Keinuttelin masua, olin kontallani, heiluttelin, tökin, juttelin. Vauva vaan nukkui. Ehdin jo huolestua, mutta onneksi aamusta alkoi melske sitten ja on jatkunut koko päivän. Hyvä vaan, jos on sellaista tyyppiä, että nukkuu yöt ja valvoo sitten päivät;) Just juu...

Eelasofi.lle lämpöisiä ajatuksia. Onneksi ollaan sentään jo näillä viikoilla, että varmasti pärjää, jos nyt syntyy. Suomessa kun on sen verran huippuosaaminen noissa keskosasioissa.

Aika jännä muuten, miten meillä voi olla niin erikokoisia mahoja! Ajatella, että jollakin heiniksellä sf huitelee 34 cm.ssä kun toisella se on 19cm! Minulla se oli maanantaina 22cm, tasan keskikäyrällä:)

Nyt salille!

sitruska rv 26+3

EelaSofie: Samoin kuin muut, niin toivon minäkin, että pienokaisesi pysyy nyt vielä mukavassa kodissaan, kohdussa.

Sf-mitoista: Itselläni sf-mitta oli viime viikolla muistaakseni 21 ja se mitattiin nyt siis vasta ensimmäistä kertaa. Voitte uskoa, että olin ihan ihmeissäni, kun terveydenhoitaja toi mittanauhaa vatsalleni...Hämmästyneestä ilmeestäni hän arvasi, että:" ahaa, sinulta ei olekaan sf-mittaa aiemmin otettu" .

Sattuuko teillä muilla kumartuminen alaselkään? Välillä kun kumarrun laittamaan kenkiä jalkaani, niin alaselkään sattuu. Kipu ei ole mitään vihlovaa, vaan tasaista kipua, joka menee ohi heti kun suoristan selkäni. Eilen illalla sängyllä istuessani sattui myös lantioihin, mutta tässä vaiheessa raskautta lantiokivut ovat ilmeisestikin googlen hakutulosten pohjalta jo monilla naisilla osa normaalia raskautta.

Meidänkin pienokaisemme möyryää, muttei nyt vielä jatkuvasti. Nyt hän on liikkunut aika ahkerasti, sillä iskujen paikat ovat vaihdelleet tässä kahden päivän sisällä vasemmasta sivustasta kohdun yläosaan. Lapsonen on ilmeisesti jo pää alaspäin, mutta vielähän hän ehtii monta kertaa kääntyä ennen lopullisen asennon löytymistä.

Ostin apteekista rautatabletteja ja ne kovettavat vatsan, joten nyt on sitten joutunut huolehtimaan tavallista enemmän kuidun saannista leseiden muodossa.

Voisin taas jatkaa kesken olevia töitä...

Hymyä tuulen ja lumihiutaleiden keskelle!

pazzepartout rv 23+6

Jospa minäki kirjoittaisin pitkästä aikaa.

Eilen oli aika rankka päivä. Kävin sokerirasituksessa ja väsähdin totaalisesti. Väkisin meinasin nukahtaa labra odotusaulaan. Tosi hurja. Koko loppu päivänkin olin väsynyt, nukuin parin tunnin päiväunet ja illalla kömmin nukkumaan jo yhdeksältä. No nyt on olo taas virkeämpi... olipa se kokemus!

Eilen olin vielä neuvolassa, jossa kyselivät väsymyksestä =))

No hurjasti olen kasvanut. Painoa tullut 20 kiloa!!! Ja sf mitta oli 34!! Sydänäänet löytyivät hyvin kumpaiseltakin. Ensi viikolla olisi taas kontrolli-ultra.

Mutta täällä minä vain jatkan suurella vauhdilla pyöristymistä, kylläkin ihan hymyssä suin. Onhan tämä rankkaa, mutta kuitenkin niin ihanaa.

Vauvat liikkuvat tai pyörivät kovasti, harjottelevat kai piruetteja kuperkeikkoja.

Avioliiitto ja naimisiinmeno on ollut keskustelussa. Minä olen naimisissa ja tämä merkitsee minulle elinikäistä liittoa ja sitä ainutta. Tämä merkitsee minulle rakkautta, kunnioitusta ja tahtomista. Kaiken eniten juuri tahtomista, niinhän minä olen luvannut Tahdon rakastaa myötä ja vastoinkäymisissä aina kuolemaan asti. Tahtomista tarvitaan eniten juuri silloin, kun on vastoinkäymistä, mutta tuon muistamalla pääsen eteenpäin. Olen tässä asiassa todella vanhanaikainen....

Eelasofielle toivotan kovasti onnea ja voimia. Toivottavasti Niilo vielä viihtyisi muutaman viikon yksiössään...

Rva-Kevät ja nyytit 26+

Täällä on ihan talvi. Ei sitten millään tahdo tuo heinäkuu lähestyä :) Täällä alkaa olla normaali olotila. Lapset ovat pian päivähoitokunnossa ja mullakin olo ihan ok. Johan ollaan puolitoista viikkoa sairasteltu. Masuköllöttelijä on tosiaan aika jumppaava kaveri. VÄlillä on kyljet ja iho hellänä. Mulla painoa on tullut nyt 2 kg. Sf mitta oli rv24 viikolla 19. On pienempi tapaus kuin edelliset. Ne tosin olivat poikia. Tytöt ovat vissiin pieniä pippureita :) Huomenna olis taas neuvola (ne sydänäänet joka viikko) Hemoglobiini on vissiin alakantimissa kun heikottaa ja ei millään jaksa tehdä pitkään seisten asioita. Ja väsyttää... Rautaa kyllä syön, vitamiineja ja sitten on vielä tyroksiinilääkitys. (mulla poistettiin kilpirauhanen ensimmäistä lasta odottaessani. Oli kasvain tullut joka painoi henkitorvea)

Välillä viiltelee tosta alamasulta, kuuluukohan tähän asiaan, en tiedä ei ole ennen ollut.

EelaSofielle lämpimät ajatukset myös täältä!

Tänään olen ollutkin hieman jo pirteämpi, ei enää niin kauheaa väsymystä niin kuin eilen...töissäkin jaksoin kummasti touhuta ja vielä kotonakin siivoilla..taaaaaaas! =)

Esikoinen oli murheen murtama, kun oli hiihtokilpailuissa tullut 8, yritin lohdutella, mutta tuumasi, että en enää ikinä hiihdä! Eihän nyt 8 sija mikään huono ole, kun kuitenkin hiihtäjiä on huomattavasti enemmän...miten ihmeessä saan pojan piristymään?

Aijoo pitääpä kysyä, että tietääkö teistä kukaan mistä saisin ostettua lasten L-muotoisen ensilusikan?

En muka mistään ole sellaista löytänyt.

Masuasukki on tänään näyttänyt mammalle taivaan merkit...potki jo niin kivakasti, että oikein sattui.

Yritin rauhoitella pikkuista hieromalla massua, mutta voinette arvata miten kävi, toinen riehaantui entisestään.

Mittasin minäkin mahan ympäryksen ja noin 94cm on paksuutta tässä ruhossa =)

Saa nähä kuinka paljon sitä kaikkiaan kerkiää kertyä.

aaarghh...nyt pitää mennä...neiti aikoo vissiin floristiksi...voi ei kaikkialla on multaa!!!!!

Mitähän sitten keksii, kun vauva syntyy????

mutsi ja lapsoset ja rv26++++jotain

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat