Seuraa 

Tervehdys kaikille,



kiinnostaisi kuulla eri elämänkatsomusten ohjeistusta ja muuta koskien noita otsikon asioita.



InshaAllah kirjoittelen lähiaikoina islamin näkökulmasta, jos kukaan ei ole ahkera ennen minua;)

Kommentit (6)

1. Piet. 2:1



1 Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,



Tuo nyt ainakin löytyi näin äkkiseltään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

eli





Ghibah' sta ja juoruilusta

" Juoruilu ja sen haitalliset vaikutukset muslimien yhteisöön"



Shaykh Husayn al-Awaaishah





suom. Ummu Ahmed







--------------------------------------------------------------------------------





Miten lopettaa juoruilu



Jos joku meistä kuulee juorun jostakin veljestämme tai siskostamme, meidän täytyy vastustaa sitä ja korjata puhujaa - lempeästi, kohteliaasti ja viisaudella. Tämä on sopusoinnussa monien pahojen tapojen muuttamisen keinojen kanssa, joita Allaahin Lähettiläs (saws) kuvaili, joita meidän tulisi noudattaa parhaan kykymme mukaan.



" Jos joku teistä näkee pahan teon hänen tulisi muuttaa se kädellään (toimimalla), tai jos hän ei voi tehdä näin, sitten kielellään (puhumalla), ja jos hän ei voi tehdä näin, sitten sydämessään - ja tämä on heikointa uskoa." Muslim (Kitab al-Iman, nro. 49)



Vähin näistä on väärän teon vastustaminen sydämissämme, jonka tässä tapauksessa pitäisi saada meitä lähtemään kokoontumisesta, jossa juoruilua tapahtuu.



Ajatelkaamme Allaahin (swt) sanoja:



" Ja kun näet niitä, jotka puhuvat joutavia tunnusmerkeistämme, niin käänny pois heistä, kunnes he rupeavat pohtimaan jotakin muuta, mutta jos Saatana saisi sinut unohtamaan (tämän säännön), niin älä kuitenkaan jää istumaan väärintekijöiden seuraan, kun se taas muistiisi tulee." (al-An' aam 6:68)



Antakaamme heidän jotka nauttivat juoruilusta olla varuillaan! Allaahin Lähettiläs (saws) käski niiden, jotka kuulevat juoruja, torjumaan ne, mutta he hyväksyvät ne mielihyvin! Paha teidät periköön! Ettekö ajattele mihin joudutte? Ihan kuin teidät olisi luotu vain pelleilemään ja tekemään syntejä! Herran tähden, kertokaa minulle: oletteko muslimeja?!



Poissaolevan muslimin puolustamisen hyve ja ghibah' n vastustaminen



Abu' l-Darda' lta (RA): Allaahin Lähettiläs (saws) sanoi: " Kuka puolustaa veljensä kunniaa, tämä suojelee häntä Tulelta." [al-Khra' iti, Makarim al-Akhlaq; Ibn ' Asakir. Sen Isnaadissa ei ole mitään vikaa, koska on olemassa vahvistavaa todistusaineistoa. Katso Ghayah al-Maram (alla Hadith no.431).]



Asma' bint Yazidilta (RA), joka sanoi: Profeetta (saws) sanoi: " Kuka puolustaa veljensä kunniaa hänen poissaollessaan, hän on oikeutettu Allaahin suojelukseen Tulelta." [Ahmad et al. Se on sahih, koska on olemassa samanlaisia ja vahvistavia raportteja. Katso Ghayah al-Maram (431).]



Profeetta (saws) on sanonut: " Kuka puolustaa veljensä kunniaa, Allaah suojelee hänen kasvojaan Tuomionpäivän Tulelta." [Al-Tirmidhi on kertonut ja luokitellut hasaniksi. Al-Albaani luokitteli hasaniksi, Ghayah al-Maram (alla Hadith nro. 431).]



Mu' adh ibn Anas al-Juhanilta: Profeetta (saws) sanoi: " Kuka suojelee muslimia tekopyhältä, (todennäköisesti hän sanoi:) Allaah lähettää enkelin suojelemaan hänen nahkaansa Helvetin tulelta; ja kuka syyttää muslimia jostakin, pyrkien nöyryyttämään häntä, Allaah viivyttää häntä Helvetin sillalla, kunnes häntä on täysin rangaistu siitä, mitä hän sanoi." [Abu Dawood: Sahih Sunan Abi Dawood (4086); Ibn Abi Dunya. Katso myös al-Albaani, Sahih al-Targhib wa' l-Tarhib.]



Anekdootteja al-Ghibah' n tuomitsemisesta



1 - On raportoitu al-Hasan al-Basrilta (olkoon Allaah hänelle armollinen), että eräs mies sanoi hänelle kerran: " Olet juoruillut minusta." Hän (al-Hasan) sanoi: " Et ole saavuttanut sellaista asemaa, että voisit hallita Hasanaani!" [Kääntäjän huomautus: Islamilainen opetus on, että juoruilijan hasanat (palkkiot) annetaan uhrille.]



2 - Jollekin sanottiin: " Se-ja-se on juoruillut sinusta" - joten hän lähetti hänelle lautasellisen taateleita ja niiden mukana viestin: " Kuulin, että olet antanut minulle Hasanasi lahjana, ja minä haluan palauttaa palveluksen; anna anteeksi etten voi maksaa kaikkea takaisin."



3 - On kerrottu Ibn Mubarakilta (olkoon Allaah hänelle armollinen), että hän sanoi: " Jos juoruilisin jostakin, juoruilisin vanhemmistani, sillä heillä on suurin oikeus Hasanaani."



4 - Ghibah on väärintekijän vieraanvaraisuutta.



5 - Amr ibn al-Asilta (radhiAllaahu ' anhu); Hän ohitti kuolleen muulin ja sanoi joillekin seuralaisilleen: " Ihmisen olisi parempi syödä tästä lihasta kuin kanssamuslimiensa lihaa." [Sahih al-Targhib at-Tarhib]



6 - Eräs mies mainitsi jotain pahaa toisesta ystävälleen. Hänen ystävänsä sanoi hänelle: " Menetkö taistelemaan roomalaisia vastaan?" Hän sanoi, " En." Hänen ystävänsä kysyi: " Menetkö taistelemaan turkkilaisia vastaan?" Hän sanoi, " En." Ystävä sanoi: " Roomalaiset ovat turvassa sinulta, ja turkkilaiset ovat turvassa sinulta, mutta muslimiveljesi eivät ole turvassa sinulta!"



7 - Jos et kykene tekemään kolmea asiaa, sitten sinun täytyy tehdä kolme (muuta) asiaa: jos et voi tehdä hyvää, lopeta pahan tekeminen; jos et voi olla ihmisille hyödyksi, älä sitten vahingoita heitä; jos et voi paastota, älä sitten syö ihmisten lihaa.



8 - Runoilija on sanonut:



" Jos ihminen on viisas ja pelkää Allaahia,

tämä pitää hänet liian kiireisenä huolehtimasta muiden virheistä,

kuten heikko ja sairas henkilö huolehtii vain omasta kivustaan eikä huolehdi muiden kivuista."



lähteestä http://www.muslimtents.com/pisara/sydan/juoru.html

Tämän agnostikon mielestä toisia kohtaan pitäisi käyttäytyä niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan (ajatus tietysti löytyy mm. Raamatusta). Eli en levittele toisten luottamuksellisia asioita jne.



Ja jos toinen tekee jotain, joka hävittää peruskunnioituksen häntä kohtaan, en katso olevani velvollinen olemaan mukava. Toisaalta viha ja kosto ovat kuluttavia tunteita, joten yritän olla välinpitämätön, vaikka joskus tuleekin purnattua muiden ihmisten kanssa jostain henkilöstä (voisi kai lukea selän takana puhumiseksi, mutta silloinkaan en levittele luottamuksellisesti kerrottuja juttuja). Ja jos minulta kysytään mielipidettä jostain henkilöstä, yritän olla puolueeton, vaikka en ko. ihmisestä suuremmin pitäisikään.

Turha puhe, johon toisten asioiden levittely ja yleinen pahanpuhuminenkin kuuluvat, on buddhalaisuudessa vältettävien asioiden listalla.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat