Seuraa 

mulla on epätoivoinen tilanne. olen saanut yhden vuoden verran suoritettua ammattikorkeakouluopintoja, 3 vuotta olis edessäpäin. Kouluun pääsyni jälkeen olen synnyttänyt kaksi lasta, ja nyt kolmas on ilmoittanut tulostaan. Kaikki välivuodet olen käyttänyt esikoista odottaessa ja mammalomalla. Nyt toista lasta hoidan kotona niin että välivuodet käytettyäni, olen ilmoittautunut läsnäolevaksi vaikken kursseja voi tällä hetkellä suorittaa. Onko ammattikorkeakoulujärjestelmä niin joustamaton etten voisi valita opintojeni loppuunviemistä ja kolmannnen lapsen synnyttämistä? opintoaikaahan on 4v kestävillä opinnoilla se 6,5v sisältäen kaksi välivuotta ja 0,5 v jonka erikoisanomuksella saa pyytää lisäaikaa. Kakkosta odottaessani kävin kansiassa kysymässä madollisuudesta anoa lisää aikaa opiskeluun, tuntui ettei koulun 2 vastaavaa tienneet mitään mutta silti papereita pyöritellen sanoivat että 6,5 vuoteen pitää saada opinnot mahtumaan tai lentää ulos ja kuulemma uudelleen on turha hakea!!

Kommentit (4)

Jo silloin se oli varsin joustamaton systeemi. Mutta sitä en voi uskoa, että uudelleen ei voisi hakea amk:hon. Se kuulostaa todella oudolta. itse olen ainakin keskeyttänyt opintoja ja hakenut sitten uudelleen, ja aina on päässyt kouluun. Tietenkin joskus voi tulla vastaan esim. opintotuen saaminen, jos koko koulutusta varten on jo käytetty opintotuet kertaalleen. Ja sitten toki, jos koko opintoaika on käytetty loppuun, silloin ei välttämättä enää voi hakea uudelleen.

Onko sun mahdollista ihan kylmästi irtisanoutua koulustasi ja sitten, kun vauvahommelit on hoidettu, hakisit ihan puhtaalta pöydältä uudelleen. Vanhat opinnot voidaan varmaan kuitenkin hyväksilukea muutamankin vuoden kuluttua. Ainakin tällainen mahdollisuus kannattaa tarkistaa.

Monissa ammattikorkeakouluissa on myös iltaopiskelumahdollisuus. Sopisiko se sinulle? Saatko lapset illoiksi hoitoon?

Tai sitten, kuten edellinen vastaajakin jo ehdotti, niin viimeistään puolivuotiaalle lapselle hoitopaikka, ja jatkat itse opintoja kokopäiväisesti.

Jamssa (itsekin taas opiskelija) rv 20+

Meidän koulussa (AMK) tilanne on se, että 3,5 vuotta kestävissä opinnoissa saa olla läsnä 4,5 vuotta ja poissaoleva 2 vuotta. Eli tämän laskukaavaan mukaan sulla olisi vielä puoli vuotta " poissaoloaikaa" jäljellä, mutta ei tämä taida paljon lohduttaa.

Jos teille on tuon kolmosenkin jälkeen tulossa pian lapsia (tai sellainen on mahdollista), niin kannattaa varmaan heittää kirves kaivoon. AMK kun ei ole sellainen laitos, joka hirveästi joustaisi. Tai sitten yksi vaihtoehtohan on se, että hankit kotiin hoitajan jo ihan pian lapsen synnyttyä ja palaat itse kouluun.

Ninnu

Sisältö jatkuu mainoksen alla

putoaisipa iso kivi sydämeltäni jos pystyisi todella tekemään niin että keskeyttäis opinnot ja hakis uudelleen sisään... täytyypä lähteaä asiaa selvittelemään. kiitos vinkeistä!

Tuosta uudelleen hakemisesta vielä. AMK:n pääsäreissähän painaa opettajan haastattelu melko paljon, joten en tiedä katsotaanko sitä kovin hyvällä, jos kerran on jättänyt kesken ja sit myöhemmin hakee takas.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat