Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä on poika 4v ja nyt on vahva epäily psoriaksesta.

Vauvana iho on ollut todella hyvä . Karstaa kylläkin päässä todella paljon, on vieläkin välillä.

No n vajaa vuosi sitten ilmeistyi kuiva läntti polveen. Käytiin lääkärissä, perusvoiteta vaan.. No ei auttaneet ja katseltiin jospa menisi itsestään.. No ei mennyt..

Isoni vain.. Käytiin taas lääkärillä, kuivaa ihoa vaan.. Lyhyt kortisoni voide kuuri, peruskortisonia, ei auttanut..

No taas on isontunut ja nyt on pari pienempää kuivaa ja punoittavaa länttiä lisää polviin.

Iho on alkanut kuivua muutenkin. Lisäksi on molluskat sitkeänä..

No käytiin ihotauti lääkärillä, määräsi Diprosalicia nyt viikoksi. Kaksi päivää ollaan käytetty, mielestäni heti parempi. Lisäksi perusvoiteita koko kehoon myös päivittäin.

Lääkäri puhui että näyttäisi psorilta, mutta toki ihan varma ei voi olla ennen kun näkee lääkkeen tehon.

Sanoi että lapsilla usein psori häviää n 10 ikävuoteen mennessä.

Tietoa olen yrittänyt etsiä mutta en löydä mistään.

Onko muilla kokemusta lasten prosista? Tai sama tautihan tuo on kuin aikuisellakin :D mutta siis lapsesta joka sairastaa tuota??

Itselläni on myös epäilty psoria, todella kuiva päänahka + muita ns kuivia kohtia. Kesällä paremmat, talvella pahemmat. Pysyneet kylläkin kurissa suht hyvin viimeisien vuosien aikana.

Kommentit (3)

Mun isälläni todettiin psoriasis noin 20 vuotta sitten ja sitä hoidettiin tautiin kuuluvalla tavalla. Välillä iho oli hyvä, toisinaan mikään ei auttanut.

Minulla todettiin psoriasis 10 vuotta sitten, iho oli lapsuudesta asti aina huono. Kovettumia, halkeilua, tuskaa ja kipua. Välillä rasvat auttoivat, välillä eivät.

Vaihdoin ihotautilääkäriä, joka teki minulle kaiken kattavat allergiateestit. Yllätyksenä löytyi soija-allergia. Soijan välttämisen myötä minun "psoriasis" hävisi kokonaan. Isäni innostui myös kokeilemaan soijatonta ruokavaliota ja kuinkas ollakkaan, hänenkin psoriasikseksi diagnosoitu tauti parani.

Meillä kaikkein ikävin allergian aiheuttaja on sianliha. Eli soijarehuilla syötetyt porsaat. Mutta kotikasvatettu sika ei aiheuta mitään.

Tälläinen oli meidän kahden sukupolven periytyvä psoriasis!

Meillä on hiukan alle 4- vuotias. Hänellä todettiin psoriasis alle kahden vanhana.

Jo ihan vauvana ihmettelin "möykkyisiä kynsiä" ja ihottumia toisinaan ihopoimuissa, joihin ei mitkään itsehoitosalvat auttaneet.

Viimeisen kahden vuoden ajan on ollut jatkuvasti muutama läiskä päänahassa. Hoitoina on Locoid- voidetta kuureittain.

Psori noin pienellä lapsella on kai aika harvinaista, muttei tavatonta. Minä en aina ihan tiedä mikä on parasta sillä koen ettei ohjeita lääkäriltä niin paljon tullut ("käytä kortisonia vaan, rauhallisimpina aikoina vaikka kerran kolmessa päivässä."- tyyliiin.)

Tytöllä on vahva perimärasitus psoriin molemmilta vanhemmilta. Lähisukulaisella on myös alkanut 2- vuotiaana (isän puolelta) ja minulla myös lievä psoriasis.

Varmistuiko teillä psoriasis?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ihotauti lääkärillä. Saatiin jotain voidetta kuuri. Käytettiin viikko. Läiskä polvessa hävisi lähes kokonaan. Nyt ollut kesällä mahd paljon auringossa, ei läiskää enään.

Jatkohoidosta ei saatu mitään ohjetta.

Oon ajatellut että jos tulee uudestaan niin mennään toiselle ihotauti lääkärille, jos saataisi vähän enemmän tietoa. Me saatiin lääke, ei juuri muuta tietoa.. paitsi että auringossa hyvä olla. Mistään ei oikein löydy nimen omaan lasten psorista tietoa.

Tällä hetkellä iho on rauhallinen eikä ns oireile.

Mutta sen tarkemmin ei ole varmistunut mitään, paitsi että lääke tehosi kyllä tosi hyvin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat