Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muuttunut kroppa ja seksielämä.. apuja kaivataan

Vierailija

En tiedä mihin palstalle tästä asiasta voisi kirjoittaa, laitan sen nyt tänne vauvoihin..

Murheenani on täysin muuttunut seksielämä synnytyksen jälkeen. Meillä on vähän yli vuoden ikäinen tyttö, ja hän syntyi imukuppiavusteisesti. Joitakin repeämiä tuli, mutta ovat parantuneet käsittääkseni ihan hyvin. Suurempi huoli ja ongelma on erittäin paljon löystyneet paikat. Mietin myös, onko jotain tunto-hermojakin voinut mennä "poikki" tms (toivottavasti ei ole mahdollista!).

Synnytyksen jälkeen meni erittäin pitkään, ennen kuin tuntui hyvältä ottaa juoksuaskelia, ja mietinkin silloin onko tullut jotain laskeumaa synnytyksen yhteydessä. Neuvolassa asiaa vähän tutkittiin (kävin samoihin aikoihin gynellä, joka ei sanonut asiasta mitään, en tosin tainnut hänelle siitä vielä silloin mainita), ja ehkä lievää laskeutumaa havaittiin. Sain ohjeeksi vahvistaa lantionpohjan lihaksia, ja olen tehnyt niitä liikkeitä jonkin verran (en kuitenkaan kovin säännöllisesti). Lihakset ovat kuitenkin aika onnettomat treenistä huolimatta.

Saanko parannettua löystyneitä paikkoja noilla lantionpohjan harjoitteilla? Pitäisikö hankkia jostain geishapallot tms? Miten te muut koette löystyneet ja muuttuneet paikat? Asia ahdistaa minua kovasti, enkä oikein tiedä mistä näihin ongelmiin voisi hankkia apua.

Kommentit (4)

Vierailija

Jo pelkästään perinteisten tuttujen liikkeiden suorittaminen keskittyneesti

ja tiedostaen mitä liikkeellä kehitetään auttaa myös kehittämään syviä

lihaksia. Syvien lihasten harjoittaminen vaatii keskittymistä ja lihasten

löytämistä.

Löytöretki syvien lihasten löytämiseksi:

Harjoittamisen voit aloittaa selinmakuulla, polvet koukussa, kädet rentoina

vartalon vieressä. Hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään ja suun kautta

ulos. Jännitä (aktivoi) syviä vatsalihaksia ja lantionpohjan lihaksia vetämällä napaa

kohti selkärankaa, alaselkä painuu kohti alustaa. Älä pidätä hengitystä.
Pidä jännitys viiteen laskien ja päästä rauhallisesti rennoksi. Toista liike

useita kertoja (5-10x), jolloin lihasten löytäminen helpottuu.

Kun syvien lihasten jännittäminen onnistuu makuulla, jatka lihasten

aktivointiharjoituksia esimerkiksi konttausasennossa, polviseisonnassa,

istuessa ja seistessä.

Lisätietoa lihaskuntoharjoittelusta ja syvien lihasten harjoittamisesta saa

lähes kaikista terveyteen ja liikuntaan liittyvistä julkaisuista. Myös

netistä löytyy paljon lisäinfoa.

Parhaan hyödyn saadaksesi kannattaa osallistua ohjatuille jumppatunneille,

joissa keskitytään syvien lihasten harjoittamiseen. Näistä Pilates on yksi

suosituimpia ja tehokkaimpia muotoja.

Edited by: jaakkom on 13.5.2008 14:37

Edited by: jaakkom on 13.5.2008 14:38

Vierailija

Mulla oli myös imukuppisynnytys ja sen jäljiltä jäi inkontinenssivaivaa eli en voi juosta, aivastaa, yskiä tms, kun tulee tunne, että pissaa lirahtaa housuihin. (on kuulemma imukuppisynnytysten jälkeen yleistä). Kerroin asiasta neuvolalääkärille ja sain lähetteen kunnan fysioterapiaan. Siellä kävinkin hoidossa ja sain lainaksi sähköisen hoitolaitteen ja mittarin sekä ohjeita, joita tehdä kotona, mutta uuden raskauden vuoksi hoito jäi kesken...Mulla myös paikat löystyivät niin, että alkuun tuntui, että tampooni ei pysy millään sisällä vaikka ennen ei ollut ollut mitään ongelmia edes normaalikoon kanssa. Parien kuukautisten jälkeen superit alkoivat pysyä sisällä. Vaikka paikat olivatkin löysemmät, ei mulle kuitenkaan tullut tunnetta että tuntoaisti olisi jotenkin heikentynyt.Lantionpohjanlihaksia voi siis harjoitella laitteiden tai kuulien avulla, mutta myös ilman mitään apuvälineitä. Myös rakastellessa lihasten jännittäminen ja orgasmit auttavat lihasten palautumisessa. Ja tosiaan, harjoittelun pitää olla pitkäkestoista ja säännöllistä (2 taukopäivää/vko), ennen kuin tuloksia alkaa tulla.

Vierailija

kysy onko mahdollista saada kirjallisia ohjeita lantionpohjan lihasten harjoittamiseen.
Paras apu olisi syvien vatsalihasten treenaaminen. Itse sain ( selän takia) fysioterapiaan aikoinaan lähetteen. Terapeutti neuvoi minulle noi syvät vatsalihaset, jumpan siis...
Todellakin suosittelen!!! Perustui myös pitkältä lantionpohjalihasten treenamiseen, ne aktivoitiin ensin.. Sitten harjoiteltiin aluksi löytämään ne syvät vatsalihakset ja vahvistamaan niitä

Tässä jotain mitä itse löysin googlella...

Lihasten harjoittaminen on rytmistä lihasten supistelua ja vastavuoroisesti niiden rauhallista rentouttamista:

Tunnistamisharjoittelu
Vahvistaaksesi tehokkaasti lihaksistoa on tärkeää, että löytää oikeat lihakset. Ohje; Kokeile sormitestiä. Vie yksi tai kaksi sormea emättimeen ja jännitä lihaksia. Sormen ympärillä pitäisi tuntua puristus ja kevyt imu ylöspäin. Voit kokeilla myös oikeiden lihasten löytämistä katkaisemalla virtsasuihku kesken virtsaamisen. Tai sitten yritä yhdynnän aikana jännittää lihaksia ja kysy partnerilta, tunteeko hän puristuksen.

Voimaharjoittelu
On tarkoitettu nopeille lihassäikeille. Siinä supistetaan lihaksia mahdollisimman pitkään ja voimakkaasti samalla laskien hitaasti esimerkiksi viiteen. Ohje: Kuvittele emättimen suulle kirsikka. Imaise kirsikka emättimeen ja pidä sitä ylhäällä viiteen laskien. Anna sitten kirsikan valua ulos viiteen laskien ja rentouta lihaksia myös viiteen laskien. Jatka  kirsikkasarjaa niin kauan kuin lihakset jaksavat.

Kestävyysharjoittelu
On tarkoitettu hitaille lihassäikeille. Siinä lihaksia rasitetaan hitaasti ja pitkään. Ohje: Kuvittele emättimen suulle kirsikka. Imaise kirsikka emättimeen ja pidä sitä ylhäällä niin pitkään kun jaksat ja toista sarja niin monta kertaa kun jaksat rauhallisesti toistaen ja rentoutuen sarjan välissä.

Edited by: jaakkom on 13.5.2008 14:36

Vierailija

Hei!



Ikävä kyllä, ei lantionpohjanlihasten treenaus ole ehtinyt vaikuttaa, jos olet treenannut vain satunnaisesti. Mitään ei kuitenkaan ole vielä menetetty eli treenaamaan vain! Minä sain synnäriltä samanlaiset ohjeet kuin mitä edellinen vastaaja kirjoitti. Lisäksi ohjeessa sanottiin, että 2-3kk treeniä pitäisi tehdä 2xpäivässä, siten että pitää 2 lepopäivää viikossa, tämän jälkeen, kun lantionpohjan lihasten kunto on palautettu, voidaan kuntoa ylläpitää 2xvko treenillä.



Ja ei kun treenaamaan! :D

Uusimmat

Suosituimmat