Seuraa 

Onko paikalla ketään sellaista, jolla olisi menkat alkaneet vasta imetyksen täysin loputtua? Jos on, niin kuinka kauan kesti siihen, että menkat alkoi ja oliko tuo menkkaoireilu jotenkin voimakkaampaa kuin aiemmin?

Itse nimittäin lopetin imetyksen vajaa kuukausi sitten, eikä menkkoja näy vieläkään (imetin 10 kk). Nyt parina päivänä on ollut sellainen tunne, että vuoto alkaa ihan justiinsa ja vatsassa kramppaa, eli selkeitä kuukautisoireita, mutta vuotoa ei silti vaan näy. Sitä alkaa jo miettimään, että mitä jos olenkin taas raskaana, kun viimeksi raskaus alkoi juuri noilla menkkaoireilla.

Mutta kertokaahan mitenkä teillä oireiltiin ensimmäisten menkkojen kanssa?

Kommentit (12)

menkat alkoi toissa päivänä (5.5kk synnytyksestä). Imetän vielä 6-8 kertaa vrk...kuulin terveydenhoitajalta että menkkojen aikana voi maidon maku muuttua niin ettei vauva oikein pidä siitä. Noo..hyvin on maito maistunut :)

Mutta ERITTÄIN runsaat ovat olleet. Aamulla kun heräsin verta valui pitkin jalkoja lattialle ja siteitä saa olla vaihtamassa n. 1-1½ välein...ja ovat vielä kivuliaatkin. Eipäs ennen ole näin runsahasti vuotanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä osittain imetän aika tiiviisti tyttöä 5 kuukauden ikään saakka, sitten kun neiti rupesi tekemään tissilakkoa ja imetys väheni selkeästi, niin meni pariviikkoa ja menkat alkoivat. Minulla oli ennen tosi vähäiset vaivat kuukautisten aikana, mutta nyt kipuilee niin maha, että selkä, ja kaikenlisäksi väsyttää aivan vietävästi.

Voitko kertoa, miten vaihto Cerazetestä toiseen pillerimerkkiin auttoi sinua? Et kai tarkoita sitä, että nyt saat " nauttia" jälleen kuukautisista, jotka minipillerisi pitivät poissa. Itse ainakin olisin tyytyväinen, jos saisin elää ilman kuukautisia. Pillereiden aiheuttama vuodottomuus kun on täysin turvallista, eikä saa aikaan mitään terveydellistä haittaa. Tämän itse terveysalan ammattilaisena voin vakuuttaa.

Vauva sai viimeiset äidinmaitohörpyt ollessaan 6,5 kuukauden ikäinen. Ensimmäiset kuukautiset synnytyksen jälkeen tulivat kun vauva oli 8,5 kuukauden ikäinen. Jestas, että ne olivatkin RUNSAAT... ja kestivät viikon! Mielenkiinnolla odotan seuraavia, koska minulla on aina ollut erittäin epäsäännöllinen kierto...

Imetin 4 kk, menkat alkoivat vasta, kun tajusin vaihtaa Cerazette-pillerini toisiin eli kun synnytyksestä oli kulunut tasan vuosi. Oma gynekologini oli sitä mieltä, etteivät Cerazetet ole " oikeita" pillereitä vaan tarkoitettu nimenomaan imetyksen yhteyteen. Tiedän, että tästä asiasta on monta eri mielipidettä, mutta minulle pillereiden vaihto auttoi. Eivätkä menkat olleet sen kummemmat kuin ennen synnytystä, ei sen kivuliaammat tai runsaammat kuin ennenkään.

mulla menkkakivut alkoi jo 3 vko synnytyksen jälkeen ja kesti 2 viikkoa ja menkat tulivat...että jippii vaan,niin ja täysimetän...

alussa tarjosin tuttelia lisänä..mut vaan muutaman päivän,tuskin sen olis pitänyt mitenkään vaikutttaa menkkojen alkuun.

ekasta lapsesta menkat pysy poissa pitkään vaikka korvikkeella mentiin.

kuumetta ja tyttö 6 vko 5 pv

Jep, kyllä vain, mielestäni menkat vain kuuluvat olennaisena osana naisen elämään. Itse en ole koskaan kärsinyt menkkakivuista enkä runsaista menkoista, joten ne eivät ole " kiusanneet" minua. Siispä voin sanoa kaivanneeni menkkoja :)

Cerazetteja ja minipillereitä yleensä suositellaan vain imetyksen kanssa koska yksinään niiden ehkäisyteho ei ole kovin hyvä. Minulle ainakin lääkäri suositteli heti imetyksen loputtua siirtymään yhdistelmäpillereihin joiden ehkäisyteho on lähes 100 %. Niin, ja gynekologini on sanonut että kyllä yhdistelmäpillereitäkin voi syödä monta kuukautta putkeen, ennen kuin pitää välin ja tyhjennysvuoto (eli " menkat" ) tulee.

Ja alkuperäiseen kysymykseen. Minulla meni pari viikkoa siitä kun lopetin imetyksen kokonaan siihen kun menkat alkoivat (vajaa 8 kk synnytyksestä). Ekat menkat olivat ihan tosi niukat ja lyhyet. Minulla olisi ollut viimeisessä Cerazette-liuskassa pari pilleriä jäljellä, joten pääsin niistä sitten vaihtamaan suoraan lennosta Yasmin-yhdistelmäpillereihin.

täysimetystä kesti 3kk ja osittaista 5kk asti. Heti imetyksen loputtua alkoi alavatsassa nipistellä ja kramppailla, kuukautiset kuitenkin tuli vasta kun imetyksen lopettamisesta kuukausi.

-Alpukka

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat