Seuraa 

Poikamme on reilun kuukauden ja mietin hänen silmien väriä. Itselläni on tumman ruskeat ja miehelläni on vihreät, pojalla on ollut oikeastaan syntymästä lähtien tummanharmaat, melkein mustat. Mikä on todennäköisin tuleva väri ja koska se alkaa muuttumaan?

Kommentit (10)

Kaksi ruskeasilmäistä ei välttämättä saa yhtään ruskeasilmäistä lasta vaan vaikka kaikki voi olla sinisilmäisiä jos molemmilla toinen vanhemmista on sini- tai vihreäsilmäinen. Periaatteessa myös kaksi sinisilmäistä vanhempaa voi saada myös ruskeasilmäisiä lapsia jos molemmilla on tarpeeksi tumma sinisensävy. Käytännössä siis lapsilla voi olla ihan minkä tahansa väriset silmät riippumatta vanhempien silmien väristä. Voi ainoastaan sanoa että sinisilmäisten vanhempien lasten silmät on Todennäköisesti myös siniset ja ruskeasilmäisillä on suurenpi Mahdollisuus saada ruskeasilmäisiä lapsia.

Meillä miehellä on siniset silmät (joissa keskellä ruskeaa -> yksittäisten solujen geeni" virhe" ) minulla vihreät silmät. Pojallamme (1v6kk) on siniset silmät (äidilläni on siniset ja on saanut siis siniset geenit isältään ja mun kautta äidiltäni). Tytöllä (6vko) silmät ovat vielä tumman siniset mutta näyttäisi siltä että niistä saattaisi tulla vihreät, sitä itse toivoisin :)

poika 6 kk ja keskeltä ruskeat silmät, muuten tumman siniharmaata. Syntyi sinisilmäisenä. Toki ruskea on dominoivampi väri, mutta esimerkiksi kaksi ruskeasilmäistä voi saada vaikka 10 sinisilmäistä lasta. (siis jos esim. isovanhemmilla siniset silmät).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pojalla oli syntyessään tummansiniset silmät. Nyt (10kk) ne ovat keskeltä ruskeat ja sivuilta tumman harmaat. Toivottavasti muuttuvat kunnolla ruskeiksi. :)

Kyselin silmienväristä juuri maanantaina neuvolassa. Mulla on ruskeat silmät, miehellä vihreät. Esikoisella on siniharmaat ja keskimmäisellä kirkkaan sinivihreät. Pikkukolmosella (3kk) on nyt hyvin tumman siniset joissa sivusta päin katsottuna näkyy aavistus tummanvihreää tai vaaleanruskeaa ja nyt jännätään kovasti tulisiko sieltä esiin ruskeat silmät. Ruskeiden silmien kun pitäisi olla vallitseva ominaisuus eikä meidän jälkikasvulla vielä sellaisia ole näkynyt. Neuvolantäti sanoi, että vuoden ikäiseksi asti se pigmentti kehittyy ja voi saavuttaa lopullisen värinsä tosi myöhään. Joillain muuttuu heti ja nopeasti, toisilla värin vakiintuminen kestää kauemmin.

T: Kolmenäitee

Eli minulla on tummanruskeat ja miehelläni siniset. Tyttömme on nyt 5,5kk ja hänellä on nyt saman väriset silmät kuin miehelläni. Odottelen tässä, josko vielä muuttuisi ruskeiksi, kun niin odotin, että lapsellemme tulisi nappisilmät, juuri senkin perusteella kun ruskea on vallitseva ominaisuus.

Esikoisella oli syntyessään tumman siniset silmät, jotka vaalenivat iän myötä. Tällä hetkellä näyttävät ehkä eniten vaalean harmailta. Sopivassa valossa näyttävät siniharmailta ja joskus näyttäisi olevan hiven vihertävää sävyä. Kuopuksella oli syntyessää tosi tummat silmät. Oikeastaan hänen silmiensä tämänhetkistä (3 kk) väriä on vaikea kuvailla, ovat jotain tumman harmaan ja tumman siniharmaan välimaastosta.

Ihan vauva hänen silmien väri oli siniharmaa, sitten väri muuttui enemmän ruskeavoittoiseksi, mutta vasta siis vajaa 2 v hänen silmiään pystyi sanomaan ruskeiksi. Vieläkään (tyttö nyt 2,5 v) ne eivät ole ihan ' puhtaan' ruskeat.. saas nähdä tummuvatko vielä.

Kuopuksella, poika nyt 7,5 kk, silmät ovat aivan siniset. Jännä nähdä mitä ne on vuoden päästä..

Esikoisella oli syntyessä tummansiniset, melkein mustat, vaaleni pikkuhiljaa siniharmaiksi ja pikkuhiljaa yhä vaihtaa väriä vihreään päin taittuen.

Toisella oli syntyessä tummanharmaat, melkein mustat myös, ja 1kk iässä pysty jo sanoa, että ruskeat tulee ja nyt 6kk ja ruskeat on.

Meillä on miehellä tummanruskeat silmät ja minulla vihreät. Molemmilla tytöillämme on ruskeat silmät. Syntyessään molemmilla oli silmien väri musta, mutta noin kuukauden ikään mennessä väri muuttui ruskeaksi. Esikoisella (3,5v) on nyt todella tummanruskeat silmät ja nuoremmalla (7vk) vaaleanruskeat.

Birdy

Kaikilla kolmella lapsella ollut todella tumman harmaat syntyessä. Ekalla siitä ekaks vähän vaaleni, ja oli jo noin vuoden ikäinen ennen kuin muuttui ruskehtavaksi. Lopputulos sellainen vihertävän-ruskean-kullan värinen (eli ei siis oikein puhtaasti minkään värinen -tosi kauniin väriset kylläkin!)

Keskimmäisellä oli jo ennen puolta vuotta oikeat suklaasilmät.

Nuorimmainen nyt 6kk, ja silmät yhä harmaat. Isän puolella takuuvarmasti pelkkiä ruskeita geenejä, joten eiköhän tälle kuopuksellekin tule vielä ruskeat.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat