Seuraa 

Täällä maalaistollo kyselee;olisi tarkoitus keväällä lähteä lapsen kans muutamaksi päiväksi hesaan.En oo ikinä olu junassa!Kannattaako ottaa rattaat mukaan.Tarkoitus on käydä linnanmäet,korkeasaaret..Ratikkapysäkki on kylläkin lähellä missä majaillaan.Ja jos jotain hyviä vinkkejä mistä pitäisi tietää.

T.Tosi maalaitollo

Kommentit (9)

Perhehytissä on 4 istumapaikkaa eli jos varaat itsellesi ja lapsellesi (on siis vain IC-junissa) saatte kaksi, harvoin on muita silloin. Leikkivaunu on sitten erikseen, n. yli 2v. Kannattaa tarkistaa lippuja varatessa, onko ko. junassa sitä, kaikissa näitä ei tietenkään ole.

Minä olen lapsen kanssa matkustanut kaksi kertaa junalla perhehytissä lähinnä päiväunien takia, matkarattaat mahtuvat hyttiin ja lapsi nukkui unet niissä. Perhehytin penkkejä kun ei saa kallistettua. Isommat vaunut/rattaat (yhdistelmät) eivät mahdu hytin ovesta. Muutenkin junamatka sujui kun lapsi nukkui koko reissun, 2 tuntia. Ekalla kerralla tyttö oli 9 kk ja toisella 1v1kk, joten ei olisi ymmärtänyt leikkivaunusta mitään eikä olisi saanut aikaansa kulumaan muuten.

olen 2-vuotiaan tyttäreni kanssa matkustellut paljon junalla isovanhempien luokse. perhehyttiä olemme käyttäneet aina, sitten muutama kuukausi sitten kokeilimme leikkivaunua, paljon paremmin viihtyy kuin hytissä, josta ei pääse minnekään. yli 2 vuotias liikkuu jo hyvin itsekseen ja leikkivaunussa on usein muita lapsiakin, seuraa siis löytyy.

Pienemmän kanssa perhehytti on kyllä tosi pop.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka suosittelevat rattaita mukaan. Jos ette valitse sitä perhehyttiä/sitä ei ole saatavilla, voi olla, ettei uni tule päivällä siinä leikkivaunussa, jos muita lapsia on lähettyvillä. Mutta riippuu varmaan lapsen luonteesta. Siinä perhehytissä saat rattaat nurkkaan kasattuna, lapsen melko hyvään nukkumisasentoon ja välttymään suuremmalta meteliltä nukahtamisvaiheessa ja voitte seikkailla sinne leikkivaunuun matkan aikana monta kertaa. Lisäksi ruokailu onnistuu paremmin kuin muualla, sillä pöytä on isompi kuin muissa vaunuissa, missä olen matkustanut. Varmasti matka luonnistuu missä tahansa vaunussa ja junassa jo tuon ikäisen lapsen kanssa hyvin ja on lapsesta hauskaa! Kannattaisi muuten ottaa mukaan jotkin sisäjalkineet lapselle, jos haluatte minne sinne leikkivaunuun. Siellä tavalliset jalkineet on kielletty ja sukat ainakin meidän tytöllä luistivat aika paljon välillä.

Lapsi on kuitenkin sen verran pieni ja sen verran paljon luvassa kävelyä, että ihan omankin jaksamisesi kannalta suosittelen rattaita. Eihän ole mukava, jos lapsi jatkuvasti vinkuu, ettei jaksa kävellä ja välillä joutuu itse sitten lasta kantamaan. Rattaat vain mukaan!

meillä 2v oli liian pieni vielä touhuamaan siellä. no ei siellä kyllä ollutkaan kun sellainen (muistaakseni) laiva missä istuttiin, pieni liukumäki.... vissiin oli joku pieni nurkka missä pystyi piirtämään.

oli kerran menomatkalla leikkivaunussa paikka..

perhehytistä voi käydä leikkimässä / laskemassa liukumäkeä junamatkan aikana :) näin meitä ohjattiin vaikka ei paikka ollutkaan leikkivaunussa.... meillä on ollut tuota ekaa kertaa lukuunottamatta aina paikka perhehytissä...

hytit joissa olemme olleet ovat olleet 6hengen.. en tiedä onko näitä sitten erikokoisia.

Ota pienet ja kapeat rattaat mukaan, mielellään sateenvarjorattaiden tyyppiset. Jos ratikalla meinaatte kulkea, suurin osa on edelleen niitä kapeaovisia ja portaallisia ja joudut nostamaan rattaat kyytiin, vain tietyillä linjoilla kulkee matalalattiaiset joihin pääsee rattaat työntämällä.

Mutta ehdottomasti kannattaa mukana olla. Silloin sinun ei myöskään tarvitse ratikoissa, paikallisjunissa ja busseissa maksaa.

Osassa pikajunia on tosiaan puuhavaunu, jossa on isohko leikkiosasto ja istumapaikat kahdeksan hengen loosheja. Näissä junissa rattaat jätetään tavaravaunuun. IC-junissa taas on kaksikerroksisia vaunuja, joissa ylhäällä on pieni leikkipaikka, mm. liukumäki. Rattaat jätetään samaan vaunuun alas oven lähistölle. Paikan voi ottaa alhaalla olevaan perhehyttiin, jossa on yleensä rauhallisempaa, ja käydä ylhäällä välillä leikkimässä.

Minä suosin tavallisten pikajunien isoja puuhavaunuja, koska IC:n leikkinurkkaus on tosi pieni. Tavallisten pikajunien puuhavaunuissa on myös hyttejä, joissa tosin on 8 paikkaa eli ne joutuu yleensä jakamaan (mutta monethan oleskelevat leikkipuolella koko ajan). IC-junissa on käsittääkseni vain yksi perhehytti, eli kannattaa varata ajoissa.

Tarkennan vielä että meiltä junamatka kestää 4tuntia.Ja varmastikkaan tyttö ei malta nukkua päikkäreitä.Ainakaan menomatkalla.Saan lainaksi 3pyöräiset rattaat(eivät ole matkarattaat).Meillä on sateenvarjorattaat mutta ne on vanhat ja huonot työntää pitempiä matkoja.

ne junat missä me olemme kulkenee sisältää sellaisen rattaiden säilytys " lokeron" . meidän brio kombitkin mahtuivat sinne kasattuna :)

suosittelen paikkojen ottamista perhehytistä. ei maksanut sen enempää kuin tavallinen paikkakaan ja sai oven kiinni :) oli 1.5-2v kanssa ainakin hyvä juttu :) hytissä oli n 6 istumapaikkaa, joten saattaa olla muitakin samaan aikaan. hytissä oli kirjoja ja piirustusvälineitä myös.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat