Seuraa 

Moikka! En tiedä, olisiko pitänyt laittaa tuonne työ ja raha -puolelle, mutta jospa ei haittaisi että täältä tiedustelen :)

Onkos kukaan muu tilanteessa, että määräaikainen työsuhde päättyy ennen äitiysloman alkua? Itselläni työsuhde päätty reilun viikon aiemmin kuin varhennettu äitiyslomani alkaa. Kelalla minua kehotettiin ilmoittautumaan tuoksi ajaksi työttömäksi työnhakijaksi, jottei työsuhteeni päättymisellä olisi vaikutusta äitiysrahan käsittelyyn. Sitä, millä tavoin tämä voisi äitiysrahaani vaikuttaa, ei kelan työntekijä perustellut. Itseäni ihmetyttää kovin tämä, sillä en aio hakea tuolta ajalta mitään rahallista tukea kelalta tai muualta. Tarkoitus oli vain viettää "palkatonta syyslomaa" omakustanteisesti. Onko kokemuksia, miten tämä voisi ko. etuuteen vaikuttaa? Viimeisen palkan saan joka tapauksessa juuri työsuhteeni päättyessä, eli en ymmärrä, miksi minun pitäisi viimeisilläni raskaana ilmoittautua työnhakijaksi. Mukava, jos jollakin olisi tietoa asiaan liittyen :)

Kommentit (3)

on kokemusta äitiysrahan laskemisesta työttömyystuesta, joten siksi tämä vastaus.

En kyllä osaa sanoa mitä vaikutusta työsuhteen päättymisellä on äitiysrahan käsittelyyn, sehän pitää hakeakin 2kk ennen loman alkua, kun olet vielä töissä. Tietäisivätkö työkkärissä miksi Kelalla moista ehdottivat?

Kelalla on kuitenkin useita tapoja laskea äitiysraha, ja jos vaihtoehtoja on monta, saat sen suurimman rahan. Olin kolmatta odottaessani työtön; en löytänyt työpaikkaa valmistumisen jälkeen, kun aloin odottamaan esikoista ja toinen syntyi pian perään. Luulin että saan äitiysrahaksi automaattisesti minimin, kun vuositulot oli kotihoidontuen takia niin pienet, ja työmarkkinatuki oli alle minimin (sain tukea 14e ja risat, kun työhistoria ei riitä ja puolison tulot huomioitiin). Yllätyksekseni sainkin n. 25e/pvä, kun äp-rahaksi oli laskettu 86% työttömyystukeni siitä alkuperäisestä osasta, josta sitten vähennettiin puolison tulojen mukaan.

Toivottavasti saat vastauksen, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Kuulostaapa kummalliselta.

Omakohtainen kokemukseni hieman erilainen kuin tilanteesi, mutta ehkä siitä jotain "apua". Esikoiseni odotuksen aikaan (v.2005) määräaikainen työsuhteeni päättyi 2-3kk ennen äitiysloman alkua, joten tuo työttömyysaika siis huomattavasti pidempi kuin sinulla tulisi olemaan. Ilmoittauduin tällöin työkkäriin, joskaan en hirveästi edes "suunnitellut" meneväni enää töihin, kun on tuo meidän alakin fyysisesti raskas. Äitiyspvrahat hain kelalta viimeisten 6 TYÖSSÄ OLO kuukauden tulojen perusteella ja niiden perusteella myös sain ne. Työttömyyskuukausien tuloja ei siis huomioitu ollenkaan.

Ja sinulla kun tuo väli työsuhteen päättymisen ja äitiysloman alkamisen välillä on nuin lyhytkin, niin kerkiääkö siinä edes täyttyä ne "omavastuu" päivät, joilta et edes työttömyystukea saisi? En sitten tiedä onko kelalla jotain omia kriteerejä, että sillä työkkäriin ilmoittautumisella "todistaisit" ettet todellakaan ole töissä ja tienaamassa vaan aiempaa huonompia rahoja, jotka oikiasti laskisivat äitiyspvrahasi määrää.

Kannattaa ehkä soittaa sinne kelalle vielä ja kysellä lisää, sillä niin väärin kuin se onkin, kelalta saa monesti eri ihmisiltä eri vastauksen samaan kysymykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

faktatietoa ei ole mutta tälläinen kokemus: mulla oli edellisessä raskaudessa vastaava tilanne, määräaikainen työsuhde oli päättymässä 2vko ennen äitiysloman alkua ja soitin Kelaan varmistaakseni että vaikuttaako tuo johonkin (olisin voinut hakea myös varhennettua äp-rahaa, jos olisi tarvinut, mutta en halunnut jos ei ole "pakko" ettei ä-loma lyhenisi toisesta päästä) ja silloin sanottiin että ei sillä ole merkitystä. Äitiyspäiväraha tuli noiden viimeisten 6 _työssäolo_ kuukauden ajalta, eikä tuo 2vko siihenkään vaikuttanut. Loppujen lopuksi tuo ei sitten kuitenkaan ollut edes ajankohtainen asia, koska jouduin sairauslomalle jo reilusti ennen työsuhteen päättymistä, ja sain sitten sairauspäivärahaa äitiysloman alkuun asti. Mutta todella hölmölle olisi tuntunut ilmottautua työkkäriin kun olin juuri myös ajatellut omakustanteisesti lomailla nuo pari viikkoa (itse asiassa jätin sen pari vko lomia pitämättä että saisin ne rahana) ja olen alalla jolla olisin varmasti löytänyt töitä tuoksi kahdeksikin viikoksi jos olisin halunnut.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat