Seuraa 

pakkaan tässä juuri sairaalakassia ja mieleen putkahti pari todella tyhmää kysymystä.. varsinkin jos olet synnyttänyt/synnytät tyksissä sinusta olisi apua varmaan eniten, mutta muittenkin vastaukset käyvät yhtä hyvin.. elikkä:

pakkaanko mukaan sukkia ja alushousuja, paitti tietty kotimatkaa varten, mutta tarviinko osastoajalla omia alushousuja/sukkia vai saako sieltä?? ja jos saa niin kokemuksia ovatko aivan kauheita vai mukiinmeneviä??

ja lisään tähän vielä lopuksi tämän aikaisemman hölmön

kysymyksen:

ostin tänään aventin rintakumit nyt sitten valmiiksi jos sellaisia tarvittaisiin.. nyt alko mietityttään (tutkisin jo netistäkin) et miten noit " hoidetaan" , pitääks ne aluks sterilisoida, pitääks ne sterilisoida joka kerta ku imettää jos niit käyttää yms yms., pitääks ne pestä välil, riittääkö vesi, vai tiskiainetta vai mitä?????

Kommentit (18)

Ottakaa omat imetysliivit ja liivinsuojuksia! Ei ole kivaa kulkea paita märkänä synnärilläkään.Tai herätä siihen yöllä. Kuvailisin sairaalan " imetysliivejä" farkkukankaasta tehdyiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nimittäin palelin itse " maitokuumeen" kourissa ja nuo sairaalan sukat ovat ohuita ja valuivat aina jaloista pois. Viime yönä tuli mieleen että villasukat/villapohjasukat täytyy saada mukaan tällä kertaa...

Alushousuja en lähde rahtaamaan, sairaalasta sai sellaisia sukkahousukankaisia joihin tosiaan mahtui kaikenkokoiset ihmiset plus ne siteet. Siteitä ainakin oulussa oli kahta mallia, niitä hehtoja ja sitten vuokkosten yksinkertaista mallia, ja noita viimeksi mainittuja ostin vielä kotiinkin (kun side piti monien tikkien takia vaihtaa joka wc-käynnillä). Ennemmin muuten pelkäsin sitä, että kun ne isot jumbositeet olivat sen verran " pehmustettuja" kun niitä oli kaksikin pöksyissä, että miten onnistuu istuminen sitten pikkusiteen kanssa kotona kun hehtoja ei enää ole... mutta kyllä se siitä sitten kuitenkin meni ihan ok.

Ja tosiaan suosittelen lämpimästi sitten kun vuoto vähenee niin että pikkuhousunsuoja riittää, niitä vuokkosten puuvillapintaisia (onko ne jotain cotton-active tai sinnepäin) ph-suojia, eivät hiostaneet peräpäätä läheskään niin kuin aldaysit jne.

eikkuli, rv 39 ja jo mielellään toinen jalka oven raossa menossa kohti synnäriä...

Sukat ainakin meidän synnärillä oli sellaisia pitkävartisia lörtsöjä, jotka ei oikein olleet mitenkään hyvin. Siis pyörivät jaloissa. Kaikin puolin epämukavat. Joten sukkia otan itse tokalle kerralle mukaan, mies taisi viimeksi niitä mulle tuoda (joten ei varmaan tarvi kuin pakata yhdet näin alkuun).

Alkkarit on synnärillä sellaisia verkkoversioita. Eli siis venyvää verkkoa. Valtavan jälkivuotositeen kanssa ehdottomat. Ei multa ainakaan kotoa löydy sellaisia hehtaaripöksyjä, joihin sellainen side (tai alkuun jopa 2 päällekäin...) mahtuisi. Ei siis mitään seksipöksyjä, mutta todella käytännölliset ja mukavat siinä tilassa, jossa mikään ei mielellään saa alapäätä painaa ja puristaa...

Itse siis käytin vain niitä hehtaarimalleja ;) Mutta löytyi pitkää yösidettä ja ihan normaaleja siteitä myös, ohutta ja paksua. Eli mitään ei tarvinnut tuoda kotoa, oli vuoto sitten runsasta tai niukkaa.

Varmaan käytännöt vaihtelee, mutta näin meillä.

Jälkivuoto on ollut ensimmäisen päivän jälkeen niukkaa joten olen käyttänyt omia imukykysiä siteitä ja omia pikkuhousuja. Sairaalan siteet ovat todella vanhanaikaisia eivätkä ime sen enempää kuin teho-Alwaysit. Kokoa niillä kyllä on ja voi olla hyvä jos vuotaa paljon.

Otan samat varusteet kuin Pikku05; sukkia ja parit imetysliivit.

Sukat pyörivät jaloissa ja liivit ovat flanelista ommeltuja nappikiinnitteisiä systeemejä.

Hikoilu tosiaan alkaa synnytyksen jälkeen ja jos joutuu huoneeseen johon porottaa kevät aurinko... Voi olla mukava välillä huuhtaista liivejä ja vaihtaa sukkia. Muuten suosin sairaalan vaatteita, voi vaihtaa usein eikä tarvitse omia kotona heti pyykätä.

että itsellä on ollut myös omia terveyssiteitä (suurimpaa ja vähän pienempiä malleja) mukana. Mulla on vuoto jo toisena päivänä synnytysten jälkeen ollut sen verran inhimillistä, että olen pärjännyt tavallisilla yösiteillä tai vastaavilla. Joten muutama sellainenkin kantsii ottaa mukaan, jos vaikka vuoto on suht vähäistä. Että ei tartte niitä sairaalan vaippoja käyttää (ellei siis ole pakko). Sitten tietenkin tarvii myös niitä omia pikkupöksyjä :)

Jamssa rv20+4

Keitin niitä muistaakseni silloin tällöin (en joka käytön jälkeen, ehkä kerran päivässä), aina käytön jälkeen huuhtelin kylmällä vedellä. Tällaiset neuvot sain synnärillä.

Alkkarit on synnärillä sellaisia verkkoversioita. Eli siis venyvää verkkoa. Valtavan jälkivuotositeen kanssa ehdottomat. Ei multa ainakaan kotoa löydy sellaisia hehtaaripöksyjä, joihin sellainen side (tai alkuun jopa 2 päällekäin...) mahtuisi. Ei siis mitään seksipöksyjä, mutta todella käytännölliset ja mukavat siinä tilassa, jossa mikään ei mielellään saa alapäätä painaa ja puristaa...

[/quote]

synnäriltä saa varmaan myös niitä hehtaarijälkivuotositeitä??

kiitos vastauksista!!

Itsekään en pitänyt sairaalan " farkkukankaisista" (kuten edellinen osuvasti kuvasi) imetysliiveistä, mutta en viitsisi millään ottaa omiakaan mukaan. Siis haluan välttyä kaikelta turhalta pyykiltä. Niitä sairaalan liivejä kun voi vaihtaa tarpeen mukaan, mutta omia on rajallinen määrä.

Toisaalta se kova kangas tuntui kamalalta nänneihin, kun maito nousi rintoihin ja ne olivat muutenkin tosi arat.

Toisaalta taas omat imetysliivini eivät varmaan parina ekana dollyparton-päivänä mahdu edes, kun taas sairaalan liiveissä on ihan omanlaisensa säädöt ja kokoja riittää. Siis maidon noustessa minulla ainakin rinnat ovat tosi hurjat pallot.

Ajattelin ratkaista tämän ongelman ottamalla oikein pehmeitä kankaisia liivinsuojuksia ja oman purkin Lansinoh-voidetta (saa sitä toki sairaalastakin, ainakin viimeksi sai), mutta en ota omia imetysliivejä sairaalassa käytettäväksi.

Muutoinkin aion tyytyä täysin sairaalamuotiin, koin sen käytännöllisenä. Itseä piristän vaikka huolehtimalla hiuksista ja ulkonäöstä hieman paremmin kuin viimeksi (jos nyt sitten jaksan innostua.) Olen aiemmin ollut tukka sekaisin kaikissa synnärillä otetuissa valokuvissa.

Meillä VKS:ssän synnärillä tutustumiskäynnillä hoitajat suosittelivat,että kannatta ottaa omat aamutossut mukaan,ettei tarvitse hipsiä sukkasillaan. Ja sitten jos on palelevaa tyyppiä niin suosittelivat niitä villasukkia. Muut vaatteet saa talopuolesta. Ja sitten tietyy hygienia välineet.

Lilli81 31+0

Jas:

Lainaus:

Sairaalan siteet ovat todella vanhanaikaisia eivätkä ime sen enempää kuin teho-Alwaysit. Kokoa niillä kyllä on ja voi olla hyvä jos vuotaa paljon.

Mulle kätilöt siellä sairaalassa sanoivat (kun ihmettelin ääneen niitä hehto-pumpuli-siteitä), että ne ovat hyviä siksi, kun ei ole muovia niissä. Siksi siis hengittävät paremmin kuin nuo alwaysit ja muut. Mutta tietenkin pitää sitten olla sitä paksuutta esi lailla...

Mutta pienivuotoisilla (ja jos ei perä niin ruvella) epäilemättä menevät nuo alwaysitkin.

Itse käytin kaikkia sairaalan tarjoamia ja olin ihan tyytyväinen (eikä tarvitse kärrätä pyykkiä kotiin). Eihän ne miltään muotisivuilta ole tempaistuja, mutta siinä vaiheessa mukavuus on ensiarvoista :) Voinet pakata joitakin kappaleita, jos haluat ja jos siltä tuntuu, pyytää miestä tuomaan lisää. Jos ensikertaa matkassa, et ennalta voi tietää, kuinka kroppasi käyttäytyy synnytyksen jälkeen. Niistä sukista sanoisin sen, että vaikka ovatkin lörppöjä ja pyörivät jaloissa, niin minulle ei omat sukat olisi mahtuneet heti jalkaan, sillä muutaman päivän oli uskomaton turvotus jaloissa!

Omia siteitä voinet myös ottaa joitakin. Itse olin ihan tyytyväinen sairaalan tarpeisiin, mielestäni löytyi hyvin eri vuotoihin. Eikä hiostaneet, vaikka helteillä olenkin synnyttänyt :) (ja monesti synnytyksen jälkeen seuraa muutaman viikon *hikoiluvaihe*)

Rintakumit keitin (steriloin) ennen käyttöönottoa. Sen jälkeen harvemmin, mutta joka käytön jälkeen huuhtelin kylmällä vedellä. Kannattaa tosiaan ottaa ne jo sairaalaan mukaan. Aluksi kun rinnat voi tulla melko kipeäksi ennen kuin tottuvat toimitukseen. Ja voidetta niihin rinnanpäihin. Itse suosin Lansinoh-voidetta...

Sitten se, mitä aina jaksan suositella: luumuja! (soseena tai pussista) Mikäli sairaalasi ei sitä tarjoa, meillä ainakin sairaalan äitien jääkaappiin on vuosikausia kuulunut luumusose. Helpottaa huomattavasti suolentoimintaa... :)

Keski-Suomen keskussairaalassa ei ainakaan viimeks edes tarjottu imetysliivejä. Musta on hehkeita kuvia, joissa koko paita on täynnä märkiä länttejä :(

Tuosta sairaalasta sai myös vaaleanpunaisia froteisia pikkuhousuja, jotka tuntui ihan kivoilta. Ne hehtaarisiteet oli mulle ainakin ainoita mahdollisia, ei olis mikään tavallinen side pitänyt sitä määrää. Side myös hieman helpotti istumisen opettelua, kun pehmensi.

Itselleni ja vauvalle otan mukaan villasukat tällä kerralla. Meidän esikoinen paleli kovasti ja olin onnellinen mummin vauvalle tuomista villatöppösistä. Sellaisia ei osastolta saanut, tai ei ainakaan huoneissa ollut.

Päiväkirja, vauvan eka vuosikirja tms. on kiva olla mukana. Itse pidin raskauspäiväkirjaa ja kirjoittelin sinne sitten talteen heti synnytysmuistot ja ajatuksia osastolla olosta ja vauvasta ym. On ollut ihana lukea jälkikäteen! Ne unohtuu äkkiä! Niin ja se kamera myös osastolle mukaan, älä anna kameraa isän tms. mukana kotiin synnytyksen jälkeen!

TYKSissä ja useimmissa muissa sairaaloissa saa (puhtaat pestyt) tossut käyttöön. Itse en omia tossuja sinne halua viedä, kun sairaalassa pöpöt kuitenkin kuljeksii lattioilla eikä tunnu kivalta tuoda niitä kotiin.

Sairaalan vessan lattioille on myös usein vähän roiskunut vettä (ja mahdollisesti verta) jälkivuodosta johtuen. TYKSin vessat ovat muutenkin ahtauden huippuja ja siellä on kiva sitten touhuta hehtaari siteiden, runsaan jälkivuodon ja kipeän haavan kanssa : ) Kaikilla ei onneksi näin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat