Seuraa 

Olemme nyt tehneet rakkaan mieheni kanssa päätöksen yrittää saada perheeseemme kolmas lapsi. Olen ihan äärettömän onnellinen:) Toivon, että raskaus alkaisi mahdollisimman pian sen jälkeen kun lopetan viimeisen pilleriliuskan 12.4. Haluan tarjota tulevalle vauvallemme mahdollisimman hyvät kasvu-ja kehitysolosuhteet masussani ja aionkin rueta nauttimaan foolihappolisää ennen raskauden alkua. Tutkimusten mukaan foolihapon riittävä saanti edistäisi sikiön keskushermostoputken sulkeutumista. Foolihappoa pitäisi saada riittävästi täysipainoisesta sekaravinnostakin, mutta 400 mikrogramman edestä sitä voisi ottaa myös tablettina. Valmistetta tulisi nauttia niiden kuukautisten alusta, joiden jälkeen raskauden toivoo alkavan aina rv 12 asti. Ongelmani onkin nyt siinä, kun kävin apteekissa niin siellä oli vain 300 mikrogramman tabletteja tai sitten valmisteita, jotka sisältävät foolihapon lisäksi myös muitakin B-ryhmän vitamiineja ja niissä foolihappoa oli puolestaan tuplamäärät. Osaisikohan joku tämän palstan lukijoista/keskustelijoista kertoa minulle riittääkö tuo 300 mikrogramman tabletti päivässä vai otanko esim. 1,5 tablettia? En tiedä, onko tuolla nyt niin suurta merkitystä mutta kyselenpähän nyt vaan kun kaikenlaista alkaa heti mielessä muhia näin ihanan ison asian kynnyksellä. Kiitos, jos joku viitsii vastata:)

Kommentit (14)

tietysti muuhunkin kuin hermoputken sulkeutumiseen. Itse en syö enkä tule syömään pelkkää folaattilisää, koska syön niin paljon muutenkin lehtisalaattia, kurkkua, tomaattia jne yhteensä varmaan kilon päivässä :P Mutta B-vitamiinia kannattaa muutenkin syödä, varsinkin jos on taipumusta masennukseen. Ja raskaana ollessa B-vitamiineista voi tulla puutetta.

Sikiön hermostoputki sulkeutuu varhaisessa vaiheessa, joten hermostoputken sulkeutumishäiriöiden ehkäisyssä folaatien teho on juuri raskauden alkuvaiheessa, n. 3.-4. raskausviikon tienoilla.

Mutta koska folaatteja tarvitaan muuhunkin, etupäässä solujen normaaliin jakautumiseen ja kasvuun, folaattitarve on tietysti raskausaikana suurempi.

Täysipainoisesta ruokavaliosta saa tarpeeksi folaattia, mutta ei niistä pillereistäkään haittaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eihän se olekaan kuin 2½-kertainen... ei osaa laskea (eli tästä voi päätellä, ettei noi vitamiinit ainakaan äidin aivotoimintaan vaikuta paljoa...)

Harvinaisiahan nämä NTD:t Suomessa ovat, ja kaikki eivät ole niin kohtalokkaita, mutta eihän se lohduta, jos omalle kohdalle sattuu. Sulkeutumishäiriöt ovat osittain perinnöllisiä, joten ei sille aina mitään itse voi tehdä.

Joissakin tutkimuksissa on todettu, että pienetkin lisäannokset folaatteja, 100-200 mikrogrammaa, ehkäisevät hermostoputken sulkeutumishäiriöitä niillä, joilla ei ole NTD-taustaa. Niillä, joilla on ollut jo ainakin yksi NTD-raskaus, annos on 4-5 milligrammaa.

Toivottavasti teillä käy tällä kertaa paremmin!

Eppa79:

Lainaus:

jo noin 3 kk ennen hedelmöittymistä, eikä sen syönnillä ole enää vaikutusta sitten kun raskaus on todettu. Sitten se on myöhäistä kun testi näyttää plussaa - toki sitä voi syödä silloinkin mutta vaikutusta hermoputken sulkeutumiseen ei enää silloin ole.

Ite en vielä ole raskaana ollut, mutta kaverit on kyllä kaikki syöneet raskauden aikanakin foolihappoa ja käsitin että neuvolan ohjeen mukaan. Onkohan siitä sitten hyötyä johonkin muuhun? Tietoa kellään?

300 mikrogrammaa päivässä riittää. Ja kun kerran olet noin motivoitunut raskauteen, kiinnität varmaan muutenkin huomiota ruokavalioon. Folaatteja saa hyvin täysjyväviljasta ja kasviksista (parsakaali on tosi hyvä lähde, jos sattuu tykkäämään).

Foolihappo ei oikeastaan edistä hermostoputken sulkeutumista, mutta estää siinä tapahtuvia häiriöitä (neural tube defects, NTD), jotka osittain ovat perinnöllisiä ja joiden esiintyvyys vaihtelee maittain. Suomessa esiintyvyys on suht pieni.

Olipas pelottava ketju..

Viimeksi kuulin foolihapoista vasta rv 10-14, kukaan ei niitä edes suositellut..Kasviksia en kyllä syö kiloa päivässä, aika vähän itse asiassa,mutta raskausaikana enemmän.

Nyt saatan olla raskaana, ensi viikolla testaan enkä siis voi tehdä foolihappo-asialle enää mitään? Apua.. :( Luulin,ettei niitä vielä tarvitse..

tänään tein listaa että mistä saa eniten mm. just tuota foolihappoa, joten pistetäänpä se tähän...

Foolihappo:

Suositus päivässä 400 ug

-valk. pavut 150/100g

-vihr. pavut 145

-lehtikaali 120

-parsakaali 113

-cashew-pähkinä 69

-paistettu kananmuna 69

-saksanpähkinä 66

Suomessa ei ole virallista _foolihappovalmisteiden_ käyttösuositusta raskautta harkitseville tai raskaana oleville. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan folaattien saantisuositus on 400 mikrogrammaa/vrk hedelmällisessä iässä oleville.

Suomen väestöllä on yleisesti ottaen aika hyvä ravinnon folaattien saantitilanne, vaikka etenkin nuorilla on petraamisen varaa. Ja NTD-riski on myös suhteellisen pieni. Kanadasta en tiedä, mutta esim. Iso-Britanniassa esiintyvyys on reippaasti suurempi kuin Suomessa.

chicky:

Lainaus:

Asustelen täällä Kanadassa, ja haaveilemme neljännestä. Olen aina jo " kuumeiluvaiheessa" , raskauden aikana, ja myös imettäessä syönyt täkäläisiä " äitiys-monivitamiineja" (prenatal & postpartum supplement) ja niissä foolihapon määrä on 1 mg.

on tähän tarkoitukseen juuri hyvä, siitä saa tuon maimitsemasi määrän foolihappoa, ja on nimenomaan tarkoitettu raskautta yrittäville ja raskaana oleville. Tätä mulle suositeltiin ja neuvottiin aloittamaan pillereiden popsiminen jo yritysaikana ja jatkamaan ainakin raskauden 1. kolmanneksen ajan.

foolihappoa kuin rv4+ alkaen, ei täälläpäin edes suositella neuvolassa. Netistä katsoin, mutta liian myöhään niinkuin edellä jo on todettu. Eli viime syksynä tytöllä todettiin rakenneultrassa rv19+ keskushermostoputken sulkeutumishäiriö, ja siihenhän ei löydy mitään suoraa yhteyttä mistään. Tosin monet asiat voivat vaikuttaa. Päädyimme keskeytykseen rv20+, sillä tytön tilanteeseen liittyi myös vakava hydrokefalus, eli ylimääräinen paine painoi pikkuaivoja ja neurologin antama ennuste oli lohduton; kuolema joko ennen synnytystä tai hetimiten sen jälkeen. Itsesyytökset olivat tietenkin valtavat! Luin vaikka mistä asioista, jotka voivat vaikuttaa tuohon häiriöön ja löysinkin niitä omasta elämästäni monia, sellaisia mistä ei ikinä voisi kuvitella olevan haittaa. Ja eihän niistä olekaan. Tuhannet naiset tekevät samoja juttuja koko ajan raskaana ollessaan, eikä näitä tapauksia osu kuin hyvin harvojen kohdalle. Eli turha sitä on vatvoa, mutta... Menetys vaan on niin suuri, että jotain " syyllistä" sille yrittää hakea.

Sain heti raskauden keskeytyksen jälkeen reseptin foolihaposta, eli 4mg on minun annokseni päivässä. Joidenkin tutkimusten mukaan pienemmillä annoksilla ei ole todettu vaikutusta näiden häiriöiden ehkäisyssä, mutta itse tuollaisia annoksia ei voi ruveta napsimaan, sillä saattaa piilottaa mm. eräiden b-ryhmän vitamiinien anemiatiloja. Aloitin foolihapon syönnin siis heti kun lääkkeet sain ja tuosta noin 3 kuukauden kuluttua olin uudelleen raskaana ja jatkoin sen syömistä rv13 saakka. Lisäksi olen lähes vainoharhaisesti välttänyt asioita, joilla tiedän olevan yhteyksiä keskushermostoputken sulkeutumishäiriöön. Mielenkiintoinen yhteensattuma on, että nyt laskettuaikani on täsmälleen sama päivä jolloin synnytin pienen tyttäremme viime syksynä. Kohtalon ivaa.

Nyt mennään rv16+ ja kävimme viime viikolla aikaistetussa rakenneultratutkimuksessa, jossa tämän vauvan aivojen rakenne todettiin normaaliksi, samoin selkärangan alue. Eli hyvältä näyttää! :) Uusiutumisprosentti on vain 4% ja tuo foolihapon syönti laskee sitä vielä 75%. Varmuuttahan vielä ei osata sanoa, sillä emme halunneet lapsivesitutkimusta ja siinä olisi selvinnyt mikäli selkäydinnestettä vuotaa lapsiveteen. Viimeksi näyte oli hurjan korkea. Nyt otettiin vain verikokeella seerumiseula minulta, saan ensi viikon lopulla tulokset, ja pitäisi siinäin näkyä 60% tapauksista. Mutta suht luottavaisin mielin nyt jo olen, erot ultrassa edelliseen kertaan olivat niin huomattavia, pään muoto, koko, itsekin näki selvästi, että uskon meille sen pienen vauvan tällä kertaa tulevan. <3

Jaa a, miksiköhän lähdin tätä meidän tarinaa tähän kirjoittelemaan... Lähinnä ehkä siksi, että suosittelen todella sitä foolihapon syömistä, kyllä näin jälkeenpäin on monet itkut itketty sen takia, vaikka eihän sitä voi tietää vaikuttiko se... Pelotella en halua, tämä meidänkin häiriö on harvinainen, taisin jostain lukea, että n.30 tapausta Suomessa olisi vuosittain.

Toivon kaikille mukavaa vauvakuumeilua ja ihanaa kevättä. Itsekin olen nyt löytänyt elämäniloni takaisin ja puhtia tullut reilusti lisää, kun huolet ovat väistyneet edes pikkaisen tieltä. :)

Nande ja pikkuinen rv16+0

että suositukset on näinkin erilaisia;

Asustelen täällä Kanadassa, ja haaveilemme neljännestä. Olen aina jo " kuumeiluvaiheessa" , raskauden aikana, ja myös imettäessä syönyt täkäläisiä " äitiys-monivitamiineja" (prenatal & postpartum supplement) ja niissä foolihapon määrä on 1 mg.

Ei kait tuo mitenkään iso ero loppujen lopuksi ole, mutta tuntuu vaan hurjalta, että täällä suositellaan yli kolminkertaista määrää!

jo noin 3 kk ennen hedelmöittymistä, eikä sen syönnillä ole enää vaikutusta sitten kun raskaus on todettu. Eli aloita syöminen nyt, jos et ole vielä aloittanut. Sitten se on myöhäistä kun testi näyttää plussaa - toki sitä voi syödä silloinkin mutta vaikutusta hermoputken sulkeutumiseen ei enää silloin ole.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat