Vierailija

Mikä siis teitä itseä ärsyttää, jos joku tuttavanne teillä kylässä ollessaan käyttäytyy esim. epäsiististi/piittaamattomasti.

Sivut

Kommentit (37)

anna vieraiden ruveta siivoamaan. Kyllä mä itse ne lelut korjaan sitten. Todella epäkohteliasta kutsua kylään ja odottaa vieraiden siivoavan jälkensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja tuo, että ei tulla kahville kun pyydetään ei todellakaan kuulu enää tänä päivänä hyviin tapoihin. Ei etenkään jos kylässä on yksi pariskunta/perhe kylässä ja heille sanoo, että siirrytäänpäs keittiöön kahvittelemaan. Ei silloin jäädä olkkariin istumaan ja odottelemaan, että kutsutaan uudestaan ja uudestaan. Ei, silloin sanotaan " kiitos" ja siirrytään pöydän ääreen.

Me nykyään teemme appivanhempieni kanssa niin, että pyydämme kerran kahville ja jos ja kun eivät tule niin menemme miehen ja lapsen kanssa päinemme sinne pöytään ja aloitamme ilman heitä. Yleensä tulevat aika näpsäkkään perässä kun huomaavat, että ai jaa, täällä tosiaan pyydetään vain kerran. Saa jäädä sellaiset vieraat ilman kahvia, joille ei kelpaa!!!

Niin ja tuo " hyvä tapa" olla tulematta kahvipöytään johtuu sellaisesta, että isossa porukassa pitäisi kunnianarvoisimman aloittaa (tyyliin pappi ensin...), mutta jos ollaan ihan vain pienellä porukalla ja kahvi on katettu pöytään, niin ei siinä mitään nurkissa luimuilua tarvita.

Joka jää yksin istumaan olkkariin, kun emätä on jo kaatanut kahvin ja odottelee sua seurakseen. Mikä tuosta tekee mielestäsi kohteliasta? Sehän on nimen omaan sen emännän/isännän väheksymistä, " ei mua nyt niin huvita, tuun sitten kun kolmatta kertaa pyydät..."

Odottelu on korrektia isoissa juhlissa, joissa tietty arvojärjestys on (esim. häät, ensin morsiuspari, sitten pappi jos hän on juhlassa, sitten vanhemmat ja muu lähipiiri, sitten muu suku ja viimeksi ystävät). Mutta tosiaan jos olet yksin vieraana, niin kenelle annat vuoron kun jäät odottelemaan?!?

niin sanotaan et " ei muntakia tartte keittää" . Eikö sitä voi sanoa vaan että mitä haluaa jos on kerran tarjottu. KYllähän emäntä on valmis kahvin keittämään vaikka yhdelle jos kerran niin sanoo.

Itseäni ärsyttä se kun tuodaan lapset juhliin/kahvikutsuille syömään, eli kotona ei olla normaalisti syöty vaan ajatellaan, että kylässä sitten syödään senkin edestä: lapset ottavat useita pasteijoita ja viinereitä ja puolet kakuista kymmeniä keksejä jne. Kerran meillä yksi lapsi tyhjensi suklaakulhon yksin kokonaan (levyllinen suklaata pilkottuna) eikä äiti sanonut mitään. Mihin on hävinnyt se ainakin minulle opetettu tapa, että yksi kutakin sorttia ja sitten kun kaikki ovat ottaneet kaikkia niin saa ottaa mahdollisesti yhden keksin lisää...

On paljon mutkattomampaa ja rennompaa, kun ei turhaan kursailla. Kun sinne kahvipöytään kuitenkin ollaan tulossa, niin mitä kohteliaisuutta sellainen pitkittely on.

Ja tiedoksi, että muodollisempien juhlien etiketit tunnen kyllä. Tuttavalliseen kyläilystä ei kuitenkaan tarvitse tehdä mitään monimutkaista näytelmää.

Käytännössä mä teen niin, että heti kun joku sanoo jotain kahvista, kiitän heti ja sitten näytän siltä, että olen tulossa. En mene rohmuamaan tarjottavia, vaatimaan kaikenlaista " eikö teillä ole sinistä maitoa kahviini - mä en juo rasvattoman kanssa"

Tuntuu kuin nykyajan n. 20-30 vuotiailla (joka itsekin olen) ei olisi enää sellaisia käytännön etikettitapoja. Ei tarvitse sievistellä vaan sellaista hyvien tapojen muistamista. Ihana käydä joskus vanhempien ihmisten luona, kun kahvipöydän käytöstavat muistetaan, ojennetaan sokeria lähemmäs tai muistetaan tarjota pullia toista kierrosta. Joka kaverilla käyntihän nyt ei tarvitsisi olla hienojen tapojen mukaista, mutta kun nykyään ollaan NIIN rentoja että unohdetaan emännöidä kokonaan. Olen tavannut uusavuttomuutta juuri tässä emännöinnissä - virallisillakaan kahvikutsuilla (rippi-, ristiäis-, syntymäpäivä- ja valmistujaisjuhlat) ei emäntä ymmärrä katsoa kahvittelijoiden perään. Maito loppuu pöydästä, sokerilusikka on unohtunut, kahvia kuuluu tarjota toinen, jopa kolmas kierros. En peräänkuuluta hienostelua, vaan kohteliaisuutta.

hyvä väli laittaa tänne, josko joku tajuaisi omasta käytöksestään.

Minä en pidä siitä, että kun kävellään jonnekin, ollaan hyvästelemässä tms. niin kun jäädäänkin paikoilleen juttelemaan, niin ihmiset nojailee seiniin - valkoisiin tapettiseiniin jää kivoja jälkiä kun on sateinen takki päällä.

Mä en muuten nipottaisi, mutta kun juuri vaihdoin tapetit ja harmittaa jo etukäteen pari kaveria, jotka nojailee seiniin.

lasteni jälkiä. Lelut kehotan korjaamaan tai sitten korjaan ne itse. Luultavasti tämä joka ei anna vieraiden siivota jälkiään ei tee sitä itsekkään kylässä. En haluaisi sinua meille sotkemaan. Lapsillekkin on hyvä opettaa tavat jo pienestä pitäen.

Etkös ole oppinut jo sitten ettet laita niin hyviä tarjoiluja! Ei sitä kannata laittaa kuin puoliksi syöty keksipaketti keskelle pöytää ja laihaa kahvia, niin eipä tarvii kenenkään nirsoilla ja sepostella laihisjuttuja!

;P

Eivät siivoa lastensa jälkiä. Tai kehoita lastansa siivoamaan. Joudun aina itse joka kerta tietyille tyypeille huomauttamaan asiasta. Leikkiä saa, mutta jäljet pitää myös korjata. Tämä asia harmittaa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat