Vierailija

kuin muut? Vai onko tilanne päinvastoin? Onko kokemuksia lähipiirissänne?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija:

Lainaus:

sairaaseen vivahtavaa saarnauskovaisuutta. Kyllä mullakin on uskovaisia tuttavia joita en sääli, päin vastoin hieno juttu että ovat löytäneet sellaista sisältöä elämään. Tuota kirjoittajaa 21 säälin.

Ja nyt siis puhun sellaisista hihhuleista, joille ei muuta elämää tai maailmankatsomusta ole olemassakaan kuin omansa.

Sinänsä Jumalaan uskominen on minusta ok, mutta jos se valtaa koko elämän, niin en oikein ymmärrä sitä. Oli uskonto sitten mikä tahansa, islam, juutalaisuus, kristinusko, buddhalaisuus tai mikä vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tulee mieleen papukaijat.

Itse häiriintyneimät tuntemani ihmiset on uskovaisia. Toisaalta tunnen kyllä myös tasapainoisia uskovaisia, jotka eivät tunnu mitenkään eroavan tapauskovaisista. Samat murheet on heilläkin, he vaan saavat sitten voimansa uskonnosta, me muut jostain muusta.

Vierailija:

Lainaus:

Ja kysypä uskovaiselta jotain, niin vastauksena saat liudan asiayhteydestä irrotettuja raamatunlauseita ja helmiäisenhohtoisia vertauskuvia. *huokaus*

jonka omaavat tulevat helpommin uskoon. Jotenkin lohdullista, että ei-uskovaisuus ei johtuisikaan ihmisen " huonoudesta" varsinaisesti. Tiedä sitten...

oman tuttavapiirin ja naapureiden perusteella sanoisin että ovat. He turvaavat elämässään vaikeissa asioissa Luojaan. Myös parisuhteet näyttävät onnellisimmilta. Monilla myös perhe-elämä näyttäisi olevan tärkeämpää kuin raha.

Mutta koko totuus kai on, että kaikenlaisia ihmisiä on aatteitta ja aatteineen-onnettomia ja onnellisia...

Elämäni ei ole yhtään sen helpompaa, mutta elämä kokonaisuutena on paljon selkeämpää ja kaikessa tuntuu olevan tarkoitus ja johdatus, jonka näkee välillä hyvinkin selvästi. Kun ihmisellä on pysyvä kiinnekohta Jumalassa, hänellä on turva aina lähellä, miten tahansa elämä koetteleekin.

Uskoa voisi sanoa jonkinlaiseksi betonikivijalaksi, joka tuo vakautta ja tarkoitusta elämään. Ei ole niin heiteltävissä ja vietävissä. Ilot ja surut tuntuu syvemmältä, rakastan lempeämmin ja myös tunnen tuskaa syvemmin.

Usko on parasta mitä minulle on elämässä tapahtunut. Se on avannut silmäni näkemään selvemmin ja uskon ansioista olen hereillä.

Etsikää Jumalaa. Jumala ottaa jokaisen kadonneen lampaansa iloisena ja itkien vastaan. Hän tulee elämäänne, kun pyydättä häntä. Tulee niin hiljaisesti, että ehkä ette huomaakaan, mutta alkaa tehdä työtä teissä. Tulette osaksi Jumalaa ja Jumala, kaikki se Jumalan hyvä, tulee osaksi teitä.

Kaikki on suunnilleen sairaseläkkeellä masennuksen tai jonkun muun mielenterveyden ongelman takia. Niillä iskee ihme paniikki jostain Lordista ja muista yhtä " tärkeistä" asioista. Ex-avomieheni on nykyään pappi ja on kaikkea muuta kuin tasapainoinen ihminen.

Itse olen ns. uskovainen, mutta ihan samanlainenhan minä olen ihmisenä kuin kaikki muutkin. Ne sairaudet, ongelmat, vaikeudet jne eivät katoa yhtäkkiä kun tulet uskoon. Usein usko helpottaa, tietää että on olemassa muutakin kuin tämä hetki, on tieto siitä että on tulossa jotain parempaa. Mutta noin muuten olen ihan yhtä vi**umainen akka kuin ennenkin.

Sairastin koko lapsuuteni, nuoruuteni ja nuoren aikuisen elämäni vakavaa masennusta. Masennuksen keskellä löysin uskonkin. Muutama vuosi sitten elämä vei niin, että oli pakko lähtee etsimään apua masennukseen ja jatkuvaan ahdistukseen. Apua ei löytynyt kristillisistä piireistä: kovasti yritin sieltä apua löytää, tosi kovasti.

Psykoterapiassa paranin masennuksesta. Koko homma horjutti uskoani pahasti. En tiedä enää, olenko " uskossa" . Ainakaan en enää yhtään jaksa niitä uskovaisjuttuja tai noita fraaseja, joita tuossa yllä on. Enkä oikein jaksa uskoa, että usko toisi ihmisen elämään välttämättä tasapainoa. Olen liikkunut fundamentalistipiireissä, karismaatikkohommissa jne. Mut niissä ympyröissä on todella paljon sairautta ja merkillisyyttä; en tiedä, mitä niistä enää ajatella.

Itse koen olevani onnellisempi ja tasapainoisempi nyt, kun en enää ajattele koko ajan Jumalaa, Jeesusta ja uskonasioita. Ainakaan mua ei ahdista koko ajan. Ei oo tarvetta turvautua seurakuntiin tai muihin yhteisöihin. Eikä uskonnolliseen retoriikkaan.

sairaaseen vivahtavaa saarnauskovaisuutta. Kyllä mullakin on uskovaisia tuttavia joita en sääli, päin vastoin hieno juttu että ovat löytäneet sellaista sisältöä elämään. Tuota kirjoittajaa 21 säälin.

Siis uskovaisia on onnellisia ja onnettomia ja tasapainoisia ja aika " tasapainottomia" - ihan niinkuin ateistejakin.

Itse olen uskovainen ja itse olen nykyään onnellisempi ja tasapainoisempi kuin olin agnostikkona.

Eli hyvin usein hulluja ja humalaisia, jotka turvaavat uskoon. Hyvä jos on hyvin, mutta enpä suvaitsemattomampia ihmisiä tiedä! (Elävät uskontonsa vastaisesti ylentämällä itseään muita tuomitsemalla.)

Vierailija:

Lainaus:

Elämäni ei ole yhtään sen helpompaa, mutta elämä kokonaisuutena on paljon selkeämpää ja kaikessa tuntuu olevan tarkoitus ja johdatus, jonka näkee välillä hyvinkin selvästi. Kun ihmisellä on pysyvä kiinnekohta Jumalassa, hänellä on turva aina lähellä, miten tahansa elämä koetteleekin.

Uskoa voisi sanoa jonkinlaiseksi betonikivijalaksi, joka tuo vakautta ja tarkoitusta elämään. Ei ole niin heiteltävissä ja vietävissä. Ilot ja surut tuntuu syvemmältä, rakastan lempeämmin ja myös tunnen tuskaa syvemmin.

Usko on parasta mitä minulle on elämässä tapahtunut. Se on avannut silmäni näkemään selvemmin ja uskon ansioista olen hereillä.

Etsikää Jumalaa. Jumala ottaa jokaisen kadonneen lampaansa iloisena ja itkien vastaan. Hän tulee elämäänne, kun pyydättä häntä. Tulee niin hiljaisesti, että ehkä ette huomaakaan, mutta alkaa tehdä työtä teissä. Tulette osaksi Jumalaa ja Jumala, kaikki se Jumalan hyvä, tulee osaksi teitä.

Varmaan eniten uskovaisissa ärsyttää juuri tämä: ei osata puhua enää tavallista kieltä, vaan noita ulkoaopittuja lauseita, joita siellä seurakunnan kokouksissa toistellaan. Tavalliselle tallaajalle tällainen puhe menee yli hilseen. Sen takia muista tuntuu, että uskovaiset pitävät itseään vähän paremman luokan väkenä, kun ei voida edes puhua niinkuin normaalit ihmiset puhuvat.

Ja kysypä uskovaiselta jotain, niin vastauksena saat liudan asiayhteydestä irrotettuja raamatunlauseita ja helmiäisenhohtoisia vertauskuvia. *huokaus*

Matt 13

" Minä puhun heille vertauksin, koska he näkevät eivätkä kuitenkaan näe ja kuulevat eivätkä kuitenkaan kuule eivätkä ymmärrä.

Heissä käy toteen tämä Jesajan ennustus:

- Kuulemalla kuulkaa älkääkä käsittäkö. Katsomalla katsokaa älkääkä nähkö.

Sillä paatunut on tämän kansan sydän, vain vaivoin he kuulevat korvillaan ja silmänsä he ovat ummistaneet, jotta he eivät silmillään näkisi, eivät korvillaan kuulisi, eivätkä sydämellään ymmärtäisi, jotta he eivät kääntyisi, enkä minä parantaisi heitä."

Jeesus pelastaa jokaisen, joka vain rukoilee häntä elämäänsä. Ja silloin saat kyvyn nähdä ja ymmärtää. Ihmisen pitää vain luopua omasta ylpeydestään, mutta se tuntuu olevan useimmille niin vaikeaa, kun kuvittelette olevanne itse oman elämänne jumalia. Kaikki se hyvä mitä meille annetaan, kaikki se hyvä on Jumalan lahjaa, ei se ole meidän ansiotamme.

Jumala on rakkaus, valo ja kirkkaus ja tekee meidät ehjiksi jälleen. Jumalalle kaikki on mahdollista. Miksi te ette halua edes etsiä häntä? Miksi te käännätte selkänne turvalle ja luottamukselle. Sillä Jumala on nimenomaan Isä, hyvä, lämmin, rakastava Isä.

Ettekö ymmärrä, että kaikki me olemme täällä henkiolentoja.

Olen uskossa. Elämäni ei tietenkään ole helppoa ja pelkkää onnea ja iloa, ei tokikaan. Mutta usko, tuo luja luottamus Jumalaan tekee vastoinkäymiset helpommiksi. Tiedän, ettei minun tarvitse yksin jaksaa, voin kantaa huoleni ristin juureen ja saan taas uutta voimaa jatkaa. Elämä on vakaalla pohjalla.

ei ole koko elämäni. Monia kristittyjä seuraan ihmetellen, ei aina tunnu fiksulta se touhu. Kukin löytänee oman tarkoituksensa sieltä mistä haluaa. t. ap

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat