Seuraa 

Miten nukutatte vauvanne ja miksi? Meidän tyttö nukkuu selällään tai kyljellään, nykyään ei enää mahallaan suostu nukkumaan; aiemmin annettiin päikkäreitä nukkua myös vatsallaan kun oltiin vieressä vahtimassa.

Pelkäättekö kätkytkuolemaa vai tasapäisiä lapsia?

Kommentit (19)

Totta kyllä, että itseni on helppo sanoa, koska omat vauvani ovat aina ongelmitta nukkuneet selällään. Ymmärrän kyllä, että jos vauva ei todellakaan saa unta muuta kuin masullaan, paha kai sitä selällään on valvotaakaan. MUTTA siis jos vauva selällään viihtyy, miksi ihmeessä nukuttaa vatsallaan? Ja tietenkin noihin lukuihin on vaikuttanut muutkin suositukset :

19° huonelämpö

ei tyynyjä (viimeisen lapsen synnyttyä myös irtopeitot olivat joutuneet pannaan)

ei liian pehmeä patja

vatteissa ei naruja ym

Kätkytkuolemasta luettaessa voit huomata, että useimmat kuolleet vauvat löydetään juuri vatsaltaan.

Ennen em neuvojen jakamista, Ranskassa kätkytkuolemia oli 0.3% vauvoista, nykyisin 0.1%. Joka tapauksessa pieni määrä siis, mutta JOS vain mahdollista niinkin pienellä jutulla kuin selällään nukuttamisella ehkäistä, niin miksei? Anteeksi vielä jos vaikutin niin kovin jyrkältä tuossa kannassani! Totta, että jos oma koliikkivauvani olisi aikoinaan masullaan saanut rauhoittumaan, olisin luultavasti heittänyt hyvät periaatteni romukoppaan..

outsaka:

Lainaus:

Se mahallaan nukuttamiskielto kuulemma johtuu siitä, että joskus 15 v. sitten on tehty tutkimus, jossa australialaisvauvat nukkuivat mahallaan äitiyspakkauslaatikon tyyppisessä sängyssä, ja ne olivat niin " tiiviitä" , että uloshengityksen hiilidioksidi syrjäytti lopulta hapen siinä boksissa, ja ne vauvat tukehtuivat. Eivät siis varsinaisesti kätkytkuolleet. Mutta tämän " tutkimuksen" johdosta nykyisin ei virallisesti suositella mahallaan nukuttamista, mutta mulle kyllä neuvolan täti sanoi, että jos vauva nukkuu avoimessa tilassa, kuten sängyssä, missä ilma kiertää hyvin, ei ole mitään riskiä. Mutta vaunuissa selällään, kun on taas pienempi se koppa.

Hyviä unia!

Mutta tosiasia on, että esim Ranskassa siitä lähtien kun synnytyssairaaloissa on ruettu kuuluttamaan selällään nukuttamisen puolesta, on kätkytkuolemien määrä pudonnut romahdusmaisesti. Jos kiinnostaa, voin yrittää etsiä tarkkaa % määrääkin, mutta ihan totta, luku oli hyvinkin yksiselitteinen. Ja täällä todellakin selällään nukuttamista suositellaan, kannatetaan, mainostetaan, painostetaan jne niin paljon, ettei tulisi mieleenikään laittaa pientä vauvaa vatsalleen. eri asia sitten tietty, kun osaa jo itse kääntyä : silloin nukkukoot vatsallaan jos haluaa. Hyvin pienelle määrälle vauvojahan tuo kätkytkuolema joka tapauksessa sattuu, mutten todellakaan halua itse sitä vaaraa kasvattaa tuolla vatsallaan nukuttamisella. Joskus ihan pienenä kyllä köllötteli omalla rinnallani vatsallaan, ja joskus laitan esim nuhaisena kyljelleen, mutten KOSKAAN yksin sänkyyn vatsalleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poika on nukkunut mahallaan öisin 2kk iästä lähtien ja se toi meille niin hyvät unet ja yörauhan että oisi pitänyt keksiä homma aiemmin. Vaunuissa nukkuu pakosti selällään kun ei muuten mahu.

bongo3012:

Lainaus:

Pelkäättekö kätkytkuolemaa vai tasapäisiä lapsia?

Mieluummin tasapäinen elävä kuin pyoreäpäinen kuollut lapsi..

Molemmat lapset on parin viikon iästä nukutettu mahaallan. Nukkuvat paljon permmin niin. Vaunuissa nukkuvat kyllä selällään, mutta sängyssä eivät.

Kiitos kommentista. Tosiaan itsekin tästä asiasta neuvolasta kysyin, kun typsy oli n. 1-3 kk ja nukkui ainoastaan mahallaan. Liekö ollut ilmaa vai mikä, kun ei rauhoittunut selälleen lainkaan. Niin kyllä mulle vakuutettiin, että mahallaan nukuttaminen on ihan turvallista. Kyllähän siihen kätkytkuolemaan vaikuttaa niin moni muukin asia, esim huoneen lämpötila (19¤c), jota meillä kyllä noudatetaan. En tiedä, onko tuossa mainitsemassasi ranskalaistutkimuksessa otettu nämä muut tekijät huomioon, vai pelkästään mahallaan nukuttaminen. Kuulemma myös mm. veden sisältämät ravinteet vaikuttavat kätkytkuolemiin. Ja vesihän on erilaista eri maissa.

No. En tietenkään tieten tahtoen riskeeraa lapsiani, mutta kyllä musta maalaisjärkeäkin saa käyttää: Jos koko perhe valvoo siksi, ettei vauva nuku selällään vaan ähisee ja puhisee tuntikausia, niin kyllä minä ainankin käännän vauvan mahalleen. Ei kai se mukavalta vauvasta tunnu silloin selälläänkään olo, miksi minä sillä asialla sitä kiusaisin?

Mutta jokainen tehköön kuten haluaa. Onhan näitä tutkimuksia.

mutta kun tyttö rupesi itse kääntymään aina selälleen, niin laitettiin selälleen nukkumaan. Nykyään nukkuu mahallaan (tyttö 9kk), kun itse kääntyy niin.

Tunnustan, että selällään nukutetaan meillä kätkytkuolemariskin pienentämisen takia. Joissakin sairaaloissa sanotaan kuulemma, että pitää nukuttaa kyljellään, mutta uusimmassa Duodecim-lehdessä oli artikkeli tutkimuksesta, jonka mukaan nimenomaan selällään nukuttaminen on turvallisinta kätkytkuolemariskin pienentämiseksi. Myös tuttia kannattaa käyttää.

Meillä 1 kk vanha nukkuu päikkärit mahallaan kun ei muuten rauhoitu. Vaunuissa nukkuu selällään. Yö unille nukutan kyljellään, mutta kääntyy usein selälleen. Aamuyöstä täytyy josjus kääntää vatsalleen, niin nukkuu rauhallisemmin. Niin neuvolassa kuin sairaalassa sanoivat etteivät saa virallisesti suositella vatsallaan nukuttamista, mutta monet hoitajat ja neuvolantädit olivat omat lapsensa vatsallaan nukuttaneet. Oma äitini kertoi, etten itse edes vaunuissa nukkunut muuta kuin vatsallaan.

Totta, että kun Ranskassa ruettiin kehottamaan tuohon selälläännukuttamiseen, samaan aikaan kehotettiin mm välttämään tupakointia, tyynyjä, alentamaan makuuhuoneen lämpötilaa ym, joten olen samaa mieltä ettei YHTÄ syytä ole, mutta sitten mennä väittämään, ettei mahallaan nukuttaminen osaltaan lisää riskiä..

_divo:

Lainaus:

Asiahan on niin että jokaisen meidän päivät on luettu jo ennen syntymäämme eikä siinä auta vaikka kuinka selällään ollaan jos aika on lähteä! =)

Ja tällä logiikalla ei kannata myöskään esimerkiksi käyttää autoillessa turvavyötä?

Kyljelleen minä aina lapseni sänkyyn laitan, mutta selälteen sen sieltä löytää ;D

Itse en ole mahaltein nukuttanut sen vuoksi, että poika on kova puklailemaan ja pelkään, että tukehtuu siihen omaan pukluunsa!

että kätkytkuolemaan ei TODELLAKAAN ole osoitettavissa yhtä syytä, eikä kuolemaa voida estää tämä yksi syy poistamalla. Asiaa on tutkittu myös niin, että kätkytkuolemille altistaa äidin nuori ikä (alle 20v), äidin tupakointi raskausaikana, perheenjäsenen tupakointi sisätiloissa ja viikonloppu (pe-la). Kait näitä tutkimustuloksia saa aikaan vaikka millasia kun vaan haluaa...

Eli noi kätkykuolemat ovat pudonneet kolmanneksella siitä lähtien kun selällään nukuttamista suositellaan (aikaisemmin määrä tasainen 20 vuoden ajan). Pelkkää sattumaa, vai?

Se mahallaan nukuttamiskielto kuulemma johtuu siitä, että joskus 15 v. sitten on tehty tutkimus, jossa australialaisvauvat nukkuivat mahallaan äitiyspakkauslaatikon tyyppisessä sängyssä, ja ne olivat niin " tiiviitä" , että uloshengityksen hiilidioksidi syrjäytti lopulta hapen siinä boksissa, ja ne vauvat tukehtuivat. Eivät siis varsinaisesti kätkytkuolleet. Mutta tämän " tutkimuksen" johdosta nykyisin ei virallisesti suositella mahallaan nukuttamista, mutta mulle kyllä neuvolan täti sanoi, että jos vauva nukkuu avoimessa tilassa, kuten sängyssä, missä ilma kiertää hyvin, ei ole mitään riskiä. Mutta vaunuissa selällään, kun on taas pienempi se koppa.

Hyviä unia!

Että eikö teille tosiaankaan ole neuvolassa kehoitettu (tai käsketty..) vauvaa nukuttamaan selällään??? Kun noita mahallaan nukuttajia näköjään riittää! Ja vaikea uskoa että ihan jokaisella nyt olisi ihan varteenotettava syy tai selitys!

Ja kuitenkin luvut kertovat, että selällään nukuttamalla voi säästää vauvojen henkiä. Ja entäpÄ jos kyseessä olisi juuri oman vauvasi henki!

Huom, nuo luvut jotka annoin eivät liity niinkään mihinkään tutkimukseen, vaan ihan valtion tilastoihin lasten kuolemista. Eli kun jonkun tutkimuksen perusteella (oli se sitten amerikkalainen tai australialainen) ruettiin tietyissä lääneissä panostamaan tuohon selällään nukuttamiseen, kätkytkuolleisuus noilla alueilla laski heti ja selvästi. Ja niinpä asiasta ruettiin tiedottamaan koko maassa, ja maan luvutkin laskivat saman tien. Eli pelkkää sattumaako?

Jokainenhan tuntee oman vauvans aja tämän tarpeet parhaiten, mutta kyllä minusta silti pitäisi asianmukaista tietoa antaa. Kun jotkut neuvolatädithän ihan selvästi ovat olleet sitä mieltä, ettei mahallaan nukuttamisesta vaaraa ole. Mikä EI mielestäni ole totta! Ehkä jonkun vauvan kohdalla eri asianhaarat ajavat sanomaan, että okei, tämä on minun vauvani, ja tunenn hänet parhaiten, ja tiedän, että juuri tässä meidän tapauksessamme on paras ratkaisu nukuttaa masullaan, mutta ei minusta pitäisi neuvoa yleistää! Ja se, että omat äitimme nukkuivat masullaan, ja nukuttivat meitä masullaan, ei kyllä ole kovin hyvä peruste masullaan nukuttamiseen. Annettiinhan noihin aikaan kai ekana lihana esim maksaa, vai? ja silti ei kai se vauvoille sitä ihan parasta ollut. Ja tuossa esimerkissä ei ole edes hengestä kyse, kuten tässä nukuttamisjutussa.

Terv. Aivopesty uus-ranskalainen :)

(Huom, en todellakaan halua ketään syyllistää! Mutta että ainakin faktat olisi tiedossa, jotta kukin voisi sitten valintansa tehdä) (siis ettei joku vaikka tätä ketjua lukiessaan ajattele, että hei, mahallaan nukuttamisessahan ei olekaan mitään vaaraa, taidanpa kokeilla minäkin!)

meillä on nukuttu n. 3 vkon vanhasta mahallaan kaikki unet, patsi vaunuissa selällään. Poika ei rauhoitu muuten nukkumaan. Asiahan on niin että jokaisen meidän päivät on luettu jo ennen syntymäämme eikä siinä auta vaikka kuinka selällään ollaan jos aika on lähteä! =) ja tämän vuoksi minua ei yhtään huoleta vaikka lapsemme nukkuukin siis mahallaan. ikää nyt 3,5kk.

Etenkin melilea ja outsaka(meniköhän oikein?), pointteja kustakin tavasta kaipasin.

Tutkimuksia tietysti lienee monenlaisia ja orbitpurkasta tulee syöpä.. Siksi kiinnostaisi se, kuinka uskottavia tutkimuksia päänkasvusta on.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat