Seuraa 

Meidän kohta 2 vuotiaan pojan nukahtaminen yöunille kestää nykyisin noin 1,5 tuntia. Vielä noin 2 kk sitten uni tuli vartissa. Onko teillä muilla kokemusta vastaavasta tilanteesta? Entäpä ehdotuksia, miten uni saataisiin taas tulemaan kohtuullisessa ajassa?

Itse olemme epäilleet syyksi jonkinmoista eroahdistusta. Isä, joka oli hoitovapaalla lapsen kanssa 10 kk ajan, on hiljattain palannut töihin.

Iltarutiinit ovat olleet tismallen samat jo ainakin vuoden ajan, samoin nukkumaanmeno ja heräämisajat. Poika menee petiin klo 20, herää klo 7, nukkuu päikkäreitä klo 12-14. Päiväunet maistuvat edelleen hyvin, joten niistä emme haluaisi tinkiä.

Tilanne ei ole mukava kenellekään, ei lapselle itselleen, eikä meille vanhemmille. Toinen vanhemmista joutuu viettämään suuren osan vapaa-ajastaan lasta nukuttaen, eikä meille jää jurikaan yhteistä aikuisten aikaa.

Kiitos etukäteen kaikista kommesteista.

Kommentit (3)

Siihen auttoi päikkäreitten pois jättäminen. Nyt hommasta selvitään yleensä noin vartissa. Oli myös oppinut nukahtamaan isän viereen meidän sänkyyn josta nostettiin omaan sänkyyn. Varovasti pikkuhiljaa vieroittaen oppi nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn. nyt on 2 yötä selvitty ilman tuttia! Tässä vaiheessa otin vähä takapakkia ja ootin pojan vieressä kunnes nukahtaa. En uskaltanu kokeilla miten käy jos jätän nukuhtamaan yksin ilman tuttia...:) Jokohan tänään uskaltaisin kokeilla? Sit seuraavaks pitäis siirtää sänky omaan huoneeseen yhdessä pikkuveljen 9kk kanssa. Onko kellä siihen vihjeitä miten kannattas hoitaa? Siis molemmat nukkuu viel meidän huoneessa ja oma huone odottaa vieressä. Siis yhtä aikaa vai erikseen? Ja kannattasko toi tutitta nukkuminen hoitaa ensin kunnolla alta pois, et olis jo ihan unohtanu koko tutin? Vai nyt samalla rytinällä kaikki muutokset? Ei taida kyl oikeestaan kuulua tähän keskusteluun, taidan kysästä ihan erikseen.

Päiväunille menossa sinänsä ei ollut mitään ongelmaa mutta iltanukahtaminen kesti ja kesti ja kesti ja poika turhautu itse ja hermostui kun uni ei tullut. (Meillä oli sillon pieni vauva ja sitten eskarilainen joten mun täytyi itse päästä ajoissa nukkuman enkä voinut kukkua pojan kanssa.) Nyt poika on ollut periaatteessa ilman unia puoli vuotta ja jaksaa päivän hyvin, on tosin kotihoidossa, jos olis päiväkodissa niin varmaan tarvisi unet. Yhä edelleen käy niin että tavallisina päivinä poika nukahtaa illalla n. klo 20:30 viim iltasadun jälkeen itsekseen mutta jos on päivällä nukkunut vaikka 10 minuuttia autossa niin uni ei tule illalla ja poika rupeaa itkemään. Nukahtaminen voi hyvin kestää tuolloin yli tunnin.

Toisilla tämä on vaan joku vaihe joka menee itsestään ohi ja teillä voi hyvinkin johtua tuosta isän töihin paluusta. Eli ehkä katsoisin vielä jonkin aikaa jos palautuu ennalleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Alkoi 2v synttäreiden aikoihin ja oli just ihan samaa. Sitten meni vähän aikaa taas ihan hyvin mutta nyt muutama kk myöhemmin on taas ollut hankalaa mutta ei kuitenkaan onneksi yli tuntia kestä. Rytmi meillä on ihan sama kuin teillä. Kävi mielessä tuo päikkäreiden poisjättäminen myös ja sitä kokeilinkin mutta tyttö ei yksinkertaisesti jaksa. Sen lisäksi olen huomannut myös että jos nukkuu kunnon päikkärit niin iltakin on parempi.

Tästä ei nyt kauheesti apua....

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat