Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko vielä muita,kenen la menee joulukuulle?

Testasin tänä aamuna plussan ja laskeskelin että joulukuun alkupäiville menee.Mutta tietääkö kukaan,onko sellaista laskuria jossain ja missä,miten lasketaan la kun on tehty alkionsiirto?itselläni tavallinen laskuri antoi la 27.11,mutta siinä oli hedelmöityspäiväksi arvioitu 5.3 vaikka se todellisuudessa meni niin,että punktio oli 17.3 ja siirto 21.3.

Pieni on ongelma näin juuri plussanneena,mutta kiinnostaa niin kovasti tuo mahdollinen la..!

Sivut

Kommentit (185)

laskettu aika ei ole vielä tiedossa, luulin sen olevan marraskuulla (luomuhedelmöittyminen), mutta ultrassa oli viisiviikkoinen alkio viikko sitten.

Hassu olo, ultran jälkeen ensin itkin (helpotuksesta, pelkäsin kohdun ulkoista) sitten kuljin pilvissä lopun päivää. Muutama päivä meni hauduttaessa asiaa, viime yön valvoin np-ultran takia (mitä sieltä löytyy, mitä me tehdään, jos...)

Vapaa-aika loppui kertaheitolla vauvan synnyttyä, ei oikein ehdi

edes lukea sähköposteja saati sitten kirjoittaa niitä... Tai vierailla tällä palstalla! Mutta on se vain sen arvoista :)

Maanantaina vauvalle tulee ikää jo neljä viikkoa ja kotona ollaan oltu jo kolme viikkoa, aika menee ihan käsittämättömän nopeasti! Isukki oli kaksi viikkoa kotona isyyslomalla ja tämän viikon jo töissä. Meikäläinen uupui tämän viikon aikana jo sen verran, että isä päätti taas jäädä ensi viikoksi kotiin avuksi.

Me ollaan ravattu aika ahkeraan neuvolassa, osastolla ja lastenklinikalla sekä lisäksi fysioterapeutti on käynyt meillä kotona. Vauvaa on siis tutkittu hypotonian (velttous) ja suurien aukileiden (hydrokefalia epäily) takia. Aivojen ultrassa aivoselkäydinnesteiden virtaus on tarkistettu sekä aivokammioiden koko ja muoto. Kaiken pitäisi onneksi olla kunnossa ja vauvan terve. Aukileet ovat röntgenlääkärin mukaan kuitenkin loppujen lopuksi normaalin rajoissa. Ja velttouskin selittyy todennäköisesti keskosuudella. Fysioterapeutilta olemme saaneet hyviä vinkkejä tonuksen nostamiseksi ja motorisen kehityksen tukemiseksi.

Kävimme myös ivf-yksikössä näyttämässä vauvaa. Siellä henkilökunta oli oikein iloinen visiitistämme ja oli mukava käydä juttelemassa heidän kanssaan synnytyksestä ja jatkoista sitten joskus tulevaisuudessa.

Painoa vauvalla on jo lähemmäs 2700g, joten 3000g maaginen raja

lähestyy hyvää vauhtia. Tuohon kolmeen kiloon asti olemme siis kolmen tunnin välein pakkoruokinnalla, sen jälkeen saadaan aloittaa vauvan tahtinen syöttäminen. Odotan sitä kuin kuuta nousevaa, tämä pakkosyöttäminen on henkisesti aika raskasta.

Tällä viikolla vauva on jo piristynyt huomattavasti ja syöminen sujuu

huomattavasti aiempaa paremmin. Vauva on myös selkeästi virkeämpi ja välillä osaa jo jopa vaatia ruokaa. Päivät menee aivan kokonaan

syöttäessä ja nukuttaessa, hyvä että välillä ehtii itse käydä suihkussa ja syödä jotakin! Ulkonakaan ei olla vielä päästy käymään pienipainoisuuden takia. Ensi viikko ainakin pitää vielä viettää sisätiloissa.

Joku kirjoitti aiemmin, että osaako sitä varmasti hoitaa vauvaa oikealla tavalla. Minäkin ennen synnytystä pohdin sitä kovasti, mutta kummasti sitä äidin vaisto kertoo miten pitää toimia. Joten ei tarvitse teidänkään hätäillä, kaikki sujuu varmasti kaikilla hyvin. On tämä kauan kaivattu onni niin ihanaa, että sydän pakahtuu kun koko pitkää prosessia miettii ja katselee tuota pientä tuhisevaa poikaa- Elämä on nyt niin ihanaa ja kaikki odotuksen vuodet tuntuvat nyt mitättömiltä vaikka lapsettomuus varmasti omalla tavallaan pysyvät arvet jättääkin.

Tästä taisi tulla hieman sekavaa tekstiä, mutta päällimmäiset kuulumiset taisivat olla tässä. Nyt taidan lähteä itse ensin suihkuun ja sitten viemme vauvan ensimmäistä kertaa kylpyyn! Kylvettäminenkin on tähän asti ollut pannassa pienen koon vuoksi.

Onnellisia viimeisä päiviä teille kaikille, kohta tekin saatte omat nyyttinne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei vaan! Täällä jatkuu samaa rataa. Nyt pikkuinenkin on onneksi pitänyt vilkasta jumppaa masussa, ei ole tarvinnut ihmetellä että onko kaikki ok. Öiset WC ravaamiset ovat lisääntyneet ja suonenvedot palanneet jälleen kuvioihin. Luulin jo päässeeni niistä eroon magnesiumin syömisellä. Perhevalmennuksessa tuli esille että suonenvetoa voi esiintyä myös synnytyksen aikana, auts. Vaikka kai se on pienin vaiva sillähetkellä :)

SK, minulla on sama homma, sormet ovat aamuisin hieman turvoksissa ja palautuvat normaaleiksi kun on muutaman tunnin ollut ylhäällä. Toistaiseksi olen pitänyt sormukset sormessa, mutta varmaan kohta myös syytä ottaa ne pois yöksi. En ole huomannut että turpoaminen olisi yhteydessä mihinkään syömisiin, on varmaan ihan normaalia.

Saimme tuttavilta pieniä vaatteita ja innostuimme ennen sitä itsekin shoppailemaan 3+1 päiviltä 50-56 cm bodyja+potkupukuja. Lisäksi pestiin aiemmin saamamme pikkuvaatteet (laatikollinen) ja siellä olikin myös noita ihan pieniä kokoja. Nyt alkaa vaatevarasto olla mallillaan pienten vaatteiden osalta. Suurempia ennättää varmaan hankkimaan sitten ajan myötä. Hmm, vielä vaipat ja muut hoitotarvikkeet (rasvat, yms). Niin ja sitten kai pitäisi itsellekin hankkia jotain, kuten imetysliivit, liivisuojuksia jne. Siihen puoleen en ole vielä lainkaan tutustunut.

Äitiysloma alkaa myös marraskuun puolessavälissä ja nyt näyttää siltä että voin olla sinne asti töissä (kivuliaat supistukset pysyneet poissa, harjoitussuppareita alkanut ilmeentyä). Ei noita töitä tosiaan ole enää kuin reilu kuukausi, ihan uskomatonta että on jo tänne asti päästy!

Voikaa hyvin ja kertoilkaa kuulumisia!

hymis, rv 29+1

SK se vaan täällä kärvistelee....Ihan kuulostaa uskomattomilta nuo sinun ostosreissusi! En usko että olisin jaksanut tuommoisia itse enää viimeisilläni tehdä. Millähän sinua nyt oikein tsemppaisi jaksamaan odotusta...

Meillä täällä aloitettiin ulkoilu. Ulos on kyllä ihana päästä, kun on ollut sisätiloissa lähes kaksi viikkoa. Aikamoista ajoittamistahan se vielä on, pitää tankata vauvaa sopivasti että nukkuisi lenkin ajan. Ja sopivan vaateutuksen kanssa saa myös arpoa, vaikka mittari näyttää reilusti plussaa, on tuuli aika kylmä. Toisaalta vaunut suojaavat aika hyvin tuulelta. Tytöllä on jo kyllä aika hyvä päivärytmi, yöt ja aamupäivät nukkuu enimmikseen ja iltapäivällä on pidempiä hereilläolon ja seurustelun jaksoja. Kai sitä tässä harjaantuu uloslähtemiseen ja muuhun menoon kun vaan reippaasti lähtee liikkeelle.

Oikein hyvää Uutta vuotta kaikille!

Voi miten ihanaa !!

Mä en nyt varmaksi muista, mutta miten mulla olisi sellainen kutina, että hoidoissa tuo LA laskettaisiin hedelmöittymisen mukaan, koska se tiedetään tarkkaan tässä tapauksessa..?! Viisaammat oikaiskoon mikäli olen väärässä :)

Nautihan nyt ja oi miten jännää on sitten nähdä onko masussa kaksi pikkukakkosta ;)

Terkuin: Je_Ni 12+4

Hymikselle tsemppiä hirmuisesti huomiselle (jos olet vielä kokonaisena kappaleena)!!

Sk:lle jaksamista loppu odotukseen! Kyllä se odotus kohta palkitaan!!

Tänään neuvolassa pikku neiti painoi jo 3330 kg eli hurjasti on muutamassa viikossa tullut lisää. Vauva kyllä syö hyvin 2-3 tunnin välien, yöllä klo 23-03 on hänen tankkaus aika oikein urakalla ja myös silloin mahassa vääntää, on valvottanut meitä monta yötä. Päivällä sitten nukkuu kiltisti. Ulkoiltu on jo viikon verran, on kyllä mukavaa vaunutella ja päästä pois täältä neljän seinän sisältä. Tunnin olen jaksanut lykkiä pisimmillään sitten loppuu oma kunto.

Pitää muuten mainita kun olin raskaus aikana huolissani valtaisesta painon noususta (jota tuli 18 kg) niin turhaaan taisin stressata, paino oli 10 päivää synnytyksen jälkeen pudonnut jo 12 kg. On tässä vielä tekemistä että omat farkut jalkaan menee, mutta yllättävän nopeasti paino on laskenut ja maha pienentyi heti kun vauva syntyi.

Mitäs WAW:lle ja pojalle kuuluu?

Mukavaa joulun odotusta, jään odottelemaan lisää iloisia vauva-uutisia tähän ketjuun!

t: Lazo + Tintti 2 vk 4 pv

Je_ni ja Auringonkukka! Je-ni,kiitos kun jaksoit lohdutella minua viime viikolla siirrosta tultuani!Auringonkukka,olet ilmeisesti lukenut selostukseni PGD:stä?Niillä alkioillahan on silloin parempi mahdollisuus kiinnittyä.Nyt pitäisi kai vielä mennä istukkatutkimukseen rv 10 (jos sinne päästään).Toivottavasti veritestikin on huomenna ok..kauheaa jos olen tullut tänne kertomaan uutisia,joilta menisi huomenna pohja.

Supisteluja tuntuu olevan liikkeellä. Toivottavasti Waw ja Atsalea saatte ne rauhoittumaan! Minua on auttanut kun kevensimme työpäiviäni (ymmärtäväinen työnantaja minulla), nyt ei ole enää supistellut. Taitaa sekin auttaa että kovimmat helteet ovat helpottaneet. Mutta ei täälläkään juoksennella vaan rauhallisesti liikuskellaan. Mietityttää myös että missä kunnossa sitä oikein onkaan...

Meillä ei ole hankintoja pahemmin vielä(kään) tehty, kun miehellä ollut paljon kiireitä, niin ei ole oikein ennätetty. Sovittiinkin että ryhdistäydytään kun pahimmat kireet ovat ohi. Tosin onhan meille jo tiedossa sänky ja autokaukalo, saadaan syksyn aikana. Ja Ikean kuvastoa kyllä jo plärättiin, haetaan siletä varmaan sellainen perushoitopöytä. Netin kautta ostin lisäksi pikkuisen toppapuvun, kun kuvittelen että äitiyspakkauksen puku on varmaan liian suuri. Vaunuja kävimme joku viikko sitten katsomassa, mutta lopullista päätöstä ei ole saatu aikaiseksi. Olisivatkohan ne 3 pyöräiset (kääntyvä etupyörä, joka lukittavissa) hyvät? Ketterästi kääntyvät sisätiloissa ja varmaan asfalttiteillä, mutta meillä varmaan tulee olemaan tarvetta kulkea hiekkateitäkin. Mietin vaan että miten se kolmipyöräinen pärjää esim lumella? Onkohan kovinkin epävakaa. No jaa, eli onhan tuota jo jotain hankintojakin saatu aikaiseksi ... ensikertalaisena hankala tietää mikä on todella tarpeen ja mikä ei :)

Yöt nukun kyllä kuin tukki. Joinakin öinä herään kun pikkuinen melskaa mahassa, tai jos iskee kamala nälkä (iltapalaan on pitänyt kiinnittää erityistä huomiota) mutta nukahdan kyllä nopeasti uudestaan. Silti väsyttää aamuisin/päiväisin, siitä energisestä keskiraskaudesta ei ole tietoakaan!

Voikaa hyvin!

Ihanaa WAW että kaikki oli ultrassa hyvin ja olet jo päässyt kriittisten viikkojen yli!

Sk-78: Kiva että olo alkaa hieman helpottaa, toivottavasti oksentelu loppuu pian kokonaan!

Mulla ei ole pahoinvointia juuri ollenkaan, mutta päätä särkee välillä todella lujaakin! Olen joutunut ottamaan 2 panadolia kerralla, se kyllä helpottaa kipua jonkin verran. Kai tämä sitten on jotain hormoonallista päänsärkyä...

Kävin myös viime viikolla eka kertaa neuvolassa ja ensi viikolla on jo neuvolalääkäri. Saapa nähdä kuunnellaanko vielä sydänääniä kun silloin viikkoja kasassa vasta 9+. NP-ultraan vielä 3 viikkoa, pakko vaan jaksaa odottaa sinne asti vaikka välillä tulee epäuskoinen tunne että onko siellä masussa ketään...

Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille!

-Lazo 8+6-

Niin se vaan on aika vierähtänyt että äippä lomalla ollaan vihdoin ja viimein, en olis kyllä enää jaksanut montaa päivää olla töissä. Tai no töissä jaksoin joten kuten olla mutta sitten olin illalla kotona ihan poikki ja pitää niitä kotihommiakin jonkun tehdä. Mies on kyllä auttavainen mutta hänellä myös paljon omia menoja eikä jaksa aina häntä odotella siivoamaan ym.

Hymiksellä onkin sitten keskiviikkona jännät paikat. Tule heti kertomaan miten kääntöyritys meni!

Sk-78: Sullahan on mukavan kokoinen vauva tulossa!

En osaa tarkemmin sanoa tosta painon tunteesta, mutta ainakin vauva painaa virtsarakkoa, vessassa joutuu käymään koko ajan. Viime päivinä se on myös painanut tosi kovaa palleaan ja kylkiluihin, joten todennäköisesti ei ole vielä kuitenkaan laskeutunut. Pientä vihlontaa on mullakin ollut alavatsassa viiem päivinä, olisko kuitenkin vaan kasvukipuja. No keskiviikkona lääkärillä selvinnee enemmän.

Mä olen vähän meitinyt tota kestovaippailua, pitäis varmaan tässä alkaa perehtyä enemmän asiaan jos meinaa heti syntymän jälkeen niitä kokeilla. Voisin ehkä muutamia ostaa ja katsoa sitten miten ne käytönnössä toimii.

Kirjoittelen lisää lääkäri käynnin jälkeen!

T: Lazo rv 35+1

Mitäs joulukuisille kuuluu?

Olin tänään tarkistuksessa, kohdunsuu on pehmentynyt, mutta ultralla näkyy että kaulaa on 4 cm, ja kohdunsuu on sisältä hyvin kiinni. Voin jatkaa normaalisti, mutta jos alkaa taas supistella niin sitten pitää mennä tarkistuttamaan tilanne uudestaan ja harkita sairaslomaa. Välitöntä vaaraa ei nyt ole, ihanaa. Lisäksi minulla oli bakteeritulohedus joka nostaa ennenaikaisen riskin kuusinkertaiseksi, Siihen söin Flagyl kuurin, joten senkin pitäisi olla nyt tainnutettu. Kyllä tuli jo keskosivuja luettua, varsinkin kun odottajissa huomasin että yksi jouluinen jo syntyi. (Toivottavasti heillä menee kaikki hyvin!!)

Ilouutisen saatuamme kävimme katselemassa vaunuja. Huh, nyt on pää pyörällä. Onko teillä kokemusta/tietoa millaisia ne kolmipyöräiset (kääntyvällä renkaalla) olisivat, niitä myy mm. Teutonia. Toinen merkki (nelipyöräinen kylläkin) joka kiinnosti taisi olla Dorian (?), siinä oli todella lämpimän tuntuiset kopat, pussukat ja muut, mutta se vie paljon tilaa kasattuna (korkea). Äsh, sitten ne Emmaljungat ja Herculeet (? vai miten se kirjoitetaan) myös tuli katsottua. Pää meni ihan pyörälle....Kuvittelen että kasaan meno, tuuletus ja kulkukeveys olisivat tärkeitä, mutta paha sanoa kun en ole vaunujen kanssa pahemmin liikkunut. Ja sitten ne renkaat, jokainen kehuu omiaan, ilmakumit vaiko kennorenkaat??!! Pitääpäs vähän katsella netistä vertailuja. Tiedättekö hyviä linkkejä?

Lazollakos niitä selkäkipuja oli...kurjaa. Minulla on vuosia sitten mennyt välilevy lantiossa, odottelen milloin se alkaa vaivata. Vielä on selvinnyt pelkällä ' jomotuksella' , mutta iskiaskipua ei onneksi ole tullut.

Kun tassä ajattelin, että edessä on pitkä syksy ilman töitä, niin eilen sain puhelinsoiton ja tänään kävin kirjoittamassa uuden työsopimuksen. Töitä on nyt tiedossa kolmena päivänä viikossa tuonne lokakuun alkuun asti. Tähän täytyy sanoa, että kyllä tämä tulee tarpeeseenkin, sillä juuri keskviikkona juttelin miehelleni, että tarvitsisin välttämättä jotain tekemistä päiviksi (ja lomalla oon ollu vasta viikon), kun muuten tulee vaan mietittyä itsekseen kaikkia pieniäkin vihlaisuja ja saan itseni vielä vainoharhaiseksi sillä menolla. Näin ne tilanteet siis muuttuvat.

Mitäs teille muille kuuluu? Onko hymiksen supistelut rauhoittuneet levolla?

Itsellä nuo kivut/jomotukset tuli niin jatkuviksi ja koviksi, että kävin eilen tarkistuttamassa tilannetta. Kaikki on edelleen kunnossa ja kyllä nyt vaan pitää uskoa, että nuo tosi ikävät kivut johtuu vaan kohdun ja vauvan kasvamisesta. Taas tuo pienokainen oli monella mutkalla ja tuolla lantiokuopassa eli mahdollisimman ahtaassa paikassa. Kohdunsuu oli edelleen napakasti kiinni ja ylhäällä takana. Kohdunkaula oli edelleen sen noin 3 cm. No sainpahan taas mielenrauhan, kun kävin tarkistamassa tilanteen. Pissanäytekin kuitenkin tutkitaan ja siitä saan tulokset maanantaina.

Ai niin tänään tuli täyteen se 154 päivää, jonka jälkeen on virallisesti raskaana Kelankin mielestä. Nyt pääsee siis hakemaan äitiysavustusta ja -päivärahaa. Jee. Ja nyt sitä varmaan alkaa uskoa siihen, että kyllä tässä nyt varmasti loppuun asti mennään, vaikka en mä kyllä vieläkään ole uskaltanut mitään hankkia vauvalle. Ehkäpä tässä jo hiljalleen uskaltaisi... Mites te muut? Oletteko jo hankkineet jotain pienokaiselle?

No nyt lähden tästä hieman lepäilemään, kun olen koko päivän ollut liikkeessä, niin ehkä tuolle maha-asukillekin tekee hyvää, jos äiti menisi hetkeksi pitkälleen. Ja lepohetken jälkeen pitäisi katsella hieman ensiviikon oppituntien suunnittelua. Palaillaan! Voikaa hyvin!

terveisin, sk-78 + Wilma-Waltteri rv 22+0

Kiitoksia onnitteluista! Olen muuten ollut aivan ihmeissäni miten paljon niitä vauvaonnitteluja on tullutkin. Ollaan kerrottu avoimesti lapsettomuudesta (kun sitä tosiaan 5 v kesti), joten tuntuu että kaikki kaukaisetkin ystävät/tutut ovat ottaneet yhteyttä. Pitää tosiaan noiden vierailujen kanssa olla tarkkana, ei ole kiva jos pikkuinen saa flunssan heti näin pienenä. Onneksi monilla on pieniä lapsia, niin tietävät itsekin varoa eivätkä ole tulossa kylään nuhaisina. Lähinnä kai se onkin että lapsettomat/vanhemmat ihmiset eivät tule asiaa ajatelleeksi kun ei ole kokemusta/enää muistissa miten helposti tarttuu. Toivottavasti teillä Lazo menee nuha pian ohi. Millaisen niistäjän muuten hommasit?Olen kuullut eri malleista ja joku niistä oli sitten tosi hyvä. En vaan muista että mikä....

Meillä sujuu tosiaan muuten hyvin mutta pikkuinen on vähän liiankin hyväuninen. Sen seurauksena ruokailukerrat jäävät vähäisiksi ja paino ei ole noussut tarpeeksi. Olimme jo laitokselta lähtiessämmä " tehostetulla syötöllä" , eli imetin 3 tunnin välein. Paino lähti hyvin nousuun ja saimme luvan palata lapsentahtiseen ruokailuun (pyytää ruokaa 4-6 tunnin välein). No, nyt sitten paino on pysynyt samana kuin kaksi pv sitten, joten joudumme taas tehostamaan tuohon 3 tunnin välein ruokailuun. Laitettava siis kello soimaan yöksi, toivottavasti tilanne tästä korjaantuu. Muuten kai pitää alkaa antamaan jotain tuhdimpaa lisäevästä jos tämä ei auta-. Menemme perjantaina taas puntarille, toivonmukaan muutaman gramman painavampana :)

SK, odottavan aika on pitkä, mutta koeta kestää, ei ole enää pitkä aika! Kunnon yöunet olisivat teillä tarpeen nyt, mutta sehän on helpommin sanottu kuin tehty. Olen myös kuullut että ennen 12 päivää ei missään tehdä mitään. Hengessä ollaan mukana, jos se yhtään lohduttaa!

hymis

Varovaisesti liityn joukkoonne...

Meille tehtiin IVF tuoresiirto 03/06 ja siitä tuli negaa. Odottelin tässä kierrossa menkkoja että päästäis PAs:iin mutta suureksi yllätykseksi plussasin! Olin tänään vielä verikokeessa ja HCG oli 517, kuulemma normaali arvo. Nyt siis vasta rv 4+4. Melkein 3 viikkoa vielä alkuraskauden ultraan, toivottavasti kaikki menisi hyvin. Laskettuaika menkkojen perusteella 31.12!

Onnea kaikkien alkaneelle raskaudelle!!!!

Sattuipas somasti että ihan tasan vuoden ero on meidän siirroilla. Minulle siirrettiin vuosi sitten kaksi alkiota (tuoresiirto) joista toinen tomera onneksi jäi kyytiin. Onpa mielenkiintoista seurata sinun raskauttasi, nyt onkin hyvä syy käydä aina välillä katsomassa että millä palstoilla näyt!

Minulla meni tosiaan lasketun ajan ylitse mutta synnytys lähti spontaanisti etenemään ja oli pienistä sattumuksista huolimatta varsin positiivinen kokemus. Joten onnea matkaan myös sinulle Vattu!!!

Toivottelee

Ninni ja Mimma

Sorry, sotkin että olisi ollut IVF, luin koko pinon läpi niin unohtui jo. Mennään tosiaan samoissa aikatauluissa, yllättävää että jo viime viikolla näkyi pikkuinen/set kohdussa. luulin että vasta 5+2 tms, siksi harkitsin ultraa vasta loppuviikolle.

Unohdin aiemmin sanoa että ajattelen täällä tietysti lämpimästi puolestasi. Minäkin lueskelin joitakin vuotojuttuja, siellä oli vaikka minkälaista syytä löytynyt, kuten juuri toinen alkio (vai joko se on sikiö?), verihyytymä kohdussa tms. Toivotan että kyseessä olisi jokin vastaava sinullakin!

Kaikki siis edelleen ennallaan. Viime yönä oli taas muutamia supistuksia, mutta lopahtivat sitten käytännössä alkuunsa. Tänään Hyvinkäällä kaikki oli ok ja uusi aika on nyt lauantaille. Lääkäri käski silloin ottamaan kassin mukaa, koska käynnistävät näillä näkymin synnytyksen silloin, jos ei tässä ennen mitään tapahdu. Kohdunsuu oli edelleen tuolla takana ja ylhäällä. Kohdunkaulaa oli jäljellä noin 1,5 cm ja kohdun suu oli vielä kiinni. Ultralla tehdyn kokoarvion mukaan paino on tällä hetkellä noin 3,8-4,1 kg eli noin nelikiloinen kaveri sieltä olisi siis tulossa. Katsotaan nyt sitten kehittyykö tilanne miten näiden kahden päivän aikana vai mennäänkö todellakin käynnistykseen asti.

Palaillaan taas!

sk-78 + Wilmis rv 41+5

Itselläni on taustalla vaikeuksia raskaaksi tulossa näillä kahdella kerralla ja murhetta ensimmäisessä raskaudessa, siksi käyn joskus vilkuilemassa täällä tekstejänne. En oikein tunne kuuluvani täysin tuonne " normaaleihin" odottajiin, mutten kyllä ihan tännekään.

Yhtä kaikki. Olen nyt rv 10+1 ja odotan siis toista lasta. Kävin viime viikolla ultrassa, ja helpotus oli hetkellisesti suuri, kun kohdusta löytyi yksi vauva oikeasta paikasta ja sykekin näkyi.

Nyt olen miettinyt, millainen todennäköisyys on sille, että tulisi keskenmeno sykkeen näkymisen jälkeen. Samaa näytti pohtivan Lazo ja varmasti moni muukin. Hain Googlella tietoa: parinkin linkin mukaan raskauden jatkumisen todennäköisyys on tällöin 90 prosenttia.

Täytyy yrittää jaksaa uskoa, että kaikki menee hyvin. Välillä se on vaikeaa, sillä olen kokenut myöhäisen keskenmenon ja kuulunut juuri tuohon vähemmistöön, jolle niin on sattunut. Tosin silloin tilanne oli eri kuin nyt. Täytyy nyt vain toivoa, että tällä kertaa kuulumme enemmistöön. :-)

Täällä sitä makoillaan, hieman hankalaa löytää kirjoitteluasentoa, kun ei konetta voi nostaa vatsanpäälle :). Mieli on vähän pirteämpi nyt kuin eilen, hieman kyllä säikähdin. Mutta koetan nyt ajatella positiivisesti ja uskoa että kaikki menee hyvin. Kohdunsuu tosiaan oli napakasti kiinni, ja se on erittäin hyvä asia. Kiitokset sk noista kuvauksista, jospa tämäkin olisi vaaratonta. Ymmärsin ettei mitään muuta tässä vaiheessa asialle voi tehdä kuin levätä, vasta viikolta 24 aletaan hoitamaan sikiötä. Levolla supistukset ovat pysyneet poissa,joten eipä tässä muuta nyt voi. Pikkuinen onneksi potkii ahkerasti, se piristää.

MIssä muuten tunnette liikkeet? Entä tunnetteko kun vauva puskee itseään esim. jommallekummalle puolellle? Nyt kun olen levännyt, tunnen pikkuisen paljon ylempänä kuin aiemmin. Ennnen tunsin liikkeet ja ' puskemiset' lähinnä häpyluun yläpuolella. Nyt tunnen liikettä navan puolivälissä ja vähän navan alla eikä sitä painontunnetta mistä aiemmin kirjoittelin, tunnu oikeastaan ollenkaan. Hyvä varmaan ettei rasita kohdunsuuta.

Supistuksista. Minulla on ollut sellaisia vatsan kovettumisia joita kuvittelen ' harjoitussuppareiksi' . Nämä joista huolestuin ovat selkeästi erilaisia. Nimenomaan kohtu kovettuu ja supistuu sellaiseksi kovaksi möykyksi, tuntuu että koko pienenee ainakin 1/3 normaalikoostaan. Nämä kivuliaat alkavat alhaalta ja leviävät asteittain koko kohtuun, ihankuin joku aalto. Supistus pysyy 20-30 s ja sitten vatsa rentoutuu. Minulle tuli näiitä tunnin aikana useampi. Nämä tosiaan erottuvat selvästi niistä kevyemmistä kovettumisista.

Valkovuoto on minullakin runsasta ja vaaleaa, olen myös miettinyt miten sen erottaa lapsivedestä. En tiedä, olisiko nuo ph-luiskat tosiaan tarpeelliset.

Oi, teillä onkin ihania perinnekehtoja ja kastepukuja....meillä ei oikein ole mitään, kun sisaruksillani on useampia lapsia jotka ovat jo ' isoja' ja taitavat olla sillä tiellään ne varusteet. Hmm, ehkä kyselen niiden perään... ehkä niitä muutoista huolimatta vielä löytyisi jostain.

Kuulumisiin!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat