Kun tyttöni meni kouluun, siitä tuli

Vierailija

koulun suosituin tyttö poikien keskuudessa.

Ja miksikö?

No siksi, koska oli uhannut vedellä turpiin paria luokan poikaa, jotka oli kiusanneet.

Ei alkanut mihinkään verbaaliseen sotaan. Poikien ajattaessa tyttöjä, ei juossutkaan kirkuen pakoon vaan pysähtyi ja karjaisi, että antaa tulla, rökitän koko porukan.

Tällä hetkellä tytön ympärillä pyörii avulias nuoriherraporukka passaamassa ja palvomassa.

Joten opettakaa tytöt puolustautumaan.

Kommentit (5)

Vierailija

Lainaus:

Kun lapsi (pieni 7-vuotias) osaa uhata turpaan vetämisellä ja rökittämisellä, karjua pää punaisena hakkaamisuhkauksia, niin hyvä tulee?

Tyttö tai poika, ei suosittuuden pitäisi perustua siihen, miten paljon hän osaa uhitella ja huutaa turpaan tulemista.

Sulla jäi se pointti pois, että kyse oli kiusaavista (?) pojista. Tietenkään turpaanvetely ei ole hyvä sdtrategia kaikissa tilanteissa, mutta ihan opikeesti joskus kiusaamistilanteissa se voi olla ainoa poispääsy. Ei aina, mutta joskus. Ja on hyvä oppia puolustamaan omaa koskemattomuutta, keinoja voi tietysti hienosäätää iän karttuessa.

Sinänsä minulla nousi kylmät väreet siitä, että tyttö on poikien suosima. Ihan kuin se mittaisi tytön arvoa.

Vierailija

että oikea malli ei ole sen enemäpää turpaan vetämisellä uhkaaminen/karjuminen kuin tuo "idiootti, vammainen, läski" hakkuminenkaan ja "nalkutus"? Vaan puhuminen ja asioiden selvittäminen?

Tiedän, ettei maailma ole täydellinen, mutta ei vanhemmat voi siitä lähteä, että opetetaan lapsille kahdesta huonosta käyttäytymismallista toinen... vähän niinku "oman maun mukaan" jompikumpi. Me ainakin aina olemme yrittäneet opettaa lapselle, että harmittaa saa, mutta harmistusta ei saa sitten purkaa toisiin (ei lyödä, ei uhata lyömisellä, ei haukkua, ei huutaa). Jos oikein harmittaa, voi sitten vaikka mennä yksin johonkin manaamaan ja purkamaan harmitustaan (lapsella on kotona huoneessaan esim. nyrkkeilysäkki, jota saa mäiskiä niin paljon kun haluaa), aikuisille (opeille, vanhemmille, puistotädeille) voi aina kertoa, jos joku painaa tai tuntuu epäreilulta ja lopulta sitten kaverillekin voi/pitää sanoa suoraan, mikä mättää ja harmittaa, ei kuitenkaan purkaa sitä vihaa toisiin...Ja meillä muuten riidellään näin aikuistenkin kesken. PUHUTAAN ja ASIASTA, ei haukuta, ei uhitella, ei karjuta, eikä mennä asian viereen (siis loukata toista vaan loukkaamisen takia suutuspäissä)...Eikä myöskään nalkuteta tai ärähdellä.

Kumma kyllä yhtälö toimii. Lapsi on suosittu, vaikka ei ketään koulussa uhkaa hakatakaan (ja on vielä poika) ja meillä toimii liitto ja perhe-elämä loistavasti. Mistäköhän johtuu, kun kaveripiiri vuodesta toiseen ihailee mun ja miehen välejä ja rakastunutta/kunnioittavaa ilmapiiriä parisuhteessamme? Ettei vaan siitä, kun ei nalkuteta eikä ärähdellä, haukuta toista tai uhkailla, vaan puhutaan?

Minusta on aika surullista, jos jo 7-vuotiaan pitää osata uhata hakata joku, jotta tulee suosituksi, ja vielä surullisempaa, jos se on vanhemmista ok...Ja vanhemman lähtökohta on se, ettei tämä lapsi sitten ehkä kasva nalkuttavaksi vaimoksi, jolle ukko ärjyy (kun osaa ärjyä itsekin)? Kannattaiskohan katsoa peiliin vanhempien?

Vierailija

Ai opettakaa tytöt "puolustautumaan"? Kun lapsi (pieni 7-vuotias) osaa uhata turpaan vetämisellä ja rökittämisellä, karjua pää punaisena hakkaamisuhkauksia, niin hyvä tulee? Opettakaa lapsianne vaan pois verbaalisesta välien selvittelystä ja opettakaa niille, että kun huutaa "mä rökitän teidät kaikki" sen sijaan, tulee suosituksi?

Tyttö tai poika, ei suosittuuden pitäisi perustua siihen, miten paljon hän osaa uhitella ja huutaa turpaan tulemista. Ja joo, näinhän se lasten maailma tänä päivänä pyörii, mutta kyllä meidän vanhempina pitäisi yrittää kannustaa niitä lapsia tällaisesta käytöksestä ja ajattelusta POISpäin ei kannustaa niitä siihen!!!

Ei ihme, että teini-iässä ne jo tuovat käsiaseita kouluun, kun ekaluokkalaisena niiden vanhemmat on jo ylpeitä, kun niistä tulee suosittuja, kun ne uhkaa hakata kaikki, eivätkä rupea mihinkään "verbaaliseen" touhuun...

Vierailija

hoida asioita verbaalisesti, kuten muut tytöt. Tyttöjen suusta kuulee juuri nämä "läskipöntsö, idiootti, vammainen, älykääpiö". Sitten juostaan kirkuen opettajan tykö juoruamaan, että pojat kiusaa.

Tämähän se oikea malli on aikuisenakin:)

Moni aikuinen nainen natkuttaa ja haukkuu kunnon miestään niin kauan, että se hermostuu ja karjaisee. Heti alkaa puhelinrumba äidille ja tyttöystäville, että mieheni on pelottava ja uhkailee minua. Minä raukka en tehnyt mitään.

Tytön on parempi oppia puolustautumaan itse kuin kasvaa uhriksi, joka itse aiheuttaa itselleen ongelmat ja saa raukka sitten kaipaamansa huomion sillä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat