Saako 5-vuotiaanne leikkiä ilman aikuista pihalla?

Vierailija

Miksi?

Miksi ei?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Tosi hyvä, kun voi varmistaa onko kaikki hyvin tai kutsua syömään.

Nyt vasta 6-vuotiaana on saanut jo vähän vastuuta ja elinpiirin laajennusta.

Vierailija

4-vuotiaana lähinaapuriin sovitusti, 5-vuotiaana saivat jo useamman pihan vapauden, 6-vuotiaana pääsee n. kilometrin päähän kaverille. Sinne pitää toki pyytää erikseen lupa kuten myös muualle kauemmas. Joitakin ehdottomasti kiellettyjä alueita on.

Joskus on tylsää etsiskellä lapsia pihoilta, mutta onneksi aika harvoin täytyy saada heidät heti kotiin.

Minä mielummin opetan lapsille säännöt ja annan heille vastuuta sen mukaan, kuinka opetukset menevät perille. Vasta silloin alkaa kasvatus tuottaa tulosta ja siirtyä "oikeaan elämään" ohjenuoraksi.

Vierailija

Aika harvoin viihtyy siellä ihan yksin, ja on sovittu selvät säännöt ulkoiluun: jos menee yksin ulos, saa leikkiä vain etupihalla, johon näen tarvittaessa. Jos tulee joku kaveri (ovat jo koululaisia nuo kaverit) saa olla myös takapihalla. Jos on lähtenyt yksin, ja tulee kaveri, käy sisällä ilmoittamassa minulle.

On varsin järkevä ja tunnollinen lapsi meidän esikoinen, luotan häneen kyllä tuossa ulkoiluasiassa.

Ja meidänkin pihalla on jatkuvasti tuttuja aikuisia, tosi harvoin siellä ihan ypöyksin kukaan lapsi on.

Vierailija

tai sillä tavalla saa, tavallaan, että mä olen ovi auki sisällä, asumme rivarissa jossa leikkipiha on meidän ovemme kohdalla suunnilleen kokonaan, leikkipihalta EI saa poistua, parkkipaikalle tai talon taakse metsään EI saa mennä ilman aikuista, myöskään ovi kiinni en ole kotona että lapset 4 ja 5v olisivat keskenään pihalla, näen ja kuulen heidät koko ajan, jos en kuule/näe, menen heti katsomaan mitä tapahtuu.

Vierailija

Myös neljävuotias saa olla pihalla, ja käydä naapurissa. aumme maalla, mutta onneksi naapuritalo on lyhyen peltotien päässä. Näen lapset omalta pihalta kokoajan, sillä vietän itsekkin piahlla suurimman osan ajasta.

Vierailija

Asumme maalla ja ainoat lähellä liikkuvat autot ovat pihaamme tulevia. Joen rantaan on 200-300 metriä, mutta lapset tietävät, että sinne ei ole yksin mitään asiaa. Viime kesänä en antanut olla yksi pihalla. Yleensä leikkii pihalla serkkujensa kanssa, joista yksi on 9-v.

Vierailija

Kotona kerrostalon pihalla ei. En pelkää sitä, että lapsi keksisi jotain kiellettyä, vaan pelkään pahoja ihmisiä. Suomikaan ei ole enää lintukoto.

Vierailija

Eli riippuu hyvin paljon pihasta,me asumme maalla. Nuorin lapsi nyt 2v ja leikkii yksin pihalla.Tietty vahdin häntä.Hiekkalaatikko näkyy keittiön ikkunasta,hän viihtyy erittäin hyivn yksin pihalla.

Vierailija

Harvemmin kylläkin on yksin, sillä aina on isoveljistä jompi kumpi mukana tai joku kaveri.

Sääntö on, että pitää olla meidän pihassa tai kavereiden pihassa. Käyn välillä tsekkaamassa, että kaikki on ok.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Eikö sua häiritse kun et tiedä missä lapsi on?

Tänä keväänä (lapsi nyt 6v) reviiri laajeni. Nyt saa leikkiä näillä kolmella pihalla ihan ilmoittamatta. Lisäksi voi ilmoituksen jälkeen kävellä tiemme päähän ja leikkiä siellä kahdella pihalla, yksi rauhallinen risteys matkan varrella. Naapureitten lapsilla on suurinpiirtein samanlaiset säännöt. Naapurilapset saavat kulkea myös pyörällä. Meillä pyörä on vielä kielletty, jalkasin on mentävä (matkaa n. viiden omakotitalon verran). Lisäksi matkalla pieni leikkipuisto, siellä saa myös olla.

Sääntöjen rikkomisesta seuraa kotiaresti. Kertaakaan ei ole tarvinnut ottaa rangaistusta käyttöön.

Tällä hetkellä tiedän, että lapsi on jollain sallitusta kuudesta pihasta tai siinä pienessä leikkipuistossa.

Tottakai minua vähän häiritseekin se. Mutta.

Tämä on kompromissin hakua koko ajan. Jos laitan liian tiukat säännöt, lapsemme pullahtaa heti leikkiporukasta ulos. Olemme sen kokeneet jo. Naapureiden samanikäiset liikkuvat vielä vapaammin kuin meidän kuusivuotias. Johtuen varmaankin siitä, että näillä naapurin lapsilla on kaikilla isompia sisaruksia. Meidän kuusivuotias on esikoinen.

Toisaalta, pikkuhiljaa haluan antaa hänelle vapautta ja vastuuta omasta vapaudestaan. Kouluikäisenä (vuoden päästä) hänen on osattava jo kulkea kouluun ja takaisin. Toivottavasti isänsä pystyy jäämään kotiin, ettei tarvitse tyhjään kotiin tulla. Pikkuhiljaa löysään liekaa. Lisäksi esikoinen on tunnollinen. Olen salaa seurannut esim. sen hiljaisen risteyksen ylitystä. Aina on lapsi pysähtynyt ja katsonut molempiin suuntiin ennen ylitystä.

Lisäksi me vanhemmat katsomme pihoillamme olevien perään. Siis vaikka olisin sisällä, tarkistan tilanteen n. vartin-puolen tunnin välein. Samoin naapurit. Lisäksi meillä on nuorempi lapsi, jonka kanssa ulkoillaan ihan kiitettävästi. Eli paljon olemme pihalla näitten kuusivuotiaiden kanssa.

Vierailija

Asumme maalla, ei täällä ole mitään ihmeempää vaaraa. Järvelle on kilometri, sinne asti lapsi ei lähde yksin. Oman pihan metsäänkin saa mennä, siellähän ne leikit löytyy, mitä voi itse rakentaa. Kivillä saa kiipeillä yms. Ikinä ei ole kellekään lapselle mitään sattunut, tykkäävät puuhastella ulkona.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat