Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotihoidossa olevien noin 3-v lasten päiväunet?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Nukkuuko muiden kotihoidossa olevien noin 3-v lapset päiväunet? Nukahtavatko helposti? Saavatko nukkua päivällä niin kauan kuin nukuttaa vai herätättekö? Kuinka pitkät yöunet nukkuvat? Entä ne, jotka eivät enää nuku: Kuinka pitkät yöunet on ja levätäänkö teillä päivällä vai leikkiikö ja touhuaako lapsi aamusta iltaan?

Meidän poika on 2 v 10 kk ja voisi ilmeisesti nyt jättää päiväunet pois. Ei nimittäin meinaa millään nukahtaa niille ja niinä päivinä kun on ilman, jaksaa ihan hyvin iltaan asti ilman väsymyksestä johtuvaa kiukuttelua. Poika herää yleensä klo 8 maissa ja joskus klo 13.30-14 yritän saada päiväunille. Nukahtaminen kestää monesti 30-45 min, joskus jopa tunnin. Joskus sitten taas nukahtaa 5 minuutissa. Kun poika sitten vihdoin nukahtaa, hän nukkuisi yli 2 h, eikä se ole mitenkään mahdollista, vaan olen herättänyt hänet viimeistään klo 15.30, koska muuten nukahtaa illalla vasta klo 22 jälkeen. Ehtii siis nukkua päiväunia noin tunnin verran (jos nukahtaa nopeasti, ehtii nukkua kauemminkin) ja on tosi kiukkuinen, kun pitää herätä. Tuntuu siltä, että helpommalla pääsisi, jos poika ei enää nukkuisi päiväunia. Ikävä kyllä, mun on itse pakko nukkua päivällä, koska meillä on vajaan 2 kk ikäinen tyttö, joka herää öisin vähän väliä syömään tai sitten saattaa valvoa 1-2 h yöllä. Olen itse nukkunut jo pitkän aikaa yöt 2-3 pätkässä noin 5 h yhteensä. Olen miettinyt, pystyisinkö nukkumaan, jos esikoinen katsoisi vaikka videoita sen aikaa, mutta en kyllä haluaisi, että hän niitä joka päivä katsoo. Toisaalta jos poika ei enää nukkuisi päiväunia, niin mielestäni hänen pitäisi nukkua yöllä vähintään 12 h, enkä tiedä, miten se onnistuisi. Nukahtaa nimittäin aikaisintaan klo 21.30, vaikka olisi jättänyt päiväunet väliin.

Mutta kertokaa, miten muilla samanikäisillä päiväunet menee?

Kommentit (4)

Vierailija

Aamulla herätään noin klo 7 ja päikkäreille mennään 12-12.30 paikkeilla. Nukahtaminen kestää aikansa (ensin luetaan pitkä satu), mutta yleensä ollaan unessa ennen klo 13. Annan nukkua max 1,5 tuntia. Illalla mennään yöunille klo 20 (nukahtamaminen kestää max 1h).

Meillä ei isompikaan vielä jaksa, jos on ilman päiväunia. Yksittäinen päivä tietysti sujuu, mutta jos tulee useampi päiväuniton päivä, niin sitten ollaan kiukkuisia ja saatetaan nukahtaa esim. kaupan autokärryyn ; )

Vierailija

Levähdysajaksi sovittiin puoli tuntia. Kun lapsi tietää, ettei ole pakko nukahtaa, hän usein rentoutuu ja nukahtaa. Monasti hän kysyy viisi minuuttia ennen puolituntisen loppua, paljonko aikaa on jäljellä ja simahtaa samantien. Silloin esikoinen oli vielä päiväkodissa. Kun jäin kesällä kotiin äitiyslomalle kuopuksesta, jatkoimme käytäntöä.

Nyt nelivuotiaan ei tarvitse joka päivä välttämättä edes levähtää, riippuu vähän kuopuksen rytmistä. Esikoinen kun on tottunut, että vanhemmista toinen on koko ajan läsnä, kun levähdetään (mokamokamoka meiltä). Mutta kolme-neljä kertaa viikossa levähdetään tuo puoli tuntia ihan sängyssä, muulloin rauhoitutaan ruoan jälkeen kirjan ääreen tai peliä pelaten.

Itse kaipaisin päiväunia, vaan kun lapset eivät nuku yhtä aikaa, ei voi kuin valittaa ;-) Kuopus heräsi viimekin yönä kolmen maissa kiekumaan enkä nukkunut sen jälkeen kuin pätkiä. Ennen viittä nousin jo ylös. Tämä oli jo toinen yö putkeen, kun kuopus herää kolmelta. Toivottavasti tästä ei tule tapa. On tällä tavalla aika pitkä päivä, ennen kuin pääsee illalla sitten nukkumaan.

Tänään elättelen toiveita, että kuopus on päiväunikunnossa yhtäaikaa minun ja esikoisen kanssa.

Itseasiassa olen sitä mieltä, että nelivuotias vielä tarvitsee sen päivälevähdyksen. Pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja panostaa siihen. Jostain luin, että viisivuotiaallekin pienet nokkaunet ois paikallaan. Kun esikoinen oli kolmivuotias, emme vielä mitenkään rajoittaneet päiväunien kestoa. Siitä ei ollut kuin haittaa. Siis jos päiväunet kestivät alle 2½ tuntia. Sen yli ei mennytkään oikeastaan koskaan. Silloin harvoin ku meni, sai kyllä illasta suosiolla lykätä nukkumaanmenoa. Nykyään esikoinen nukkuu n. 1-1½ tuntia ihan rajoittamatta. En siis koskaan ole herätellyt kesken päiväunien.

Vierailija

Meidän esikoinen jätti päikkärit pois 2v3kk ikäisenä ja kuopus alle 2v ikäisenä.

Ei kertakaikkiaan viittiny väkisin nukuttaa,kun joka kerta oli kamala huuto päällä. Jos ei nukuta niin ei! :)

Ja hyvin on molemmat alusta asti jaksanu koko päivän touhuta ja ei todellakaan ole mitään levähdystaukoja välillä. :o)

Illalla nukahdetaan tosi nopsaan ja yöt vaihtelee,välillä nukutaan hyvin ja välillä ei.

Ovat siis kotihoidossa.

Poitsu nyt 4v ja neiti 2v.

Vierailija

Tyttö on saman ikäinen kuin teidänkin taapero ja meillä nukutaan arkisin päikkärit ja viikonloppuna ei ole pakko, mutta sitten mennään aikaisemmin iltaunille.

Meillä kans tyttö ollut aina kotihoidossa ja aamuisin saanut nukkua niin pitkään kuin halunnut ja sillä tavalla meille on muodostunut tälläinen melko löysä rytmi:

herätään 9-10, päikkärit 15.00 eikä meilläkään uni tule läheskään aina heti, mutta en anna periks vaan makoilen vieressä yleensä siihen saakka kunnes nukahtaa, joskus jää nukkumaan itsekseenkin. Meillä 10kk:n ikäinen yleensä omassa huoneessa samaan aikaan päikkäreillä, joten saan mukavasti lepohetken itsekin kun löhöilen likan vieressä. Käyn siten herättämässä 17.00 eikä vastaanotto ole läheskään aina kovin iloinen, eli herää selvästi kesken unien. Ja illalla sit nukkumaan 22.00 ja siinä menee yleensä puolisen tuntia kunnes nukahtaa.

Ja tosiaan viikonloppuna ei tartte mennä päikkäreille, mutta iltaunille sit tuntia aikaisemmin kuin normisti.

Meillä jossain vaiheessa lipsuttiin päiväunista koska tyttö ei kertakaikkiaan niitä halunnut nukkua ja lopputulos oli aivan kamala: kamala uhma, kiukku, kapina, parku, raivo jne.jne joka ainoaan asiaan. Ja se ei johtunut mistään muusta kuin unen puutteesta! Kun pistin taas päikkäreille niin jonkun päivän kuluttua alkoi kiukuttelu tasaantua...

Mutta ovathan lapset tässäkin asiassa yksilöitä, siinä missä yksi nukkuu, niin toinen ei nukukaan.

Mutta vinkkinä sulle, että jos päikkärit lopetat ja alkaa tulla tollaisia ihmeellisiä kiukkukohtauksia, ilman että lapsi on varsinaisesti väsynyt, niin syy todennäkösesti löytyy kuitenkin unen puutteesta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat