Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verenvuoto synnytyksessä ja veritankkaus

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kuinka yleistä on, että äiti menettää synnytyksessä niin paljon verta että pitää antaa veritankkausta? Millä perusteella luovutettua verta joudutaan antamaan, eli kuinka paljon kun vuotaa niin annetaan verta?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

tyttö painoi 4,3 kg. Tehtiin eppari, repesin silti. Istukka ei meinannut irrota ja kätilö joutui aika kovasti painamaan kohtua, ilmeisesti siinä olen vuotanut aika paljon. Papereissa lukee vuodon määräksi 1,2 litraa mutta osastolla arvelivat, että vuodon määrä on ollut huomattavasti suurempi. En päässyt synnytyksen jälkeen sängystä ylös, osastolla kaksi ihmistä talutti mut vessaan ja silti lähti taju pöntöllä. Seuraavana aamuna hemppa oli 68, ennen synnytystä oli ollut 136, joten melkoinen pudotus. Sain heti kaksi pussia verta ja olo koheni. Kovan rautakuurin söin, välillä neljä tablettia päivässä, ja tänään jälkitarkastuksessa hemppa oli 144.

Vierailija

Toisessa synnytyksessä vuosin taas mutta vähemmän. Määriä en tiedä/muista ja sain taas 4 pussia verta. Ekan synnytyksen jälkeen olin " puolikuollut" ja ihan pihalla kaikesta ja toisen jälkeen hiukan väsynyt.

Vierailija

minulle tuli ensimmäisessä synnytyksessä suuri repeämä kohtu kanavaan ja kun lapsi syntyi vuotoa tuli 2kiloa minulle oli aivan selvää että en missään olosuhteissa suostuisi veren siirtoon joten sain molempien käsien kautta yhtä aikaa ringerinlaktaattia neljä pussia ja olo oli muutaman tunnin hieman sumea ja muutamaan päivään en pystynyt nousemaan pyörtymisen takia (tosin en kyennyt seisomaan ompeleiden takia kahteen viikkoo enkä istumaan kuukauteen).Hemoglopiini laski 79ään mutta oli jo kolmen viikon päästä yli sata.elimistö alkaa tuottamaan nopeammin uutta verta kun verensiirtoa ei anneta.ja tärkeintä on korvata nestetilavuuden puutos nopeassa verenvuodossa shokin välttämiseksi.jos ei halua veren siirtoa siitä kannataa mainita etukäteen.Tämä oli minun ratkaisuni

kahdessa seuraavassa synnytyksessä asiaan varauduttiin etukäteen laittamalla kanyyli etukäteen hätätilanteentakia mutta ne menivät oikeen hienosti ja helposti.

Vierailija

niin mulla oli vuoto arviolta 1000ml, Hb synnytyksen jälkeisenä aamuna 70 ja sain sitten kaksi pussia verta. Normaalina pidetään 500ml vuotoa. Luulen, että siinä katsotaan sekä vuodon määrää että hemoglobiinia. Käsittääkseni en olisi pelkän vuodon perusteella saanut verta, sen sijaan hemohessia ja muita troppeja sain kyllä heti ponnistusvaiheen jälkeen, ja sitten kun aamulla mitattiin Hb niin ilman muuta verta kehiin. hb nousi sataan kahdella pussillisella. Ja vaikka hb 70 kuulostaa itsestänikin hurjalta, niin ihan elossa mä olin siinäkin vaiheessa, korvissa vaan soitteli heinäsirkkaparvet! Mulle ei jäänyt koko showsta mitään pelkoja, luotan täysin suomalaiseen sairaanhoitosysteemiin tällaisissa asioissa. Sitä, kuinka yleistä veritankkaukseen joutuminen on, en osaa sanoa, omassa tuttavapiirissäni olen ollut ainoa tapaus.

Vierailija

Komplikaatioiden takia menetin 2 litraa verta. (Istukka ei irronnut, joten rupesin rajusti vuotamaan, nukutettiin ja poistettiin istukka). Leikkauksen yhteydessä tehtiin verensiirto - pussien määrää en muista.

Kun olin edelleen parin päivän päästä sängyssä ja tosi heikossa kunnossa -Hb:ta en enää muista kun tästä on jo vuosia- niin tuli toinen veritankkaus. Siinä annettiin 2 pussia ja olo oli kuin doupattu hiitäjä - aivan loistava!

Vierailija

Aava-06:

Lainaus:

Kuinka yleistä on, että äiti menettää synnytyksessä niin paljon verta että pitää antaa veritankkausta? Millä perusteella luovutettua verta joudutaan antamaan, eli kuinka paljon kun vuotaa niin annetaan verta?

Sen perusteella eivät sairaalassa meinanneet ottaa tossissaan heikkoa oloani. Eivät uskoneet, että en oikeasti pysy tolpillani, käskivät vain reipastua. Verikokeeseen suostuivat lukuisten pyyntöjen jälkeen kolmantena päivänä synnytyksen jälkeen jolloin hb oli 80. Sain pari pussia lisäverta ja rautatabletteja.

Mitään selitystä en saanut, enkä silloin kysynytkään. Nyt kysyin neuvolassa (nyt rv36), mutta ei th osannut sanoa mitään. Miten hb oli noin alhaalla vaikka raskausajan oli ollut hyvä? Hetken olin syönyt rautatabletteja keskiraskaudessa, muuten arvot olivat ok.

Yleisyydestä olen lukenut jostain, että on vain noin parin prosentin luokkaa (Ja vaihtelee " synnytystavasta" riippuen.).

Vierailija

Ja olis noiden kyllä pitänyt antaa! Ja nyt puhun esikoisen synnytyksestä. Perusteista en tiedä, mihin rajat laitetaan. Kohdallani vaan kävi niin, että vuosin itse synnytyksessä " vain" 700 ml, mutta sen synnytyksen jälkeen vuosin tauotta aivan tolkuttomasti.. eli kätilö aidon kauhistuneena viereisestä liinavaatevarastosta juoksenteli ja soitteli summerilla lisää erinäisiä peittoja yms. mieheni kera ja komensi petiin samalla (kipitin sängyn ja suihkun väliä jättäen karmeat verilätäköt ja janat kulkemalle reitilleni).

Mut jouduttiin kärräämään lapsi sylissä pyörätuolissa osastolle, kun en tolpillani pysynyt siellä sitä lisäverta pohdiskelivat. En tiedä oliko papereista anemia-taipumus (joskus ollutkin anemia) jäänyt pois, kun olin pitänyt huolta tosissani itsestäni ja hemoglobiini oli ollut loistava synnytykseen asti.. mutta tuloksena siis, että pari vrk hoipertelin osastolla, pohtivat lisäverta, mutteivät antaneet. Pari rautatablettia sain kotiin mukaani, käskivät hankkia lisää - ja kyllähän niitä hankittiin. Huolimatta rautatableteista, hyvästä ravinnosta, levosta ja nestetankkauksesta hoipertelin kuukauden päivät niin kovasti, etten voinut ulko-ovesta ulos mennä - saati vauvan kakkapeppua itse pestä/kylvettää/nostella lasta (onneksi oli mies kotona). Tilannetta ei helpottanut erittäin runsas 6-8 viikkoa kestänyt jälkivuoto, joten saatoin hoippua ja olla heikko ajoittain vielä kaksi kuukautta synnytyksen jälkeenkin! Ja uskon, että osansa maidon surkeaan nousuun (josta sain kuulla kunniani tuolla osastolla) oli osin just sitten tuo älytön veren vuoto ja nestehukka.

Nyt kakkosta odottaessani viisaampana ja kokeneempana olen tuon aiheen ottanut jo nyt neuvolassa esille.. ja maininnut, että jos vaikka kirjattaisiin jotain ylös - kenties tuossa tilanteessa lisäveren tarve! Terkkari ei ottanut oikein tosissaan MUR. Toivottavasti sitten synnytyssairaalasa ottavat. Yksi kriteeri muuten paljastui.. eli koska verenhyytymistekijät todettiin just labroissa normaaleiksi (ne rutiinitestit), ei sen mukaan kannattaisi näistä asioista huolehtia!

Mutta minäpä huolendin. Ja jos sulla itselläs jotain syytä epäillä näitä, ihan tunne vaan, tai jonkun sairauden/hyytymistekijän aiheuttama ongelma, niin älä aristele ottaa aihetta esille jo etukäteenkin ja roikkua omassa kannassasi!

Pst. Siellä samassa huoneessa oli muistaakseni kaksikin äitiä, jotka olivat vuotaneet 800ml, mutta lisäverta ei pohdittu. Mutta muistaakseni heillä se vuoto olikin sitten heti rauhoittunut jo lapsen synnyttyä?

Toivottavasti tähän vastaa joku asintuntevampi. Kiinnostaa meinaan minuakin!

- Tiina -

Vierailija

Minulle tehtiin suunniteltu sektio ahtaan ylälantion vuoksi 3 vuotta sitten. Itse sektiossa vuosin litran verran, oli kuulemma kiinikkeitä niin paljon edellisestä synnytyksestä. Kohtuhaava jäi kuitenkin vuotamaan sisäänpäin. Pääsin jo osastolle, mutta kunto romahti, verta ja hemohesiä tankattiin, mutta paineet eivät pysyneet koholla ja minut siirettiin tarkkailuun. Olin siellä kouristanut ja paineet vain laski, joten myöhemmin illalla minut oli siiretty teholle (en muista enään mitään) ja sieltä sitten uuteen leikkukseen kriittisessä tilassa. Vatsaontelosta ja kohdusta oli imetty 5 litraa verta ja hyytymiä. Seuraavana aamuna heräsin teholla, jossa olin pari päivää ja osastolla vielä 6. Kokonaisverimäärää en täysin muista, olisiko ollut noin 8 pussia ja vielä hemohesit ja muut nesteet ehkä 17 pussia. Tuttu lääkäri arvioi minun normaaliksi verimääräksi 4½ litraa, joten se tuli reilusti vaihdettua.

Älkää sektioon joutuvat tästä säikähtäkö, tämä on harvinaista, mutta mahdollista. On aina turvallisempaa synnyttää alakautta, vaikka kipu pelottaakin. Kivunhoitoa on monenlaista ja tehokasta.

Onnea kaikille odottaville äideille!

Vierailija

kai ne sen hemoglobiinin perusteella sitä tarvetta yleensä arvioi. Jossain sairaalassa rajana esim. alle 80. Ne luovutetut verisoluthan kuolee n. 2 vk:ssa jos oikein muistan, joten ei niin kauheen pitkällinen ilo siitäkään lystistä. Mutta tietty varmaan vähäks aikaa auttaa. Itse sain yhden synnytyksen jälkeen lisäverta, mutta oli kyllä tosi ikävä kokemus. Kyl se sen verran paksua on, että alkaa kättä särkeä (kanyyli särkee toisilla muutenkin helpommin) ja sit on kuitenkin vähän sellanen ällö olo. On se kuitenkin ihan vieraan ihmisen verta. Ja aina pieni mahdollisuus johonkin komplikaatioihin. Kun kerran on luovutettua verta saanut, niin ilmeisesti loppuelämän joutuu sitten syynäämään entistä tarkemmin, jos uudelleen tulisi tarve. (verikokeet raskauden aikana, veriryhmän määritys uudelleen vielä vk36) Onneksi Suomessa on varsin turvallista touhua, mutta en kyllä mielelläni toiste luovutettua verta ota, jollei ole pakko.

Vierailija

Kysyin itse toisen jälkeen asiasta, kun ei oltu kuitenkaan valmistauduttu tilaamalla pusseja.

Kuulemma tilanteen mukaan mennään, jos äidin olo huono, todella runsas vuoto (tyyliin 1000ml) tai hb tosi alhaalla (alle 80 kuulemma), niin harkitaan.

Minulla molemmilla kerroilla vuoto 800-1000ml, pyörtyilin makuulla ja hb olikin ekan jälkeen 69 ja toisen 71. Eli käytännössä verensiirrot tuli molempien lasten jälkeen.

Vierailija

Mulla takana ensimmäinen raskaus ja synnytys kk sitten. Raskauden alussa hb n. 125 joten koko raskauden ajan söin 2tbl rautaa päivässä. Viikko ennen synnytystä hb 101, 2 viikkoa aikaisemmin 99.

Synnytyksessä tuli 2 asteen repeämät ja vuotoa 850ml papereiden mukaan. Toisen kätilön kanssa kun käytiin synnytystä läpi, arveli todellisen vuotomäärän olleen kuitenkin 1,5l. Noustessani ylös synnytyksen jälkeen tuli huono olo. Nopeiden alapesujen kätilön avustamana jälkeen piti kävellä muutama metri naapuri huoneeseen niin pyörryin matkalla ja neste tankkaukseen sitten.

Sängyllä kärräsivät osastolle ja mies hoiti vauvaa. Pyörätuolilla kuskasivat vessaan kun en pystyssä pysynyt. Illalla ottivat hb:n, oli 64 ja sain sitten yöllä 2 pussia verta joilla hb nousi 81. En kuitenkaan jaksanut vieläkään olla ylhäällä enkä voinut edes nostaa vauvaa omasta sängystään imetykselle ja hb olikin laskenut 71:een. 2 pussia lisää verta ja hb nousi muistaaksnei 96:een ja olo koheni huomattavasti. Mitä nyt sitten nousi kuume ja crp arvot 180:een mutta se ei taas liity tähän.. Mutta rautaa tullaan popsimaan varmuuden vuoksi koko imetys aika ainakin, saa nähdä mitä hb näyttää jälkitarkastuksessa.

Hb se on joka ennemmin määrää verensiirron tarpeen kuin itse verenvuodon määrä, lisäksi tietysti synnyttäjän kunto..

Vierailija

kyllä verensiirto mielestäni on ihan perusteltua, jos äiti on niin huonossa kunnossa, että saattaa jopa pyörtyä lapsi sylissään. Mutta oman kokemuksen kautta, en sitä niin suositeltavana ja toivottavana vaihtoehtona pitäisi, että kannattaisi pahastua, jos ei lisäverta saa, jos hemoglobiini kuitenkin yli 80 tai sillä kieppeillä (omat riskinsä siinä kuitenkin on). Rautatabletteja kyllä saisivat antaa jo heti osastolla!

Vierailija

Pakko korjata, vaikkei tämä nyt tuohon vastaukseeni mitenkään vaikuta: mulla oli siis hemppa ekan jälkeen 59 ja toisen 61. Eli siis hengenvaarallinen tila. Siksi veritankkaus.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat