Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olisin kysellyt vähän muiden painonnoususta... Minkä verran teillä on noussu paino raskauksissa/raskaudessa? Ja kuinka olette hallinneet painonnousua, siis jos olette hallinneet? :)

Minulle tuli painoa esikoisesta 20kg ja nyt tästä toisesta on paino taas noussu samoilla vkoilla ja samoilla lukemilla... :( Olen niin pettynyt itseeni, kun olin aiemmin päättäny pysyä " hoikempana" seuraavissa raskauksissa. Löytyykö kohtalotovereita?

Kommentit (14)

Vierailija

eli esikoisesta tuli muhkeat 25kg:a (syntyi käynnistyksellä r.myrkytyksen vuoksi rv 39+2, 30.3.04)) mutta 3kk:ssa kilot oli pois. Ennen raskautta olin hoikka. Sairaalaan jäi jo 12kg:a heti (vauva 2905g) ja loput sitten lähti 3kk:ssa.

Ennen toista raskautta ajattelin tekeväni kaiken toisin. Terveelliset elämätavat jne.+ testiin tuli 10.1.05. kuntoilin, hoidin yksin esikoista suurimman osan ajasta (mies laivauralla) ja olin todella tarkka kaikesta... saldo? +30kg:a!!!!!!!! (rv 41+4 syntyi)

Arvatkaapa tuliko neuvolasta sanomista...

Kyllä siinä itku tuli neuvolassa kun mittari pärähti aina viikonvälein +3kg ylemmäs!

Ajattelin josko ne sitten synnärille jäisi...

6kg:a jäi synnärille ja vajaa 3,5kg:a tuli vielä turvakaukalossa kannettavaksi :D Kyllä taas meinasi itku tulla kotivaa' alla.

Halkion takia myös imetys ei onnistunut tällä kertaa, tosin 2kk:tta lypsin maitoa.

Nyt, tyttö 6,5kk ja mulla takana 29,1kg:a jo, eli kyllä ne lähtee, terveillä elämäntavoilla. Mutta tosi tarkka olen saanut olla mitä suuhun laitan...

Eli et ole ainoa jolle kiloja on tullut!

T:Neiti21+Nea 2v+ &Minja 6,5kk

Vierailija

Meillä painoa tullut n.1,5kg ja melkein on tasan puoliväli. voin alkuraskauden pahoin ja paino tippui silloin lähes 5 kg..nyt sitten hiljaa kiritään ylöspäin...

Vierailija

mulle kans tuli esikoisen aikaan 20kg,ja kaikki mitä lähti niin tuli takaisin,kun meillä poika vasta pari kuukautta nukkunut yönsä(kk päästä 2v),vauvana koliikki,yötä päivään huuto jne. kyllä siinä pientä lohtua tuli haettua ruoasta ja herkuista,että jaksoi hoitaa.

nyt neuvolassa pitivät luennon mun painosta,enkä rupea tressaamaan.

mullakin on voimia vaativa työ(vanhustyö)ettei siinä paljo kaloreita yms jouda laskemaan,tietysti olen nyt aloittanut vähä rasvaiset ja kevyet ruoka vaihto ehdot vaan V#ttutus päivien suklaat eivät lähde minun kaapista,niin kauan kuin kiloni kannan itse.

joten hyvää päivän jatkoa sinulle.

Vierailija

Normaalipainoisella keskimääräinen painonnousu raskauden aikana on n. 12 kg. (Suositus normaalipainoisella 11-16 kg). Alipainoisella saa nousta 12-18 kg ja ylipainoisella 7-11 kg.

Raakailija
Seuraa 
Liittynyt24.10.2004

Nyt on rv 30+5 menossa ja painoa on tullut 4kg tähän mennessä. Olen kyllä aktiiviliikkuja, mutta täytyy sanoa, että olen syönyt joka päivä herkkuja. Ehkä liikun sitten vaan niin paljon, että nuo herkut mahtuu myös mun ruokavalioon. Perusruokavalio on kyllä terveellinen, eli syön aamuisin puuroa ja koulussa lounaan. Iltaisin on sitten pakko saada suklaata tms. Yleensä pyrin kuitenkin siihen, että jos käyn hampurilaisella, niin syön sitten loppupäivänä hedelmiä tai salaattia.

Rv 27 minulla todettiin lyhentynyt kohdunkaula ja siihen oli pakko lopettaa muu liikunta kuin rauhalliset kävelylenkit. Pelkäsin, että paino alkaa nousta ryminällä sen jälkeen, mutta eipä tuo ole vielä toistaiseksi noussut kovin paljoa.

Mitä minäkin olen kuullut, niin raskaudenaikaisen painonnousun saa aika helposti pois. Suurin ongelma naisilla on se kun imetys loppuu. Imetyksen aikana tulee syötyä isoja annoksia ja se saattaa jäädä helposti päälle. Siinä vaiheessa sit kannattaa olla tarkka jos ei halua ylimääräisiä vararenkaita.

Tytteli-83 rv 30+5

Vierailija

Olen viikkoon 19 mennessä saanut lähes 7kg kasaan, onko tahtini 20kg:n tahti vai joku muu? Ei tekisi mieli ottaa 20kg taakkaa, mutta minkäs teet kun on koko ajan nälkä ;-)

Vierailija

Samoin minulla painoa tuli esikoisen kanssa noin 20 kg. Kaikki lahti 8 kk imetyksen aikana, itse asiassa lopetin imetyksen, koska paino alkoi puolen vuoden jälkeen tippumaan niin rajusti. Päätin, etten toisella kertaa kasvaisi yhtä paljoa, koska olo tulee lopussa niin raskaaksi.

Nyt viikkoja 36 ja 20 kg ylipmääraistä jo mittarissa. Esikoisen kanssa touhuilu on jo tosi hankalaa mahani kanssa. Koko ajan tuntuu olevan nälkä enkä juuri enää pääse liikkumaan. Yritän tarkkailla syömisiäni, vihanneksia ja hedelmiä etc. Mutta lopulta olen niin nälkainen, että syön mitä tahansa eteen tulee.

Ikävintä on, että joka neuvolakerralla mamma ihmettelee, kuinka on mahdollista, että paino on taas noussut. Kauhistuttaa nousta sinne vaa' alle.

Vierailija

Mulla tuli esikoisesta se 20kg ja paino nousi tasaisesti koko raskauden ajan. En liikkunut juurikaan ja söin " kahden edestä" . Ruokavalio oli epäterveellinen (pizzaa, suklaata sipsiä monta kertaa viikossa) - eli ei ihme että paino nousi.

Tässä raskaudessa lähtöpaino oli sen 10kg enemmän kuin mitä esikoiselta, mutta raskauden aikainen painonnousu on ollut maltillisempaa. Nyt on rv 32 menossa ja painoa on tullut alkutilanteeseen nähden n. 7 kg - ja siitä suurin osa on tullut puolen välin jälkeen. Olen harrastanut säännöllisesti liikuntaa (silläkin uhalla, että lenkin jälkeen en pysty nouseen sängystä ylös liitoskipujen takia) ja syönyt terveellisesti (eli makeannälkään hedelmiä ja marjoja ja paljon vihanneksia ruuan kanssa ja välipalalla täysjyväleipää vehnäpullan sijaan).

Nyt loppua kohden liitoskivut ovat äityneet niin pahoiksi (+ supistukset on olleet lähes jokapäiväisiä) että en ole enää pystynyt käydä kovin pitkiä kävelylenkkejä - nyt kun pyörätiet alkavat olla sulana näilläkin leveysasteilla, voin alkaa käydä pyöräilemässä (se ei supista eikä aiheuta liitoskipuja).

Toiset eivät voi sille painonnousulle mitään, mutta toiset voi. Se riippuu lähtötilanteestakin. Jos on normaalipainoinen/alipainoinen ennen raskautta ja painoa tulee se 20 kg ja ne kaikki lähtevät synnytyksen jälkeen pois, niin miksi stressata? Suositukset menee muistaakseni niin, että mitä alhaisempi painoindeksi ennen raskautta, sen enemmän " saa" tulla kiloja - ne kuitenkin ovat vauvan parhaaksi - on mistä ottaa maitoon raaka-aineita sitten kun imetys alkaa.

Mutta esim. itse olin juuri ja juuri normaalipainon ylärajalla alkaessani odottaa esikoista ja siitä 20 kilon painonnoususta 10 kiloa jäi hyllymään vyötärölle ja reisiin, niin olin ylipainoinen (bmi 28) tämän raskauden alkaessa. Neuvolasta jopa suositeltiin vähän katsomaan mitä syön. Ei saa laihduttaa, mutta painonhallinta ja kiinteytyminen ei ole kiellettyä. Ja koska sitä vararavintoa oli jo ennestään, ei pitäisi olla pelkoa etteikö olisi mistä ottaa imetyksen alkaessa ;)

Eggis ja maha rv 32

Vierailija

Kiitos teille kaikille omista kokemuksistanne!

Kiva kuulla, etten ole ainoa näiden kilojen kanssa. Mieheni sanoi juuri eilen, et " eikös raskaana olevat tunne olonsa jotenkin seksikkääksi...?" En minä ainakaan-tälläinen virtahepo!!! Ja luulenpa, et aika harva tuntee oloaan seksikkääksi, mitä pidemmälle raskaus etenee-vai mitä?

Mukavaa odotusaikaa kaikille!

Vierailija

Poimin vanhasta äitiyskortista otantoja tähän. Mulla se 20 kg nousi näin: rv22 +8kg, rv29 +11,2kg, rv32 +14kg, rv36 +15kg, rv38+2 +17,5kg, rv39+2 +18,2kg, 40+1 +19,5kg. Tyttö syntyi viikon sairaalassa makaamisen jälkeen käynnistyksellä viikoilla 41+1. Loppupainoa en nyt tähän muista, mutta kyllä taisi sittenkin mennä se 20kg rikki.

Nyt viikkoja 7+4 ja yritän ettei painoa tulisi paljon.

Vierailija

Täällä painoa 17kg tähän päivään mennessä,aamulla juuri neuvolan puntarissa käyty. Painonnousu on ollut sellaista 200-600gr per vko, mutta viimeeksi sitä oli tullut yli 1200gr /vko kolmen viikon ajan. Nestettä kuulemma helposti kertyy loppuajasta. Nyt ei viikkoon ollut tullut grammaakaan. Olen kyllä koko raskauden ajan syönyt varmasti enemmän kuin on tarvis..Mutta kun nälkä vaan on kurninut ja ruokaa on pitänyt masukkiin saada:) Välillä ei niin terveellistäkään.. (Mitat alkutekijöissä oli siis: pituus 173 ja paino 68) Nyt ihan jotain muuta.... Otetaan pois aikanaan! 38+0

Vierailija

mulla nousi esikoisesta viimeseen neuvolakäyntiin mennessä 28 kg (=50 kg= 78 kg)

,poika syntyi laskettuna aikana, oli ihan normaalikokoinen,

muistaakseni 2 kk päästä synnytyksestä oli mulla jo paino tippunut takaisin (saatto olla +2 kg normaaliin), maitoo tuli reilusti ja liikaa (täysimetin tyytyväistä ja hyvin kasvavaa vauvaa 6 kk ja sen jälkeen osittaisimetyksellä)..kaikki raskauskilot lähti täysin mitään tekemättä..söin kun hevonen koko imetysajan ja vaan laihduin koko ajan..

nyt toisessa raskaudessa lähes sama juttu..lähtöpaino ton 50, nyt rv:llä 38+ oli neuvolan puntarissa 74.5 kg..ja muutama kilo tulee aivan varmasti..

mulle ei ole kertaakaan motkotettu painon noususta, enkä usko että sillä on mitään väliä jos äiti syö terveellisesti, ei ole verenpaineita/sokeria/proteiineja, hgb on hyvä ym.

painonnousu on kaikilla yksilöllistä ja mun neuvolan terkkari ainakin sanoi et noi suositukset esim. 12 kg on ihan huuhaata..

tärkeintä varmaan on että paino ei nouse roskaruualla, sipseillä, limuilla ja karkeilla vaan terveellisesti täysjyvätuotteilla, vihanneksilla, hedelmillä ym.

mun kokemuksen mukaan terveellisellä elämällä hankitut raskauskilot tuppaavat sulamaan itsestään..

t.anni 38+

Vierailija

Eka kerralla tuli se 20 kg, mutta nyt en kyllä hermoile niin paljoa. Tuntuu että sitä turvotusta tuli senkin takia kun niin hermoilin. Ja hermoilin koska paino nousi vaikka söin kuinka terveellisesti.

Nyt olen ajatellut kyllä noudattaa pääsääntöisesti raskausdiabeetikon ruokaohjeita ihan muuten vaan, ei ollut kyllä edellisessä raskaudessa mitään ongelmaa sen kanssa. Liikuntaa harrastin ed. kerralla ihan riittämiin, nyt toivottavasti saisin harrastettua edes enemmän kuin nyt :)

Mulla näyttää toistaiseksi painon kehitys menevän samaa rataa kuin esikoisen kanssa, eli aluksi tulee pari kiloa ihan hetkessä, sitten putoaa pahoinvoinnin myötä tuplasti enemmän. Siihen painoon tuli sitten 20 kg lisää. Nyt toivon että tulee 15kg koska lähtöpainoa on noin 5kg ennen eka raskautta. BMI oli just 25 nyt.

Coe rv 11+6

Vierailija

Mulla myös paino nousi ekassa raskaudessa melkein 20 kg. Siitä seurasi verenpaineen nousu, jota seurailtiin neuvolassa. Jouduin sairaalaankin lepäämään kolme kertaa viikon ajaksi. Painon nousu johtui varmaan siitä etten voinut lenkkeillä johtuen masun kiristelyistä jotka alkoivat heti viikolla 9 ja tietenkin herkkujen mässäilystä. Nyt viikkoja kasassa 7+4 ja liikun päivittäin. Toivottavasti tässä raskaudessa ei tule noita suppareita heti alkuun. Yritän, että paino ei nousis ainakaan paljon.

Mikähän olisi sellainen sopiva painonnousun määrä vai onko sellaista?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat