Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Moikka!

Meillä tilanne tämä...

Minulle edellisestä suhteesta kohta 7- vuotias reipas ja ihana miehenalku.Nyt elellään uusperheen arkea ja meille syntyi tytär marraskuussa 2005 eli neiti 5kk.Miehellä myös edellisestä suhteesta 5-vuotias poika.

Poika tosiaan pitkittelee nukkumaan menemistä ja huutelee sängystää samaa virttä joka ilta " en saa unta" ...Mieheni ja minä käymme kerran toivottamassa hyvät yöt ja halit plus pusut päälle.

Ennen se riittikin ja poitsu nukahti ,mutta taas on tullut tämä vaihe ettei nukahdeta millään.

Ja kun mä olen vauvaa nukuttamassa alkaa myös se huutelu ja " mua pelottaa-jutut"

Jos olemme mieheni kanssa kahden alakerrassa ja yritetään hiukan rentoutua,alkaa sama virsi" koska tulette nukkumaan"

Kyllä tää minusta itsestäni näyttää siltä että kyseessä on mustasukkaisuutta ja huomion kipeyttä.Vaikka pojalle annetaan sitä ihan varmasti jokapäivä ja kerrotaan kuinka tärkeä ja rakas hän on,mutta silti...on se kumma!!!Välillä meneekin hermot ja itsestä tuntuu pahalle kun päivän päätteeksi saa korottaa ääntä.

Nyt päätinkin että nukkumaan mennäänn niinkuin aina klo 20:00 ja hiukan aikaa saa lukea omassa sängyssään ja sitten valot pois mukisematta.Näin ollaan toimittu aina mutta nyt alkanut taas lepsumaan...

Saikohan joku selvän mitä ajan takaa..onko muilla tälläistä vaihetta joka ehkä kuuluisi taas noihin ikä-juttuihin.

Erkku

Kommentit (7)

Vierailija

Meillä tytöllä oli tuo vaihe ensimmäisen luokan koko kevään sekä kesän ja pinnaahan se itseltä vaati, mutta ohi on mennyt.

Ja kuten totesit kasvava lapsi tarvitsee unta 10-12h (aivothan kasvaa levossa), meillä 9 vuotiaskin käy iltaisin klo 20 nukkumaan eikä suinkaan ole poikkeus mitä olen muiden luokkatovereiden vanhempien kanssa jutellut.

Tsemppiä ja pitkää pinnaa :)

Vierailija

Mä luulen että eskarilainen tarvitsee vielä paljon unta,ja meillä tuo kello 20:00 on sitä rauhoittumisaikaa omassa sängyssä.Rentoutuminen on

kirjojen lueskelua tai musiikin kuuntelua.Tai ihan vaan jutustelua,tai sängyssä rakentelua.

Sääntönä on ollut että 20:30 sammuisi valot.Ovi on raollaan ja valotkin eteisessä...

Kyllä minusta vielä ala-aste ikäinenkin tarvitsee paljon unta,ja niin ne viisaammatkin sanovat.Päivä on kuitenkin aika raskas,eskariin on herättävä jo siinä seitsemän aikaan ellei sitten herää jo aikaisemmin vauvan ja muihin ääniin.

Viikonloppuisin poika saa valvoa ja yleensä sammahtaa kuitenkin yhdeksän tienoilla.Silloin ollaan pidetty extrana sitä että saa nukahtaa alakerran sohvalle kun me katsellaan telsua.

No mutta kaippa ne siittä sitten taas ...

Vierailija

Tuntuu aika aikaiselta 7-vuotiaalle tuo nukkumaanmeno. Ellei nyt tietysti joudu heräämään jo 6:lta. Tuon ikäinen suunnilleen kai tarvitsee unta noin 10 tuntia yössä. Toki on paljon yksilöllistä vaihtelua. Mutta halusin vain sanoa, että kyse voi olla myös vähentyneestä unentarpeesta (kenties muiden syiden ohessa), ettei uni tule silmään.

Vierailija

Meillä ekaluokkalainen ja 4-vuotias menevät samaan aikaan sänkyyn eli vähän yli kahdeksan. Toinen vanhemmista istuu käytävässä heidän oviensa välissä lueskelemassa, kunnes nukahtavat. Yritimme syksyllä sitä, että lähdemme olkkariin tv:tä katsomaan kun pienempi on nukahtanut, mutta eipä tuo 7v:kään vielä osannut yksin nukahtaa. Tuli juuri tuota huutelua, ja janoa ja vessahätää ja pelkoja. Kun vanhempi on siinä näköpiirissä, poika rauhoittuu hyvin ja nukahtaa 20 minuutissa, joten palaismme siihen. Esikoinen herää kuitenkin aamulla ennen seitsemää ja selvästi tarvitsee tuo reilun 10 tunnin unen.

Meidän 7 v. on päivisin tosi reipas ja järkevä lapsi, pärjää hienosti koulussa ja kavereiden kanssa eikä paljon roiku vanhemmissa. Olen ajatellut että hän ottaa iltaisin ja öisin vähän takapakkia ja tarvitsee silloin sitä tunnetta, että äiti ja isä ovat turvana ja hoivaavat vielä häntäkin. Hän tulee muuten vielä meidän huoneeseen patjalle nukkumaankin joka yö, " koska pelottaa" ...

Vierailija

Varsinkin tuo juttelu tuntuu olevan pojalle tärkeä. On siis ihan omaa aikaa (4v ja 1v siskot) jutella aikuisten kanssa- siis vuoronperään isän ja äidin kanssa (toinen kun sillä aikaa juttelee 4v kanssa). Nämä keskustelut on meistä aikuisistakin mukavia, silloin usein myös selviää päivän mittaan tapahtuneita asioita, koska niihin on jo saatu " etäisyyttä" ja samalla saa purettua mahdolliset asiat mitkä vaivaavat mieltä ja vaikeuttaisivat nukahtamista. Iltasadun ja juttelun aikana poika ehtii myös rentoutua sängyssä maaten ja virittäytyä " hitaammalle vaihteelle" . Meillä siis käytännössä iltarutiineissa satu ja juttelu tuntuvat olevan toimivia keinoja. Lisäksi meillä poika haluaa nukkua huoneen ovi auki, jottei tunne olevansa niin " yksin" ja pienet yövalot päällä. Tämä varmastikin auttaa pelkoihin (pimeä ja yksin jääminen).

Vierailija

Hänen vierellään ollaan edelleen " nukuttamassa" . Luemme iltasadun tai hän lukee meille omaa kirjaa (lukuharjoituksia). Nykyisin vain isä kelpaa nukuttajaksi, jos se on mahdollista. Vaatekaapissa meillä taitaa vieläkin olla mörköjä, joten sieltä siintää valo.

Lapsen nukahtamiseen menee aikaa n. 5-15 minuuttia. Eli ei vie illastamme pitkää aikaa. Näin on meillä koettu nukahtamishetki parhaimmaksi. Mielikuvitus on kuitenkin hyvinkin vilkas tässä iässä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat