Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hermo meni totaalisesti esikoisen rojuihin!! =/

Vierailija

ajattelin että siivoaisin tänään oikeen kunnolla ja pyysin poikaa (kohta 6v) raivaamaan huoneensa lattian siistiksi, että pääsen imuroimaan ja pyyhkimään lattiaa.... laskin ihan, että 7 kertaa pyysin ja sitten meni hermo, kun poika vaan väitti vastaan jatkuvasti! hain mustan jätesäkin ja heitin (kirjaimellisesti) kaikki lattialla olleet rojut siihen ja ovesta ulos!! ja niitä ei meille enää sisälle tuoda! pojan huone on varmaan ihan täynnä pölypunkkeja ja tied mitä sontaa kun aina on sama juttu tuon siivouksen kanssa.... huoh!

sanokaa mulle että tein oikein!? etten sorru vaan hakemaan takaisin niitä rojuja... =/

Kommentit (9)

Vierailija

Aika kova mutsi oot! :) Eiköhän lapsi tosta opi jo että huonetta siivotaan kun niin sanotaan.

Nyt sää voitkin sitten mennä jutteleen pojallesi et haetaanko osa takasin ja risat heitetään pois?

Musta on hyvä muutenkin miettiä tavarataivasta kun niille ei löydy enää hyvää säilytystä! Olisko parempaa tapaa saada tavaroille paikka vai onko tavaraa niin paljon ettei niillä kaikilla leikitä?

Heittämissäsi tavaroissa saattoi mennä lapselle rakkaita tavaroita ja lempileluja.

Kuitenkin lapset on aina lapsia! Eikä siivoojia.. :( Olitko itse 6- vuotiaana kova siivoomaan? Mieti pojan kanssa voisko tavaroita lahjottaa johonkin tai myydä ja ostaa saaduilla rahoilla pojalle uusi kiva lelu?

Vierailija

jäljellä olevista tavaroistaan, voi hän saada aina osan takaisin. (Onhan kuusivuotias kuitenkin aika pieni kantamaan kokonaan vastuun omista tavaroistaan.) Eikö myös kannattaisi käydä läpi lapsen tavarat, ja poistaa käytöstä rikki menneet lelut, ja ehkä lelut, joista lapsi on " kasvanut ulos" ? Me tehdään lasten kanssa sellaista aika usein, ja lapset ovat kovasti kiinnostuneita huolehtimaan omista tavaroistaan. Ja lähes aina kun saavat jotain uutta, jotain vanhaa laitetaan pois, tai viedään " mummolan leluksi" . Meillä on myös käytössä tapa " leikitään, kerätään, ja vasta sitten levitetään uusi leikki" , vaikka suosikkileikki saakin monesti olla levällään useamman päivän, jos leikkivät nätisti.

Vierailija

ei ole lapsen vika jos kamaa on niin paljon että ei siitä selviä. Kerran viikossa siivouspäivä, ja silloin siivotaan yhdessä, ja palkaksi jotain hauskaa, molemmille, teette vaikka kerrosvoileivät, ja kaakaota termariin, ja retkelle (oma pihakin riittää), tulee juteltua lapsen kanssa ihan eri lailla kun arkena, kun on aina kiire.

Vierailija

Nyt olen talven jäljiltä heräilemässä vähitellen, ja olen ottanut käyttöön flyladyn joitakin ohjeita vähän soveltaen: www. flylady. com

Itse yritän kerätä joka päivä 27 roskiin menevää asiaa. Mitä tahansa, lehtiä, risoja leluja, mutta ei enempää kuin 27. Vähitellen näyttää kaikenlainen epämääräisyys häviävän ympäriltä.

Lasten kanssa teen niin, että otetaan nopea kierros kodissa, ja jokainen kerää viisi asiaa, joiden oikea paikka on tiedossa, tavara viedään sitten sinne. Ja ei enempää kuin viisi! Lapsia on meillä kolme, joten jokainen kierros on aika tehokas.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

olenko siis aivan tiukkis mamma kun oletan/odotan että 6v poika osaisi/suostuisi edes hieman raivaamaan ilman vastaan väittämistä?? tiedän kuitenkin ettei se mikään ylivoimainen homma hänelle ole... luulin että joku muukin ehkä tykkäisi jos tuon ikäinen lapsi olisi hieman oma-aloitteisempi...

minun siis pitäisi antaa periksi ja tuoda leluja takaisin? ja seuraavana imurointi/siivouspäivänä taas sama juttu.... =O

-ap

että eikö se ehdotus huoneen huolehtimisesta ja sitten tavaraoiden takaisin antamisesta pikku hiljaa hyvän järjestyksen palkkiona ollut vähän samaa linjaa kanssasi? Vai ajattelitko heittää lelut siis kokonaan menemään?

Vierailija

lattialta. Eikä lapsi lotkauttanut korvaansa. Tavaraa on yksinkertaisesti liikaa lapsen hallittavaksi. Ja meillä on siis todella vähän leluja, vähemmän kuin kenelläkään kaverilla.

Vierailija

meillä ei ole mielestäni kauheasti leluja...ihan sopivasti tuon ikäiselle. ja lelujen paikan suhteen ei ole puutteita, niille on omat paikkansa ja poika sen hyvin tietää. yhdessä ollaan siivottu kyllä ja opastettu. ja rikkinäiset lelut raivataan säännöllisin väliajoin kyllä roskiin.

olenko siis aivan tiukkis mamma kun oletan/odotan että 6v poika osaisi/suostuisi edes hieman raivaamaan ilman vastaan väittämistä?? tiedän kuitenkin ettei se mikään ylivoimainen homma hänelle ole... luulin että joku muukin ehkä tykkäisi jos tuon ikäinen lapsi olisi hieman oma-aloitteisempi...

minun siis pitäisi antaa periksi ja tuoda leluja takaisin? ja seuraavana imurointi/siivouspäivänä taas sama juttu.... =O

-ap

Vierailija

Aikanaan ne menee siitä joko paikalleen ja todennäköisesti suuri osa takaisin lattialle, mutta show what: lattia on pesty.

Jotta lapsi olisi vähääkään innokas siivoamaan, niin siivoapa hänen kanssa YHDESSÄ ja anna lapselle miettimistä: missä olisi hyvä paikka tälle tavaralle - ja ylipäänsä järjestäkää ne tavarat jotenkin järjelliseen järjetykseen: yhteen kuuluvat tavarat samaan paikkaan tms.

Sitten toinen juttu on se, että rajoittakaa tavaroiden määrää - ei lapsi tarvitse kaikkea mitä kaupassa on, vaan aika vähälläkin tulee toimeen, kunhan on sellaisia leluja, millä on kiva leikkiä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat