Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen vasta uusi kuivausrummun käyttäjä ja vähän on hakusessa mitä sinne ihan OIKEASTI ei voi laittaa ja mitä voi... jos nouudattaisin pesumerkintöjen ohjeita ei sinne voisi laittaa melkein mitään. Tuttujen mukaan jotka rummun hankkimista suositteli sinne taas voi laittaa " ihan kaikki" .

Nyt havaitsin kuitenkin että esim. farkut tuntui kutistuneen - voikohan farkkuja siis ylipäänsä laittaa rumpuun?

Mitä muuta ette laita?

Kommentit (7)

Vierailija

Luulen, että kuivausrumpu kutistaa siinä missä pyykinpesukonekin, jos pesee ltai kuivaa liian kuumassa. Kuivausrummuissa on nykyään sisäosa niin muotoiltu, että pyykki ei hankaudu rummun sisäosia vasten, ainakin tätä toimintoa kannattaa kysyä.

Vierailija

Rintsikoita en myöskään laita. En muista mainitsiko joku niitä. Esim. sukat ostan lapsille aina numeroa suuremmat, kun kutistuvat sopiviksi siellä. Vois sanoa että kaikki laitan mitä koneessa pesen. Mutta mulla on kuivausrummussa sellainen teline, johon voi laittaa villapuseron tai villatakin kuivumaan. Sit ohjelma vaan sille, mikä siihen kuuluu. Ei kutistunu yhtään ja tuli aivan ihanan pehmeä. Ja kenkäkori kuuluu myös siihen. Vähempi tulee käytettyä sitä.

Vierailija

Pesuohjemerkinnät ovat hieman myös kulttuurikysymyksiä...

Asuimme vuosia ulkomailla, jossa ei voinut kuivattaa pyykkejä narulla. Kun en pesulaankaan kuivapesuun kaikkea voinut kiikuttaa, pian aloin rohkeasta kuivattamaan " kaiken" . Mutta kuivausrumpuun en laita:

- kosteussuojavaatteita

- silkkisiä vaatteita

- villaisia vaatteita

- jakkupukuja yms (mutta näitä nyt en muutenkaan pese itse)

- rakkaita 100% puuvilla/pellava vaatteita, joiden kutistuminen harmittaisi kovasti (näiden määrä on vähentynyt kummasti...)

Kaiken muun kuivaan rummussa. Totta, vaate voi kutistua, mutta tämän otan huomioon, kun ostan lapsille vaatteita. Esim. Marimekon trikoopaidat ostan reiluja, kun tiedän että ne kutistuvat kuivauksessa.

Vierailija

-villavaatteita

-kosteussuojavaatteita

-silkkiä (joita meillä ei oikeastaan edes ole)

Kaiken muun laitan kyllä rumpuun. Myös ne pellavavaatteet yms. Tuntuu että kun ne pellavahousut/farkut on pessyt ja tuntuvat tiukilta päällä, niin riittää että kerran pitää, niin kummasti taas " löystyvät" . En tosin tiedä kuinka paljon tätä " kutistumista" tulee kuivausrummusta, sillä pelkkä pesukonekin tuntuu saavan saman ilmiön aikaiseksi.

Vierailija

Hei!

Itsekin aloin juuri kuivausrumpua käyttämään. Muutaman kerran lajittelin pyykkejä pesumerkintöjen mukaan ja kun kuivaajaan ei mennyt oikeastaan mitään niin lopetin niiden seuraamisen. Totesin että tuuppaan sinne kaiken suunnilleen tolkullisen ja jos jonkun kanssa tulee ongelmia niin muutan sitten tapaani.

Jätän tosiaan arimmat tekstiilit laittamatta, mutta kaikki muu menee surutta kuivaajaan.

Vierailija

En laita

-kosteussuojavaatteita

-farkkuja

-neuleita (puuvilla/villa)

-miehen kauluspaitoja

Yleensäkään mitään " tärkeää" . Lasten vaatteita kuivaan lähes surutta eli kaiken.

Hassua muuten miten esim. Marimekon raitapaidoissa on " rummutus" kielletty mutta ne on kutistuneet kaikista vähiten, tuskin ollenkaan. Taitaa olla monessakin tapauksessa valmistajan puolelta ylivarovaisuutta nuo kiellot.

Vierailija

Kokemuksen syvällä rintaäänellä uskallan laittaa rumpuun kaikki vaatteet (no ehkä niitä lasten kosteussuojapukuja en laita, mutta muuten).

Asuin puolitoista vuotta ulkomailla ilman omaa pesukonetta. Kävin silloin pesemässä vaatteeni sellaisessa itsepalvelu-pesulassa ja siellä siis myös nakkasin kaikki vaatteeni rumpuun, sillä eihän mulla ollut myöskään mitään mahdollisuutta kuivattaa vaatteitani asunnossani. Sinne rumpuun siis nakkasin myös villavaatteet ja rintsikat kun ei vaihtoehtoakaan ollut. Eikä niille käynyt ikinä mitään muuta kuin, että yhden kerran rumpu meni epäkuntoon ja linkosi vaatteita 40 asteen sijasta 90 asteessa kymmenen minuuttia ja siinä touhussa yhdet itse tekemäni villakangas-housut lyhenivät lahkeista aikas ikävästi. Kyllä niitäkin silti käyttämään pysyi, vaikka lyhenivätkin kun onneksi alkujaan olivat hiukan liian pitkät olleetkin.

En kyllä tosiaan koskaan muista, että joku vaate ois mennyt peruuttamattomasti pilalle siellä rummussa ja ne siis kävi (myös ne rintsikat ja strech-housut) sen käsittelyn läpi varmaan satoja kertoja siellä ollessani. Eikä ne edes kuluneet mielestäni mitenkään erityisesti. Osa oli mulla matkassa suomesta kun lähdin ja niitä siellä sen puolitoista vuotta ahkerasti käytin ja otin vielä mukaani takaisin suomeenkin kun tulin ja täälläkin niitä vielä pysyi käyttämään kun olivat niin hyvä kuntoisia.

Siitä lähtien olen kotionikin rumpua himoinnut. Vaatteita ei ikinä tarvinnut silittää rummun jälkeen kun silisivät siellä ihan omia aikojaan. Ja olivat ihanan pehmeitä ja kuohkeita myös.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat